کتابخانه پیام زن


 

کتابخانه پیام زن‏

اسلام، زن و جستارى تازه‏

علامه سیدمحمدحسین فضل‏اللَّه‏
ترجمه: مجید مرادى‏
تهیه: مجله پیام زن‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: دوم / 1384
تعداد صفحه: 288 صفحه‏
قیمت: 22000 ریال‏
در باره منزلت و شخصیت زن از نگرگاههاى مختلفى بحث شده است. اندیشوران مسلمان نیز در این عرصه، دیدگاهها و تحلیل‏هاى فراوانى ارائه کرده‏اند. یکى از آنان نگارنده این اثر، آیت‏اللَّه سیدمحمدحسین فضل‏اللَّه است که با الهام از متون دینى و به دور از پیرایه‏ها، عادت‏ها و رسم‏هاى غیر منطقى، موضوعاتى چون نقش زن در عرصه زندگى، زن و آزادى، زن و مشکل عقب‏ماندگى، عنصر زنانگى و زیبایى، حقوق و وظایف زن و شوهر، ویژگى‏هاى زندگى زناشویى، ابعاد پیوند زناشویى، ازدواج موقت، طلاق و چندهمسرى را به بحث گرفته است.
این کتاب توسط مجله پیام زن ترجمه و پیشتر در قالب مقاله تقدیم خوانندگان شده است.

نقد احادیث مهدویت از دیدگاه اهل سنت‏

محمدیعقوب بشوى‏
ناشر: انتشارات مرکز جهانى علوم اسلامى‏
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 136 صفحه‏
قیمت: 7700 ریال‏
این کتاب به ارزیابى احادیث مهدویت از دیدگاه اهل سنت پرداخته است. این احادیث از کتاب‏هاى معتبر اهل سنت و به ندرت از کتاب‏هاى شیعه گردآورى شده و بنا بر اصول معروف رجالى‏هاى بزرگ اهل سنت، مورد ارزیابى قرار گرفته است. مجموعاً نام 176 راوى در این کتاب ذکر شده است.

آشنایى با وظایف و حقوق زن‏

ابراهیم امینى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر دفتر ...)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 223 صفحه‏
قیمت: 22000 ریال‏
اسلام به زن و مرد از زاویه «انسانى» نگریسته و هر دو را موجود شریفى دانسته که خداوند متعال از خلقت آن دو به خود بالیده است. به اقتضاى این آفرینش و به منظور ادامه حیات انسانى بر عهده هر یک، وظایفى گذاشته است. اما گاهى براى برخى، این وظایف مختلف و نیز حقوق متفاوت به درستى هضم نشده؛ لذا شبهه‏هایى در خصوص تبعیض‏آمیز بودن یا ضد آزادى بودن بعضى از احکام و قوانین برایشان به وجود آمده است.
در این کتاب، در دو بخش به تفصیل، وظایف و حقوق زن تبیین شده و از وجوه مختلفِ آزادى زن، حجاب، ازدواج و طلاق، مهریه، نفقه، فعالیت‏هاى سیاسى و فرهنگى، خانه‏دارى، هنر و حقوق طبیعى و اکتسابى سخن گفته شده است.
بخش اول: حقوق و وظایف زن در اسلام.
بخش دوم: حقوق و وظایف زن در آینه پرسش و پاسخ.
لازم به ذکر است بخش دوم کتاب، مجموعه مصاحبه‏هاى حضرت آیت‏اللَّه امینى با مجله پیام زن است که توسط ایشان به عنوان بخش دوم تقدیم خوانندگان کتاب شده است.

نویسندگى خلّاق‏

زهرا خراسانى‏
ناشر: فاضل‏
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 98 صفحه‏
قیمت: 10000 ریال‏
نویسنده در این کتاب در مورد تمرکز و راههاى دستیابى به تمرکز، نگارش ذهنى، طرح، خلّاقیت و خصوصیت اشخاص خلّاق و ... قلم مى‏زند.
یکى از ویژگى‏هاى بارز «نویسندگى خلّاق» در مقایسه با کتاب‏هاى مشابه آموزش نویسندگى، بهره‏گیرى از داستان‏هاى قرآنى است و نویسنده مخاطبان را وا مى‏دارد که براى حضرت یونس، حضرت یوسف، حضرت سلیمان، پیامبر اکرم(ص) و ... داستان بنویسند و یا طرح‏هایى را بر اساس آیات قرآن پایه‏ریزى کنند.

تاریخ شفاهى انقلاب اسلامى ایران از مهاجرت امام خمینى به پاریس تا پیروزى‏

على‏اکبر على‏اکبرى بایگى‏
ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامى‏
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 424 صفحه‏
قیمت: 25000 ریال‏
فاصله زمانى 14 مهر ماه تا 22 بهمن 1357، یکى از فصول برجسته تاریخ انقلاب اسلامى به حساب مى‏آید. این برهه از زمان که از مهاجرت حضرت امام به فرانسه، تا پیروزى انقلاب را در بر مى‏گیرد، مملو از حوادث و اتفاقاتى است که هر یک حرکت انقلاب را به پیش مى‏برد.
این اثر در قالب روش «تاریخ شفاهى» با توجه به اهمیت این مقطع زمان، وقایع و رویدادهاى آن و نقش هدایتگر و سرنوشت‏ساز امام خمینى(ره) را در موفقیت‏هاى آن ایام مورد بررسى قرار داده است و با استفاده از خاطرات شخصیت‏هایى که در آن روزگار در وقایع سیاسى تأثیرگذار بوده‏اند و نیز با کمک منابع کتابخانه‏اى، گزارشى منسجم و تحلیلى از وقایع ایام مورد بحث ارائه داده است.

