اخبار


 

  اخبار

طاهره صفارزاده برجسته‏ترین زن جهان اسلام شد

دکتر «طاهره صفارزاده» شاعر، مترجم، نویسنده و استاد برجسته دانشگاه به مناسبت جشن‏هاى بین‏المللى زنان سازمان نویسندگان آفریقا و آسیا، از سوى این سازمان به عنوان چهره زن نخبه برجسته جهان در سال 2005 انتخاب شد.
دکتر «صفارزاده» به دلیل فعالیت‏هایش در عرصه نویسندگى به عنوان زن نمونه نخبه مسلمان و برجسته جهان انتخاب شده است؛ این در حالى است که ایرانیان به دلیل تاریخ پربار مبارزاتى و علمى وى به او افتخار مى‏کنند.
در دعوتنامه‏اى که از سوى دانشگاه «الازهر» مصر براى این زن برجسته ارسال شده، آمده است: مبارز بزرگ، دکتر طاهره صفارزاده شاعر و نویسنده ارجمند ایرانى نمونه والایى براى زن مسلمان و مؤمن است که هر مسلمانى به وجود او افتخار مى‏کند و با نظر به تاریخچه مبارزاتى و دانش فراوان این شخصیت، سازمان ایشان را براى بزرگداشت برگزیده است.

احقاق حقوق زنان از وظایف پلیس زن است‏

فرمانده نیروى انتظامى کشور با تأکید بر حضور پلیس زن در صحنه‏هاى تخصصى مأموریت «ناجا» اعلام کرد احقاق حقوق زنان در جامعه، از وظایف اصلى پلیس زن است.
وى گفت: پس از فعالیت هفت ساله پلیس زن در نیروى انتظامى هم‏اکنون مى‏توانیم ادعا کنیم که پلیس زن به جایگاه رفیع و شایسته‏اى رسیده است.
سردار «احمدى‏مقدم» با اشاره به حضور پلیس زن در کلانترى‏ها، راهنمایى و رانندگى و آگاهى افزود: در گذشته زنان وقتى با مشکلى روبه‏رو مى‏شدند از بیان مشکل خود با پلیس مرد خوددارى مى‏کردند ولى هم‏اکنون با حضور پلیس زن مى‏توانند به راحتى مشکلات خود را بازگو کرده و اطمینان داشته باشند که اعمال عدالت به بهترین شکل در حق آنها صورت مى‏گیرد.
فرمانده نیروى انتظامى خاطرنشان کرد: در گذشته بازرسى بدنى از زنان در فرودگاهها و مناطق دیگر توسط پلیس مرد امکان‏پذیر نبود، حتى در مواقعى در صحنه‏هاى جرم امکان حضور پلیس مرد وجود نداشته و یا به سختى انجام مى‏شد که این موضوع نیز باعث رعایت نشدن حقوق شرعى و قانونى زنان مى‏شد که هم‏اکنون این مشکلات با وجود پلیس زن مرتفع شده است.
وى پلیس زن را ضرورتى براى جامعه اسلامى و حفظ عفاف خواند و گفت: وجود تعهد کارى از ویژگى‏هاى زنان پلیس است. در حال حاضر ده هزار کارمند زن وجود دارد که در سال گذشته فقط دوازده تخلف از سوى آنها صورت گرفته و این آمار بیانگر وجود تعهد کارى زنان در محیط کارى است.

همایش زنان و اینترنت برگزار مى‏شود

همایش «زنان و اینترنت در هزاره سوم» با هدف بررسى کارکردهاى مفید و سازنده شبکه جهانى اینترنت و تأثیرات وجود آن بر جامعه زنان و نشان دادن راههاى استفاده کاربردى از اینترنت در امور زنان برگزار مى‏شود.
این همایش که توسط دفتر امور زنان سپاه و مراکز امور زنان کل کشور برگزار مى‏شود، به بررسى موضوعاتى از قبیل «زنان، اینترنت، جامعه اسلامى و تولید محتوا»، «زنان، اینترنت، فرصت‏ها و چشم‏اندازها»، «زنان، اینترنت، چالش‏ها و تهدیدها»، «زنان، دانایى‏محور و جامعه اطلاعاتى» خواهد پرداخت.
در بخش جنبى این همایش نیز جشنواره مطبوعات برگزار خواهد شد و از رسانه برتر که در زمینه زنان، رسانه و فناورى اطلاعات در قسمت‏هاى مقاله، خبر، عکس، مصاحبه، تصویر و گرافیک تا پایان سال گذشته آثارى به چاپ رسیده باشد تقدیر به عمل خواهد آمد.
برپایى غرفه‏اى از دستاوردهاى زنان در زمینه فناورى اطلاعات از دیگر برنامه‏هاى این همایش است.

