تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

نتایج تحقیق یک پژوهشگر ایرانى در باره نارسایى تخمدان‏

پژوهشى با عنوان «بررسى آثار داروى آنالوگ در جلوگیرى از نارسایى تخمدان در بیماران تحت درمان با شیمى‏درمانى» در مشهد انجام شد.
دکتر «ملیحه حسن‏زاده» مجرى این پژوهش گفت نارسایى تخمدان از عوارض شیمى‏درمانى در بیماران سرطانى است و بیمارانى که در این پژوهش داروى «آنالوگ» را دریافت کرده‏اند، هیچ یک دچار نارسایى تخمدان نشده‏اند.
وى افزود این فرضیه از آنجا ناشى شد که دختران قبل از بلوغ معمولاً تخمدان‏هاى مقاوم به شیمى‏درمانى دارند، طورى که بعد از اتمام شیمى‏درمانى در سال‏هاى بعد زندگى بارور مى‏شوند و دچار نارسایى تخمدان نمى‏شوند.
این استادیار دانشگاه علوم پزشکى مشهد که با مشارکت دانشگاه علوم پزشکى تهران این تحقیق را به سرانجام رسانده معتقد است با شیوع روزافزون سرطان، مى‏توان با این روش از نارسایى تخمدان و نابارورى زنانى که شیمى‏درمانى شده‏اند جلوگیرى کرد.

ازدواج و بچه‏دار شدن راهى براى کاهش استرس زنان‏

به گزارش محققان، ازدواج و بچه‏دار شدن موجب کاهش استرس‏هاى زنان در 20 تا 30 سالگى مى‏شود و در بهبود وضعیت سلامت روانى و فیزیکى آنها نیز مؤثر است.
یکى از مهم‏ترین علت‏هاى استرس و نگرانى زنان استرالیایى، افزایش وزن سالانه آنها گزارش شده است.
مطابق یافته‏هاى این تحقیق زنان جوان استرالیایى سالانه به طور متوسط 649 گرم وزن اضافه مى‏کنند. این در حالى است که زنان میانسال به طور متوسط 494 گرم و زنان سالخورده سالانه 162 گرم به طور متوسط وزن اضافه مى‏کنند که این امر نشان مى‏دهد که نگرانى از اضافه وزن در طول زندگى همراه اکثریت زنان استرالیایى باقى مى‏ماند.

پسرزایى در زنانى که دیر حامله مى‏شوند بیشتر است‏

هر چه انتظار زن براى حاملگى طولانى‏تر باشد احتمال پسر بودن نوزاد او بیشتر است.
احتمال پسرزایى در زنانى که بیش از 12 ماه بعد از قصد حاملگى باردار شده‏اند، بیشتر از زنانى است که به سرعت پس از قصد حاملگى باردار مى‏شوند.
به گفته پژوهشگران به ازاى هر یک سال تأخیر در حاملگى از زمانى که یک زوج تصمیم به باردارى مى‏گیرند چهار درصد احتمال پسرزایى افزایش مى‏یابد.
این یافته علت اختلاف نسبت موالید پسر به دختر را با وجود یکسان بودن اسپرم‏هاى حاوى کروموزوم ایکس و ایگرگ در مردان توجیه مى‏کند.
قدرت و بُرد شناورى اسپرم‏هاى حاوى کروموزوم ایگرگى که منجر به تولد فرزند پسر مى‏شود در ترشحات غلیظ گردن رحم بیشتر از اسپرم‏هاى حاوى کروموزوم ایکس است. هر چند با غلیظ شدن این ترشحات احتمال بارورى کمتر مى‏شود ولى شانس پسرزایى بیشتر مى‏شود.

