اخبار


 

اخبار

کلید پیشرفت کشور به میزان زیادى در دست سینماگران است‏

دهها نفر از کارگردانان سینما در نشستى صمیمانه با مقام معظم رهبرى، در باره مسائل مختلف سینمایى، هنرى، فرهنگى و اجتماعى با ایشان گفتگو کردند.
آیت‏اللَّه خامنه‏اى پس از شنیدن سخنان صحابه سینما، هدف از این نشست را آشنایى بیشتر با دیدگاههاى کارگردانان و تکریم «هنر سینما و هنرمندان سینما» برشمردند و فرمودند: اعتلاى سینماى کشور، نیازى محسوس است و همه باید این حقیقت را دریابند که هنر مهم و بسیار برجسته سینما براى کشور، یک نیاز و ضرورت محسوب مى‏شود.
رهبر انقلاب سینما را هنرى برتر، پیچیده، پیشرفته و متعالى خواندند و خاطرنشان کردند: اهمیت فراوان این هنر و کارآمدى و تأثیرگذارى عمیق آن، مسئولیت سینماگران و تمامى دستگاهها و رده‏هاى مدیریتى مؤثر در این هنر را کاملاً سنگین مى‏کند.
ایشان در تشریح مسئولیت سنگین اصحاب سینما افزودند: کلید پیشرفت کشور به میزان زیادى دست سینماگران است چرا که دست‏اندرکاران هنر فاخر سینما با توجه به تأثیرگذارى و جهت‏دهى این هنر مى‏توانند با تولیدات خود روح امید، شوق، پیشرفت، انگیزه کار و تلاش، اعتماد به نفس و اعتقاد به ارزش‏هاى اسلامى و ملى را در جامعه ترویج کنند و سهم بزرگ خود را در پیشرفت و تعالى کشور ایفا کنند و یا اینکه با فیلم‏هاى خود، نسلى ناامید، پشیمان، متکى به بیگانه و تحقیر شده را پرورش دهند.
رهبر معظم انقلاب احساس مسئولیت دینى و انسانى را دو عامل مهم براى ارائه تصویرى واقعى از جامعه و کشور برشمردند و خاطرنشان کردند: اگر یک کارگردان با نیت خدایى فیلمى ارائه دهد که موجب تقویت ایمان، افزایش انضباط اجتماعى و احساس مسئولیت شود، اجر الهى را نیز کسب خواهد کرد.
ایشان همچنین در خصوص جشنواره‏هاى بین‏المللى و حضور در آنها اعلام کردند که مصالح فرهنگى کشور ملاک حضور در جشنواره‏هاست و براى حضور یا عدم حضور در آنها باید مصالح فرهنگى کشور را در نظر گرفت.
مهم‏ترین مسائلى که کارگردانان سینما در ابتداى این نشست مطرح کردند عبارتند از: ضرورت عزم ملى براى شکل‏گیرى سینماى ملى و دستیابى به ساختار بومى در صنعت فیلمسازى، افزایش ارتباط، تبادل نظر و گفتگوى مسئولان با کارگردانان و هنرمندان سینما، توجه بیشتر به ارزش‏هاى معنوى و فرهنگى در عرصه سینما، توجه ویژه به موضوع خانواده در فیلم‏ها، محصور نکردن سینماى معناگرا در مفاهیم خاص و معدود، لزوم شناخته شدن سینما به عنوان یک صنعت، فراهم کردن زمینه لازم براى پرداخت آسیب‏شناسانه، منتقدانه و کارگشاى اصحاب سینما به معضلات جدى جامعه، میدان دادن به کارگردانان و هنرمندان جوان، انتقاد از ضعف‏هاى مدیریتى در هدایت محتوایى سینما در پرداختن به مشکلات جامعه و ... .
جالب توجه اینجاست که در این دیدار طیف گسترده‏اى از کارگردانان با نظرات مختلف با توجه به مشاغل کارى خاص سینماگران، توانستند گرد هم آیند و به راحتى بیان نظرات خود را اعلام کنند.