90 درصد دختران خانه سلامت، خانواده دارند

یکى از روانشناسان دفتر آسیب‏هاى اجتماعى بهزیستى گفت 90 درصد دختران در معرض آسیب ساکن خانه‏هاى سلامت کشور، داراى خانواده هستند. «مجید ارجمند» تأکید کرد: بر اساس بررسى‏هاى انجام شده، بافت خانواده و تفاوت بین دو نسل از مهم‏ترین مشکلات دختران در معرض آسیب است.
وى اظهار داشت: تفاوت بین نسل‏ها، توقعات نوجوانان و جوانان را افزایش داده و آنان را به حقوق خودشان واقف‏تر کرده است؛ خانواده‏ها هم باید جوّ خانواده را پویا و فرزندان خود را درک کنند.

90 درصد زوجین نابارور، بچه‏دار مى‏شوند

دبیر علمى دوازدهمین کنگره بارورى و نابارورى کشور اعلام کرد سالانه حدود 100 هزار زوج جوان به تعداد زوج‏هاى نابارور کشور اضافه مى‏شوند که 90 درصد آنان صاحب فرزند مى‏شوند.
وى با اشاره به اینکه روش‏هاى درمانى به صورت دارویى، جراحى و درمان‏هایى کمکى مانند IUI و IVF و میکرواینجکشن انجام مى‏شود، گفت: تبلیغات گمراه‏کننده در درمان نابارورى جرم تلقى مى‏شود و جلوگیرى از چنین تبلیغات و استاندارد کردن مراکز بارورى و نابارورى در کشور مهم‏ترین هدف انجمن بارورى و نابارورى وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکى کشور است.
دکتر «محمدرضا نوروزى» با اشاره به عوارض و پیامدهاى مخرب محدود کردن مراکز اهداى جنین به چند مرکز خاص افزود: در حال حاضر 40 مرکز درمان پیشرفته نابارورى در کشور فعالیت مى‏کنند حال آنکه با صدور بخشنامه‏هایى از سوى وزارت بهداشت، قرار است فعالیت این مراکز محدود شود و این محدودیت‏ها به بروز اختلالات جدى ژنتیکى و تنوع قومى در مناطق مختلف کشور منجر خواهد شد.
دبیر شوراى عالى نظام پزشکى گفت عدم ثبت اطلاعات دقیق اهداکنندگان و گیرندگان جنین با توجه به حفظ اسرار زندگى مردم از طریق بانک ثبت اطلاعات و نگهدارى جنین، از مهم‏ترین کاستى‏هاى پیش روى این علم است.

امکان انتخاب شیوه زایمان براى زنان فراهم مى‏شود

رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى اعلام کرد طرح آموزش همسران و مادران براى آمادگى زایمان به اجرا در مى‏آید.
دکتر «عازمى‏خواه» با بیان اینکه در نیمه دوم باردارى براى زنان باردار جلسات آموزشى همراه با یک همجنس برگزار مى‏شود، گفت: در این کلاس‏ها بحث‏هاى نظرى در خصوص زایمان و باردارى و آموزش‏هاى تئورى ارائه مى‏شود و مادر در این کلاس‏ها تمرین‏هاى عملى را تجربه مى‏کند. گواهى‏هایى براى شرکت در این کلاس‏ها هم ارائه خواهد شد. فردى هم که همراه زن باردار در کلاس‏ها شرکت مى‏کند، مى‏تواند هنگام زایمان بر بالین بیمار حضور داشته باشد.
وى با اشاره به راه‏اندازى و گسترش زایمان بى‏درد در سال جارى و تحولاتى در خدمات مامایى کشور، خبر از راه‏اندازى بیمارستان‏هاى دوستدار مادر و متحول کردن استانداردهاى زایمانى داد و گفت: برگزارى کلاس‏هاى آموزشى براى مادران موجب مى‏شود آنان با روش‏هاى کنترل درد حین زایمان آشنا شوند. به این ترتیب امکان انتخاب در خصوص شیوه زایمان براى زنان ایرانى فراهم مى‏شود.

