تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

عفونت لثه مادران باردارموجب کم‏وزنى نوزادان مى‏شود

عضو هیئت علمى دانشگاه علوم پزشکى شهید صدوقى، عفونت لثه در هنگام باردارى را دلیل وزن کمتر از مقدار طبیعى نوزادان در هنگام تولد خواند.
«احمد حائریان» گفت: بر پایه نتایج تحقیقاتى که بر روى زنان باردار انجام شده، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و نیز عدم رعایت عادات بهداشتى لثه و دندان‏ها، منجر به عفونت لثه‏ها شده و در نهایت نوزادانى با وزنى کمتر از 5/2 کیلوگرم متولد مى‏شوند. به عبارت دیگر نوزادان متولد شده از مادرانى که داراى لثه‏اى سالم و فاقد عفونت در حین باردارى بودند، در مقایسه با نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به عفونت لثه، با وزن طبیعى‏ترى متولد شده‏اند و بعدها نیز با مشکل مواجه نشدند.

ارتقاى سلامت روانى معتادان در فرآیند درمان،نقش مؤثرى دارد

نتایج یک تحقیق نشان مى‏دهد شاخص‏هایى همچون سلامت روانى، سرزندگى، سلامت عمومى، روابط شخصى، حمایت اجتماعى و امید به آینده، بیشترین تأثیر را در فرآیند درمان اعتیاد به خود اختصاص داده‏اند.
تحقیق «محمود توکلى» یکى از پژوهشگران مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم بهزیستى نشان داد، علاوه بر متغیرهاى بالینى که اهمیت خویش را در این گونه مطالعات دارا هستند، تأکید بیشترى نیز بر توسعه و خالص‏سازى شاخص‏هاى روانى و اجتماعى با توجه به مقتضیات کشور ضرورت دارد.
بر این اساس میزان اثربخشى روش‏هاى درمانى تا حدود زیادى مرهون کاربست نتایج تحقیقات روانى و اجتماعى است که مى‏تواند تأثیر روش‏هاى بالینى را تعمیق کرده و در طول زمان پایدار سازد.
به طور کلى، یافته‏هاى این بررسى اهمیت درمان‏هاى روانى، گروهى و اجتماعى را در تثبیت درمان دارویى و بالینى مورد تأکید قرار داد.

محققان ایرانى باطرى هسته‏اى ساختند

محققان جوان ایرانى شمارى از تجهیزات مورد نیاز فناورى هسته‏اى در مرکز تحقیقات پرتودهى بناب از جمله باطرى هسته‏اى با عمر 100 سال را طراحى و تولید کردند.
متخصصان این مرکز موفق شدند طرح تحقیقاتى باطرى هسته‏اى با عمر 100 سال را براى نخستین بار با موفقیت اجرا کنند که فناورى ساخت این نوع باطرى تنها در انحصار سه کشور است.

دستگاه ترمیم زخم با لیزر در کشور ساخته شد

دستگاه ترمیم پوست و عصب به کمک لیزر دیود و ربات توسط عضو هیئت علمى دانشکده مهندسى پزشکى دانشگاه صنعتى امیرکبیر طراحى و ساخته شد.
دکتر «سیدمحمد عترتى خسروشاهى» مجرى این طرح، تمام اطلاعات فیزیولوژیکى و اپتیکى لازم مربوط به بافت مورد نظر را با یک دسته تجهیزات سخت‏افزارى دریافت و با برنامه نرم‏افزار از طریق کامپیوتر به ربات منتقل کرده و ربات لیزر «دیود» را به صورت عرضى و یا طولى به منظور لحیم‏کارى پوست و عصب مورد استفاده قرار مى‏دهد.
همچنین این دانشیار و مدیر گروه بیومتریال دانشکده مهندسى پزشکى کتابى در باره لیزر و کاربردهاى آن در پزشکى تألیف کرده است که مى‏تواند به عنوان کتابى مرجع تا مقطع دکترا مورد استفاده باشد.

