اخبار


 

اخبار

فعالیت‏هاى آموزشى نهادهاى بین‏المللى کشور بررسى شد

به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، در این شورا، چگونگى فعالیت‏هاى آموزشى و پژوهشى مؤسسات و نهادهاى بین‏المللى در کشور خصوصاً در امور زنان مورد تقدیر و بررسى قرار گرفت.
ضرورت انجام این گونه اقدامات در چارچوب اهداف و وظایف تعیین شده مؤسسات مذکور، احترام به قوانین و مقررات داخلى کشور، رعایت ملاحظات فرهنگ دینى و ملى ایران و مراقبت و نظارت بیشتر دستگاههاى مسئول در این زمینه بر فعالیت نهادهاى بین‏المللى در داخل کشور از جمله موضوعات مورد بحث در این شورا بود.
همچنین در پى طرح مطلبى در خصوص اعمال سهمیه‏بندى جنسیتى در پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاهها در برخى رسانه‏ها، اعضاى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان ضمن بررسى این موضوع با تأکید بر ضرورت برنامه‏ریزى دولت در تربیت نیروى انسانى، متخصصان مورد نیاز جامعه و رعایت دقیق حق و عدالت در پذیرش داوطلبان را از مسئولان آموزش عالى کشور خواستار شد.

جشنواره الکترونیکى پیامبر اعظم(ص) برگزار مى‏شود

سازمان ملى جوانان با استفاده از ظرفیت بالاى شبکه جهانى اینترنت، جشنواره الکترونیکى پیامبر اعظم(ص) را به صورت فراگیر بر پا مى‏کند.
این جشنواره فرصتى براى آشنایى بیشتر جوانان با شخصیت والاى رسول اکرم(ص) و ایجاد اشتیاق در میان جوانان براى پرداختن به سیره و شخصیت آن بزرگوار است.
این جشنواره در دوازده رشته آموزش الکترونیکى، کتابخوانى، چهل حدیث‏نویسى، داستان کوتاه، خوشنویسى، شعر، وبلاگ‏نویسى، فیلم کوتاه، عکاسى، کاریکاتور، گرافیک و نماهنگ با موضوع رسول خاتم(ص) برگزار مى‏شود.
جوانان 14 تا 29 سال مى‏توانند آثار خود را تا دوازدهم آذرماه سال جارى به پایگاه اینترنتى WWW .Payambar.ir ارسال کنند.
براى کسب اطلاعات بیشتر نیز مى‏توان با شماره تلفن 88685072 - 021 و یا نشانى الکترونیکى E - mail: info @ payambar.ir در ارتباط بود.

زنان سرپرست خانوار مسکن مى‏خواهند

«عشرت شایق» دغدغه نداشتن سرپناه را مهم‏ترین مشکل و تقاضاى زنان سرپرست خانوار عنوان کرد.
نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: هر چند تا به حال 20 درصد واگذارى‏هاى انجام شده در طرح وزارت مسکن و شهرسازى در طرح مسکن استیجارى، به زنان سرپرست خانوار تعلق گرفته است ولى این مقدار نتوانسته پاسخگوى نیاز این خانوارها باشد.
نایب رئیس فراکسیون زنان با تأکید بر ضرورت اصلاح نگرش اجتماع به زنان بى‏سرپرست و بدسرپرست گفت: برخى از این نگرش‏هاى غلط باعث شده تا این زنان حتى با داشتن امکانات مالى به راحتى قادر به تهیه مسکن استیجارى براى خود و فرزندان تحت تکفل‏شان نباشند.

آمار ایدز زنان در سیستان و بلوچستان سه برابر زنان کل کشور است‏

رئیس دانشگاه علوم پزشکى زاهدان اعلام کرد بیشتر مبتلایان به ایدز در سیستان و بلوچستان زنان و جوانان هستند.
وى همسایگى این استان با افغانستان و پاکستان و ترددهاى غیر مجاز به کشورهاى حاشیه خلیج فارس را علت اصلى این مشکل عنوان کرد و گفت: اصلى‏ترین راه انتقال ایدز تماس جنسى و اعتیاد تزریقى است که با تردد جوانان جویاى کار در کشورهاى مذکور، باعث افزایش این بیمارى مى‏شود. «مسعود صالحى» افزود: آمار زنان مبتلا نیز 15 درصد است که با توجه به میانگین کشورى که فقط 5 درصد زنان مبتلا هستند مى‏توان گفت آمار زنان ایدزى در این استان سه برابر زنان کل کشور است که در صورت نبود پیشگیرى علمى و دقیق، روند رو به رشد مخربى در این استان خواهیم داشت.
فضاى ورزشى شهرها مناسب زنان نیست‏
مشاور شهردار تهران به مناسبت برپایى همایش شهر و ورزش در آبان ماه، با انتقاد از این که فضاى ورزشى شهرها تنها در خدمت مردان است خواستار توجه ویژه به بحث ورزش بانوان شد.
«سیدموسى پورموسوى» گفت: با توجه به مردانه بودن فضاى ورزشى تهران، بحث ورزش بانوان مورد غفلت واقع شده است. خانم‏ها در همه شهرها در اکثر بخش‏ها دچار مشکل هستند و ورزش نیز جزو یکى از آن مشکلات است.
وى افزود: به دلایل فرهنگى، فضاى ورزشى بانوان و آقایان نیازمند تفکیک است و این مورد خود هزینه‏هاى مضاعفى براى شهردارى‏ها در بر دارد.

