پژواک


 

پژواک‏

اولین بار است که مجله شما را مى‏خوانم و به خاطر ذوق و سلیقه‏تان به شما صد آفرین مى‏گویم. چند شعر و متنى براى صفحه «نجواى نیاز» مى‏فرستم تا آن را چاپ کنید. در ضمن برایم مجله بفرستید و همه‏تان آن را امضا کنید و یک عکس یادگارى داخلش بگذارید. سمیه شهبازى - قم‏
خواهر محترم، از اینکه به جمع خوانندگان مجله پیوسته‏اید، خوشحالیم. اشعار ارسالى شما در بخش «سرود فردا» بررسى خواهد شد و اما قطعه ادبى‏تان از قوت ادبى لازم براى چاپ برخوردار نیست. در ضمن اگر مى‏خواهید بعد از این قطعه بنویسید هرگز آن را به زبان محاوره‏اى برایمان ارسال نکنید.
امضا کردن مجله و فرستادن عکس یادگارى بیشتر در حال و هواى نوجوانانى است که تازه دوستى پیدا کرده‏اند و حالا دیگر از سنّ ما گذشته است. به جاى آن برایتان یک کتاب مى‏فرستیم. امیدواریم مفید باشد. باز هم برایمان نامه بنویسید. موفق باشید.

دومین گزارشم را براى بخش «دختران بهار» نوشتم، اگر چه مى‏دانم باز هم چون گزارش قبلى چندان مورد رضایت شما نخواهد بود، اما با سعى و تلاش خود سعى خواهم کرد تا پیشرفت لازم را داشته باشم ... .
در ضمن اگر لیاقت آن را داشته باشم مى‏خواهم نظراتم را در سال نو در بخش «پژواک» منعکس کنید. مهم‏ترین بخشى که مى‏توان از آن یاد کرد صفحه «گزیده استفتاها از محضر امام خمینى(ره)» در طول دو سال اخیر است که به طور ثابت به چاپ مى‏رسد. شاید به جرئت بتوان گفت تمام اشخاص حقوقى و حقیقى مى‏توانند در زمان‏هاى مختلف از آن استفاده کنند اگر چه برخى از واژه‏هاى به کار رفته در این بخش براى اغلب خوانندگان آن سنگین مى‏نماید که امید است به این امر توجه شود. پرداخت به مسائل جوانان و ابعاد مختلف ازدواج و گزینش‏هاى پیرامون آن در بخش‏هاى «نگاه»، «زندگى»، «نسل نو»، «آینه» و ... مى‏تواند درخور تحسین باشد.
یکى از شاخص‏هاى درخشان مجله که مى‏تواند درخور ستایش باشد، دو بخش «قصه‏هاى شما» و «سرود فردا» مى‏باشد. اگر چه نقد و بررسى آثار خوانندگان در همه نشریات امرى طبیعى به نظر مى‏رسد اما در نشریه شما این دستورالعمل به صورت جامع‏تر به خوانندگان ارائه مى‏گردد.
«آشنا»، «دختران دنیا»، «جوانه‏هاى بلوغ»، «دیدار» و ... از جمله بخش‏هاى مفید مجله هستند که هر ماه با گزارش‏ها و اطلاع‏رسانى‏هاى ارزشمند وظیفه رسانه‏اى خود را در باره خوانندگان انجام مى‏دهند.
اگر چه مجله پیام زن سعى کرده هر سال به نسبت سال‏هاى قبل به برخى از ضعف‏هاى خود غلبه نماید اما متأسفانه هنوز اغلب آنها به چشم مى‏خورد و به نظر مى‏رسد هیچ گونه تمهیدى در حل این موارد نیست. اگر در طول این سه سال اخیر در بخش «پژواک» دقت شود برخى از خوانندگان به این گونه کاستى‏ها اشاره کرده‏اند.
در مجموع مجله توانسته با محدودیت‏هایى که دارد یک رسانه مفید باشد و در سطح مسائل زنان و خانواده به فعالیت خود ادامه دهد و با هوش و ذکاوت مسئولان بخش‏هاى مختلف مجله، خوانندگان بسیارى از تمام اقشار جامعه را همراه خود سازد.
جا دارد به نوبه خود که یکى از همراهان ثابت مجله در طول چند سال اخیر هستم از تمامى زحمتکشان بخش‏هاى مختلف از جمله نویسندگان، ارتباطات، گزارش و خبر، امور هنرى، چاپ، توزیع و ... تشکر فراوانى کنم و براى این دوستان آرزوى سلامتى داشته باشم. ابوالفضل صمدى رضایى - مشهد
برادر گرامى، از اظهار لطف شما سپاسگزاریم. نکته‏سنجى و دقتى که در مورد مطالب مجله دارید قابل تحسین است و از اینکه هر سال نظرات خودتان را براى مجله مى‏فرستید خوشحالیم. «پیام زن» سعى مى‏کند تا با توجه به نظرات مسئولان خود و همچنین خوانندگان ارجمند تغییرات مثبتى در فرم و محتواى مجله داشته باشد. ما هم امیدواریم که این تحولات پس از این بیشتر و بیشتر به چشم شما بیاید.
همان طور هم که خودتان نوشته‏اید در اثر کثرت مطالبى که برایمان مى‏فرستید و ما هم ناگزیر هستیم بهترین‏هاى آن را چاپ کنیم، جزو نویسندگان ثابت مجله شده‏اید طورى که حتى برخى خوانندگان تصور مى‏کنند شما از اهالى تحریریه مجله هستید و به سفارش ما قلم مى‏زنید!
اما در مورد گزارش ارسالى‏تان باید گفت با توجه به اشاره خودتان، اثر احتیاج به دقت نظر و تلاش بیشترى دارد تا به اثرى قابل چاپ تبدیل شود. تمام افراد طرف گفتگوى شما در این گزارش ناشناس هستند و هیچ هویتى به عنوان یک مصاحبه‏شونده ندارند و آن وقت در پایان گزارش در پاورقى اسم برخى از افراد را آورده و مثل تیتراژ فیلم‏هاى سینمایى از آنان تشکر کرده‏اید.
براى اینکه گزارش خوبى ارائه دهید باید ابتدا در مقدمه‏اى کوتاه و روشن به پدیده مورد نظرتان و معناى لغوى آن از دیدگاه کارشناسان و مردم عادى اشاره کنید و سپس با تحقیقات خود و صحبت‏هاى افراد مورد نظرتان به این نکته بپردازید که مشکل از کجاست و چه راهکارهایى باید براى آن ارائه کرد.
در ضمن تمام کسانى که از آنان تشکر کرده‏اید باید در جایى که نظرات‏شان را اعلام مى‏کنند، نام، شغل و یا سن‏شان را قید کنید تا خواننده با اطلاع از جنسیت و موقعیت کارى آنان، به طور زنده با دیدگاههایشان آشنا شود نه اینکه به عنوان افرادى ناشناس که معلوم نیست کارشان در گزارش چه بوده، از آنها تشکر شود. موفق باشید.