دانش و تجربه دو بال پرواز

نویسنده


 

دانش و تجربه دو بال پرواز
گفتگو با صدیقه شفیع‏زاده‏ معرّق‏کار ساقه گندم‏

مسعوده کرمى‏

اگر تا امروز با هنر معرّق، آن هم معرق ساقه گندم آشنا نشده‏اید، گفتگوى حاضر به شما کمک مى‏کند تا حدودى با این هنر و یک هنرمند کوشا و موفق در زمینه این هنر آشنا شوید.
«صدیقه شفیع‏زاده» هنرمند جوان کوشایى است که نزدیک به ده سال است که در زمینه معرق ساقه گندم کار مى‏کند. او اولین معرق‏کار این رشته در استان قم است. آثارش در نمایشگاههاى سراسر کشور راه یافته است و هیچ بعید نیست که یکى از تابلوهایش در خانه شما روى دیوار اتاق‏تان آویخته شده باشد.
از خانم «شفیع‏زاده» مى‏خواهیم که خودش را براى ما معرفى کند، مى‏گوید:
«دوستدار هنر معرق ساقه گندم و مربى این رشته هنرى هستم. البته در گذشته به هنرهاى رایج در بین خانم‏ها مثل قلاب‏بافى، گلسازى و ... مى‏پرداختم اما پس از آشنایى با معرق، کم کم وقت و ذوقم به سمت این هنر گرایش پیدا کرد، به طورى که در حال حاضر تقریباً تمام وقت، حس و خلاقیتم را صرف این هنر مى‏کنم. به ویژه که فعالیتم به صورت تولیدى در آمده، باید براى شرکت در نمایشگاهها و پاسخ به تقاضاى بازار، تولید داشته باشم.»

نحوه فعالیت شما چگونه است؟

عمده فعالیتم معطوف مى‏شود به شرکت در نمایشگاههایى که در سراسر کشور برگزار مى‏شود و تقریباً در همه نمایشگاهها به ویژه نمایشگاههاى قرآنى، آثارم مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفته است.

تجلیل و تقدیر چه حسى دارد؟

احساس رضایتمندى و غرور به آدم دست مى‏دهد. غرور نه به معناى کبر و خودنمایى؛ اینکه انسان نتیجه تلاش خود را ببیند و حس کند، احساس بسیار خوبى به انسان مى‏بخشد؛ شاید بشود گفت احساس مفید بودن، مورد توجه و قدردانى واقع شدن.

از موفقیت‏هایت بگو.

علاوه بر شرکت در نمایشگاهها، به صورت سفارشى (جزئى و عمده) نیز کار مى‏کنم و تدریس، زمینه دیگر فعالیتم مى‏باشد؛ البته بیشتر به صورت خصوصى. مدتى هم در اداره فنى و حرفه‏اى تدریس کرده‏ام. با تلاش فراوان موفق شدم استاندارد زمان آموزش این هنر را از 140 ساعت به 70 ساعت کاهش دهم که کار نسبتاً مهمى بود؛ یعنى با اصلِ زمان کمتر، به سوى کیفیت بالاتر پیش رفتم. استاندارد این هنر توسط من تهیه شد که پس از مدتى به صورت سراسرى در فنى و حرفه‏اى کشور اجرا گردید و در سال 1382 کُد بین‏المللى گرفت.

تدریس را بیشتر دوست دارى یا کار هنرى را؟

هر کدام به نوبه خود شیرینى و جذابیت دارد ولى بیشتر دوست دارم کار کنم تا تدریس؛ البته تدریس هم برایم دوست‏داشتنى و رضایت‏بخش است چرا که دیدن موفقیت هنرجویانم به من احساس بسیار مثبتى مى‏دهد.

در مورد معرق، بخصوص معرق ساقه گندم توضیح بده.

