آنچه باید درباره سرطان روده دانست

نویسنده


 

آنچه باید در باره سرطان روده دانست‏

منبع: Imperid Cancer
Research Fund
London
ترجمه: پرنده افشارى‏

سرطان روده سومین سرطان شایع در بریتانیا مى‏باشد. در اغلب موارد اگر زود تشخیص داده شود، قابل معالجه است.
سرطان روده را به نام سرطان روده بزرگ نیز مى‏شناسند چون بیشتر تومورها در روده بزرگ یا مقعد به وجود مى‏آید. اینها آخرین قسمت‏هاى دستگاه گوارش هستند که از طریق آن ضایعات مواد غذایى قبل از تخلیه خارج مى‏شوند. داخل روده با سلول‏هایى پوشیده شده‏اند که به طور مدام از بین مى‏روند و سلول‏هاى جدید جانشین آنها مى‏شوند. وقتى این فرآیند دچار مشکلى شود، سرطان به وجود مى‏آید. سلول‏هاى سرطانى تقسیم مى‏شوند و به طور ناهنجار رشد مى‏کنند. بعضى از آنها ممکن است جدا شده و به قسمت‏هاى دیگر بدن بروند (معمولاً کبد).

چه کسانى دچار سرطان روده مى‏شوند

علت خاصى وجود ندارد ولى بعضى چیزها احتمال سرطان روده را زیادتر مى‏کند.
سن: سرطان روده مى‏تواند در افراد جوان نیز به وجود آید ولى بیشتر افرادى که دچار آن شده‏اند متجاوز از 50 سال سن داشته‏اند (بیش از 90 درصد).
خانواده: بعضى از خانواده‏ها به طور ارثى در معرض خطر سرطان روده قرار دارند.

پولیپ یا سرطان قبلى: پولیپ، برجستگى کوچکى است که در روده به وجود مى‏آید. بعضى از پولیپ‏ها مى‏توانند تبدیل به سرطان شوند مگر آنکه برداشته شوند. اگر در روده شخص پولیپ یا سرطان وجود داشته باشد، احتمال به وجود آمدن دیگرى نیز وجود دارد.

رژیم غذایى: تحقیقات علمى نشان مى‏دهد که رژیمى متنوع سرشار از فیبر و سبزى‏هاى تازه، شخص را در مقابل سرطان محافظت مى‏کند. بنابراین باید مصرف گوشت قرمز را تقلیل داد. دانشمندان بنیاد سلطنتى تحقیقات علمى سرطان در مطالعه‏اى که در سرتاسر اروپا انجام مى‏شود شرکت جسته‏اند تا در باره اثرات رژیم غذایى روى سرطان تحقیق نمایند.

ورزش: پزشکان معتقدند که ورزش‏هاى ملایم مى‏تواند مانع پیشرفت سرطان روده شود.

بیمارى‏هاى تحریک‏کننده روده: به طور کلى التهاب‏هاى قولون که به شکل زخم هستند به مقدار جزئى خطر ابتلا به سرطان روده را زیاد مى‏کنند.

چه مراقبت‏هایى باید انجام شود؟

اگر علایمى دارید به پزشک مراجعه کنید. بعضى از مردم خجالت مى‏کشند در باره مسائل روده‏اى خود با پزشک صحبت کنند. بعضى دیگر امیدوارند مشکل خود به خود برطرف شود. اگر چه ممکن است نشانه‏هاى شما علامت سرطان نباشند، مشورت را انجام دهید. اگر سرطان داشته باشید، تشخیص به‏موقع، کلید معالجه موفقیت‏آمیز خواهد بود.

موارد زیر را بررسى کنید:

خونریزى از مقعد: ممکن است مدفوع شما آغشته به خون باشد و یا خود به خود خونریزى داشته باشید. بلغم روان نیز مى‏تواند یک نشانه بیمارى باشد.

تغییر در عادات رفتن به توالت: اسهال، یبوست یا هر دو - هر چیزى که براى شما طبیعى نباشد - و بیش از دو هفته طول بکشد، باید با پزشک در باره‏اش مشورت کرد.

احساس عدم تخلیه کامل: این مورد را زورپیچ نیز مى‏نامند. احساس اینکه هنوز نیاز به رفتن به توالت دارید حتى وقتى که روده خود را خالى کرده‏اید.

احساس درد و ناراحتى در شکم: وحشت نکنید! به خاطر داشته باشید این علایم مى‏توانند نشانه بیمارى‏هاى دیگر هم باشند. مثلاً یکى از علل متداول خونریزى مى‏تواند بواسیر باشد. ولى مهم این است که حتماً نزد پزشک بروید و در مورد مشکل‏تان با او صحبت کنید.
90 درصد سرطان‏هاى اولیه روده مى‏توانند به طور موفقیت‏آمیز معالجه شوند.

غربال‏گرى (بیماریابى)

هدف از غربال‏گرى، تشخیص بیمارى قبل از به وجود آمدن نشانه‏هاست. روش‏هاى گوناگون غربال‏گرى براى سرطان روده وجود دارند که در باره آنها تحقیق مى‏شود. دانشمندان بنیاد سلطنتى تحقیقات سرطان تکنیکى را بررسى مى‏کنند تا غده‏هاى کوچک را قبل از آنکه تبدیل به سرطان شوند، شناسایى کرده و آنها را بردارند.