اخبار


 

اخبار

منشور حقوق زنان به اجرا در مى‏آید

به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، بنا به تصویب شوراى عالى انقلاب فرهنگى، پس از این کلیه دستگاهها موظف مى‏باشند بر حسب وظایف دستگاهى و سازمانى خود جهت سیاستگذارى و اتخاذ تدابیر قانونى در مورد مسائل زنان، قواعد منشور حقوق زنان را رعایت کنند.
به گزارش روابط عمومى شورا در این مصوبه شوراى فرهنگى اجتماعى زنان مکلف شده است دو سال یک بار نسبت به ارزیابى وضعیت زنان اقدام کرده و گزارش موجود در راستاى تحقق منشور و موارد نقض آن را به شوراى عالى انقلاب فرهنگى منعکس کند.
تشکیل کمیته‏اى در خصوص چگونگى اجراى منشور، تأکید بر نقش فعال مرکز امور زنان و خانواده در پیگیرى اجراى منشور در قوه مجریه، تهیه لوایح لازم جهت ارائه و تصویب در مجلس شورا، توجه لازم هیئت دولت نسبت به منشور و اطلاع‏رسانى در خصوص منشور حقوق زنان در سطح ملى از جمله موارد اساسى جهت اجراى منشور مى‏باشد.

کمتر از 4 درصد زنان موفق به دریافت مهریه مى‏شوند

معاون مجتمع قضایى خانواده گفت: بررسى‏ها نشان مى‏دهد تنها 3 الى 4 درصد زنان مراجعه‏کننده به مجتمع قضایى خانواده موفق به دریافت مهریه مى‏شوند. «لیلا اسدى» گفت: از بین درصد بالاى زنان مراجعه‏کننده به مجتمع قضایى خانواده تنها 3 درصد موفق به دریافت مهریه خود مى‏شوند و مابقى باید هر ماه و شاید سال‏ها به دنبال مهریه خود باشند اما در نهایت درصد بالایى از آنها موفق به اخذ آن نمى‏شوند.
وى افزود: مردان حتى به صورت اقساط نیز حاضر به پرداخت مهریه نمى‏شوند و از پرداخت آن شانه خالى مى‏کنند و دادگاه نیز در چنین مواقعى سعى مى‏کند از طریق توقیف اموال مرد، زن را به حق قانونى خود برساند.

کودکان والدین بى‏صلاحیت به فرزندخواندگى پذیرفته مى‏شوند

مدیرکل دفتر امور شبه‏خانواده بهزیستى گفت: با اصلاح قانون فرزندخواندگى که به تأیید مجلس و قوه قضائیه رسیده، فرزندان والدین بى‏صلاحیت مى‏توانند به فرزندخواندگى پذیرفته شوند.
بر اساس قانون فرزندخواندگى، فرزندى را که والدین بى‏صلاحیت دارد، نمى‏توان به خانواده‏اى دیگر داد؛ در حالى که بسیارى از کودکان موجود در بهزیستى داراى پدر و مادرى هستند که عدم شایستگى، صلاحیت و کفایت آنها براى نگهدارى از فرزندشان به اثبات رسیده است.
«نبى‏اللَّه عشقى‏ثانى» در باره اصلاح این قانون و اضافه کردن لایحه جدید گفت: هر سال هزار کودک در کشور به فرزندخواندگى در مى‏آیند. این کودکان از خانواده‏اى که آنها را به فرزندخواندگى پذیرفته‏اند ارث نمى‏برند و با توجه به هزینه‏هاى زندگى در آینده نیز نیاز به حمایت و اشتغال دارند؛ به همین علت در ابتداى کار تضمین و تعهدى از خانواده جدید گرفته مى‏شود که معمولاً بخشى از اموال آنهاست.

مشکل نخبگان فراتر از نیاز مالى است‏

به گفته معاون علمى سازمان بسیج دانشجویى کشور از هر 96 نفر دانشجوى اعزامى به خارج از کشور، تنها دو نفر به کشور بازمى‏گردند و از 125 نفر دانش‏آموز المپیادى 90 نفر در دانشگاههاى آمریکا تحصیل مى‏کنند.
وى با اشاره به این مطلب که در حال حاضر آمار فرار مغزها کم شده است تصریح کرد: با وجود اینکه زمینه اعزام دانشجویان از طریق بورس، کم شده است، ولى چون پایدارى ایران را در پرتو تولید و پیشرفت علمى مى‏دانیم، مسئله نخبگان به صورت دغدغه اصلى ما در آمده است. وى افزود: مشکل نخبگان در جامعه فراتر از نیاز مالى است، مشکل اصلى آنان عدم درک آنان توسط جامعه است.