هنر معرق قدمت زیادى دارد هر چند به تازگى مورد توجه قرار گرفته است. خاستگاه این هنر، جنوب ایران و شهرهاى خوزستان و اهواز است که کم کم در سراسر ایران منتشر شده است. این معرق با ساقه گندم انجام مى‏گیرد. البته در گذشته با ساقه‏هاى نیشکر و ساقه‏هاى جو انجام مى‏گرفت که من فقط با ساقه گندم کار مى‏کنم.
در شیوه قدیمى و مرسوم، ساقه گندم را خیس مى‏کردند و بعد آن را با کاتر (تیغه موکت‏برى) باز کرده و با سختى و صرف وقت زیاد آن را صاف مى‏کردند و مراحل بعدى کار را پیش مى‏بردند که سخت و زمانبر بود. اما همان طور که گفتم در شیوه ابداعىِ من زمان کار کم شده و کیفیت بالا رفته است. یعنى ساقه گندم را به مدت کمى خیس مى‏کنیم، سرِ ساقه را شیار کوچکى مى‏زنیم و آن را با اتو باز مى‏کنیم و با کاهش زمان به کار ادامه مى‏دهیم. در گذشته از رنگ‏هاى مصنوعى استفاده مى‏شد که در روش جدید از رنگ‏هاى طبیعى استفاده مى‏شود.

معمولاً چه موضوعاتى در آثار معرق ساقه گندم استفاده مى‏شود؟

کارهاى خطى، قرآنى، گل و بته، سیمرغ، پرنده، منظره و همه جور موضوعى را مى‏توان کار کرد، به شرطى که حوصله، دقت و خلاقیت به کار گرفته شود، به ویژه خلاقیت که در کارهاى هنرى حرف اوّل را مى‏زند. یکى از شاگردانم پس از آموزش کار معرق با به کارگیرى خلاقیت و ذوقش، روشى جدید را در پیش گرفته است که به آن «محرق» مى‏گویند. در محرق، کار به صورت یک تکه و با دستگاه هویه انجام مى‏شود.
بشر آنقدر توانایى دارد که با خلاقیت خود شیوه‏ها و آثار تازه خلق کند. اصلاً به واسطه خلاقیت بشر است که دانش و فناورى پیشرفت مى‏کند و جهان رو به تنوع و تغییر است.

اولین تشویقى که در زمینه معرق داشتى یادت هست؟

بله، اولین تشویق باعث شد به رغم تصور اولیه‏ام، به ادامه کار در زمینه این هنر مصمم شوم. موفقیت‏هایى که به تدریج به دست آوردم، علاقه و انگیزه‏ام را بیشتر کرد؛ تا جایى که امروز در مراکز مختلف مثل صنایع دستى، کانون‏هاى فرهنگى و مؤسسات خصوصى مربى این هنر مى‏باشم. به نظرم تشویق، نقش مهمى در پیشرفت دارد. زن و مرد فرقى نمى‏کند، همه براى انگیزه بیشتر پیدا کردن، نیازمند تشویق‏اند.

شهرت مى‏تواند عامل تشویق هنرمند شود یا بر عکس، آفت ذوق و هنر او باشد؟

بستگى دارد به اینکه فرد چه دیدگاهى نسبت به شهرت داشته باشد و چه استفاده‏اى از آن ببرد. اگر از شهرت به عنوان عاملى محرک براى فعالیتِ بیشتر استفاده کند، مسلّماً باعث پیشرفتش مى‏شود. اما اگر به عنوان هدف به آن نگاه کند و یا آن را ابزارى بداند براى خودنمایى و تکبر، قطعاً آفت هنر و ذوق او خواهد بود.

کار شما بیشتر هنر است یا حرفه؟

هر دو. هنر است چون با ذوق و خلاقیت فرد ارتباط مستقیم دارد، حرفه است چون مى‏توان به عنوان منبع درآمد از آن بهره گرفت.

تعریفت از هنر چیست؟

به نظر من هنر از آغاز خلقت بوده، اصلاً آفرینش انسان هنر است، هنرِ خداوند است. آفرینش خداوند هنر اوست که در هر جا مى‏نگریم این هنر را در پدیده‏هاى طبیعت جلوه‏گر مى‏بینیم. نظم، هماهنگى، تنوع و زیبایى خیره‏کننده پدیده‏هاى جهان همگى در آفریده‏هاى خداوند قابل دیدن است که همه از سرچشمه ماناى هنر خداوندى نشأت مى‏گیرند. ما به عنوان انسانى که روح خداوند در او دمیده شده است مى‏توانیم با بهره‏گیرى از توان و خلاقیتى که او در ما قرار داده، نیز با الهام از آفریده‏هایش، ذره‏اى از هنر آفرینش را با خلق زیبایى در ساخته‏هاى‏مان نمودار بسازیم.