مرکز امور زنان و خانواده از زنان آسیب‏پذیر حمایت مى‏کند
خبر: مریم حقیقت‏گو

خانم «زهره طبیب‏زاده» رئیس مرکز امور زنان و خانواده در مورد بودجه سال جارى مرکز گفت: پس از این با هماهنگى و رایزنى با مشاوران امور زنان وزارتخانه‏ها و متناسب با طرح‏هاى اجرایى، بودجه لازم به مرکز اختصاص خواهد یافت.
وى همچنین افزود: از جمله طرح‏هایى که سال قبل به اجرا در آمده و مفید بوده، طرح غربالگرى سرطان‏هاى خاص زنان بود و همچنین طرح آموزش حقوق به زنان.
«طبیب‏زاده» با اعلام تشکیل کمیته ایثارگران در این مرکز و رفع مشکلات خانواده شهدا و جانبازان گفت: به منظور حمایت از زنان آسیب‏پذیر در قالب یک پروژه ملى، برنامه‏هایى را براى اجرا در کانون‏هاى فرهنگى و اجتماعى وزارت کشور ترتیب داده‏ایم.
این مرکز که با توجه به نقش حیاتى زن در خانواده از مرکز امور مشارکت زنان به مرکز امور زنان و خانواده تغییر نام داده است، اجراى طرح «رحمت» با هدف تعمیق باورهاى دینى در جامعه و در بین زنان خانه‏دار، جهت به کار بستن آنها در تربیت فرزندان در پنج استان را در برنامه خود دارد.

پاسخگویى به سؤالات زنان خارج از کشور در سال پیامبر اعظم(ص)

به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، در بررسى نیازهاى مطالعاتى و تحقیقاتى زنان خارج از کشور، وضعیت اجتماعى زنان ایران، وضعیت زنان مسلمان در کشورهاى مختلف، جایگاه زنان در اندیشه، گفتار و رفتار پیامبر اسلام(ص)، جایگاه زنان در اسلام، حقوق و مسئولیت‏هاى زنان براساس قرآن کریم، شناسایى شخصیت حضرت زهرا(س) و زنان برجسته در تاریخ اسلام، از مهم‏ترین موضوعات مورد علاقه این زنان در خارج از کشور است.
شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، اعزام محققان، مبلّغان و کارشناسان امور زنان به کشورهاى متقاضى در ایام خاصى چون روزهاى جهانى و ملى زن و خانواده را از راهکارهاى مناسب براى پاسخگویى به این اطلاعات دانست که باید بدان توجه شود.
این شورا به لحاظ اهمیت موضوع در سال پیامبر اکرم(ص) و گسترش فضاى گفتگوى جهانى، پى‏گیرى این موضوع را در موارد کارى کمیته بین‏الملل خود قرار داد.

زنان مجتهد و عادل، مى‏توانند نامزد خبرگان شوند

دومین همایش استانى «گفتمان اندیشه سیاسى اسلام» با حضور نایب رئیس خبرگان رهبرى و اعضاى آن در بندرعباس برگزار شد.
در این همایش آیت‏اللَّه «ابراهیم امینى» طى سخنانى گفت: عضویت در خبرگان رهبرى شرایطى دارد که در آئین‏نامه آمده و اگر خانمى مجتهد و عادل باشد، مى‏تواند کاندیدا و در صورت انتخاب مردم، به مجلس خبرگان وارد شود.
وى اظهار داشت: تشخیص معیارهاى رهبر در صلاحیت مردم نیست که این البته به دلیل نقص درک مردم نیست بلکه علت آن به تخصصى بودن این مبحث بازمى‏گردد.
«آیت‏اللَّه امینى» خاطرنشان کرد: مردم به دلیل عدم شناخت جایگاه واقعى مجلس خبرگان رهبرى انتظاراتى در زمینه مشکلات اقتصادى، فرهنگى و سایر مسائل دارند که از حیطه وظایف و توانایى‏هاى این مجلس خارج است. نایب رئیس مجلس خبرگان گفت: هر چند اجتهاد، عدالت، تقوا و فقاهت از شروط اصلى رهبرى است، اما داشتن رساله الزامى نیست. اصول پنجم و یکصد و هفتم قانون اساسى شرایط احراز رهبرى را مشخص کرده است ضمن آنکه باید در احراز این شرایط مواردى مانند حد اعلاى عدالت براى رهبرى امت اسلامى در نظر گرفته شود.

