لاله عباسى


 

لاله عباسى‏

مهندس مجتبى ولى‏شریعت‏پناهى‏

لاله عباسى از سال‏هاى دور مورد توجه خانواده‏هاى ایرانى بوده است.
این گیاه در شهرها و روستاهایى که زمستان‏هاى خیلى سرد ندارند مثل یک گیاه دایمى عمل مى‏کند و بدون اینکه هر سال نیاز به کاشت مجدد داشته باشد باقى مى‏ماند.
هنوز در گوشه و کنار باغچه‏هاى خانه‏هاى قدیمى مى‏توانیم نشان از چند گیاه لاله عباسى ببینیم که از سال‏هاى دور باقى مانده‏اند.
در صورتى که عمر گیاه به پایان رسد دوباره بوته‏هاى جوان حاصل از بذرهایى که به زمین ریخته شده رشد مى‏کنند و باغچه را سرسبز نگه مى‏دارند.
لاله عباسى گیاه مناسبى براى حاشیه‏ها، کنار پیاده‏روها و اطراف باغچه‏هایى است که مى‏خواهیم حالت پرچین داشته باشند. از آنجایى که در شرایط مناسب تا یک متر رشد مى‏کند پوشش خوبى براى دیوارها و مناظرى است که نمى‏خواهیم خیلى جلوى دید باشند.

گل‏ها

گل‏هاى لاله عباسى بسیار زیبا و رنگ به رنگند. رنگ گل‏ها بنفش، زرد، عنابى، نارنجى، سفید یا قرمز است. در بعضى ارقام، رنگ یک گل ترکیبى از چند رنگ مختلف است که به آن زیبایى خاصى مى‏بخشد. گل‏ها در اواسط تابستان شکفته مى‏شوند اما باز شدن گل‏ها تا پاییز ادامه دارد.
جالب اینکه هنگام روز گل‏هاى لاله عباسى کاملاً بسته هستند و فقط در روزهاى ابرى یا هنگام شب باز مى‏شود.
هر بوته تعداد زیادى گل مى‏دهد. همزمان با فرا رسیدن سرما، برگ‏ها و ساقه‏هایش به زردى مى‏گرایند اما گل‏ها همچنان در انتهاى بوته‏ها در جاى خود قرار دارند، تا اینکه به تدریج پژمرده مى‏شود.
کاشت لاله عباسى به کسانى توصیه مى‏شود که تبحر زیادى در گلکارى ندارند چرا که بذر این گیاه زود سبز مى‏شود و ساقه‏هاى آن به سرعت رشد مى‏کنند. لاله عباسى‏ها به صورت انبوه منظره بسیار دیدنى و جالبى دارند.

بذر لاله عباسى‏

بذرگیرى در مورد این گیاه آسان است و در پاییز انجام مى‏شود. بذرها درشت و سیاه‏رنگند و تا مدت زیادى روى بوته باقى مى‏مانند اما وقتى کاملاً رسیده شوند به زمین مى‏ریزند.
بذرهاى جمع‏آورى شده را باید در قوطى‏هاى مقوایى یا پاکت‏هاى کاغذى ریخته و در محل خنک که تهویه مناسب داشته باشد نگهدارى کرد. در صورتى که بذرها براى مدت یک ماه در یخچال نگهدارى شوند بهتر جوانه مى‏زنند. بذرهاى لاله عباسى را در اواخر زمستان به خاک بنشانید.

روش کاشت بذر

اول مقدار زیادى کود حیوانى پوسیده به زمین اضافه کرده، بیل مى‏زنند و زمین را صاف و خاک را نرم مى‏کنند. سپس با میله‏اى که قطر آن به اندازه قطر یک مداد باشد، زمین را سوراخ کرده و بذر را در داخل آن قرار مى‏دهند. روى بذرها باید با مخلوطى از خاک نرم و خاک‏برگ پوشانده شود. بعد از بذرکارى به زمین آب داده و آبیارى همه‏روزه ادامه پیدا مى‏کند. محلى که در آن لاله عباسى کاشته مى‏شود باید کاملاً آفتابگیر باشد.

تذکر:

تا سبز شدن بذرها سطح خاک را نمناک نگه دارید. وقتى لاله عباسى‏ها به ارتفاع چهار تا پنج سانتى‏متر رسیدند به تدریج آبیارى را کم کنید. در تابستان به نسبت گرم شدن هوا به آبِ بیشترى احتیاج پیدا مى‏کند اما به طور کلى گیاه کم‏توقعى است. اواسط تابستان روزانه یک بار به صورت اسپرى به آن آب بدهید.

مراقبت‏هاى لازم‏

همان طور که گفته شد گیاه صبور و مقاومى است و به مراقبت خاصى احتیاج ندارد. براى حاصلخیز کردن زمین مى‏توانید همه‏ساله قدرى کود پوسیده حیوانى به خاک اضافه کنید.

آفات‏

شته‏ها، حشرات برگخوار و حلزون‏ها بیشترین آفاتى هستند که گل‏ها را تهدید مى‏کنند. آفات برگخوار و شته‏ها را با سمومى مثل «مالاتیون» MALATION و یا «دیازینون» DIAZINONنابود کنید. (در مورد غلظت و طرز آماده‏سازى سم، بروشور آن را به دقت مطالعه کنید).
براى از بین بردن حلزون‏ها، سموم پودرمانندى وجود دارد که باید در سطح خاک پاشیده شود.