گزیده استفتاها از محضر امام خمینى 30


 

گزیده استفتاها از محضر امام خمینى سلام‏اللَّه علیه (30)

جلوگیرى از باردارى و سقط جنین‏

س: اگر زنى که مبتلا به جنون است آبستن شود و با توجه به معیارهایى که در دست است بتوان پیش‏بینى نمود که بیمارى نامبرده پیشرونده است، آیا با توجه به امکان انتقال بیمارى‏هاى روانى به جنین و همچنین عدم امکان مراقبت بیمار از فرزند خود، سقط جنین جایز است؟
ج: جایز نیست.

س: در مورد جنون‏هاى پیشرونده آیا جلوگیرى از حاملگى به وسیله اعمال جراحى (بستن لوله‏هاى منى در مرد و لوله‏هاى تخمدان در زن) جایز است یا خیر؟
ج: اگر موجب قطع نسل است جایز نیست.

س: در مواردى که به علت عقب‏ماندگى هوشى (مانند حمق و سفاهت) یا ضعیف بودن، مادر قادر به اداره فرزند نباشد، و یا احتمال انتقال علایم عقب‏ماندگى هوشى در بین باشد آیا عقیم کردن یا سقط جنین جایز است؟
ج: حکم دو مسئله قبل را دارد.

س: راههاى شرعى جلوگیرى از حاملگى را بیان فرمایید.
ج: جلوگیرى از حمل در صورتى که موجب عقیم شدن یا نقص و فساد عضو نشود اشکال ندارد.

س: جلوگیرى از بچه‏دار شدن چه صورتى دارد؟ آیا جایز مى‏دانید یا نه؟
ج: جلوگیرى زن بدون رضایت شوهر جایز نیست، ولى اگر مرد جلوگیرى نماید مانع ندارد، اگر چه بدون رضایت زن «عزل» مکروه است.

س: استفاده از قرص‏هاى جلوگیرى از باردارى بعد از نزدیکى چه صورتى دارد؟ آیا در حکم سقط جنین است یا نه؟ چون بعد از اینکه نزدیکى شد، زن این قرص را مى‏خورد تا از انعقاد نطفه جلوگیرى شود (و به تعبیر دیگر نطفه را مى‏کُشد) آیا این کار از نظر اسلام صحیح و حلال است یا نه؟
ج: اگر یقین به حمل نداشته باشد مانع ندارد.

س: بستن لوله‏هاى رحم براى جلوگیرى از حامله شدن چه صورتى دارد؟
ج: اگر موجب نازایى دایمى نشود و ضرر به مزاج نرساند و همراه یا مستلزم محرّم خارجى نشود اشکال ندارد.

س: در صورتى که متخصصان و شوراى پزشکى تشخیص دهند که آبستن بودن و وضع حمل براى زن خطر جانى دارد کورتاژ چه صورتى دارد؟
ج: اگر خطر جان زن در بین باشد با اجتناب از محرّمات خارجى اشکال ندارد، مگر آنکه طفل زنده باشد که اجازه نمى‏دهم.

س: اینجانب بر اثر مشکلات زندگى با رضایت عیالم تصمیم گرفتم لوله رحم عیالم را ببندم، خواستم از شما کسب تکلیف نمایم که صلاح است یا خیر؟
ج: اگر موجب عقیم شدن او است جایز نیست، و جلوگیرى به طورى که عقیم نشود و موجب نقص و فساد عضو نباشد مانع ندارد.

س: آیا سقطدرمانى (در مورد بیماران پیشرفته‏اى که ادامه حاملگى آنان برایشان خطر جانى دارد) با سنّ جنینى زیر چهار ماه مجاز است؟
ج: اگر خوف خطر جانى هست با تشخیص دکتر مورد وثوق قبل از ولوج روح مانع ندارد.

س: اگر بچه‏دار شدن براى زن خطر جانى داشته باشد، آیا مرد مى‏تواند بالاجبار از زن خود بچه مطالبه کند؟
ج: زن نمى‏تواند شوهر خود را از بچه‏دار شدن منع کند، مگر در صورتى که با تشخیص دکترِ مورد وثوق، براى او خطر جانى داشته باشد.

س: اینجانب متخصص بیمارى‏هاى زنان مى‏باشم. ما قادر هستیم سالم یا ناقص بودن جنین را در داخل شکم تشخیص بدهیم، در صورت تشخیص ناسالم بودن آن اگر ما جنین را سقط کنیم و اجازه دهیم که مادر مجدداً حامله شود و این امر چندین بار انجام شود امکان آوردن نوزاد سالم خیلى زیادتر مى‏شود (بدین معنا که مثلاً پس از سه یا چهار بار نوزاد ناقص امکان نوزاد سالم در بین آنها هست) لطفاً تکلیف شرعى را در این مورد بیان فرمایید.
ج: سقط جنین در مفروض سؤال هم جایز نیست.

س: زنى حامله شده و تقریباً یک ماه و نیم از حاملگى او مى‏گذرد. دکترها مى‏گویند این حمل براى مادر خطر جانى دارد و موجب فلج شدن مادر است. آیا جایز است بچه را سقط کند یا نه؟
ج: اگر ضرر و خطر جانى براى مادر دارد قبل از دمیده شدن روح در جنین، اسقاط جایز است.

س: زن حامله‏اى حدود سى سال قبل کارى کرده که بچه‏اش سقط شده است. مسلماً دیه‏اى به آن تعلق مى‏گیرد. با توجه به اینکه پدر بچه فوت شده سؤال این است که این دیه را به چه کس باید بپردازد؟ و آیا مطابق نرخ سى سال قبل باید پرداخت شود یا حالا؟ ضمناً کسى که چنین کارى را مرتکب شده به این مسئله جاهل بوده یعنى این کار را گناه نمى‏دانسته، آیا جهل به مسئله موجب تخفیف دیه و گناه مى‏شود یا نه؟
ج: اگر مباشر سقط بوده باید دیه را یا عیناً یا به قیمت فعلى به ورثه پدر بچه سقط شده بپردازد.