چادر ایرانى براى بانوان ایرانى

نویسنده


 

چادر ایرانى براى بانوان ایرانى‏

نفیسه محمدى‏

مقام معظم رهبرى: چادر لباس ملى ماست و بیش از آنکه یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى مال مردم ما و لباس ملى ماست.
بانوان ایرانى در تلاش و تکاپو هستند تا راه پیشرفت و رسیدن به رتبه‏هاى علمى و فرهنگى را هموار کنند و این نکته در همه فعالیت‏هاى اجتماعى و فرهنگى زنان دیده مى‏شود. بانوانى هستند که در چهارچوب ایمان و علم فعالیت خود را مصمم ادامه مى‏دهند و با ظرافت و هنر، خود را مصمون از تمام ناپاکى‏ها نگاه مى‏دارند.
بعد از گفتگویى که با خانم «میرداماد» براى طراحى چادر جدید داشتیم، باخبر شدیم که خانم «فتانه جنابى» مدت یک سال و اندى است که چادرى طراحى کرده تا زنان ایرانى بتوانند به وسیله آن کارهاى اجتماعى خود را راحت‏تر انجام دهند. این طرح به گفته طراح مورد توجه قشر وسیعى از جوانان و نوجوانان قرار گرفته تا جایى که از تیرماه سال 83 که طرح این چادر ارائه شد تا کنون، هشت هزار زن و دختر ایرانى از آن استقبال کرده و از چادر جدید استفاده مى‏کنند و آن را براى حفظ حجاب، متانت و حضور در جامعه پوششى مناسب مى‏دانند؛ چرا که در این طرح هم زیبایى حفظ شده و هم در پوشش و حفظ وضعیت زنان در حالت‏هاى مختلف، کمک بزرگى به بانوان و دختران ایرانى شده است.
این چادر کمى شبیه به چادرهاى عربى موجود است، اما تغییرات خاصى هم دارد که باعث شده نام آن به چادر ایرانى تغییر پیدا کند. براى کمتر شدن هزینه دوخت این چادر حتى مى‏توان چادرهاى معمولى را که در حال حاضر مرسوم است به این مدل جدید تغییر داد؛ بدون اینکه احتیاج به اضافه کردن پارچه داشته باشد؛ با این تفاوت که دیگر دست و پا گیر نیست و به راحتى مى‏توان در کنار فعالیت‏هاى مختلف از آن نیز استفاده کرد.
خانم «فتانه جنابى» در مورد انگیزه خودش براى طرح‏ریزى این چادر گفت:
«در ابتدا دوست داشتم چادر راحتى را طرح‏ریزى کنم و آن را به تمامى بانوان ایرانى که استفاده از چادرهاى عادى برایشان سخت بود، هدیه کنم. همچنین مى‏دیدم که سال به سال دانش‏آموزانم چادر را به خاطر سختى وضعیت، کنار مى‏گذارند؛ پس از بررسى دلیل این امر، چادر جدید را طرح‏ریزى کردم و آن را به جامعه ارائه کردم. دلیل دیگر هم این بود که مقام معظم رهبرى فرمودند با مدگرایى مخالف نیستیم بلکه از طرح‏هاى جدید و مناسب زنان استقبال مى‏کنیم. لذا به فکر افتادم تا با الهام از این پیام رهبر چادر ایرانى را طراحى و به بانوان کشورم ارائه کنم. این چادر با توجه به اینکه تا لبه پایین آن دکمه مخفى مى‏خورد، در هیچ وضعیتى کنار نمى‏رود و نیاز به نگهدارى با دست ندارد و در هیچ شرایطى پوشش زیرین معلوم نمى‏شود و دیگر لازم نیست براى مانتو نیز هزینه‏اى شود.»
این طرح در چند نمایشگاه هم به نمایش گذاشته شده از جمله، نمایشگاه «فرهنگ فاطمى» در «پارک شهر» تهران که از سوى کمیسیون فرهنگى شهردارى برپا مى‏شد و نمایشگاه «طراحان لباس» که حضور در این نمایشگاه باعث شد طرح و شکل این چادر در مجلس شوراى اسلامى هم راه پیدا کند و مورد نظر و تأیید نمایندگان مجلس ششم نیز قرار گیرد. همچنین طرح این چادر به تأیید مقام معظم رهبرى نیز رسیده است. خانم «جنابى» در این مورد گفت:
این چادر را به دفتر رهبرى بردم و تحویل دادم تا حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏اى در این مورد نظر بدهند. ایشان چادر را در حالت پوشیده شده، دیده و این طور نظر داده بودند که چادر بسیار زیبا و کامل است، اما چون در این چادر امکان رو گرفتن نیست، کسانى که آرایش صورت دارند، از چادرى استفاده کنند که بشود با آن رو گرفت.
در حال حاضر خانم «جنابى» با طرح‏هایى نظیر طرح ساق دست و چند نوع مانتو که مناسب وضعیت زنان باشد، تصمیم به فعالیت بیشترى در زمینه طراحى لباس دارد. این بانوى هنرمند و فرهنگى که در حال حاضر به شغل شریف معلمى نیز مشغول است، در دفتر نهاد رهبرى دانشگاهها به عنوان کارشناس حجاب فعالیت مى‏کند. او عقیده دارد که با توجه به تشویق و ترغیب جوانان مخصوصاً دختران براى ورود به دانشگاه و همچنین اجتماع باید راه حفظ اصالت ایرانى و اسلامى را هم به آنها یاد داد.
با توجه به برگزارى دومین جشنواره فرهنگى هنرى امام رضا(ع) در چندین استان کشور، مرکز نمایندگى این چادر در استان قم نیز غرفه‏اى در نمایشگاه این جشنواره داشت. خانم «پروین زهرتى» لیسانس گرافیک و مدرّس تربیت معلم و مسئول این نمایندگى گفت: وقت آن رسیده که همگام با استاندارد کردن محصولات، ویژگى‏هاى چادر استاندارد را هم در جامعه مطرح کنیم و از مسئولان فرهنگى بخواهیم در این ارتباط کارى انجام بدهند. یک چادر استاندارد باید علاوه بر اینکه طبق موازین دینى است با فعالیت‏هاى اجتماعى بانوان همسو باشد و متناسب با زندگى امروزه. همچنین از نظر روانشناسى شوق پوشیدن آن در جوانان ایجاد شود. از طرفى از نظر زیبایى‏شناسى، ذوق دیدن آن در عصر دیجیتال و مدرنیته برانگیخته شود.
وى افزود: برخى از خانم‏ها براى اینکه بتوانند از دست‏هایشان استفاده کنند طورى چادر سر مى‏کنند که لباس‏هاى زیرین آنها به طرز بدى آشکار مى‏شود و یا اینکه چادرشان را به دندان مى‏گیرند که هم براى سلامتى خودشان و هم چادر ضرر دارد.
قابل ذکر است خانم «جنابى» با توجه به عمومى کردن این چادر با همکارى نمایندگان خود مراکزى براى تولید و پخش چادر ایرانى ایجاد کرده است. در حال حاضر بیست نمایندگى در تهران و پانزده نمایندگى در شهرهاى مشهد، قم، اصفهان، شیراز، فارس، کرج، اراک، نیشابور، ورامین و منجیل در این ارتباط فعالیت مى‏کنند.
امید که تمامى بانوان هنرمند و فرهیخته ایرانى که همواره قلب‏شان براى ایرانى آزاد و سربلند مى‏تپد، سرافراز و پیروز باشند.