تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

داروى ضد میگرن در کشور تولید شد

مدیر واحد علمى شرکت داروسازى «پورسینا» از تولید جدیدترین داروى ضد میگرن در کشور خبر داد.
داروى «سوماتریپتان پى‏اس - 50» براى بیمارانى که به مسکّن‏هایى از قبیل استامینوفن، آسپرین و ایپوپروفن پاسخ نمى‏دهند، مورد استفاده قرار گرفته و در کاهش تعداد دفعات و شدت حملات میگرنى بسیار مؤثر است.
این دارو که از پرفروش‏ترین داروهاى جهان است، با انجام آزمایش‏هاى مقایسه‏اى دارویى تولید شده و با معتبرترین نمونه خارجى مطابقت مى‏کند.
علاوه بر صرفه‏جویى ارزى با ساخت این دارو در کشور، افراد مبتلا به میگرن مى‏توانند به راحتى از آن استفاده کنند.
بیمارى میگرن در زنان چندین برابر مردان است و در حال حاضر در ایران تبدیل به یکى از معضلات خانواده‏ها شده است.

یادگیرى ریاضى آسان مى‏شود

یک مبتکر بروجردى وسیله‏اى آموزشى و سرگرم‏کننده به منظور یادگیرى هر چه بیشتر درس ریاضى ابداع کرده است.
«فتح‏اللَّه شریفى» مبتکر این وسیله آموزشى که ظرف مدت یک ماه آن را تهیه کرده است گفت: در این وسیله بازى که به طریق بازى مار و پله انجام مى‏شود، مفاهیم درس ریاضى در دوره ابتدایى از جمله مفاهیم عدد، چهار عمل اصلى ریاضیات، مساحت و محیط اَشکال هندسى، قوانین مربوط به خط، پاره‏خط، نیمساز و چگونگى درجه‏بندى زاویه‏ها با استفاده از مهره‏هاى رنگى و یک عدد تاس بازى به دانش‏آموزان آموزش داده مى‏شود.
وى افزود: این وسیله با همکارى و استفاده از نظریات چندین روان‏شناس در کشور طراحى شده که یادگیرى درس ریاضیات را براى دانش‏آموزان آسان‏تر خواهد کرد. این وسیله آموزشى پس از تأیید در وزارت آموزش و پرورش در مرکز ثبت اختراعات کشور ثبت شده است.

زنان دوقلو زودتر یائسه مى‏شوند

پژوهشگران معتقدند احتمال یائسگى زودرس در زنان دوقلو چهار برابر سایر زنان است.
کارشناسان امیدوارند علت مولکولى تفاوت‏هاى دوقلو را بیابند. یائسگى زودرس در دوقلوهاى همسان در فرآیند تقسیم جنین رخ مى‏دهد.
یک درصد زنان در کل جمعیت جهان تا 40 سالگى یائسه مى‏شوند اما این رقم در مورد دوقلوها 5 درصد است. تا 45 سالگى بیش از 15 درصد دوقلوها یائسه مى‏شوند؛ این میزان در مورد کل جمعیت زنان 5 درصد است.
از آنجا که میزان یائسگى زودرس در بین دوقلوهاى همسان و غیر همسان مشابه است محققان علت آن را ناشى از عوامل ژنتیکى نمى‏دانند.