یک زن ایرانى به فضا مى‏رود

«انوشه انصارى» مدیر ایرانى مقیم آمریکا به عنوان نخستین فضانورد گردشگر زن جهان به فضا سفر مى‏کند.
وى با علاقه‏مندى به حضور در یک برنامه گردشگرى فضایى به مرکز آموزش‏هاى فضانوردى استارسیتى در روسیه سفر کرده است.
«انصارى» و خانواده‏اش سابقه‏اى طولانى در فراهم آوردن مقدمات سفرهاى خصوصى فضایى دارند.
این خانواده مبتکر جایزه ده میلیون دلارى براى طراحان و سازندگان فضاپیماهاى خصوصى که قابلیت پرواز در ارتفاع بیش از صد کیلومترى زمین را داشته باشند، هستند.
این جایزه دو سال پیش به سازندگان نخستین فضاپیماى خصوصى جهان موسوم به «سفینه فضایى یک» اعطا شد.

پاپ درخواست گسترش نقش زنان را داد

پاپ بندیک شانزدهم اعلام کرد زنان مى‏توانند مسئولیت‏هاى بیشترى را در کلیساى کاتولیک عهده‏دار شوند.
رهبر کاتولیک‏هاى جهان گفت: زنان مى‏توانند عهده‏دار مسئولیت‏هاى بزرگ شوند ولى نمى‏توانند به مقام کشیشى نائل شوند. من نمى‏توانم ممنوعیت احراز مقام کشیش توسط زنان را لغو کنم. این حق هر انسانى است که به موقعیت‏هاى بهترى دست پیدا کند و زنان در این مورد استثنا نیستند.
زنان سال‏هاست که خواستار عهده‏دارى مسئولیت‏هاى مهم در کلیساى کاتولیک هستند و پیش از این ژان پل دوم گفته بود کلیسا نه مى‏تواند و نه حق دارد قوانین را تغییر دهد بنابراین زنان نمى‏توانند کشیش شوند.

مقام زن از دیدگاه یهودیان صهیونیست‏

یک استاد دانشگاه زن در کشور عربستان تحقیقات خود را در مورد وضعیت زنان در دین یهودى منتشر کرد.
بنا به تحقیقات این پژوهشگر، مردان یهودى نباید تورات را به دختران خود بیاموزند زیرا از دیدگاه آنها زنان آمادگى آموزش ندارند و از این‏رو به دلیل سوء فهم تورات، آن را به شکل یاوه‏اى تحریف خواهند کرد.
زنان حق خواندن تورات را در برابر دیوار ندبه ندارند پس حق مشارکت در این عبادت را دارا نیستند.
نماز جماعت در این دین تنها با حضور حداقل ده مرد امکان‏پذیر است، در واقع اگر شمار زنان بسیار زیاد هم باشد ولى ده مرد حضور نداشته باشد امکان برگزارى نماز جماعت وجود ندارد.
شنل مخصوصى که مردان صهیونیست افراطى بخصوص در آمریکا بر روى دوش خود مى‏اندازند اگر توسط دست زنى لمس شود باید حتماً دور انداخته شود و دیگر طاهر نیست.
شهادت صد زن در نظر یهودیان معادل یک مرد است. زن موجودى شیطانى است که از مرد دون‏پایه‏تر است.
در یکى از کتاب‏هاى مقدس یهودیان علاوه بر اهانت‏هایى که به زن شده است، آمده: مرد نباید از میان دو زن، دو سگ و دو خوک رد شود. دو مرد هم نباید اجازه دهند که یک زن، یک سگ و یا خوک از میان آنها رد شود.
خانواده‏هاى افراطى یهودیان وقتى پسران‏شان ده ساله مى‏شوند به آنها توصیه مى‏کنند که حتماً این قوانین را اجرا کنند و از میان دو زن رد نشوند و یا اینکه اجازه ندهند یک زن از میان آنان و مردى دیگر رد شود.
مردان یهودى هر صبح دعا مى‏کنند: تو چه مبارکى اى خدا که مرا زن یا جاهل نیافریدى. زنان یهود نیز دعا مى‏کنند: تو چه مبارکى اى خدا که مرا طبق خواسته خود آفریدى.
تراشیدن موى سر پس از ازدواج و انداختن دستارى بر روى سر از دیگر قوانین یهودیان است و اگر مردى همسرش تمایلى به تراشیدن مویش نداشته باشد، مرد حق طلاق وى را دارد.
مردان حق دارند همسر آینده‏شان را پیش از ازدواج ببینند ولى زنان چنین حقى ندارند و جزو دارایى‏هاى شوهر محسوب مى‏شوند و مردان حق دارند که مثل اموال خود با آنها رفتار کنند.