احتمال باردارى و سقط جنین زنان در مطالعه‏اى بررسى شد

یک تحقیق جدید نشان مى‏دهد برخى ویژگى‏هاى چرخه قاعدگى زنان مى‏تواند قدرت بارورى را افزایش دهد؛ در حالى که برخى ویژگى‏ها خطر سقط جنین را بیشتر مى‏کند.
در مطالعه‏اى بر روى 470 زن مشخص شد 38 درصد این زنان در مدت انجام تحقیق باردار شده و 30 درصد باردارى‏ها به سقط انجامید.
بیشترین احتمال باردارى در چرخه‏هاى قاعدگى که 30 تا 31 روز طول مى‏کشد مشاهده شد. این احتمال در چرخه‏هاى کوچک‏تر 40 درصد کاهش مى‏یافت و سقط جنین در قاعدگى‏هاى کوتاه‏تر یا طولانى‏تر از 30 تا 31 روز سه برابر افزایش نشان مى‏داد.

بهترین زمان براى باردار شدن تا 35 سالگى است‏

متخصصان زنان و زایمان بریتانیا مى‏گویند زنانى که از 35 سالگى به بالا بچه‏دار مى‏شوند ممکن است از کرده خود پشیمان شوند. بهترین وقت براى بچه‏دار شدن همیشه تا سن 35 سالگى بوده و خواهد بود.
آنان معتقدند بهترین سن براى باردار شدن از 20 تا 35 سالگى است ولى سن متوسط زنانى که براى نخستین بار بچه‏دار مى‏شوند به 29 سال رسیده است.
مشکلات آبستنى پس از 35 سالگى افزایش مى‏یابد و پس از 40 سالگى درصد این خطرات به شدت بالا مى‏رود. خطر سقط جنین، مشکلات جنینى و کروموزومى و بیمارى‏هاى مربوط به حاملگى از این جمله هستند.
به نظر متخصصان علت این مشکل نه زنان بلکه نگرش ناآگاهانه از سوى جامعه، کارفرمایان و برنامه‏ریزان بهداشتى است. ممکن است زنان هم در انتظار یافتن شریک مناسبى براى زندگى و یا پیشرفت حرفه‏اى و رسیدن به امنیت مالى و یک زندگى راحت، به تصور وجود شیوه‏هاى لقاح مصنوعى در خواب غفلت فرو بروند و با گذشت زمان کار به نابارورى آنان کشیده شود.

تأثیر واکسن ضد سرطان در دختران نوجوان‏

دختران نوجوان 10 تا 14 سال که واکسن ضد سرطان رحم دریافت مى‏کنند دو برابر بیشتر از سایر زنان در مقابل سرطان ایمن مى‏شوند. واکسن ضد سرطان رحم، موسوم به «GLAXO» بیشترین و طولانى‏ترین ایمنى را در سنین نوجوانى ایجاد مى‏کند؛ یعنى زمانى که فرد هنوز با ویروس‏هاى انتقال‏یابنده از راه تماس جنسى مواجه نشده است.
سرپرست مرکز تحقیقاتى مواد ضد میکروبى واشنگتن معتقد است طبق بررسى‏هاى موجود، غلظت پادتن‏هاى ضد ویروس موجود در خون، در دختران نوجوان در بالاترین میزان خون وجود دارد. به همین علت اگر ایمن‏سازى علیه سرطان در این سنین صورت بگیرد، احتمال بروز سرطان رحم در سال‏هاى آتى زندگى این افراد به کمتر از نصف کاهش مى‏یابد.
واکسن ضد سرطان رحم، حاوى دو گونه شایع ویروس ضعیف شده عامل سرطان رحم موسوم به «پاپیلوماویروس» است. در ضمن این سرطان دومین سرطان کشنده در میان زنان محسوب مى‏شود.

فشار آوردن زنان باردار به خود در هنگام زایمان خطرآفرین است‏

محققان آمریکایى مى‏گویند ترغیب زن به فشار آوردن بر زهدان هنگام وضع حمل باعث تفاوت چندانى در سرعت زایمان نمى‏شود و مى‏تواند مشکلاتى بیافریند.
فشار آوردن زنان به زهدان خود در هنگام وضع حمل تنها کمى زمان وضع حمل را کاهش مى‏دهد ولى در عوض باعث بروز ناراحتى‏هاى مثانه مى‏شود. گنجایش مثانه زنانى که هنگام وضع حمل از آنها خواسته شده به زهدان‏شان فشار بیاورند کمتر از زنان گروه دیگر است و اضطرار بیشترى براى تخلیه ادرار احساس مى‏کنند.
محققان مى‏گویند باید به زنان اجازه داد هر کارى که برایشان طبیعى است انجام دهند. ابتدا باید سرِ بچه، خود به خود پایین بیاید و بعد زن را تشویق کرد به خودش فشار بیاورد. فشار بیش از حد و زودهنگام باعث مى‏شود مادر خسته شود و احتمال کمک براى زایمان وى افزایش یابد. همچنین فشار آوردن زنان باردار به خود باعث خستگى بچه مى‏شود و خطر بروز مشکلاتى را در جریان تولد بالا مى‏برد.

