آیا کودکان مبتلا به آسم مى توانند ورزش کنند ؟

نویسنده


 

آیا کودکان مبتلا به آسم مى‏توانند ورزش کنند؟

منبع: Internet 2005
ترجمه: پرنده افشارى‏

احتمالاً مى‏دانید آسم مى‏تواند باعث مشکلات تنفسى شود. بنابراین آیا کودکان مبتلا به آسم توانایى ورزش کردن دارند؟ مطمئن باشید مى‏توانند. فعال بودن و ورزش کردن براى مبتلایان به آسم مفید است چون کمک مى‏کند تا ریه‏ها قوى‏تر شوند و بهتر کار کنند.
بعضى از ورزشکاران مبتلا به آسم نه تنها ریه‏هایشان قوى‏تر شده است بلکه به فوتبال و بسکتبال حرفه‏اى پرداخته‏اند و حتى در بازى‏هاى المپیک مدال دریافت داشته‏اند. بعضى از ورزش‏ها اشخاص مبتلا به آسم را کمتر ناراحت مى‏کنند. شنا و اسکى از بالاى تپه رو به پایین احتمالاً کمتر باعث عود بیمارى مى‏شوند و بنابراین از این نظر شبیه ورزش‏هایى نظیر بیسبال، فوتبال و ژیمناستیک هستند.
در بعضى از ورزش‏ها احتیاج به ادامه دادن براى مدت طولانى مى‏باشد. این فعالیت‏ها براى افراد مبتلا به آسم مشکل‏تر است. این ورزش‏ها شامل دوچرخه‏سوارى، دوى استقامت، فوتبال آمریکایى، بسکتبال و هاکى روى یخ مى‏باشند. ولى بدان معنا نیست که اگر شما به این ورزش‏ها علاقه‏مندید، نتوانید آنها را انجام دهید. در حقیقت بسیارى از ورزشکاران مبتلا به آسم دریافته‏اند که با آموزش صحیح و دارو مى‏توانند هر ورزشى را انجام دهند.
اما پیش از انجام ورزش، مهم این است که بیمارى آسم شخص تحت کنترل باشد. یعنى نباید نشانه‏هاى عود بیمارى را داشته باشید. براى این امر باید تمام داروها را طبق تجویز پزشک مصرف کنید؛ حتى وقتى احساس سالم بودن مى‏کنید.
پزشک براى جلوگیرى از عود بیمارى دستورات دیگرى را نیز به شما خواهد داد. مثل اجتناب از طناب‏بازى یا ورزش در فضاى باز وقتى گرده فراوان در هوا وجود دارد. پوشیدن شال گردن و یا ماسک اسکى وقتى در زمستان در خارج از منزل هستید و یا اطمینان از اینکه همیشه وقت کافى براى گرم کردن یا خنک کردن خود دارید.
حتماً مورد بیمارى آسم خود را با مربى و یا بازیکنان دیگر در میان بگذارید. در این صورت اگر در طى بازى به علت مشکلات تنفسى احتیاج به متوقف ساختن بازى داشته باشید آنها متوجه خواهند شد. در ضمن اگر مربى شما بداند در صورت عود بیمارى چه باید بکند، مفید خواهد بود. متوجه بدن خود باشید و دستورات پزشک را در مورد عمل به هنگام مشکلات تنفسى انجام دهید. اگر شما بیمارى آسم خود را خوب کنترل کنید، همیشه در تیم جاى خواهید داشت نه در کنار زمین.