براى رهایى از مشکلات اجتماعى باید نهاد خانواده تقویت شود

معاون اجتماعى وزیر کشور با اشاره به لزوم توجه به نهاد خانواده و بیان این مهم که اصل دهم قانون اساسى معطل و مغفول مانده است، گفت: دانشگاهها خم رنگرزى نیست که دانشجویان از آن سبز اسلامى بیرون آیند.
«مجیدى» افزود: راه برون‏رفت از مشکلات اجتماعى، تقویت نهاد خانواده است که چگونگى این تقویت را اساتید و پژوهشگران باید پاسخ دهند.
وى با اشاره به تحمیل برخى شرایط در فضاى جهانى شدن گفت: علاوه بر این امر ما هر چه از مرکز دورتر مى‏شویم، مى‏بینیم که خانواده استحکام بیشترى دارد، بنابراین جامعه در حال گذرى داریم که استحکام خانواده در آن کمرنگ‏تر مى‏شود.
وى با اشاره به راه‏اندازى دفتر مطالعات اجتماعى در وزارت کشور تصریح کرد: این دفتر جمع‏بندى‏هاى علمى را به حوزه تصمیم‏گیرى معاونت اجتماعى ارائه خواهد داد. نیاز امروز جامعه، توسعه اجتماعى است و اگر بناست که در توسعه سیاسى، اقتصادى و فرهنگى خودى نشان بدهیم و بناى درستى از توسعه ملى داشته باشیم باید به توسعه اجتماعى نگاه ویژه‏اى داشته باشیم. سرمایه اجتماعى محور سرمایه ملى و توسعه اجتماعى، محور توسعه ملى است.

مردم خواهان پوشش مناسب بانوان هستند

نتایج نظرسنجى مرکز افکارسنجى دانشجویان کشور در مورد حجاب نشان داد 79 درصد از پاسخگویان شهر تهران خواهان پوشش اسلامى براى بانوان هستند.
11 درصد افرادى که در این نظرسنجى شرکت کرده بودند معتقد به برخورد و بازداشت افراد بدحجاب بودند و 18 درصد تذکر شفاهى را کافى مى‏دانستند.
69 درصد پاسخگویان نیز معتقد بودند میزان رواج بدحجابى در جامعه بسیار زیاد است. 21 درصد میزان بدحجابى را متوسط و 9 درصد خیلى کم دانسته بودند.
66 درصد شهروندان تهرانى نه تنها پوشش رایج در جامعه را نامناسب مى‏دانند بلکه خواهان جلوگیرى از رواج این نوع پوشش در جامعه هستند.
در میان پاسخ‏دهندگان، 24 درصد پوشش چادر، 30 درصد مانتو و مقنعه و 25 درصد مانتو و روسرى را مناسب ارزیابى کردند.
65 درصد شهروندان تهران، فرهنگ‏سازى را بهترین شیوه براى بهبود وضعیت حجاب مى‏دانند.

برخوردارى زنان از مستمرى همسر اول‏

عضو کمیسیون اجتماعى مجلس گفت طرح برقرارى مجدد مستمرى براى زنانى که پس از فوت همسر بیمه شده خود ازدواج مجدد کرده‏اند و همسر دوم آنها نیز فوت کرده یا جدا شده است، تصویب شد.
«موسى‏الرضا ثروتى» گفت: طرح اصلاح ماده 81 قانون تأمین اجتماعى در کمیسیون اجتماعى مجلس تصویب شد که طبق آن اگر زنى پس از فوت همسر بیمه شده خود ازدواج مجدد کرده باشد، در صورت طلاق یا فوت همسر دوم، استحقاق دریافت مستمرى همسر نخست خود را خواهد داشت مشروط بر اینکه فاقد شغل دائم باشد و از سایر صندوق‏ها مستمرى دریافت نکند. وى افزود: فرزندان متوفى بیمه شده نیز در صورتى که سن آنها کمتر از 18 سال تمام باشد و یا به علت بیمارى یا نقص عضو طبق گواهى کمیسیون پزشکى قادر به کار نباشند، پس از فوت مادرشان مستمرى دریافت مى‏کنند. براساس این مصوبه پدر و مادر متوفى هم در صورتى که تحت تکفل بوده و سن پدر 60 سال و سن مادر از 55 سال تجاوز کرده باشد یا اینکه از کار افتاده باشند، از دیگر افرادى هستند که مى‏توانند از مستمرى فرزند فوت شده خود برخوردار باشند.