افزایش مرده‏زایى‏ با مصرف زیاد قهوه در دوران باردارى‏

محققان دانمارکى اعلام کردند که مصرف روزانه هشت فنجان قهوه یا بیشتر در دوران باردارى خطر سقط جنین خود به خود و یا مرده‏زایى در زنان باردار را افزایش مى‏دهد.
محققان دریافته‏اند که مرده‏زایى در میان زنان باردارى که زیاد قهوه مى‏نوشند نسبت به زنان باردارى که عادت به نوشیدن قهوه ندارند به مراتب بیشتر است.
این تحقیقات که توسط یک پزشک دانمارکى و دستیارانش صورت گرفته نشان مى‏دهد که مصرف زیاد قهوه احتمال مرده‏زایى را در دوران حاملگى تا 59 درصد افزایش مى‏دهد.
همچنین در زنان باردارى که روزانه بین 4 تا 7 فنجان قهوه مى‏نوشند احتمال مرده‏زایى 33 درصد افزایش مى‏یابد. در بسیارى از مطالعات مشخص شده است نوشیدن قهوه اثرات نامطلوبى براى باردارى دارد. مکانیسم‏هاى فیزیولوژیکى خاصى وجود دارد که از طریق آنها کافئین موجود در قهوه ممکن است به جنین آسیب برساند.

واکسن جدید سرطان رحم کشف شد

پزشکان مراکز تحقیقاتى اروپا در کارى مشترک موفق به کشف واکسن جدید جلوگیرى از سرطان رحم شدند.
این واکسن که «گارداسیل» نام دارد مى‏تواند از سنین نوجوانى تا بلوغ به زنان و هم مردان تزریق شود. این واکسن تا پنج سال بدن را در برابر ویروس ایجاد این سرطان ایمن مى‏سازد.
سرطان رحم در بسیارى از کشورهاى جهان از بیمارى‏هاى رایج و خطرناک زنان است که سالانه دهها هزار نفر به آن مبتلا مى‏شوند و بیش از 30 درصد از آنها فوت مى‏کنند.

مصرف داروهاى ضد صرع در دوران باردارى‏ خطرناک است‏

مصرف داروهاى ضد افسردگى و ضد صرع در حاملگى مى‏تواند منجر به بروز بدشکلى‏هاى جمجمه در جنین شده و ناهنجارى «کرانیوستوزیس» را افزایش دهد.
جمجمه پنج استخوان ظریف دارد که در محل‏هایى موسوم به «سوچور» به هم متصل مى‏شوند. زمان تولد نوزاد، استخوان‏هاى جمجمه به طور کامل به هم متصل نیستند. به این ترتیب فضاى کافى براى رشد و نمو مغز و سر کودک فراهم مى‏شود. بعد از دو سالگى این درزهاى استخوانى جوش مى‏خورند.
هنگامى که این درزهاى استخوانى زودتر از موعد جوش بخورد شکل جمجمه از حالت طبیعى خارج مى‏شود و بدشکلى موسوم به «کرانیوستوزیس» ایجاد مى‏شود.
زمان شروع این اختلال از دوران جنینى است ولى در زمان تولد و یا بعد از آن خود را نشان مى‏دهد. مصرف داروهاى ضد صرع توسط مادران تا هفت برابر این خطر را در جنین افزایش مى‏دهد. مصرف داروهاى ضد افسردگى در سه ماهه اول حاملگى نیز باعث ایجاد چنین اختلالى در جنین مى‏شود.

شیردهى زنان براى سلامتى آنان مفید است‏

محققان دریافته‏اند تغذیه کودک با شیر سینه مادر خطر ابتلا به دیابت نوع دو را براى مادر 15 درصد کاهش مى‏دهد و اگر این تغذیه بیش از یک سال ادامه یابد خطر ابتلا در مادر بیش از این مقدار کاهش مى‏یابد.
این محققان دانشگاه هاروارد همچنین اعلام کرده‏اند زنانى که براى جلوگیرى از ترشح شیر سینه دارو مصرف مى‏کنند بیشتر با خطر ابتلا به دیابت نوع دوم مواجه هستند.
پزشکان این دانشگاه گفتند پیش از این گمان مى‏کردند شیر مادر فقط براى کودکان مفید است در حالى که دریافته‏اند شیردهى براى خودِ مادرها هم خوب است. زنى که فرزندش را شیر مى‏دهد براى تولید شیر باید روزانه 500 کالرى انرژى مصرف کند که معادل 6 تا 8 کیلومتر دویدن است.