بوق الکترونیکى بى‏صدا توسط یک دختر در کشور اختراع شد

یک دانش‏آموز دختر 16 ساله کرجى براى نخستین بار در جهان، بوقى ساخته است که آلودگى صوتى ایجاد نمى‏کند و هیچ گونه مشابه خارجى و داخلى ندارد.
«فتانه نورى» سازنده این دستگاه، بوق الکترونیکى خود را به گونه‏اى ساخته است که رانندگان مى‏توانند با تنظیم آن، صدا را در محیط اطراف یا تنها خودروهاى مجاور پخش کنند. این دستگاه پس از نصب بر روى خودرو با تنظیمات موجود فقط رانندگان خودروهاى روبه‏رو، پشت سر یا طرفین یا عابران پیاده را از خطر مطلع مى‏کند.
براى ساخت این بوق الکترونیکى 600 هزار ریال هزینه شده که در صورت تولید انبوه هزینه‏هاى آن بسیار کاهش خواهد یافت.

مصرف پرتقال از چربى خون مى‏کاهد

مطالعات اخیر حاکى است مرکبات و به طور عمده پرتقال و دارابى منابع غنى از مواد کاهنده کلسترول خون هستند، لذا مصرف آنها خصوصاً به افراد مبتلا به چربى خون توصیه مى‏شود.
«میترا زراتى» کارشناس ارشد تغذیه اعلام کرد وجود آنتى‏اکسیدان‏هایى همچون «ویتامین C، بتاکاروتن و انواع فلاونوئیدها» در میوه و سبزیجات دلیل کاهش کلسترول بد خون و در نتیجه پیشگیرى از بروز بیمارى‏هاى قلبى - عروقى و یا کاهش شدت آن در افراد است. این ترکیبات از «اکسیداسیون LDLیا کلسترول بد خون و همچنین تجمع پلاکت‏ها» و بروز لخته خونى در عروق پیشگیرى مى‏کند.
«زراتى» اسید فولیک موجود در انواع سبزیجات برگ سبز را نیز عاملى براى کاهش لخته خونى در عروق برشمرد و اظهار کرد اسید فولیک از غلظت «هورموسیستثین» در خون که عامل افزاینده لخته خونى در عروق است، مى‏کاهد.

زنان بوى ترس را حس مى‏کنند

زنان به طور ناخودآگاه بوى ترس را حس مى‏کنند و این حس بر عملکرد مغزى آنان تأثیرگذار است.
دانشمندان با جمع‏آورى ترشحات عرق بدن چندین داوطلب بر روى پارچه که در حال تماشاى فیلم‏هاى وحشتناک بودند، به این نتیجه رسیدند که زنان با بو کردن این پارچه‏ها، واژه‏هاى معنى‏دارى مرتبط با بو عنوان کردند.
این آزمایش نشان داد که بوى حاصل از ترس تأثیر تکمیل‏کننده‏اى بر عملکرد مغزى زنان مى‏گذارد و همین امر موجب محتاط شدن آنان و عکس‏العمل نشان دادن در تشخیص اطلاعات معنى‏دار مى‏شود.

تأثیر هورمون‏درمانى در زنان‏

استفاده از روش هورمون‏هاى جایگزین در زنان زیر 60 سال سبب کاهش میزان بروز حملات قلبى در آنان مى‏شود.
بررسى محققان نشان مى‏دهد استفاده از روش درمان جایگزین هورمون در زنان کمتر از 60 سال تا میزان یک سوم از بروز حملات قلبى در آنان مى‏کاهد.
هورمون‏درمانى جایگزینى در زنان یائسه انجام مى‏شود و براى جبران کمبود هورمون‏هاى جنسى در این گروه از زنان مورد استفاده قرار مى‏گیرد.