نخستین همایش «زنان فیلمساز» برگزار شد

اولین جشنواره زنان فیلمساز با هدف اعتلا و ارتقاى سطح فرهنگى و هنرى زنان کشور از سوى خانه زنان هنرمند ایران برگزار شد.
در این جشنوار علاوه بر نمایش فیلم‏هاى زنان فیلمساز، چهار نشست تخصصى با ارائه راهکارهایى براى توانمندسازى زنان سینماگر بر پا شد.
«فرناز قیصرى‏پور» مدیر اجرایى این جشنواره گفت: بخش مسابقه تنها به زنان فیلمساز اختصاص داشت که شامل دو بخش نیلوفر زرین و سیمین بود. نیلوفر نماد زن در فرهنگ ایران باستان است.

رانندگان زن تاکسى در اصفهان فعال شدند

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانى اصفهان اعلام کرد نزدیک به 16 هزار تاکسى در این شهر وجود دارد که رانندگى بیش از 300 دستگاه از آنها بر عهده زنان است.
تاکسى‏هاى اصفهان به صورت تاکسى گردشى، خط ویژه، بى‏سیم، فرودگاه، ترمینال، سرویس آژانس و سرویس مدرسه در حال فعالیت هستند. رانندگان زن نیز در بخش تاکسى‏سرویس مدارس فعالیت مى‏کنند.
این مدیر افزود: در برنامه‏ریزى آتى این سازمان تمام مدارس دخترانه اصفهان توسط رانندگان زن سرویس‏دهى خواهند شد.

بیمارى‏هاى زنان با اوقات فراغت کاهش مى‏یابد

گذران اوقات فراغت براى زنان خانه‏دار و شاغل باعث افزایش بهره‏ورى، بهداشت روانى، روحیه شادابى، نشاط و همچنین کاهش بیمارى و طلاق مى‏شود.
دکتر «غلامرضا علیزاده» در این ارتباط گفت: بحث اوقات فراغت به عنوان یکى از شاخص‏هاى رفاه اجتماعى مطرح است که استفاده درست و مناسب از آن در افزایش بهره‏ورى، کارآیى و بهداشت روانى بسیار مؤثر است. همچنین در نظر گرفتن زمانى در طول روز براى گذران اوقات فراغت به افزایش کیفیت زندگى نیز کمک مى‏کند.
وى خاطرنشان کرد: هم‏اکنون شرایط اقتصادى جامعه به گونه‏اى است که اکثر خانواده‏ها توان پرداخت هزینه‏اى جداگانه براى گذران اوقات فراغت خود ندارند و همین امر موجب مى‏شود زنان با توجه به کار زیاد در خانه و یا اداره به مرور شادابى و نشاط خود را از دست بدهند و افسرده شوند.
دکتر «علیزاده» گفت: به همین دلیل دولت باید براى رفع این مشکلات و بالا بردن سطح آگاهى و توانمندى، تعاملات و رفاه اجتماعى و همچنین رفع اضطراب و تنش‏زدایى زنان با کاهش هزینه‏ها و همچنین ایجاد مکان‏هاى تفریحى و ورزشى برنامه‏ریزى و اقدامات لازم را انجام دهد تا زنان بتوانند از اوقات فراغت خود به درستى استفاده کنند.
چنانچه گذران اوقات فراغت زنان با نوعى تحرک فیزیکى نیز همراه باشد باعث مى‏شود بسیارى از بیمارى‏ها مانند پوکى استخوان از بین برود.