جشن فارغ‏التحصیلى طلاب زن خارجى برگزار شد

مدیر کل ارتباطات و امور بین‏الملل مرکز جهانى علوم اسلامى اعلام کرد 235 زن طلبه این مرکز فارغ‏التحصیل شدند.
وى گفت: در این مراسم طلاب زن از 16 کشور جهان مدارک کارشناسى خود را در رشته فرهنگ و معارف اسلامى دریافت کردند. در حال حاضر برخى فارغ‏التحصیلان این مرکز هم‏اکنون در مشاغل مهم سیاسى از جمله در سطح وزارت و نمایندگى پارلمان در کشورهایشان مشغول به کار هستند.
حجت‏الاسلام «رادمرد» افزود: ترجمه قرآن، نهج‏البلاغه، صحیفه سجادیه و سایر کتاب‏هاى معتبر شیعى به زبان‏هاى خارجى از فعالیت‏هاى فارغ‏التحصیلان این مرکز است. بانک اطلاعات و همچنین پایگاه اینترنتى ویژه فارغ‏التحصیلان نیز به منظور تسهیل در اشتغال و ارائه آثار و مقالات به زودى راه‏اندازى مى‏شود.

دانشجویان و دانش‏آموزان در معرض خطر اعتیاد هستند

براساس تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر، 20 درصد دانشجویان و 3/13 درصد دانش‏آموزان کشور به علت شرایط نامناسب خانواده، مدرسه، جامعه، وجود دوستان ناباب و نداشتن انگیزه زیستن در معرض خطر اعتیاد قرار دارند. «حمید صرامى» مدیر کل فرهنگى و پیشگیرى ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس سند تحقیق دانشجویان در ستاد مبارزه با مواد مخدر که بر روى چندین هزار دانشجوى نمونه انجام شد 20 درصد دانشجویان کشور در معرض خطر اعتیاد هستند زیرا به نظر مى‏رسد نتایج این تحقیق قابل تعمیم به کل کشور است.
وى گفت: نتایج این تحقیق کار وزارت علوم را سخت مى‏کند و به همین علت برنامه جامع پیشگیرى از اعتیاد دانشجویان با همکارى ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامى تدوین شده و فعالیت‏هاى اجرایى آن از سال گذشته شروع شده است.

جشنواره «زنان سرزمین من» برگزار مى‏شود

نخستین جشنواره «زنان سرزمین من» با هدف اندیشیدن براى چگونه لباس پوشیدن برگزار مى‏شود.
در این جشنواره که به منظور ارائه طرح‏هاى جدید لباس‏هایى که در بر گیرنده ارزش‏هاى اسلامى و ملى براى زنان و دختران برپا مى‏شود، طراحان لباس مى‏توانند طرح‏هاى خود را به دفتر این جشنواره ارائه دهند.
طرح‏ها باید داراى نوآورى، خلاقیت و زیبایى در رنگ‏آمیزى بوده و از فرهنگ ایرانى و اسلامى بهره برده باشد.
علاقه‏مندان مى‏توانند به نشانى تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 26 و یا شماره تلفن 88677875 - 021 در تماس باشند.

اردوهاى تفریحى مختلط در دانشگاهها ممنوع شد

مدیر کل حراست وزارت علوم اعلام کرد پس از این اردوهاى تفریحى دانشجویى نباید به صورت مختلط برگزار شود.
دکتر «اصغر زارعى» گفت: طبق بخشنامه‏اى که قبل از دولت نهم در وزارت علوم تهیه و به دانشگاهها ابلاغ شده است، هیچ دانشگاهى نمى‏تواند اردوى مختلط برگزار کند. البته اردوهاى علمى از این قاعده مستثنا هستند و این اردوها مى‏توانند به همراه اساتید مشاور و راهنما به صورت مختلط برگزار شود.