مصرف لبنیات در دوقلوزایى زنان تأثیر مثبت دارد

نتایج پژوهش‏ها نشان مى‏دهد زنانى که مواد لبنى به میزان فراوان استفاده مى‏کنند، بیشتر از زنان دیگر، فرزندان دوقلو به دنیا مى‏آورند. پژوهشگران مى‏گویند پروتئین موجود در جگر دام‏هاى شیرده، عاملى است که باعث به دنیا آمدن نوزادان دوقلو در مادرانى که لبنیات فراوان مصرف مى‏کنند، مى‏شود.
به گفته پژوهشگران مصرف لبنیات سبب مى‏شود تا تخمک‏هاى بیشترى تولید شود و احتمال به دنیا آمدن فرزندان دوقلو افزایش یابد.

تأثیر ماه و فصل تولد بر یائسگى زنان‏

محققان ایتالیایى مى‏گویند ماه و فصلى که یک زن در آن به دنیا مى‏آید بر سن یائسگى او در آینده تأثیر مى‏گذارد.
یافته‏هاى جدید محققان نشان مى‏دهد شرایط محیطى قبل از تولد یک دختر تا چه حد مى‏تواند در سرنوشت او در آینده تأثیرگذار باشد.
نتایج تحقیقى که در باره سه هزار زن یائسه انجام شد نشان مى‏دهد یائسگى در گروهى از زنان که در ماه فروردین متولد شده‏اند زودتر از بقیه اتفاق مى‏افتد و نوزادان دخترى که در ماه مهر به دنیا آمده‏اند دیرتر از همه در آینده یائسه مى‏شوند. تفاوت سن یائسگى در متولدان این دو ماه از سال به طور متوسط پانزده ماه است.
محققان مى‏گویند مادران باید بدانند در دوران حاملگى خود نه تنها بر نوزاد خود بلکه بر سرنوشت او در آینده نیز تأثیر مى‏گذارند. دماى محیط و نور خورشید از جمله عواملى هستند که در بروز این تفاوت مؤثر دانسته شده‏اند.

مسمومیت حاملگى خطر سکته مغزى را در آینده افزایش مى‏دهد

زنان باردارى که به مسمومیت حاملگى «پرى‏اکلامپسى» مبتلا مى‏شوند با خطر سکته مغزى در دوران باردارى و پس از آن روبه‏رو هستند.
«پرى‏اکلامپسى» بیمارى است که بر اثر آن فشار خون در دوران باردارى به طور غیر عادى بالا مى‏رود.
محققان مراکز کنترل و پیشگیرى بیمارى در آمریکا با در نظر گرفتن سن، نژاد، تحصیلات و دفعات حاملگى، اعلام کردند احتمال ابتلا به سکته مغزى در زنانى که سابقه مسمومیت حاملگى داشتند 60 درصد بیشتر از زنانى است که چنین سابقه‏اى ندارند.

زنان نسبت به هوا حساسیت بیشترى دارند

هوا تأثیر خاصى در سلامتى افراد دارد و زنان بیشتر از مردان نسبت به هوا حساسیت نشان مى‏دهند چرا که اعصاب زنان حساس‏تر است و انقلابات هوایى عکس‏العمل مخصوصى در قلب و عروق مى‏گذارد.
طبق آزمایشات به عمل آمده از افراد مختلف، قلب یک نوع هواسنج است به همین جهت است که در هواى روشن و آفتابى، انسان احساس شادى مى‏کند ولى بر عکس در هواى گرفته و ابرآلود احساس دلتنگى و غم مى‏کند.
طوفان هم مانند ابر سلسله اعصاب را تحت تأثیر قرار مى‏دهد و اشخاص عصبى‏مزاج را سخت ناراحت و عصبانى مى‏کند. در بعضى افراد در این گونه موارد تنفس سریع‏تر مى‏شود و تشنجات مختلف ایجاد مى‏شود و زنان باردار ممکن است در اثر شدت تأثیر، سقط جنین کنند و یا دچار اختلالات ناراحت‏کننده‏اى شوند. همچنین مى‏توان گفت سرماى شدید تولید اختلالات عصبى کرده و برف در بعضى از افراد خیلى حساس، تولید سردرد، خفقان، بى‏خوابى و استفراغ مى‏کند.