شیمى‏درمانى‏ به قدرت بارورى اغلب زنان آسیب نمى‏رساند

بر اساس تحقیقات انجام‏شده تنها 15 درصد زنان قدرت بارورى خود را متعاقب شیمى‏درمانى از دست مى‏دهند و سایرین مى‏توانند پس از اتمام دوره درمان صاحب فرزند شوند.
نوع ماده‏اى که در شیمى‏درمانى استفاده مى‏شود با یائسگى زودرس متعاقب آن ارتباط زیادى دارد اما در نهایت مى‏توان امیدوار بود پس از گذشت دوره‏اى، فرد قدرت بارورى خود را مانند سابق باز یابد.
محققان معتقدند که نباید تنها به علت از دست رفتن توانایى بارورى زنان از انجام شیمى‏درمانى در آنان خوددارى کرد و به هورمون‏درمانى پرداخت زیرا آمار بیانگر این نکته است که روش مزبور چندین برابر بیش از شیمى‏درمانى موجب قطع قاعدگى زنان و نازایى آنها مى‏شود.

زنان چاق در معرض ابتلا به سنگ کلیه‏

چاقى و اضافه وزن سبب افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه مى‏شود. طبق تحقیقات انجام گرفته، بافت چربى توانایى بدن را براى پاسخگویى در برابر انسولین کاهش مى‏دهد و این امر سبب آماده شدن بدن براى ابتلا به سنگ‏هاى کلیوى مى‏شود.
پژوهشگران معتقدند زنان به طور طبیعى 50 درصد کمتر از مردان در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه هستند ولى در زنان چاق این موضوع بر عکس است آنان در معرض این بیمارى قرار دارند.

کودکان باهوش بیشتر عمر مى‏کنند

بررسى‏هاى پژوهشگران آمریکایى نشان مى‏دهد کودکانى که از ضریب هوشى بالایى برخوردارند بیشتر از دیگران عمر مى‏کنند.
در این پژوهش که از سوى یک پژوهشگر آمریکایى بر روى افراد مسنى که در دوره کودکى از میزان هوشى بالایى برخوردار بوده‏اند انجام شده، نشان مى‏دهد افرادى که از معدل هوشى 163 درجه برخوردارند طول عمر بیشترى نسبت به سایرین دارند، البته افرادى با این میزان هوشى بسیار کم هستند. به رغم اینکه هنوز ارتباط بین ضریب هوشى و طول عمر مشخص نیست، اما درآمد و وضعیت اجتماعى افراد نیز در این امر بى‏تأثیر نیست.
پژوهش‏هاى مشابهى که اخیراً روى آمریکایى‏ها با سطح هوشى یکسان با سطح اختلاف بالاى درآمد خانوادگى انجام شده نشان مى‏دهد که ضریب هوشى افراد با مشکلات بهداشتى، اوضاع اقتصادى و اجتماعى ارتباط دارد.

عصبانى شدن بهتر از ترسیدن است‏

در شرایط پر اضطراب و پر تنش زندگى، داشتن یک چهره عصبانى بهتر از چهره وحشت‏زده و هراسان است.
مطالعات اخیر نشان مى‏دهد افرادى که در موقعیت‏هاى پر تنش زندگى عصبانیت بر آنها غلبه مى‏کند کمتر از افرادى که در این شرایط وحشت‏زده مى‏شوند به بیمارى‏هایى همچون فشار خون بالا که از عواقب جانبى استرس است، دچار مى‏شوند.

مصرف کیوى قرمز انسان را در مقابل بیمارى‏هاى قلب و سرطان محافظت مى‏کند

محققان مى‏گویند کیوى قرمزرنگ حاوى مقادیر زیادى مواد آنتى‏اکسیدان است و مى‏تواند انسان را در مقابل بیمارى‏هاى قلب و عروق و سرطان محافظت کند.
گروهى از محققان ایتالیایى مى‏گویند نوعى کیوى که به تازگى پرورش داده شده قرمزرنگ و حاوى مقادیر زیادى «انتوسیانین» است که خواص ضد اکسیدان بسیار قوى دارد.
به گفته محققان به طور کلى کیوى از جمله میوه‏هاى مورد علاقه بسیارى از مردم است که مقادیر زیادى از مواد مغذى را در خود جاى داده است. وجود مواد آنتى‏اکسیدان از آسیب سلول‏ها و بروز سرطان‏ها جلوگیرى مى‏کند. همه انواع کیوى داراى مواد آنتى‏اکسیدان هستند.

