شمیم یار


 

شمیم یار

پیامبر اکرم(ص):
«ما مِن شى‏ءٍ اَحَبُّ الى اللَّه مِن شابٍّ تائِبٍ؛
هیچ چیز نزد خدا محبوب‏تر از جوان توبه‏کار نیست.»
روضةالواعظین، ج‏2، ص‏481

همواره غبارروبى از فطرت جوانى و پاکسازى در دوران شوریدگى آسان‏تر است؛ زیرا هنوز پیوند انسان از ملکوت بریده نشده و جاى پاى وى بر زمین محکم نگشته و اُنسش به خاک، او را زمینگیر نکرده است، پس به رهایى، سیاست و پویایى نزدیک‏تر است.
هر چقدر ریشه تعلقات آدمى در دنیا قدیمى‏تر باشد، درخت عادات نیز در آن تناورتر و پربارتر است، آنگاه هَرَس کردن آن به سختى و دشوارى از پاى انداختن اژدهاى هفت‏سرى است که هر یک از سرهایش را قطع کنى، سر دیگرى بلند مى‏شود.
درست است که یک درخت کهنسال، لرزش، تزلزل و سستى یک نهال جوان را ندارد، اما از سوى دیگر، قدرت و شجاعت کنده شدن از زمین بایر محل رویش خود را نیز ندارد. چون هر چقدر دلبستگى‏هاى آدمى سابقه بیشترى داشته باشد، به همان نسبت تغییر در جهت افق خواسته‏ها سخت‏تر مى‏شود.
توبه چیزى جز رویش مجدد و باززایى و تولد دوباره نیست. فرد توبه‏کار باید دل را از شیرینى و حلاوت گناه خالى سازد، اظهار پشیمانى کند و با عزم راسخ براى ترک گناه خویش قدم بردارد.
همیشه این تغییر و تحول براى جوان که قرابت کمترى با گناهان دیرینه خاک‏نشینى دارد، آسان‏تر است؛ اما آنچه باعث محبوبیت جوان توبه‏کار در نزد خداى تعالى مى‏شود، این است که اگر چه فصل جوانى با دلبستگى‏هاى کمترى همراه است، اما وقت بى‏پروایى، کنجکاوى، لذت‏طلبى و تنوع‏پرورى است که جوان خام و راه‏نیازموده را به وادى خطرناک تجربه‏هاى ناشناخته مى‏کشاند. در واقع جوان در وادى سیر و سلوک همچون کودک نوپایى است که براى درک لذت کشف محیط پیرامونش به هر جایى سرک مى‏کشد، بى‏آنکه به خطراتى که او را تهدید مى‏کند، واقف باشد و شاید در این مسیر بارها سرش به سنگ بخورد و پایش بلغزد و در معرض سقوط قرار گیرد.
پس مهار نفس در بحبوحه جوانى که فوران و غلیان هیجانات سرکش و احساسات آشوبگر را با خود دارد، به اندازه بستن پاى همان کودک سخت است. گویى آدمى بخواهد دور اسب چموش و تازه‏نفس و افسارگسیخته‏اى را حصار بکشد و به تعلیم او بپردازد.
اما اگر کسى بتواند بر این سختى عظیم فایق آید و بر رودخانه پرخروش جوانى‏اش، سدّ محکمى بزند و اجازه طغیان به امیال و غرایز جوانى خود ندهد، خداوند او را بیشتر از دیگران دوست مى‏دارد و آنچنان او را در زیر سایه لطف خود قرار مى‏دهد که تمام سختى‏هاى متحمل شده در این طریقت، جبران شود.