گوشت و نکات مهم بهداشتى

نویسنده


 

گوشت و نکات مهم بهداشتى‏

شراره انصار

گوشت به مجموعه بافت‏هاى ماهیچه‏اى، چربى، پیوندى و استخوانى که از لاشه دام‏هاى گوشتى به دست مى‏آید گفته مى‏شود و اندام‏هایى مانند کلیه، کبد، قلب و زبان را نیز شامل مى‏شود. گوشت سالم داراى رنگ قرمز با درخشندگى خاص، قابل ارتجاع و کشش مخصوصى است. غنى‏ترین منبع پروتئین براى تغذیه انسان بوده و در عین حال از فسادپذیرترین مواد غذایى نیز محسوب مى‏گردد.
آلودگى‏هاى گوشت را مى‏توان به دو دسته تقسیم کرد:
1- آلودگى‏هاى اولیه: این نوع آلودگى‏ها را بیمارى‏هاى مختلف دام تشکیل مى‏دهد که به عنوان یک عامل مولد، نقش کمترى در فساد دارد.
2- آلودگى‏هاى ثانویه: این گونه آلودگى‏ها در مراحل مختلف کشتار دام، نگهدارى، توزیع و فروش گوشت یا ضمن تهیه فرآورده‏هاى گوشتى در اثر تماس گوشت با مواد آلوده صورت مى‏گیرد.
استفاده از روش انجماد، یکى از بهترین روش‏هاى نگهدارى مواد غذایى از نظر کیفیت محصول بخصوص در مورد گوشت است. در انجماد گوشت کمترین صدمات تغذیه‏اى به آن وارد مى‏شود.
به منظور رعایت بهداشت و جلوگیرى از آلودگى‏هاى ثانویه باید به نکات زیر توجه شود:
1- از مصرف گوشت‏هایى که به طریق غیر بهداشتى کشتار مى‏شوند خوددارى شود.
2- گوشت خریدارى شده را باید با آب سالم و تمیز خوب شست و در ظرف تمیز قرار داده، در یخچال نگهدارى کرد.
3- گوشت را در یخچال مى‏توان یک هفته نگهدارى کرد.
4- براى نگهدارى طولانى‏مدت گوشت، مى‏توان از فریزر استفاده کرد. درجه حرارت فریزر Cْ18 - است.
5- توجه به این نکته ضرورى است که در یخچال مواد خام و پخته مانند گوشت تازه و گوشت پخته و آماده شده حتماً در محل‏هاى جداگانه نگهدارى شوند در غیر این صورت امکان انتقال عوامل میکروبى از گوشت و سایر مواد غذایى خام به مواد غذایى پخته و آماده شده وجود دارد.
6- گوشت را پس از خروج از یخچال و قبل از پخت در ظروف سربسته و دور از دسترس مگس و حشرات قرار داد.
7- در صورت وجود زخم یا دمل چرکى در دست‏ها، از دست زدن به گوشت خوددارى شود.
8- براى چرخ کردن گوشت از ماشینى استفاده شود که قبلاً خوب با آب و مواد پاک‏کننده شسته و خشک شده باشد.
9- پس از استفاده از ماشین گوشت خردکنى (چرخ گوشت)، باید آن را کاملاً با آب گرم و مایع ظرفشویى شست و سوراخ‏هاى آن را دقیقاً از بقایاى گوشتى پاک کرد.
10- از نگهدارى گوشت‏هاى چرخ کرده به مدت زیاد خوددارى شود زیرا این نوع گوشت سریع‏تر فاسد مى‏شود.
11- تا حد امکان باید فاصله زمان پخت و مصرف و یا خروج مواد غذایى از یخچال و فریزر و مصرف، بایستى کوتاه در نظر گرفته شود زیرا گوشت منجمد شده بعد از آب کردن، نسبت به تهاجم میکروب‏ها بسیار حساس است.
12- حتى‏الامکان مواد غذایى از انجماد خارج شده را نباید دوباره منجمد کرد.
13- هنگام رفع انجماد، خونابه‏اى که از گوشت چکه مى‏کند، مقدار زیادى از ویتامین‏ها، املاح و پروتئین‏هاى محلول وجود دارد که باید سعى کنیم با انجماد سریع و نگهدارى صحیح، خونابه کمترى از گوشت خارج شود.
14- گوشت و سایر مواد غذایى که به صورت تکه‏هاى بزرگى هستند باید تا حد امکان به تکه‏هاى کوچک تقسیم شود تا هنگام پختن، حرارت کافى به عمق آن رسیده و موقع سرد شدن هم هر چه زودتر قسمت‏هاى داخلى ماده غذایى سرد شود.
15- عده‏اى گوشت و غذاهاى دیگر را نیمه‏پخته باقى مى‏گذارند و بعد از چند ساعت مجدداً به آن حرارت مى‏دهند تا پخته شود. این عمل به هیچ وجه صحیح نیست؛ باید این مواد را قبل از پخت در شرایط درست نگهدارى کرده و هنگام پخت یکباره آن را پخته و مصرف کرد.
16- گوشت و غذاهاى گوشتى را قبل از مصرف باید دوباره حرارت داد. نباید فقط گرم کرد، بلکه کاملاً حرارت داد و داغ کرد.
17- حرارت ملایم و مرطوب در مدت زمان طولانى موجب نرمى و آبدار شدن گوشت خواهد شد و بر عکس حرارت‏هاى بالا سبب سفتى گوشت خواهد شد.

منابع: -
1- مهندس حلم‏سرشت، پریوش وهمکار، اصول تغذیه و بهداشت مواد غذایى.
2- دکتر فرج‏زاده آلان، داوود، بهداشت مواد غذایى.