مصرف سبزى‏ مسمومیت و فشار خون حاملگى را کاهش مى‏دهد

بر اساس مطالعات انجام شده، استفاده مداوم زنان باردار از میوه سبزى، احتمال ابتلاى آنها به مسمومیت و فشار خون حاملگى را کاهش مى‏دهد. فشار خون بالاى زنان باردار ضمن ایجاد مسمومیت حاملگى (پره‏اکلامپسى) خطراتى همچون سقط جنین را نیز به همراه دارد.

ابتلا به سرطان بر اثر زیاد رنگ کردن موى سر

رنگ کردن بى‏رویه موها موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان مى‏شود و این مسئله در بین بانوان بیشتر دیده مى‏شود.
بر اساس یافته‏هاى پژوهشگران بین مواد رنگ مو و ابتلا به سرطان مثانه ارتباط وجود دارد. بر اساس این تحقیقات ثابت شده است «آریل‏آمین» که جزء اصلى تشکیل‏دهنده مواد رنگ مو است، مى‏تواند سرطان‏زا باشد.
زنانى که یک بار در ماه موهاى خود را رنگ مى‏کنند پس از یک سال، دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار مى‏گیرند. بنابراین پس از 15 سال خطر ابتلا به این بیمارى بیش از 30 برابر نسبت به دیگران افزایش مى‏یابد.

داغ کردن مکرر روغن فشار خون مى‏آورد

تحقیقات نشان مى‏دهد تعداد دفعاتى که از روغن‏هاى مخصوص آشپزى استفاده مى‏شود مى‏تواند بر سلامت بدن تأثیر بگذارد.
محققان دریافته‏اند کسانى که در تهیه غذا از روغن‏هایى استفاده مى‏کنند که چندین بار مصرف شده است بیشتر از کسانى که روغن تازه به کار مى‏برند ازدیاد فشار خون پیدا مى‏کنند.
این محققان دریافتند کسانى که در تهیه غذا از روغن گل آفتاب‏گردان استفاده مى‏کنند با افزایش خطر ازدیاد فشار خون روبه‏رو هستند در حالى که روغن زیتون از بروز فشار خون جلوگیرى مى‏کند.
پزشکان توصیه مى‏کنند که در تهیه غذا تا حد امکان از روغن زیتون استفاده شود و هر نوع روغنى بعد از دو یا سه بار مصرف دور ریخته شود. اگر چه روغن زیتون عموماً ماده سالمى محسوب مى‏شود و دیرتر از سایر روغن‏ها فاسد مى‏شود اما نتایج مطالعه نشان مى‏دهد حتى داغ کردن مکرر روغن زیتون هم باعث از بین رفتن آثار سلامت‏بخش این ماده غذایى مى‏شود.

نخستین ماشین لباسشویى بدون آب ساخته شد

دانشجویان دانشگاه ملى «سنگاپور» براى نخستین بار موفق به طراحى و ساخت یک ماشین لباسشویى شدند که بدون استفاده از آب کار مى‏کند.
دانشجویان طراح و سازنده این ماشین لباسشویى اعلام کردند که یکى از مهم‏ترین نکات ویژه آن پاک شدن لکه‏ها از لباس‏ها در مدت تنها چند دقیقه است.
به گفته آنان در ساخت این ماشین لباسشویى ویژه از یون‏هاى منفى، هواى فشرده و دئودورانت‏هایى جهت تمیز شدن هر چه بیشتر لباس‏ها استفاده شده است.
این دانشجویان اعلام کردند که در صدد بودند تا با استفاده از هواى فشرده چنین ماشین لباسشویى‏اى بسازند. ویژگى این دستگاه خاصیت باکترى‏زدایى آن است.