11 درصد کودکان خیابانى تهران دخترند

مدیرکل سیاستگذارى حمایتى و امدادى وزارت رفاه و تأمین اجتماعى گفت: حدود 11 درصد کودکان خیابانى تهران دختر و حدود 88 درصد آنها پسر هستند.
«فرهاد صدر» افزود: در شش ماهه اول سال جارى 982 نفر دختر و دو هزار و 672 نفر پسر در سطح شهر تهران جمع‏آورى شده‏اند که این رقم در سال گذشته 991 دختر و 12 هزار و 653 نفر پسر بوده است.
وى در ادامه گفت: طبق آمارها در شش ماهه آغاز سال جارى 233 نفر کودک خیابانى داراى اصلیت افغانى بوده‏اند و در سال گذشته نیز تعداد این افراد یک هزار و 46 نفر بوده است که معمولاً نیز تحول اداره کل اتباع بیگانه ناجا داده مى‏شوند تا اقدامات لازم براى اشتغال آنان صورت گیرد.
مدیرکل سیاستگذارى حمایتى و امدادى وزات رفاه و تأمین اجتماعى در خصوص وضعیت سنى بچه‏هاى جمع‏آورى شده گفت: بیشترین تعداد آنان در رده سنى 15 تا 19 سال هستند.

1500 زن سرپرست خانوار ودیعه مسکن مى‏گیرند

معاون دفتر زنان و خانواده سازمان بهزیستى کشور اعلام کرد بین یکهزار و 200 تا یکهزار و 500 زنِ سرپرست خانوار تا پایان سال، ودیعه مسکن دریافت مى‏کنند.
«پرویز زارعى» افزود: امسال یک میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار براى پرداخت ودیعه مسکن زنان سرپرست خانوار اختصاص یافته که این ودیعه براى واجدان شرایط تا سقف یک میلیون تومان پرداخت مى‏شود.
وى تصریح کرد: حدود 40 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستى و همچنین 40 هزار نفر خارج از پوشش بهزیستى فاقد مسکن و نیازمند دریافت ودیعه مسکن هستند.
وى با اشاره به پیشنهاد تخصیص 5 میلیارد تومان اعتبار براى پرداخت ودیعه مسکن به زنان سرپرست خانوار گفت: در صورت تخصیص این اعتبار امکان پرداخت ودیعه مسکن به 7 هزار و 500 نفر وجود دارد.
به گفته وى 147 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستى قرار دارند.

فرزندان ازدواج موقت به نام مادر شناسنامه مى‏گیرند

مدیر امور حقوقى سازمان ثبت احوال کشور گفت: در صورت عدم دریافت شناسنامه از سوى پدر در ازدواج‏هاى موقت، شناسنامه به نام خانوادگى مادر صادر مى‏شود.
«احسان پورمتنى» افزود: در صورتى که ازدواج موقت ثبت نشده باشد، پدر و مادر ایرانى هر دو یا جد پدرى باید براى دریافت شناسنامه فرزند خود به مراکز ثبت احوال مراجعه کنند. پدر و مادر در صورت ارائه گواهى ولادت از بیمارستان و یا حضور دو شاهد براى اثبات اینکه فرزند متعلق به آنان است، براى دریافت شناسنامه فرزند خود اقدام کنند.
وى با بیان اینکه اگر ثبت احوال در تعلق فرزند به پدر و مادرى تردید داشت، از نیروى انتظامى استعلام مى‏کند، گفت: در قانون قید شده است که شناسنامه فرزندان ازدواج موقت به اسم کسى صادر شود که در محل حاضر باشند. چنانچه پدر یا مادر براى دریافت شناسنامه حضور نداشته باشند، نام خانوادگى شخصى که حضور دارد در صفحه اصلى شناسنامه قید شده و تنها اسم کوچک طرف دیگر در شناسنامه قید مى‏شود.
مدیر امور حقوقى سازمان ثبت احوال کشور خاطرنشان کرد: در ازدواج‏هاى موقت عمدتاً پدران شناسنامه فرزند خود را نمى‏گیرند و این امر از سوى مادران انجام مى‏شود. لذا در این شرایط شناسنامه با نام خانوادگى مادر صادر مى‏شود. اما چنانچه شناسنامه فردى با نام خانوادگى مادر ثبت شده باشد پس از مشخص شدن هویت پدر، مى‏تواند نسبت به تغییر نام خانوادگى خود اقدام کند.
وى افزود: براى کودکانى که پدر خارجى و مادر ایرانى دارند، بر اساس قانون، چنانچه این طفل تابعیت ایرانى داشته باشد، برایش شناسنامه صادر مى‏شود، در غیر این صورت شناسنامه‏اى براى طفل صادر نمى‏شود.