انوار ولایت در کلام اهل سنت‏

ا.س کلانترى‏
ناشر: انتشارات فدک فاطمى‏
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 192 صفحه‏
قیمت: 10000 ریال‏
نویسنده در این کتاب به سؤالاتى که اهل تسنن در خصوص ائمه(ع) و شیعیان مطرح کرده‏اند از طریق روایت‏هاى اهل سنت پاسخ گفته است. مانند این پرسش:
- چرا شیعیان از اهل بیت پیامبر حاجت مى‏خواهند؟ آیا این کار شرک نیست؟ به چه دلیل آنان «یا على» و «یا حسین» و «یا ابوالفضل» مى‏گویند و در حرم ایشان به گریه و زارى حاجت مى‏طلبند؟

باربى (پژوهشى در عروسک آمریکایى)

اکبر مظفرى‏
ناشر: انتشارات شاکر
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 180 صفحه‏
قیمت: 10000 ریال‏
در نیم قرن گذشته یک زوج آمریکایى عروسکى را طراحى و تولید کردند که به زودى ملکه عروسک‏هاى جهان شد و بر دل میلیون‏ها کودک و نوجوان و جوان حکومت راند. این پرنسسِ چشم‏آبى که نماد و سمبل فرهنگ آمریکایى محسوب مى‏شد، نقش ممتازى در حوزه فرهنگ‏سازى بازى کرد و تأثیرات فرهنگى و تربیتى زیادى از خود به جاى گذاشت.
این مجموعه تکاپویى در شناخت این پدیده خزنده و به ظاهر معمولى است، پدیده‏اى که به باربى، روح آمریکایى شهرت دارد. در این کتاب برخى از آسیب‏هاى فرهنگى و تربیتى این عروسک مورد بررسى و کنکاش قرار گرفته است.

نور زندگى (3 جلد)

جعفر شیخ‏الاسلامى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر دفتر ...)
نوبت چاپ: اول / 1384
قیمت: ج اول و دوم هر کدام 9000 ریال، ج سوم 8500 ریال‏
این سه جلد کتاب مجموعه‏اى است براى آشنایى فرزندان با مفاهیم اعتقادى، اخلاقى و قرآنى. به کمک هنر، نقاشى، طراحى و ... به چند شیوه مى‏توان از این مجموعه بهره‏بردارى کرد.
جلد اول، مجموعه قرآنى، اعتقادى. جلد دوم، عملى، اخلاقى و جلد سوم مجموعه آموزشى، سرگرمى و علمى است.

دو دست، دو بال‏

سیدسعید هاشمى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر دفتر ...)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 64 صفحه‏
قیمت: 8500 ریال‏
این کتاب مجموعه نثر ادبى است براى نوجوان. نوجوانان با خواندن این کتاب احساس مى‏کنند بیشتر به خدا نزدیک شده‏اند و او را بیشتر مى‏شناسند.

یهود و صهیونیسم (تحلیل عناصر قومى، تاریخى و دینى یک فاجعه)

احمد کریمیان‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر دفتر ...)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 807 صفحه‏
قیمت: 80000 ریال‏
این اثر، اوضاع یهودیان را قبل از تجمع در فلسطین، چگونگى اشغال، در هنگام اشغال و نحوه بهره‏گیرى از دین یهود در این اشغالگرى و نیز شیوه حمایت‏هاى اقتصادى، سیاسى و نظامى قدرت‏هاى جهانى را از آنها در هشت فصل به تفصیل آورده است.

آموزه‏هاى اخلاقى - رفتارى امامان شیعه‏

محمدتقى عبدوس و محمد محمدى اشتهاردى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر دفتر ...)
نوبت چاپ: دوم / 1384
تعداد صفحه: 712 صفحه‏
قیمت: 62000 ریال‏
امامان شیعه(ع) راهنمایان امین و دلسوزى بودند که بى‏هیچ اجر و مزدى، راههاى سعادت و سرچشمه‏هاى کمال را به مردم نشان مى‏دادند. میراث بزرگ اسلامى که اینک در اختیار امت اسلامى است، سخن‏ها و رفتارهایى است که آنان در جهت تبیین زندگى سعادتمندانه از خود به یادگار گذاشته‏اند. این اثر، گوشه‏اى از آموزه‏هاى امامان شیعه(ع) را در گستره اخلاق به تصویر کشیده است.

آشنایى با اسلام‏

ابراهیم امینى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر دفتر ...)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 287 صفحه‏
قیمت: 28000 ریال‏
ظهور اسلام، مجموعه‏اى ارزشمند از اصول و فروغ فکرى و عملى و نیز ضابطه‏هاى اخلاقى را در پیش روى بشر نهاد و ادیان گذشته را به کمال رساند. بدین سان این دین، منظومه کاملى شد که بخش‏هاى مختلف اصول، فروع، منابع، احکام اخلاقى، حقوقى و ... را در خود دارد. شرح و توضیح هر یک از این بخش‏ها معتقدان به این آئین را در آشنایى ژرف‏تر با وظایف خود کمک مى‏کنند.
این کتاب با عهده‏دار شدن این مهم، اصول و فروع اسلام را در شش بخش براى همگان - به ویژه جوانان - تبیین کرده است: اصول دین، اخلاق در اسلام، اسلام و ایمان، انسان از دیدگاه اسلام، تکالیف و احکام و منابع آنها و فروع دین.