نویسنده

 

مشاور شما

خواهر م.ع - اراک‏
خواهر ا.ح.ح - یزد

مشاور: آمنه ملاباشى‏

خواهر م.ع - اراک‏

دخترى 21 ساله هستم که مدتى است دچار سردرگمى شده، نگرانى و استرس‏هاى روحى مرا به خود مشغول کرده است. دانشجوى رشته آمار دانشگاه پیام نور هستم. فکر شروع مجدد ترم، مشکلات و حجم زیاد کتاب‏ها مرا نگران مى‏کند. در برنامه‏ریزى براى درس و سایر مسائل زندگى، مشکل دارم. در خانه به غیر از درس خواندن و کارهاى روزمره شخصى، به کار دیگرى نمى‏رسم. فکر مى‏کنم خیلى از مهارت‏هاى لازم براى زندگى مثل آشپزى و کارهاى هنرى مثل کامپیوتر، زبان، رانندگى و ... را به خوبى یاد نگرفته‏ام. البته فکر مى‏کنم مشکل اصلى من با درس ریاضى بوده که در دوران راهنمایى و دبیرستان همیشه در مورد آن ترس و اضطراب داشتم. موقع امتحان همیشه دچار اضطراب مى‏شوم. نمراتم در نوسان بود، ولى با این همه اضطراب نمى‏دانم چطور قدم در راه رشته ریاضى گذاشته‏ام. یکى از علل کم شدن نمره‏هایم در این درس این بود که از دوران بچگى خجالتى و کم‏رو بودم و وقتى مطلبى را نمى‏فهمیدم، نمى‏پرسیدم و مطالب یاد نگرفته، روى هم انباشته مى‏شد.
به دلیل نداشتن اعتماد به نفس در خیلى فعالیت‏ها، دچار سردرگمى مى‏شوم مثل انتخاب کالا، عدم پافشارى روى حرف خود، اضطراب در جمع براى حرف زدن و قضاوت راجع به حرف‏هاى دیگران. من فرزند اوّل خانواده هستم. سخت‏گیرى‏هاى والدین بخصوص پدر در مورد من بیشتر بود. همیشه مطیع او بودم و فکر مى‏کردم هر چه مى‏گوید درست است. در دوران دبیرستان هم اجازه فعالیت در نهادها و فعالیت‏هاى جمعى به من داده نشد، اما دوستانم فعالیت مى‏کردند.
مدتى است دچار وسواس فکرى در رابطه با برنامه‏هایى که راجع به سلامت و بهداشت است شده‏ام و با دیدن یک نشانه یا علامت مى‏گویم نکند مریض شده‏ام. بیمارى‏هاى خفیفى مثل کم‏خونى، دل‏درد و ... گرفته‏ام. در مورد نوشتن، وسواس پیدا کرده‏ام و اینکه هر چیزى سر جایش باشد. زیاد منضبط هستم. در آخر، از شما راهنمایى خواسته و از خداوند منّان آرزوى توفیق برایتان دارم.
خواهر گرامى!
خوشحالیم که ما را به عنوان شنونده سخنان خود و راهنماى خود انتخاب کرده‏اید. به خوبى در خلال نوشته‏تان علل و عوامل مشکلات خود را تشریح و تحلیل نموده‏اید. همان طور که خودتان ذکر کرده‏اید، احتمالاً به دلیل فرزند اوّل بودن، والدین تأکید بیشترى بر تربیت شما و پیشرفت‏تان داشته‏اند. اما گاه دلسوزى‏هاى والدین منجر به اِعمال سختگیرى بیشتر آنها شده، در کودک ایجاد اضطراب مى‏کند. نیز او را فردى کمال‏گرا بار مى‏آورد و وى را دچار وسواس عملى و فکرى مى‏سازد. مدام خود را در رقابت با همسالان و همکلاسان در کودکى و در بزرگسالى در محیط کارى و جامعه با دیگران مى‏بیند. اما شکست‏هاى حتى کوچک و برخورد به موانع در راه رسیدن به اهدافش، روحیه او را متزلزل مى‏سازد. گاهى تصور مى‏کند با یک شکست، دنیا به آخر رسیده است. در خصوص شما نیز تقریباً چنین مراحلى طى شده است.