اثرات نوشیدن شیر در دوران باردارى‏

نوشیدن شیر در دوران باردارى به وزن نوزاد مى‏افزاید.
به گفته محققان کانادایى، زنان باردار باید در دوران باردارى شیر بنوشند تا نوزاد آنها وزن بیشترى داشته باشد.
نتایج این تحقیق که روى 279 مادر سالم 19 تا 45 سال و نوزادان آنها انجام گرفت، نشان مى‏دهد نوزاد آن دسته از زنان باردارى که در دوران حاملگى شیر مى‏نوشند در مقایسه با نوزاد زنان باردارى که در این مدت شیر نمى‏نوشند، وزن بیشترى دارند.

خنک نگاه داشتن نوزادان از آسیب‏هاى مغزى جلوگیرى مى‏کند

مطالعات نشان مى‏دهد که خنک نگاه داشتن نوزاد پس از تولد، خطر آسیب‏هاى مغزى که به علت مشکلات هنگام زایمان به وجود مى‏آید را کم مى‏کند.
هر ساله حدود 80 هزار نفر از 4 میلیون نوزاد متولد شده در آمریکا به علت آسیب‏هاى مغزى که در هنگام زایمان رخ مى‏دهد، جان خود را از دست مى‏دهند.
محققان معتقدند: چند درجه خنک نگاه داشتن نوزاد باعث مى‏شود که نیاز مغز به اکسیژن کم شود و صدمات مغزى کاهش یابند و میزان مرگ و میر نوزادان کم مى‏شود.
در این روش هیچ گونه عارضه جانبى مانند مشکلات قلبى مشاهده نشد.

مصرف زیاد سویا مضر است‏

متخصصان اعلام کردند مصرف زیاد سویا براى مردان مى‏تواند مضر باشد. پژوهشگران گفتند با اینکه مصرف سویا در زنان سبب ایجاد اثرات مثبتى مى‏شود ولى مصرف فراوان آن در مردان تأثیرات منفى در پى دارد. کاهش خطر بروز برخى سرطان‏ها، پوکى استخوان، بیمارى‏هاى قلبى - عروقى و علایم بعد از یائسگى از مزایاى مصرف سویا در زنان است و این ماده مغذى در مردان سبب تأثیر منفى بر رفتار اجتماعى آنان و بروز رفتارهاى اجتماعى و خشن مى‏شود.

گرد و خاک روى رایانه‏ها باعث اختلالات عصبى مى‏شود

نتایج تحقیقات جدید در آمریکا نشان مى‏دهد، گرد و خاک روى رایانه موجب اختلالات عصبى در انسان مى‏شود.
در بررسى‏هاى چند رایانه ثابت شده در پردازنده‏ها و مونیتورهاى رایانه‏ها مواد سمى آغشته به «بروم» یا گروه «E، D، B، P» مشاهده شد که موجب اختلال در دستگاههاى عصبى فرد استفاده کننده شده در عین حال به دستگاه تناسلى نیز آسیب مى‏رساند.

عسل خاصیت پانسمان‏کنندگى دارد

عسل خواص مفید و بى‏شمارى دارد و تحقیقات اخیر نشان داده که استفاده از عسل موجب بهبود سریع‏تر زخم‏ها مى‏شود و در واقع نقش پانسمان‏کنندگى دارد.
عسل خاصیت ضد میکروبى دارد و به همین دلیل به سرعت موجب از بین رفتن عفونت مى‏شود و در مواقعى که بخشى از دستگاه داخلى گوارش نیز دچار زخم یا مشکلى شود، مصرف آن توصیه مى‏شود.
دانشمندان در زخم‏هاى پوستى نیز تأثیر عسل را مورد بررسى قرار داده و دریافته‏اند به دلیل دارا بودن مواد ضد التهابى و کاهندگى تحریکات ایجاد شده پوستى مى‏توان آن را روى زخم‏هاى پوستى مالید به این ترتیب زخم سریع‏تر بهبود مى‏یابد.
متخصصان توصیه مى‏کنند در زخم‏هاى باز و شدید به جاى استفاده سرخود از عسل، فرد را بلافاصله به مراکز درمانى برسانید تا در صورت نیاز تحت مراقبت و درمان‏هاى دارویى لازم قرار بگیرد.