اولین رئیس‏جمهور زن شیلى به قدرت رسید

«میچل باچلت» قربانى شکنجه در شیلى، اولین رئیس‏جمهور زن این کشور شد و نیمى از وزراى کابینه‏اش را از میان زنان انتخاب کرد.
وى سومین زن رئیس‏جمهور در قاره آمریکاى لاتین است که با رأى مستقیم مردم انتخاب شده است.
«باچلت» که به تنهایى فرزندانش را بزرگ کرده و به شغل پزشکى مشغول بوده، در زمان حکومت ژنرال پینوشه در زندان شکنجه شده و به همین خاطر خود را متعهد به جامعه‏اى برابر و مداراآمیز مى‏داند.

افزایش حضور زنان در پارلمان‏هاى جهان‏

اتحادیه بین‏المجالس اعلام کرد در پایان سال 2005 میلادى، زنان 3/16 درصد از کرسى‏هاى پارلمان‏هاى کشورهاى جهان را به خود اختصاص دادند؛ در حالى که این رقم در یک سال قبل از آن، برابر 7/15 درصد بود.
بر اساس گزارش اتحادیه بین‏المجالس، تازه‏ترین آمارها تأییدى بر پیشرفت‏هاى قاطع انتخاباتى زنان از زمان برگزارى یک کنفرانس بین‏المللى مهم در سال 1995 میلادى در پکن است.
زنان در زمان برگزارى کنفرانس یاد شده که موضوع آن مسئله زنان بود، تنها 3/11 درصد از قانونگذاران جهان را تشکیل مى‏دادند.
مقامات اتحادیه بین‏المجالس در مقر سازمان ملل به خبرنگاران گفتند در 39 کشور جهان که سال گذشته میلادى انتخابات پارلمانى برگزار کردند، زنان به طور میانگین 20 درصد از نمایندگان منتخب را تشکیل دادند.
بنا به گفته این نهاد، بیش از 30 درصد افرادى که در سال 2005 میلادى در 9 کشور جهان براى تصدى مقام اول کشور انتخاب شدند و یا در مسند قدرت باقى ماندند، زن هستند که در این میان، نروژ با 9/37 درصد، مقام نخست جهان را در اختیار دارد.

مخالفت زنان انگلیسى با سقط جنین‏

نتایج آخرین نظرسنجى‏ها حاکى از مخالفت اکثر زنان انگلیسى با سقط جنین در این کشور است.
نظرسنجى یک روزنامه انگلیسى بیانگر آن است که چهل و هفت درصد از زنان این کشور خواستار اصلاحات در قانون سقط جنین و تشدید قوانین براى مبارزه با سقط جنین در این کشور هستند.
اکثر زنان انگلیسى معتقدند مهلت بیست و چهار هفته‏اى براى سقط جنین باید کاهش یابد و درصد دیگرى از زنان آن را غیر قانونى دانسته‏اند.
این در حالى است که هیئت دولت این کشور با تشدید قوانین سقط جنین مخالفت کرده است.

یک نویسنده مصرى دنیاى زنانه را به تصویر کشید

یک نویسنده مصرى کتابى با نام «مرغ و خروس» چاپ کرد و در آن به تمامى رفتارهاى زنان در عرصه‏هاى خانوادگى، اجتماعى، محلى و عربى پرداخت.
چیزى که باعث شده است بازار این کتاب گرم شود جسارت نویسنده در بازگو کردن قضایاى درونى مسکوت زنان، مشکلات اجتماعى آنان، تابوهاى محرمانه‏اى که در عالم زنان وجود دارد، نزاع فکرى، کسب و کار و حقوقى زنان، کلمات مستقیم و بى‏پرده‏اى که زنان در گفتگوهایشان به کار مى‏برند، اجتماعات خصوصى زنان که در آنها حضور هیچ مردى پذیرفته نمى‏شود، کشف اسرار پر رمز و راز و عمیق زنانه، روحیه و افکار آنان است.
«فخرى قعوار» در مورد کتابش گفت: من این کتاب را از ذهن خودم ننوشته‏ام بلکه محصول گفتگوهایى است که با زنان داشتم. آنها به تمامى مواردى که در کتاب آورده‏ام اعتقاد دارند. من در حقیقت سعى کرده‏ام هر آن چیزى که مربوط به حقوق زنان مى‏شود نشان دهم. هدف من به تصویر کشیدن ترس‏ها، نگرانى‏ها و مشکلاتى است که زنان با آن مواجهند. حتى زنانى که گمان مى‏رود بر شوهران‏شان مسلط هستند و به طور کامل آنها را در اختیار دارند نیز مشکلاتى دارند.