سرطان سینه موجب خستگى مى‏شود

تحقیقات جدید نشان مى‏دهد یک‏سوم زنانى که بر اثر ابتلا به بیمارى سرطان سینه تحت درمان قرار گرفته‏اند طى ده سال نخست ابتلا به این بیمارى از عارضه خستگى مفرط رنج مى‏برند.
تحقیقات اخیر نشان مى‏دهد عارضه خستگى مفرط یکى از شایع‏ترین و رنج‏آورترین عوارض جانبى بیمارى سرطان سینه است که بر روى کیفیت زندگى زنان اثرات منفى خواهد داشت.
نتیجه تحقیقات حاکى است از هر 763 زنى که بیمارى سرطان سینه‏اش تحت کنترل قرار گرفته 34 نفر بى‏شک طى 5 تا 10 سال پس از تشخیص بیمارى دچار عارضه خستگى مفرط مى‏شوند.

زندگى سالم بر طول عمر مى‏افزاید

کارشناسان مى‏گویند که روى آوردن به سه عادت ساده در زندگى مى‏تواند خطر مرگ در سنین پیرى را بیش از 50 درصد کاهش دهد.
این عوامل شامل غذاى سالم و رژیم غذایى مدیترانه‏اى (مقدار زیادى میوه، سبزیجات و ماهى و مقدار کمى گوشت قرمز و محصولات لبنى) است. فعالیت جسمانى (حدوداً روزى 30 دقیقه) و نکشیدن سیگار، دو عادت براى داشتن عمر طولانى است.
تحرک جسمانى، مؤثرترین عامل در حفاظت از جان است و خطر مرگ را 37 درصد کاهش مى‏دهد. همچنین نکشیدن سیگار 35 درصد و رژیم غذایى مدیترانه‏اى 23 درصد از خطر مرگ مى‏کاهند.

خواص اعجازانگیز جوانه گندم‏

محققان علوم تغذیه به تازگى دریافته‏اند انرژى نهفته در جوانه گندم باعث مى‏شود تمام سلول‏هاى بدن زنده و شاداب گشته و به فعالیت خود ادامه دهند.
در درون جوانه گندم بزرگ‏ترین نیروها و انرژى‏هاى عالم هستى نهفته شده که باعث خون‏سازى، تغذیه و شاداب نگهداشتن کلیه سلول‏هاى بدن و در نهایت، جارى شدن انرژى در بدن مى‏گردد. اگر شخصى هر روز صبح از جوانه گندم همراه با شیر و عسل استفاده کند، انرژى‏اش را در طول روز از دست نمى‏دهد.
اشخاصى که داراى قدرت شفادهندگى هستند براى تقویت دید هاله‏ها و تقویت انرژى حیاتى بدن خود بهتر است از جوانه گندم استفاده کنند.
جوانه گندم شامل ویتامین‏هاى 12B، 6B، 2B، 1 Bو Bکمپلکس، ویتامین E، منیزیم، آلبومین، چربى‏ها، املاح معدنى و ... است.

اثر خنده در بهبود بیمارى‏هاى ایدز و سرطان‏

یافته‏هاى محققان آمریکایى نشان مى‏دهد که شادى و خنده در 95 درصد موارد باعث کاهش بیمارى و ناراحتى‏هاى افراد مى‏گردد.
بر اساس یافته‏هاى این محققان، اثر خنده در وضعیت گردش خون افراد، 12 تا 24 ساعت باقى مى‏ماند.
این محققان معتقدند که اثر خنده بر بهبود وضعیت بیماران ایدز و سرطانى بالاى 14 سال نیازى به بررسى ندارد و کاملاً آشکار است. همچنین خنده بر بیماران قلبى نیز اثر بسیار مثبتى دارد.