و تعریف هنر دینى چیست؟

هنرى که هر چه بیشتر دربردارنده مفاهیم و مضامین دینى باشد.

بر اساس این تعاریف، هنرمند از نظر شما چه کسى است؟

هنرمند اصلى و بى‏بدیل، خداوند است که جهان را آفرید و هنرمندان ما کسانى هستند که با ذوق و حس خودشان و با الهام از طبیعت زیباى خداوند، به خلق اثر هنرى مى‏پردازند.

هنر و فعالیت هنرى چگونه مى‏تواند به شیرین‏تر و جذاب‏تر شدن زندگى کمک کند؟

از دو بُعد مى‏تواند مؤثر باشد: اوّل اینکه، نیاز انسان به زیبایى و خلق زیبایى را ارضا مى‏کند؛ دوم آنکه، با خلق اثر هنرى، زیبایى را براى انسان، حِسّى و قابل دیدن مى‏کند. در نتیجه زیبایى در عرصه زندگى خودنمایى کرده، باعث بیدارى احساس‏هاى لطیف، مهربانى، رأفت و دیگردوستى مى‏شود که همه اینها به خوب‏تر زندگى کردن بشر کمک مى‏کنند.

توجه خانم‏ها به فعالیت‏هاى هنرى چه فایده‏اى مى‏تواند داشته باشد؟

کمترین فایده آن مى‏تواند پر کردن اوقات فراغت‏شان باشد. اما در نگاه دقیق‏تر مى‏توان گفت با توجه به گرایش و علاقه زیاد خانم‏ها به کارهاى ظریف و هنرى، فعالیت در این زمینه مى‏تواند تأثیر خوبى در روحیه آنها داشته باشد. نیز از بروز برخى بیمارى‏ها مثل سردردهاى عصبى، اضطراب، افسردگى و احساس‏هاى منفى در آنها جلوگیرى کند. حتى مى‏تواند منبع درآمد شود که این مسئله، احساس مفید و مستقل بودن را در آنها ایجاد مى‏کند.

هنر واقعى، توانایى ارتباط برقرار کردن صحیح با دیگران است. نظرت در مورد این جمله چیست؟

موافقم چرا که ارتباط خوب برقرار کردن با دیگران، از نیازهاى اصلى بشر است. در جریان برقرارى ارتباط با دیگران است که مى‏توانیم از محبت و علاقه آنها بهره‏مند شویم، از تجارب آنها استفاده کنیم و در سختى‏ها و مشکلات از آنها کمک بگیریم. همه اینها به انسان کمک مى‏کند احساس تنهایى نکند و بداند پس از خدا کسانى هستند که دوستش دارند و او دوست‏شان دارد، نیز مى‏تواند براى خوب زندگى کردن از حمایت و تجربه آنها بهره بگیرد. انسان موجودى اجتماعى است و براى رسیدن به کمال باید در جمع و در کنار سایر دیگران تلاش کند.

چه آدم‏هایى دوستان زیادى دارند؟

آنها که در رابطه با دیگران فقط معیارهاى مادى را در نظر نمى‏گیرند و رعایت ادب و احترام اطرافیان را مى‏کنند.

چگونه مى‏توانیم دوستان‏مان را حفظ کنیم؟

باید به حقوق خود و اطرافیان آشنایى داشته باشیم و به آن حقوق احترام بگذاریم. توقعات بى‏جا از دوستان نداشته باشیم و در شادى و غم یاور آنها باشیم.

خودت این گونه عمل کرده‏اى؟

سعى کرده‏ام در ارتباطاتم، رعایت حرمت و حقوق دیگران را بکنم و با انتظارات بى‏جا، باعث رنجش آنها نشوم.

تا به حال از سوى مراکز و ارگان‏هاى خاصى حمایت شده‏اى؟

متأسفانه نه، حمایت خاصى نداشته‏ام. انتظار دارم مسئولان و مراکز و ارگان‏هاى مربوطه از فعالیت و حقوق زنان بیشتر حمایت کنند.

از حقوق زنان؟

بله. متأسفانه در بسیارى موارد و مواقع حقوق زن‏ها به درستى ادا نمى‏شود، به ویژه زنانى که علاوه بر خانه در اجتماع نیز فعالند. آنها غالباً به اندازه فشار و زحمتى که متحمل مى‏شوند از حقوق مادى و معنوى بهره‏مند نمى‏شوند.