جمعیت جوان ایران رو به پیرى مى‏رود

گزارش سال 2006 بخش جمعیت دپارتمان امور اجتماعى و اقتصادى سازمان ملل نشان مى‏دهد که 2 میلیون و 562 هزار نفر از جمعیت ایران را سالمندان بالاى 60 سال تشکیل مى‏دهند که این تعداد 6 درصد کل جمعیت این کشور را شامل مى‏شود.
در این گزارش آمده است تا سال 2050 جمعیت سالمندان ایران به 26 میلیون و 393 هزار نفر خواهد رسید. که در آن زمان سالمندان 26 درصد کل جمعیت ایران را تشکیل خواهند داد. این در حالى است که طبق این گزارش امید به زندگى براى مردان و زنان ایرانى بعد از 60 سالگى طى سال‏هاى 2005 تا 2010 به ترتیب 17 و 18 سال بوده است.
گفتنى است سازمان ملل در سال 2006 تعداد کل سالمندان جهان را 687 میلیون و 933 هزار نفر اعلام کرده است که این تعداد در سال 2050 به یک میلیارد و 968 میلیون و 153 هزار نفر خواهد رسید.

معلمان در صورت تنبیه دانش‏آموزان از تدریس محروم مى‏شوند

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد تنبیه بدنى در آموزش و پرورش ممنوع است و معلمان در صورت تنبیه دانش‏آموزان از تدریس محروم خواهند شد. «محمود فرشیدى» با بیان اینکه محور اصلى فعالیت‏هاى آموزش و پرورش در مدارس براساس تشویق است، خاطرنشان کرد: به معلمان در صورت تنبیه بدنى دانش‏آموزان، بار نخست به صورت شفاهى و بار دوم به صورت کتبى تذکر همراه درج در پرونده داده مى‏شود و در صورت تکرار از تدریس محروم خواهند شد.
وى با اشاره به اینکه تنبیه بدنى و روانى را اصولاً معلمانى انجام مى‏دهند که دچار تنش عصبى هستند، افزود: در این حالت برنامه‏ریزى کردیم که این معلمان تدریس نکنند و به بخش ادارى منتقل شوند.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: اعمال تشویق براى دانش‏آموزان باید به گونه‏اى باشد که این عمل، تنبیهى براى دانش‏آموزان دیگر نباشد.

زنان براى ازدواج با مردان خارجى باید پروانه ازدواج بگیرند

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال گفت: براى پرهیز از مشکلات پس از ازدواج زنان ایرانى با مردان خارجى، زنان باید پروانه ازدواج دریافت کنند.
«سیدمحمدرضا آیت‏اللهى» افزود: این دسته ازدواج‏ها فقط شرعى هستند و از لحاظ قانونى دردسرهاى زیادى براى زنان به وجود مى‏آورد. اگر زنان ایرانى در مرحله ازدواج با مردان خارجى، پروانه ازدواج دریافت کنند خود و فرزندان‏شان براساس قانون مى‏توانند از حقوق تعیین شده استفاده کنند.
به گفته وى، برخى زنان ایرانى با حقوق خود آشنا نیستند و به همین دلیل با مشکلات زیادى مواجه مى‏شوند.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه تعیین هویت ایرانى افراد طبق ماده 45 سازمان ثبت احوال انجام مى‏شود گفت: براساس قانون تعیین هویت افراد به شوراى تأمین محل سکونت فرد متقاضى واگذار مى‏شود و تصمیم شورا ملاک تعیین هویت فرد قرار مى‏گیرد.
«آیت‏اللهى» افزود: اگر ایرانى بودن فرد متقاضى به تأیید شوراى تأمین نرسد وى مى‏تواند با دریافت اجازه اقامت در کشور بماند و یا خاک کشور را ترک کند.
وى راههاى تعیین هویت ایرانى افراد را تولد از پدران ایرانى، تولد در خاک ایران و ازدواج زنان غیر ایرانى با مردان ایرانى برشمرد.