جوانان آمریکایى ستاد آشنایى با پیامبر اسلام(ص) را تشکیل دادند

به منظور ارائه اطلاعات لازم در مورد ویژگى‏ها و شخصیت والاى پیامبر اکرم(ص) به جوانان آمریکایى، ستادى از سوى جوانان این کشور تشکیل شده است.
یکى از اعضاى این ستاد گفت: در میان موج باورهاى نادرست علیه اسلام و پیامبر عظیم‏الشأن این دین، نیاز به تلاش‏هاى گسترده‏اى براى معرفى حضرت محمد(ص) به عموم مردم بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.
این ستاد تحت عنوان «محمد، یتیمى که دنیا را به فرزندخواندگى گرفت» در زمینه‏هاى مقالات، پوستر، کتاب، لوح‏هاى چندرسانه‏اى و منابع دیگرى براى آشنایى غیر مسلمانان با پیامبر اسلام(ص)، فعالیت مى‏کند.
جوانان مسلمان، این ستاد را پاسخى واقع‏گرایانه و عملى به انتشار کاریکاتورهاى موهن دانمارک در باره پیامبر اکرم(ص) توصیف کردند، چرا که این اقدام موهن مطبوعات غربى، اقلیت مسلمان کشورهاى غربى را بر آن داشت تا چون جهان اسلام ستادهایى را براى آگاهى عمومى تشکیل دهند.
انجمن مسلمانان آمریکا یک سازمان غیر انتفاعى، دینى، فرهنگى، آموزشى و اجتماعى است که هدف آن ارائه پیام حقیقى اسلام و مسلمانان و ترویج درک میان غیر مسلمانان و پیروان دین اسلام است و مسلمانان را به ساخت یک جامعه بافضیلت و اخلاقى دعوت مى‏کند.

سن اعتیاد در کشور کاهش یافت‏

بر اساس نتایج یک تحقیق جامع میانگین سن اعتیاد در ایران کاهش یافته است طورى که بیشتر جمعیت معتادان کشور در رده‏هاى سنى 25 تا 29 سال قرار دارند. در صورتى که در سال 77 میانگین سنى معتادان بین 30 تا 34 سال بود.
در سمینار «تخصصى پژوهش‏هاى سوء مصرف و وابستگى به مواد مخدر» اعلام شد حدود 70 درصد معتادان در طیف سنى 20 تا 40 سال قرار دارند.
از نظر سطح تحصیلات 58 درصد معتادان زیر مقطع دبیرستان هستند و در کل 88 درصد معتادان دیپلم و زیر دیپلم هستند. 41 درصد معتادان متأهل و 50 درصد مجردند. همچنین حدود 1/93 درصد معتادان مرد و 9/6 درصد آنها را زنان تشکیل مى‏دهند.
دکتر «هومان نارنجى‏ها» در این سمینار گفت: بر اساس این تحقیق که بر روى 5 هزار معتاد انجام شده است، 7/41 درصد معتادان توسط دوستان خارج از مدرسه، 4/10 درصد توسط دوستان مدرسه‏اى و 5/4 درصد توسط همکاران به مصرف مواد مخدر ترغیب شده‏اند. در خصوص دلایل مصرف نیز 5/25 درصد کسب لذت، 22 درصد کنجکاوى، 26 درصد مشکلات روحى، 5 درصد مشکلات جنسى، 7 درصد مشکل داشتن درد و 3/3 درصد در دسترس بودن مواد مخدر را علت مصرف عنوان کرده‏اند.
بر اساس این تحقیق همچنین مشخص شده است که الگوى مصرف مواد در بین معتادان ابتدا 5/68 درصد تریاک، سپس 6/24 درصد هروئین، 6/20 درصد حشیش، 8/13 درصد شیره، 4 درصد اکستاسى، 8/3 درصد سوخته و مصرف سایر مواد 10 درصد بوده است.
دکتر «نارنجى‏ها» افزود: 5/65 درصد معتادان به صورت دودى، 12 درصد تزریقى، 23 درصد با روش خوردن و 7/3 درصد به صورت انفیه و استشمام از مواد مخدر استفاده مى‏کنند. علاوه بر این حدود 30 درصد معتادان الکل مصرف مى‏کنند که 65 درصد از کل آنها زیر سن 19 سال به مصرف این ماده روى آورده‏اند.