محرومیت فردى همکارى گروهى را تقویت مى‏کند

دانشمندان آلمانى به این نتیجه رسیدند که تحریم و محرومیت سبب تقویت همکارى‏هاى گروهى در افراد مى‏شود.
آنان طى آزمایشاتى اعلام کردند افرادى که در زندگى تک‏روى دارند و تحریم مالى مى‏شوند، به خاطر مجازات‏هاى گذشته تلاشى مضاعف براى کارهاى گروهى بعدى دارند.
در نظر این دانشمندان پاداش دادن در کوتاه‏مدت اثر مثبت در کار گروهى دارد و تا زمانى که پاداش مستمر موجود است کار گروهى هم معنا پیدا مى‏کند در حالى که تنبیه و محرومیت در درازمدت باعث تغییر منش و رفتار فردى و اجتماعى مثبت افراد مى‏شود. هر چند روانشناسان هنوز معتقدند آنچه باعث تحرک بیشتر مردم در فعالیت‏هاى گروهى است تنها پاداش و تشویق مى‏باشد.

کاربران رایانه مراقب چشم‏هایشان باشند

مطالعات نشان داده‏اند اکثر کسانى که با رایانه کار مى‏کنند دچار نوعى اختلال چشمى مى‏شوند و به همین علت مراقبت از چشم‏ها در دنیاى تجهیزات دیجیتال اهمیت بسیارى دارد.
به طور کلى رایانه، ابزارى است که به فعالیت بینایى زیادى نیاز دارد و به اصطلاح کار زیادى از چشمان هر کاربر مى‏کشد. به همین علت همراه با پیشرفت فناورى دیجیتال و ابداع ابزارهاى جدید، مشکلات چشمى نیز افزایش پیدا مى‏کنند.
انعکاس نور در مونیتورها، عدم طراحى مناسب میزهاى کارى، صفحه‏هاى کثیف، عادت‏هاى نامناسب، تماشا کردن و زوایاى نادرست نگاه کردن، همگى در تشدید عوارض چشمى ناشى از کار با کامپیوتر مؤثرند.
کم کردن نور محیط، افزایش پلک زدن، قرار دادن صحیح مونیتور، استفاده از وقفه‏هاى منظم در فواصل کار و مراجعه به پزشک در صورت ادامه مشکلات چشمى، از راههاى جلوگیرى از آسیب‏هاى چشم است.

پیاده‏روى، چربى‏هاى بدن را آب مى‏کند

محققان دریافته‏اند که پیاده‏روى کردن بیشتر از دویدن سریع مى‏تواند به آب شدن چربى‏هاى بدن کمک کند.
به گفته این محققان انجام تمرینات بدنى سبک و کم‏فشار مى‏تواند بیشتر از فعالیت‏هاى سنگین چربى‏هاى بدن را آب کند. یک تیم تحقیقاتى به طور اتفاقى 14 زن با وزن طبیعى و همچنین داراى اضافه وزن را انتخاب و آنها را به دو گروه تقسیم کرده‏اند. گروه اول بر روى تردمیل (دستگاه دوى ثابت) با سرعتى متوسط و چهار نوبت در هفته تمرین مى‏کردند و گروه دیگر نیز در همین مدت تمرینات سنگین‏ترى انجام مى‏دادند. هر دو گروه نیز در یک دوره سه ماه تمرینات قرار داشتند. پس از پایان این دوره هر دو گروه لاغرتر شده بودند اما درصد کاهش وزن در گروه اول که با تردمیل و به صورت ملایم‏تر تمرین مى‏کردند بیشتر از گروه مقابل بود.