بهتر بود در همان دوران تحصیلى در درسى که ضعیف‏تر بودید (مثلاً درس ریاضى) با کلاس‏هاى تقویتى، معلم خصوصى (در صورت امکان) و کمک گرفتن از دوستان و اقوامى که مى‏توانستند در این درس، یارى‏تان دهند به تقویت آن مى‏پرداختید، سپس در انتخاب رشته هم به استعداد و علاقه و کاربرى رشته‏اى که انتخاب مى‏کنید در دانشگاه توجه مى‏کردید.
بهتر است فعلاً که در این رشته تحصیل مى‏کنید، با وسایل کمک‏آموزشى و یارى گرفتن از همکلاسى‏ها و ... به تقویت دانش خود و رفع اشکالات درسى بپردازید، یا با مشاوره با استادان در صورتى که واقعاً به این رشته علاقه نداشته یا قادر به ادامه تحصیل در آن نیستید انصراف داده، دوباره سعى خود را براى قبولى در رشته مورد علاقه‏تان به کار بندید. در مورد فعالیت‏هاى دیگر مثل کارهاى هنرى، کامپیوتر، رانندگى و ... بایستى با برنامه‏ریزى و بدون اضطراب، بسته به توانایى‏ها و وقت خود به فراگیرى آنها بپردازید. اما یکباره به چند کار دست نزنید و خود را دچار اضطراب بیشتر نکنید، مبادا از همه کار باز بمانید و به قول معروف همه‏کاره هیچ‏کاره شوید. لازم است انسان یک هنر را کامل و با کیفیت خوب فرا گیرد و به کار بندد تا به چند کار نیمه‏تمام دست زند. در این میان سعى کنید مدام افسوس گذشته را نخورید و به خود تلقین نکنید چون پیشتر در مواردى موفق نبوده‏اید، اینک نیز قادر نیستید. براى رفع وسواس خود چه ذهنى و چه عملى بهتر است به مشاور یا روانشناسى مراجعه کنید تا روان‏درمانى از نوع رفتاردرمانى برایتان به اجرا در آورد و در خصوص افزودن اعتماد به نفس و ابراز قاطعیت به شما یارى دهد.
موفق و مؤید باشید.

خواهر ا.ح.ح - یزد

خواهر گرامى!
خوشحالیم از اینکه احساس مى‏کنید راهنمایى‏هاى هر چند کوچک توانسته است به شما کمک برساند. از نامه اخیرتان برمى‏آید بیشتر در انتخاب رشته دودل هستید. جهت رفع شک و دودلى، بهترین کار، مشورت با افراد خبره در این زمینه مثل مشاور مدرسه و اطرافیان آشنا به این مسائل است. در کنار آن در نظر گرفتن استعداد و علاقه خودتان، نیز در نظر گرفتن بازار کار این رشته و ضرورت آن در جامعه. وضع خود را هم در نظر بگیرید، به قول خودتان مثلاً غیر حضورى و متفرقه امتحان دادن. به هر حال، احساس مى‏کنیم نسبت به پیشتر، از روحیه بهترى برخوردارید و امیدوارانه‏تر به زندگى مى‏نگرید، نیز اهدافى را براى خود در نظر گرفته، سعى در رسیدن به قله‏هاى موفقیت دارید. اما مراقب باشید دوباره اشتغالات ذهنى بیهوده با گذشته، شک و تردید و ناامیدى به سراغ‏تان نیاید. بخصوص در مورد اختلافاتى که در کتابخانه و محل فعالیت‏تان پیش آمده بوده، که هنوز ذهن شما را مشغول کرده است. در پاسخ نامه‏هاى پیشین به شما توصیه کرده بودیم سعى در زدودن این افکار از ذهن‏تان کنید، چون فایده‏اى در بر ندارد و وقت عزیزتان را به هدر مى‏دهد. اگر فرد یا افرادى را که با شما درگیر شده‏اند مقصر مى‏دانید، سعى در بخشش آنها داشته باشید تا راحت و آسوده شوید. در عین حال اشتباه یا گناه هر کسى را به خدا واگذار کنید. به درس و تحصیل و پربارتر کردن توشه دانسته‏ها و دانش خود بپردازید تا ان شاءاللَّه فرد مؤثرى براى جامعه خود باشید.
دست حق همراهتان.