واکسن جدید ذات‏الریه تولید شد

محققان کانادایى موفق به ساخت واکسن جدید ذات‏الریه از نوع «استرپتوکوکى» شدند.
به گفته پژوهشگران این واکسن ابتلاى کودکان زیر دو سال را تا 80 درصد و افراد بالاى 60 سال را تا 60 درصد به انواع مختلف این بیمارى کاهش مى‏دهد. همچنین این واکسن مى‏تواند به کاهش مرگ و میر ناشى از آنفلوانزا نیز کمک کند.
«ذات‏الریه استرپتوکوکى» نوعى عفونت باکتریایى است که علت اصلى گوش‏درد، ذات‏الریه و مننژیت است.

مصرف ماهى مانع بازگشت سرطان است‏

تحقیقات انجام گرفته بر روى خواص گوشت و روغن‏هاى ماهى نشان مى‏دهد که مصرف این مواد غذایى عامل مهمى در پیشگیرى از ابتلا، تسریع در درمان و همچنین ممانعت از بازگشت سرطان در افراد مبتلا به این بیمارى است.
هم‏اکنون سرطان بعد از بیمارى‏هاى قلبى و عروقى و حوادث رتبه سوم عامل مرگ و میر در کشور است و اصلاح رژیم غذایى بعد از کنترل دخانیات، دومین عامل کنترل سرطان است.

زعفران ضد افسردگى است‏

طبق تحقیقات انجام شده اثر ضد افسردگى زعفران در حد داروهاى «ایمى‏پرامین» و «فلوکستین» مورد استفاده در درمان بیمارى افسردگى است.
اثر ضد افسردگى زعفران یکى از فواید بسیار این گیاه در درمان بیمارى‏ها است. گیاه زعفران به عنوان شادى‏آور، آرامبخش، خواب‏آور و توانبخش قلب در طب سنتى مطرح است.

برنج ضد آلرژى تولید شد

محققان ژاپنى برنج تازه‏اى تولید کرده‏اند که مى‏تواند مانع از بروز عوارضى مانند تب، عطسه، سرفه و دیگر ناراحتى‏هاى ناشى از آلرژى شود.
به اعتقاد آنان از این برنج مى‏توان براى تکمیل روش‏هاى مؤثرتر و کم‏عذاب‏ترى براى درمان حساسیت افراد به انواع مواد آلرژى‏زا استفاده کرد.
در حال حاضر براى درمان حساسیت از تزریق‏هاى مکرر استفاده مى‏شود، اما اشکال این روش علاوه بر دردناک بودن تزریق‏ها در آن است که در موارد نادرى مى‏تواند موجب بروز شوک‏هاى شدید در افراد شود و آنها را از پاى در آورد.

کلم از بروز سرطان ریه پیشگیرى مى‏کند

خوردن سبزیجات از دسته کلم‏ها، مى‏تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را در کسانى که زمینه‏هاى ژنتیکى مستعدى براى ابتلا به این بیمارى دارند کاهش دهد.
خوردن انواع کلم حتى یک بار در هفته 72 درصد احتمال ابتلا به سرطان ریه را کاهش مى‏دهد.
بیش از 70 درصد افراد در ژنوتیپ خود دو گونه غیر فعال از ژن‏هاى مولد سرطان ریه دارند. این دو ژن به طور طبیعى بدن را از سم‏هاى خاصى محافظت مى‏کند.
سبزیجاتى مانند انواع کلم سرشار از ماده «ایزوتیوسیانیت» است و به طور طبیعى با آنزیم‏هایى که این دو ژن مى‏سازند باعث پیشگیرى از ابتلا به سرطان ریه مى‏شود.