چاقى خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش مى‏دهد

افزایش وزن در اوایل دهه 40 سالگى مى‏تواند خطر ابتلا به آلزایمر را در دهه بعدى سن افراد افزایش دهد.
چاقى خطر ابتلا به بیمارى‏هایى چون دیابت، سکته، افزایش کلسترول و فشار خون را افزایش مى‏دهد، ولى میزان افزایش چربى بخصوص در نواحى پشت و بازوها، خطر ابتلا به آلزایمر را سه برابر بیشتر مى‏کند.
پزشکان توصیه مى‏کنند حتى افرادى که وزن طبیعى دارند ولى چربى زیادى در قسمت بالاتنه بدن‏شان جمع شده است در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند. کاهش میزان چربى بدن در سنین میانسالى نه تنها براى قلب بلکه براى مغز نیز مفید است.

تلویزیون عامل درد پشت و کمر مى‏شود

پزشکان از نشستن طولانى و بدون حرکت در برابر تلویزیون هشدار دادند و گفتند این کار خطر ابتلا به درد پشت را افزایش مى‏دهد.
محققان افزودند: عضلاتى که به شکل طبیعى و پى در پى فعالیت دارند به دلیل نشستن طولانى در برابر تلویزیون و تکان نخوردن، دچار تنبلى و رخوت مى‏شوند.
کارشناسان با بررسى چند مرد داوطلب، آنها را به مدت هشت ساعت پى در پى در رختخواب نگاه داشتند چرا که نشستن طولانى برابر تلویزیون مثل عین تأثیر منفى را دارد و افراد را به بیمارى‏هاى پشتى مبتلا مى‏سازد. معالجه این بیمارى ماهها و گاه سال‏ها طول مى‏کشد.

چربى‏هاى زاید به کمک لیزر برداشته مى‏شوند

پژوهشگران به نوعى لیزر دست یافته‏اند که بدون آسیب رساندن به بافت‏هاى دیگر، چربى را از بین مى‏برد.
دانشمندان توانسته‏اند لیزرى به کار بگیرند که به طور انتخابى فقط بافت چربى را از بین مى‏برد.
بررسى محققان بر روى انواع لیزر نشان داده است استفاده از طول موج‏هاى 1210، 1700 و 20 موجب مى‏شود چربى‏ها بیشتر از آب گرما بگیرند و از بین بروند. به این ترتیب لیزر، بدون آسیب رساندن به پوست تا عمق یک سانتى‏متر نفوذ کرده و چربى‏هاى زیر پوستى را از بین مى‏برد.

نوشیدن چاى پس از سکته قلبى مفید است‏

نوشیدن چاى سیاه باعث کاهش مرگ و میر پس از سکته قلبى مى‏شود. بنا بر مطالعات، کسانى که روزانه سه فنجان چاى مى‏نوشند ریسک حملات قلبى را تا 50 درصد کاهش مى‏دهند.
همچنین بر مبناى این پژوهش مشخص شد افرادى که به اندازه کافى چاى مصرف مى‏کنند احتمال مرگ‏شان پس از سکته قلبى 35 درصد کمتر از کسانى است که اصلاً چاى نمى‏نوشند.
چاى در درمان و پیشگیرى از بسیارى بیمارى‏ها مفید است به شرط اینکه در زمان و اندازه مناسبى مصرف شود.

روغن کتان فشار خون را کاهش مى‏دهد

دانشمندان دریافتند روغن بذر کتان باعث کاهش میزان فشار خون و سطح کلسترول «بد» مى‏شود و حتى گاهى باعث جلوگیرى از ابتلا به انواع سرطان‏ها مى‏شود.
روغن بذر کتان از بدن در مقابل ابتلا به سرطان سینه و پروستات محافظت مى‏کند. علاوه بر اینها از آسیب‏دیدگى کلیه‏ها نیز جلوگیرى مى‏کند.