دیابت و افسردگى ارتباط مستقیم دارند

تحقیقات کشور آلمان نشان داده است بیمارى افسردگى در میان مبتلایان به دیابت بیشتر شایع است.
کمبود انسولین در انسان در بسیارى موارد باعث ایجاد این حس مى‏شود که فرد دیگر قادر نیست به خود کمک کند. این حس در بسیارى موارد منجر به بروز افسردگى در بیمار مى‏شود. برخى علایم ناشى از دیابت چون خستگى نیز باعث مى‏شوند که بیماران نتوانند رفتار فکرى خود را به طور منسجم تحت کنترل داشته باشند.
بیماران دیابتى که به افسردگى مبتلا مى‏شوند قادر نیستند از داروهاى ضد افسردگى براى بهبود وضعیت خود استفاده کنند زیرا این داروها با بیمارى دیابت سازگارى ندارد.

ویتامین D سرطان را کاهش مى‏دهد

پژوهشگران آمریکایى با انجام مطالعاتى نتیجه گرفتند استفاده از غذاهاى داراى مقادیر زیاد ویتامین D همراه با مکمل‏هاى غذایى حاوى این ویتامین مى‏تواند خطر ابتلاى به سرطان پستان، سرطان تخمدان و سرطان روده بزرگ (کلون) را تا پنجاه درصد کاهش دهد.
پوست انسان در برابر نور آفتاب نوع طبیعى ویتامین D (موسوم به ویتامین 3D) را تولید مى‏کند اما این ویتامین به طور وفور در برخى انواع خوراکى‏ها، مانند ماهى‏هاى چرب، کره نباتى (مارگارین) و گوشت وجود دارد.
این تحقیقات نشان مى‏دهد که درصد درمان سرطان پستان، روده بزرگ، پروستات و تخمدان در میان سیاهپوستان کمتر از سفیدپوستان است و علت این تفاوت مى‏تواند کارآیى کمتر پوست تیره‏رنگ در ساختن طبیعى این ویتامین باشد.
پژوهشگران مى‏گویند مصرف روزانه 25 میلى‏گرم ویتامین Dمى‏تواند خطر ابتلاى به سرطان روده را 50 درصد و خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را 30 درصد کاهش دهد. مصرف بیش از این حد ویتامین Dموجب جذب بیش از اندازه کلسیم مى‏شود که احتمال آسیب رساندن به کلیه و کبد را به همراه دارد.

میگو ضد سرطان است‏

میگو مهم‏ترین منبع «سلنیوم» است که مصرف 120 گرم آن 81/7 درصد از نیاز روزانه بدن به این عنصر را تأمین مى‏کند.
تحقیقات نشان مى‏دهد رابطه معکوسى میان سلنیوم و شیوع سرطان وجود دارد. «سلنیوم»، DNE را ترمیم مى‏کند و مانع از آسیب دیدن سلول‏ها مى‏شود و از تکثیر سلول‏هاى سرطانى جلوگیرى مى‏کند.
مصرف مداوم ماهى و میگو در برابر سه نوع سرطان خون، مغز استخوان و دستگاه لنفاوى ایمنى ایجاد مى‏کند.

نوزادان باهوش زودتر راه مى‏افتند

پژوهشگران معتقدند سن شروع به راه رفتن کودکان رابطه مستقیمى با ضریب هوشى آنان دارد.
طبق گفته آنان کودکانى که زودتر شروع به راه رفتن مى‏کنند با اشیا زودتر رابطه برقرار مى‏کنند و این به نوبه خود باعث تقویت قواى حافظه آنان شده و در آینده نیز درصد کمترى از آنان دچار فراموشى مى‏شوند. گفتنى است طبق آمار به دست آمده از هر پنج نوزاد، سه نفر از ماه دوازدهم تولد شروع به راه رفتن مى‏کنند.