سینماى ایران الگوى حجاب یک بازیگر مصرى شد

یک بازیگر زن مصرى با روى آوردن به حجاب، سینماى ایران را به عنوان الگوى خود معرفى کرد.
«حنان ترک» با صحبت‏هاى خود همهمه زیادى در کشورش به وجود آورده و منتقدان، وى را یکى از آثار حرکت مصر به سوى اسلامى شدن، عنوان کرده‏اند.
این بازیگر گفت: سینماى ایران که بازیگران زن در آن پوشیده و با حجاب ظاهر مى‏شوند، در واقع نقش یک الگوى بسیار ماهرانه را بازى مى‏کند. سینماى ایران مترقى و بسیار پیشرو است و حجاب به هیچ وجه محتواى هنرى آن را تحت‏الشعاع قرار نداده است.
«حنان ترک» گفت: حجاب تنها تأثیرى که مى‏تواند بر حرفه من بگذارد این است که اگر ببینم حجابم محتواى فیلمى را تحت‏الشعاع قرار مى‏دهد، آن کار را نخواهم پذیرفت.
تا کنون بازیگران زن مشهورى حجاب را انتخاب کرده و سپس از عرصه بازیگرى براى همیشه خداحافظى کرده‏اند ولى «ترک» اعلام کرده که محجبه شدن او به معناى کناره‏گیرى وى از عرصه سینما نیست.

یک زن در بحرین قاضى شد

پادشاه بحرین براى اولین بار در تاریخ این کشور یک زن را به عنوان قاضى یک دادگاه بزرگ مدنى منسوب کرد.
«صنى جاسم محمد الکوارى» از این انتساب احساس غرور کرده و گفت: با تجربه کارى در دادستانى کل، توانایى انجام وظیفه به عنوان یک قاضى را به نحو مطلوب دارد.
این زن قاضى همچنین انتخاب خود را به عنوان اولین قاضى زن در کشورش به مثابه تاجگذارى طرح اصلاحات پادشاه این کشور برشمرد.
علاوه بر این در کابینه بحرین دو وزیر زن در پست وزارت بهداشت و وزارت توسعه اجتماعى فعال هستند.

پیرزن 98 ساله آمریکایى موفق به اخذ دیپلم شد

پیرزن 98 ساله آمریکایى سرانجام با پوشیدن کلاه و لباس مخصوص و شرکت در جشن فارغ‏التحصیلى، موفق به اخذ دیپلم خود از دبیرستان محل تحصیلش شد. این مادربزرگ مهربان با لبخندى بر لب گفت: در تمام طول این سال‏ها احساس ناکامى در تحصیل مى‏کردم و دائم حس مى‏کردم که چیزى را از دست داده‏ام. اخیراً با بالا رفتن سن خود به این نتیجه رسیده بودم که در صورت نگرفتن این مدرک، زندگى بى‏ثمرى را به پایان خواهم رساند. به همین دلیل بود که به کمک نوه‏هایم اقدام به اخذ دیپلم در سن 98 سالگى کردم.
«بلاسکو» در سن 18 سالگى تحصیل را ترک کرده و مجبور به مراقبت از خواهر بیمار خود و کار براى امرار معاش شده بود. وى هنگام گرفتن مدرک دیپلم خود به شدت مى‏گریست.

کشتى نوح گیاهى ساخته مى‏شود

نروژ عملیات احداث مخازنى براى حفظ بذرهاى تمامى گونه‏هاى گیاهى موجود در کره زمین را آغاز کرده است.
این مخازن که از آنها به عنوان «خزانه روز قیامت» نام برده مى‏شود، شامل تعدادى انبار نگهدارى بذر است که در کوهستان‏هاى منجمد جزیره دورافتاده «اسو البارد» در مناطق قطبى نروژ، ساخته مى‏شود.
هدف از اجراى این طرح با حمایت بیش از صد کشور جهان، حفظ نمونه‏هایى از بذر تمامى گیاهان موجود در زمین در برابر وقایع احتمالى منجر به نابودى گونه‏هاى گیاهى است.
بروز بیمارى‏هاى همه‏گیر گیاهى، وقوع جنگ هسته‏اى، حوادث طبیعى و آثار ناشى از گرمایش زمین از جمله اتفاقاتى است که مى‏تواند به نابودى گیاهان یا انواع خاصى از آنها منجر شود و با وجود این بذرهاى حفظ شده، بشر مى‏تواند به کاشت چنین گیاهانى مبادرت ورزد.
نخست‏وزیر نروژ گفت: این طرح به عنوان نوعى کشتى نوح است که داراى اهمیت جهانى است. با توجه به اینکه از سال 2007 این خزانه آماده دریافت و نگهدارى از نمونه بذرهاى گیاهى از سراسر جهان است، انتظار مى‏رود بذر سه میلیون گونه گیاهى در این مخازن نگهدارى شود.