نخستین مسجد ویژه زنان در افغانستان احداث شد

اولین مسجد ویژه زنان در کابل پایتخت افغانستان به نام مسجد جامع حضرت على(ع) افتتاح شد.
وزیر حج و اوقاف افغانستان گفت: این مسجد اولین مسجد خاص زنان است که در تاریخ افغانستان بنا شده است. زنان این کشور تا به حال نتوانسته بودند با حضور جمعى به اداى فریضه الهى بپردازند.
وى افزود: این مسجد در منطقه «خیرخانه» شهر با کمک مردم محل بنا شده و 400 نمازگزار مى‏توانند در آن حضور پیدا کنند.
در حال حاضر مساجد زیادى در افغانستان وجود دارند ولى زنان افغان اجازه ندارند براى نماز در این مساجد حضور پیدا کنند. تنها زنان مناطق شیعه‏نشین افغانستان مجاز هستند فقط در ایام سوگوارى محرم و سایر آئین‏ها به مسجد بروند.
دولت افغانستان آمادگى خود را براى احداث مساجد ویژه بانوان اعلام کرده است تا زنان این کشور نیز بتوانند در نماز جماعت و آئین‏هاى مذهبى شرکت کنند.

خشونت علیه زنان موجب تخریب کل جامعه مى‏شود

«کوفى عنان» دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز بین‏المللى حذف خشونت علیه زنان اظهار داشت: زنان همچنان با زشت‏ترین نماد نظام‏مند تبعیض و نابرابرى در حقوق و در زندگى روزمره خود در سراسر جهان روبه‏رو هستند. این امر در منطقه جهان، کشور و فرهنگ بدون در نظر گرفتن سطح درآمد، طبقه اجتماعى، نژاد و قومیت اتفاق مى‏افتد.
وى تأکید کرد: خشونت جنسى مى‏تواند مانع از مشغول بودن به کار مولد و حضور دختران در مدارس شود و زمان را در برابر رابطه جنسى اجبارى و غیر ایمن نقش کلیدى در گسترش بیمارى ایدز و ویروس آن ایفا مى‏کند، آسیب‏پذیرتر نماید.
وى یادآور شد: در اجلاس سران رهبران جهان متعهد شده‏اند تا تلاش خود براى حذف همه گونه خشونت علیه زنان و دختران را مضاعف نمایند چون خشونت جنسى علیه زنان موجب تخریب کل جامعه مى‏شود.

زنان عربستان وارد اتاق بازرگانى شدند

براى نخستین بار در عربستان سعودى دو زن به عضویت اتاق بازرگانى شهر جده که مهم‏ترین شهر تجارى این کشور است برگزیده شدند.
در انتخابات اعضاى اتاق بازرگانى جده براى اولین بار به زنان اجازه داوطلب شدن داده شده بود که از میان هفتاد و یک داوطلب، هفده نفرشان زن بودند.
«لما سلیمان» و «نشوا طاهر» از جمله زنان بسیارى هستند که در جده مدیر فعالیت‏هاى اقتصادى مى‏باشند. اما قابل توجه این است که زنان عربستان در زمینه مسائل زندگى‏شان هنوز به مردان خویشاوند خود وابسته هستند و حتماً این دو زن نیز با حمایت مردان خود در انتخابات برنده شده‏اند.
در حالى که اصلاح‏طلبان و فعالان امور زنان در عربستان از چنین وضعیتى خشنود هستند، مخالفان ورود زنان به عرصه تصمیم‏گیرى و همچنین محافظه‏کاران مذهبى هنوز قدرت را در دست دارند.

کاتولیک‏ها به انتصاب اسقف‏هاى زن اعتراض کردند

اسقف‏هاى کاتولیک به طرح مجاز شمردن انتصاب زنان اسقف هشدار دادند.
به دنبال درخواست مشتاقانه زنان در راستاى انتصاب اسقف‏هاى زن، کلیساى انگلیکن چنین پیشنهادى داد، اما اسقف‏هاى کاتولیک اعلام کردند انتصاب اسقف‏هاى زن، خطرى دشوار و تحمل‏ناپذیر است که مى‏تواند به روابط دو کلیسا صدمه وارد کرده و آسیب‏هاى جبران‏ناپذیرى به خارج و داخل جامعه انگلیکن وارد کند.
هشدارهاى مشابهى توسط واتیکان پیش از انتصاب زنان کشیش در سال 1371ش به کلیساى انگلیکن داده شده بود.

