آجیل سویا و خواص آن

نویسنده


 

 آجیل سویا و خواص آن‏

ا.امیردیوانى‏

نروید بر زمین هرگز گیاهى‏
که ننوشته‏ست بر برگش دوایى‏
«نظامى»

آجیل سویا اخیراً وارد بازار شده و در زمره تنقلات شمرده مى‏شود. این آجیل سرشار از پروتئین است که به تقلیل کلسترول و تنظیم اندازه قند خون یارى مى‏کند. در ضمن به علت برخوردارى از ضد اکسیدکننده‏ها و ایزوفلاوون‏ها، کمک بزرگى در رویارویى با انواع سرطان‏ها به حساب مى‏آید.
فرآورده یادشده در قیاس با دیگر تنقلات نه فقط از حیث مقدار پروتئین، املاح و ویتامین‏هاى بسیارى را داراست که از جهت قیمت هم مقرون به صرفه مى‏باشد.

ایزوفلاوون‏هاى سویا

به واقع واحدهایى از «فیتواستروژن» در سویا وجود دارند که موجب پیشگیرى از ابتلا به سرطان، پوکى استخوان و امراض قلبى مى‏شوند و همین طور باعث کاهش عوارض دوران یائسگى مى‏گردند.
سویا نه تنها از لحاظ آهن، ویتامین‏هاى گروه B، کلسیم و روى غنى است، بلکه تنها پروتئین گیاهى است که همچون پروتئین‏هاى حیوانى حاوى تمام اسیدهاى آمینه ضرورى است. از آنجایى که میزان پروتئین روزانه مورد نیاز زنان 50 گرم و مردان 68 گرم است، 100 گرم آجیل سویا در سنجش با سایر آجیل‏ها بیشترین میزان پروتئین را دارا است.

طعم‏هاى آجیل سویا

آجیل سویا در طعم و مزه‏هاى نمکى، بى‏نمک، معطر (گلپر)، فلفلى و ترش عرضه مى‏شود.

آجیل سویا و ارزش سلامتى‏

«ایزوفلاوون»هاى آجیل سویا به ویژه «ژنیستین» به عنوان یک ضد «استروژن» سبب به تعویق افتادن رشد سرطانى یاخته‏ها از جمله سرطان‏هاى سینه، پروستات، روده بزرگ و ریه مى‏گردد.
آجیل سویا نه تنها منبع غنى کلسیم است، بلکه جذب آن را نیز آسان مى‏کند. افزون بر این، وجود «ایزوفلاوون»هاى آجیل سویا، تحلیل کلسیم استخوان‏ها را کاسته و موجب تقویت توده استخوانى مى‏شود.
پژوهش‏ها، حاکى از آنند که مصرف مرتب و مدام چهار تا شش بار در روز (لااقل 50 گرم) آجیل مزبور ممکن است آرتروز زنان و مردان را بکاهد.
مصرف این آجیل، به خاطر برخوردارى از آمیزه‏هاى (ترکیبات) ایزوفلاوون، اسیدهاى آمینه، آرژنین، گلایسین، سرشار بودن از الیاف گیاهى، فینواستروژن‏ها، ساپونین و لیستین، ارزان‏ترین، مؤثرترین و سریع‏ترین راه جهت کاهش میزان کلسترول خون و بیمارى‏هاى قلبى است.
آجیل سویا حاوى آمیزه‏هاى «بیواکتیوى» است که موجب کاهش و کوچک شدن یاخته‏هاى چربى و افزایش توده عضلانى در بدن مى‏شود.
ایزوفلاوون‏هاى موجود در آجیل سویا براى درمان و جلوگیرى از پیر شدن پوست و رفع چروک و همچنین آجیل سویا در داشتن پوست شاداب، جوان و بدون چروک بسیار اثر دارد. الیاف گیاهى موجود در آجیل سویا تأثیر مثبتى بر تنظیم سطح گلوکز خون دارد. ضمناً مقادیر فراوان اسیدهاى آمینه گلایسین و آرژنین موجود در آجیل سویا سبب تقلیل انسولین خون مى‏شود.
هیپوتیروئیدیسم در خانم‏هاى مسن بسیار رایج است. لذا با اصلاح برنامه غذایى روزانه و مصرف آجیل مذکور، میزان عملکرد غده تیروئید بهبود مى‏یابد.
در دوران یائسگى، سنتز استروژن در زنان کاسته مى‏گردد. با توجه به ساختار شیمیایى ایزوفلاوون‏هاى آجیل سویا با هورمون استروژن، مصرف منظم و پیاپى آجیل سویا مى‏تواند باعث جلوگیرى از عوارض دوران یائسگى مخصوصاً گُرگرفتگى شود.
وجود درصدهاى بالاى املاح معدنى در آجیل سویا مانند کلسیم، پتاسیم، فسفر، گوگرد و ... سبب حفظ تعادل عصبى و دفاع بدن در برابر عفونت مى‏گردد.

منابع: -
1- صادقى، صدیقه، «آجیل سویا».
2- یادداشت‏هاى پراکنده شخصى از منابع معتبر.