کمبود و مصرف بیش از حد ویتامین «آ» براى بدن مضر است‏

ویتامین «آ» در کبد ذخیره مى‏شود و کمبود و مصرف بیش از حد آن ضرر دارد و موجب مسمومیت مى‏شود.
بدن انسان توانایى ساخت ویتامین‏ها را ندارد، به همین علت ویتامین‏ها نقش مؤثرى در عملکرد درونى بدن به عهده دارند و باید به میزان کافى هر روز در غذاى روزانه مصرف شوند تا فعالیت‏هاى حیاتى بدن میسر شود.
ویتامین «آ» در ساختمان پوست، موها، چشم، دندان و لثه حضور دارد و باعث عملکرد صحیح و حفظ سلامت این اعضا مى‏شود.
این ویتامین در سنین رشد در استخوان‏سازى شرکت مى‏کند. به همین علت کودکان در حال رشد و خانم‏هاى باردار و شیرده نیاز بیشترى به این ویتامین دارند.
ویتامین «آ» موجود در منابع حیوانى مانند شیر و زرده تخم‏مرغ سریع‏تر جذب مى‏شود، اما ویتامین منابع گیاهى مثل اسفناج، هویج، کلم و گوجه‏فرنگى با اندکى تغییر در کبد تبدیل به ویتامین «آ» مى‏شوند.
این ویتامین به رشد، ترمیم و بازسازى پوست کمک مى‏کند و اشعه زیان‏بخش نور خورشید را جذب کرده و مانع آسیب دیدن سلول‏هاى پوست مى‏شود. همچنین مقاومت این سلول‏ها در برابر آلاینده‏هاى محیطى مانند دود و منواکسید کربن را افزایش مى‏دهد.
کمبود ویتامین «آ» باعث ایجاد چین و چروک در سطح پوست، ضعف بینایى در تاریکى، خشکى چشم، خشکى پوست و ریزش مو مى‏شود. مصرف برخى داروها چون آنتى‏بیوتیک‏ها جذب بسیارى از ویتامین‏ها چون ویتامین «آ» را کاهش مى‏دهد.
مسمومیت ویتامین «آ» با سردرد، تهوع و سرگیجه همراه است که علت آن به هم ریختن تعادل اعصاب مرکزى و مغز و نخاع است.
ویتامین «آ» و «سى»، با همدیگر سیستم ایمنى بدن را تقویت مى‏کنند و مصرف روزانه آنها مى‏تواند بیمارى‏هایى مانند سرطان را کاهش دهد.

ورزش خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش مى‏دهد

طى تحقیقاتى در آمریکا مشخص شده که ورزش منظم خطر تحلیل قواى مغزى و بیمارى آلزایمر را تا 40 درصد کاهش مى‏دهد.
بر اساس این تحقیقات حتى نرمش منظم روزانه و سه بار پیاده‏روى در هفته، به مدت هر بار 15 دقیقه کافى است تا خطر ابتلا به آلزایمر کاهش یابد.
ورزش ممکن است عملکرد مغز را از طریق افزایش جریان خون به بخش‏هایى از مغز که مسئول حافظه است، بهبود بخشد. امکان دارد ضعف جریان خون باعث آسیب دیدن این بخش‏هاى مغز شود.
پژوهشگران مى‏گویند ورزش عملکرد مغز را بهبود مى‏بخشد و هر چه براى قلب خوب باشد براى مغز هم خوب است.

گوشت قرمز خطر سرطان روده را افزایش مى‏دهد

در حالى که گوشت قرمز خطر سرطان روده را افزایش مى‏دهد، گوشت سفید چنین تأثیرى ندارد و گوشت ماهى حتى خطر بروز سرطان روده را کاهش مى‏دهد.
یک تحقیق در آلمان مشخص کرد مصرف 100 گرم گوشت قرمز گوساله و یا گوسفند در روز، 50 درصد خطر بروز سرطان روده را افزایش مى‏دهد.
این در حالى است که مصرف روزانه 100 گرم گوشت ماهى خطر بروز سرطان روده را 50 درصد کاهش مى‏دهد.
علاوه بر این، ماهى به خاطر اسیدهاى چرب آن، از مغز محافظت مى‏کند و مصرف آن باعث جوان شدن مغز و عملکرد ذهنى بهتر براى افراد میانسال مى‏شود.