تعطیلات بر سلامت زنان مؤثر است‏

محققان مى‏گویند زنانى که به تعطیلات مى‏روند اغلب از زندگى و ازدواج‏شان راضى هستند و کمتر از بیمارى‏هاى روحى رنج مى‏برند.
احتمال افسردگى و تنش در میان زنانى که تنها دو سال یک بار به تعطیلات مى‏روند بیشتر از آن زنانى است که در طول سال، مسافرت بیشترى مى‏روند.
همچنین احتمال رضایت از ازدواج با کاهش رفتن به تعطیلات کمتر مى‏شود.
تعطیلات، وقفه‏اى در قرار گرفتن در معرض عوامل استرس‏زا ایجاد مى‏کند. تعطیلات امکاناتى را فراهم مى‏کند که افراد دور از خانه و محیط کار باشند. این کار براى سلامت روح خوب است و مى‏تواند به انجام بهتر کارها در افراد کمک کند.
توصیه محققان این است که کارفرمایان باید زمانى را به مرخصى و تعطیلات کارمندان‏شان تخصیص دهند تا از نیروى کار شاد و سرحالى بهره‏مند شوند.

خودکشى در میان زنان افغان‏

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد 101 زن افغانى براى رهایى از مشکلات خانوادگى اقدام به خودکشى کرده‏اند.
گزارش این کمیسیون مى‏افزاید این تعداد خودکشى طى یک سال گذشته روى داده است که علل اصلى نهفته در پشت آن نیز ازدواج‏هاى اجبارى و مشکلات خانوادگى است.
این در حالى است که بسیارى از زنان افغانى و بستگان آنها از ترسى که دارند موارد گوناگون خودکشى را به پلیس گزارش نمى‏دهند.
طى یک سال گذشته حدود 80 مورد ازدواج اجبارى و 199 مورد شکنجه و ضرب و شتم زنان افغانى به ثبت رسیده است.
در این گزارش تأکید شده است در بسیارى از مناطق دورافتاده این کشور والدین زنان براى آنها شوهر پیدا کرده و بدین ترتیب مجبور مى‏شوند که به ازدواج اجبارى تن دهند.

یک‏سوم مردان ایتالیا سگ‏ها را بر همسران خود ترجیح مى‏دهند

نتایج یک نظرسنجى در ایتالیا نشان داد که یک‏سوم مردان این کشور به سگ‏هاى خود توجه بیشترى دارند و آنها را به همسران‏شان ترجیح مى‏دهند.
26 درصد این مردان در کنار سگ‏هاى خود به آرامش روحى بیشترى مى‏رسند و افسردگى ناشى از ترک فرزندان را بهتر تحمل مى‏کنند.
59 درصد مردان نیز از خواسته‏هاى همسران‏شان به ستوه آمده و با سگ‏هاى خود احساس راحتى بیشترى مى‏کنند. 15 درصد آنان هم گردش با سگ‏هاى خود را فرصت مناسبى براى آشنایى و ایجاد ارتباط با زنان دیگر مى‏دانند.
محققان در این نظرسنجى دریافته‏اند مردان براى سگ‏هاى خود اسمى انتخاب مى‏کنند که همسران‏شان از آن اسامى متنفر هستند و بدین ترتیب از زنان خود انتقام مى‏گیرند.

مادر بودن مهم‏تر از در هالیوود بودن است‏

یکى از بازیگران هالیوود برنده جایزه بازیگرى اسکار، به تمام مادرانى که کار خود در هالیوود را مهم‏تر از وظیفه مادر بودن مى‏دانند حمله برد.
«پالترو» ستاره‏هایى را که خود را وقف کار بازیگرى کرده‏اند زیر سؤال برد چرا که فرصتى براى دیدن فرزندان‏شان ندارند. وى همچنین به زنان هالیوود توصیه کرده که تشکیل خانواده را خیلى به تعویق نیندازند.
وى گفت: وقتى به همکاران خودم نگاه مى‏کنم مى‏اندیشم آنها راه اشتباهى را انتخاب کرده‏اند. توصیه من به آنها این است که بچه‏دار شوند و خودشان را وقف خانواده‏شان بکنند و اینقدر در کارشان در سینما غرق نشوند.
«کیت هادسون» بازیگر دیگرى است که چنان شیفته مسئولیت مادرى شده است که حاضر شده کارش را براى همیشه از دست بدهد و به تنها فرزندش رسیدگى کند.