نقش زن‏ها در احیا و حفظ حقوق‏شان چه اندازه و چگونه است؟

وضع به گونه‏اى است که کنترل عوامل و ابزار چندان به دست خودشان نیست اما زن‏ها دست‏کم مى‏توانند از طریق کسب علم یا مهارت خاصى به احقاق حقوق خود کمک کنند.

چقدر حقوق خودت را به عنوان یک زن مى‏شناسى؟ چقدر به مطالعه کتاب‏هاى دینى و حقوقى در این زمینه پرداخته‏اى؟

متأسفانه کم.

فکر نمى‏کنى آشنایىِ نه فقط زن‏ها بلکه همه افراد با حقوق‏شان، به حفظ حقوق کمک مى‏کند؟

مسلّماً همین طور است. به همین دلیل تصمیم گرفته‏ام با ادامه تحصیلاتم، آگاهى‏ام را بالا ببرم. فکر مى‏کنم انسان باید در کنار تجربیاتى که دارد به دانش نیز مجهز شود. علم و تجربه دو بال پرواز انسان به اوج موفقیت و کمال هستند. علاوه بر این وقتى تجربیات‏مان را با علم همراه کنیم و به فرزندان‏مان انتقال دهیم، بدون شک اعتماد و باور آنها را به گفتار و روش تربیت‏مان بیشتر جلب مى‏کنیم، در نتیجه آنها با اطمینان و اعتماد بیشترى نظریات‏مان را مى‏پذیرند. با کسب دانش مى‏توانیم با زمان پیش برویم و راحت‏تر با اطرافیان به ویژه فرزندان‏مان رابطه برقرار کنیم، در نتیجه در سایه این ارتباط قوى و محکم، فرهنگ و آموزه‏هاى دینى و ملى‏مان را به نسل‏هاى بعد منتقل کنیم.
روى سخنم بیشتر با دختران جوان و همسن و سالان خودم است. زندگى امروز با ناملایمات زیادى همراه است که باید بکوشیم و ناامید نشویم. کسب دانش، بهترین عرصه براى فعالیت است. با توکل به خدا، در این عرصه وارد شویم. اگر شکستى در طى مسیرمان پیش آمد، ناامید نشویم. آن را پله‏اى براى رسیدن به موفقیت بدانیم و تجربه‏اى که باعث افزایش آگاهى‏هایمان مى‏شود. در هنگام بروز سختى و مشکلات به یاد داشته باشیم خدا را داریم، هر روز امیدوارتر به سمت هدفى که آگاهانه انتخاب کرده‏ایم گام برداریم و به خودمان یادآور شویم که توان و فرصت موفق شدن را داریم.

نقطه اوج در کار شما کجاست؟

شاید کمى خودخواهانه به نظر بیاید ولى دوست دارم شناخته شوم، چون هنرمندانى که مظلومانه در انزوا قرار مى‏گیرند، ذوق و شوق و خلاقیت‏شان به سردى مى‏گراید.

حس و حال خلق کردن یک اثر دینى با سایر آثار هنرى متفاوت است؟

به نظر من متفاوت است. تفاوت را تجربه کرده‏ام؛ فرق‏شان باورکردنى نیست. زمانى که داشتم تابلوى کعبه را مى‏ساختم، چنان حس و حال معنوى و عجیبى به من دست مى‏داد که قابل وصف نیست. آرزو کردم اى کاش بتوانم در مسجدالحرام و در کنار کعبه حضور پیدا کنم، چیزى نگذشت که زمینه فراهم شد و توفیق زیارت خانه خدا برایم حاصل شد.

بهترین اثر و تابلویى که خلق کرده‏اى کدام است؟

همین تابلوى کعبه است. چون با نگاه به آن، حس و حال معنوى خاصى به من دست مى‏دهد. امیدوارم در مخاطبانش هم همین حس را بیافریند.

پایان گفتگویمان را به دعایى که دوست مى‏دارى، مزیّن کن.
اللهم کن لولیک الحجة بن‏الحسن، صلواتک علیه و على آبائه ... .

فکر مى‏کنم این بهترین دعاست چرا که با ظهور امام زمان، همه مشکلات حل خواهد شد.