وجود فرزند در خانواده‏هاى اردنى، طلاق را کاهش مى‏دهد

تحقیقات جدید انجام شده در اردن نشان مى‏دهد 72 الى 75 درصد طلاق‏هاى صورت گرفته مربوط به زوج‏هایى است که بیش از یک سال از ازدواج آنان نگذشته و هنوز بچه‏دار نشده‏اند.
بنا بر این تحقیقات، بچه‏دار شدن باعث استحکام پایه‏هاى خانواده مى‏شود و هر چه تعداد فرزندان بیشتر باشد احتمال «طلاق» کمتر مى‏شود.
محققان اردنى با انجام این تحقیق، سال اول زندگى مشترک را «سال بحران» نامیدند و اظهار داشتند زوج‏هاى جوان با پشت سر گذاشتن سال اول زندگى سال بحران خود را پشت سر مى‏گذارند و با آمدن فرزندان، خانواده استحکام بیشترى مى‏یابد و احتمال جدا شدن زوجین از همدیگر بسیار پایین مى‏آید.

پرجمعیت‏ترین خانواده آمریکایى شناسایى شد

یک زوج اوکراینى که هفت سال پیش به آمریکا مهاجرت کرده‏اند، صاحب هفدهمین فرزند خود شدند.
این زوج که پرجمعیت‏ترین خانواده آمریکایى را دارند، اظهار کرده‏اند با عشق به کودکان‏شان بر مشکلات غلبه مى‏کنند.
بزرگ‏ترین فرزند در حال حاضر 22 سال سن دارد و همراه خانواده‏اش در خانه‏اى هفت اتاقه زندگى مى‏کند.
پدر این بچه‏ها گفت: آموزش، تربیت و بزرگ کردن بچه‏ها کار سختى است اما مهم‏ترین نکته، داشتن قلب بزرگ و عشق است.
فرزند 18 ساله این خانواده هم گفت: همه دوستان من از اینکه خانواده‏شان فقط یک و یا دو فرزند دارند ناراحت هستند. معلوم نیست آنها براى چه به خانه مى‏روند؟ من هرگز نشده از مدرسه به خانه بروم و کسل باشم چون همیشه چیزى براى سرگرمى در خانه هست.
بچه‏ها هیچ وقت بر سر سهم خود، تماشاى تلویزیون و یا چیزهاى دیگر با هم مشکل ندارند چون پدرشان به آنها آموخته است که خودبینى را کنار بگذارند تا بتوانند خانواده‏شان را زنده نگه دارند.
این زوج هنوز مطمئن نیستند که مى‏خواهند دوباره بچه‏دار شوند یا نه؟

باردارى، زمینه اخراج یک میلیون زن ایتالیایى از محل کار

سازمان ملى آمار ایتالیا اعلام کرد بچه‏دار شدن موجب اخراج حدود یک میلیون زن ایتالیایى از محل کار شده است.
سازمان‏ها و مؤسسات دولتى و خصوصى این کشور در مقابل زنان بچه‏دار هیچ انعطافى از خود نشان نمى‏دهند و تنها یک‏سوم زنان بچه‏دار ایتالیایى مى‏توانند ساعت کار خود را با وضعیت خانوادگى مطابقت دهند.
بر اساس این گزارش، 178 هزار زن به علت باردار شدن از محل کار خود اخراج شده‏اند و 686 هزار زن دیگر نیز اعلام کردند تحت شرایطى قرار گرفتند که مجبور شدند استعفا دهند.

یک زن استرالیایى از همسر مرده‏اش باردار شد

یک زن استرالیایى حق استفاده از اسپرم همسر فوت‏شده‏اش را براى بچه‏دار شدن به دست آورد.
این زن که همسرش در سال 1998 در تصادف اتومبیل فوت شده بود، در آن زمان توانسته بود اجازه دادگاه براى خارج کردن اسپرم همسرش را در مدت کوتاهى به دست آورد.
سال بعد از آن حادثه، زن از راههاى قانونى، مبارزه‏اى طولانى‏مدت براى بچه‏دار شدن از همسرش را آغاز کرد تا بالاخره دادگاه به وى که در حال حاضر 36 سال سن دارد، اجازه داد از اسپرم منجمدشده همسرش براى بارورى در لوله آزمایشگاه استفاده کند.
این زن که تا به حال اقدام به ازدواج مجدد نکرده و به دنبال تشکیل خانواده از همسر مرده‏اش بود اعلام کرد همسرش پیش از مرگ گفته بود مایل است از او فرزندانى داشته باشد.