زن فضانورد ایرانى از فضا بازگشت‏

«انوشه انصارى» اولین زن مسلمان جهان، اولین ایرانى و اولین زن گردشگر فضایى بود که پس از سفرى به فضا با موفقیت به کره زمین بازگشت.
وى که در سال 1346 در مشهد به دنیا آمده در شانزده سالگى همراه خانواده‏اش به آمریکا مهاجرت کرده و در رشته مهندسى الکترونیک و علوم کامپیوتر به تحصیلاتش ادامه داده و تابعیت امریکا را پذیرفته است.
«انصارى» پس از اخذ مدرک کارشناسى ارشد در رشته مهندسى الکترونیک، مشغول مطالعه در رشته کارشناسى ارشد ستاره‏شناسى شد.
وى که از دوران نوجوانى علاقه بسیارى به فضانوردى داشت توانست با فعالیت‏هاى اقتصادى و ثروت فراوانى که از شرکت‏هاى کامپیوترى خود کسب کرده بود، براى سفر به ایستگاه بین‏المللى فضایى ثبت نام کند. تا به حال 380 نفر از اتباع کشورهاى مختلف توسط فضاپیماهاى آمریکایى و روسى به فضا سفر کرده‏اند و «انصارى» اولین ایرانى است که با پرداخت بیست میلیون دلار توانسته به این سفر برود.
وى در حال حاضر مدیرعامل و رئیس شرکتى است که با مشارکت شرکت ماجراجویى‏هاى فضایى و آژانس فضایى فدراسیون روسیه، طرحى را جهت ایجاد ناوگانى از فضاپیماهاى تجارى براى اعزام گردشگران به ارتفاعات زیرمدارى در دست اجرا دارد.
«انصارى» پس از پایان سفر خود اعلام کرد دیدن زمین از جایى که هیچ مرزى جز مرز آب‏ها و خشکى‏ها قابل رؤیت نیست و چیزى از زشتى‏هاى کره زمین را نمى‏توان دید بسیار زیباست. از دید وى تماشاى طوفان‏ها و رعد و برق‏هایى که شبیه یک بازى بزرگ نور بوده، جذابیت خاصى داشته است و او امیدوار است به زودى بتواند سفرى دیگر به فضا داشته باشد.

یک زن بحرینى رئیس مجمع عمومى سازمان ملل شد

«هیا راشد آل‏خلیفه» یک دیپلمات زن بحرینى است که رئیس شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومى سازمان ملل شد.
این زن مشاور حقوقى کاخ پادشاهى بحرین است و سومین زنى که تا به حال توانسته است پس از یک زن هندى و لیبریایى در سال‏هاى 1953 و 1969 میلادى، به ریاست مجمع عمومى سازمان ملل برسد.
وى پیش از این نماینده بحرین در یونسکو در فرانسه بوده و مناصب دولتى بسیارى را عهده‏دار بوده است.

زنان مالزى با افسر زن گواهینامه مى‏گیرند

پس از این، امتحان رانندگى زنان مالزى توسط افسران زن گرفته مى‏شود.
سازمان حمل و نقل جاده‏اى مالزى اعلام کرد سالانه 80 هزار نفر داوطلب گرفتن گواهینامه رانندگى هستند که بیش از نیمى از آنها را خانم‏ها تشکیل مى‏دهند و همین مسئله باعث شده است تا قوانین جدید ترافیکى در این کشور وضع شود.
با توجه به تعداد اندکى افسران زن براى اجراى قانون جدید، این کشور به دو هزار افسر زن نیازمند است.

طبق یک نظر دیه زنى که فعالیت اقتصادى مى‏کند برابر با دیه مرد است‏

مدیر گروه فقه پژوهشکده امام خمینى(ره) و انقلاب اسلامى گفت: اگر جامعه مدرن را که زنان همپاى مردان فعالیت اقتصادى دارند، لحاظ کنیم و از ادله نفقه استفاده کنیم که زن مى‏تواند مسئولیت اقتصادى داشته باشد، شاید بتوان گفت که نفقه زنان دیگر بر عهده مردان نیست و در نتیجه دیه آن دو مساوى است.
آیت‏اللَّه «محمد موسوى بجنوردى» افزود: طبق نظر اسلام مخارج زن بر عهده مرد است، حتى اگر زن خود داراى ثروت باشد. در اسلام زن مسئولیتى اقتصادى ندارد، بنابراین اگر اعتبار عقلایى را لحاظ کنیم، به این نتیجه مى‏رسیم که دیه مرد و زن باید متفاوت باشد و اگر بخواهیم مسئله دیه را حل کنیم باید ابتدا مسئله نفقه را بررسى کنیم. در گذشته زن نقش اقتصادى نداشت و نفقه‏اش بر عهده مرد بود و بر این اساس دیه زن نصف مرد قرار داده شده بود که این نه تحقیر زن است و نه مکروهیتى براى مردان.

یک مرد نیجریه‏اى دویست و یک بار ازدواج کرد

پیرمردى از کشور نیجریه طى 48 سال، دویست و یک بار ازدواج کرد.
این مرد 68 ساله دو سال قبل دویستمین ازدواج خود را با این وعده که هرگز ازدواج مجددى نخواهد داشت جشن گرفت اما به وعده خود وفا نکرده و با طلاق همسر 40 ساله خود، با زن دیگرى ازدواج کرد.
این مرد که کوتاه‏قد و تاس است در حال حاضر چهار همسر دارد و براى نخستین بار در بیست سالگى ازدواج کرده ولى به یک سال نرسیده همسرش را طلاق داده است. وى با وجود اینکه فرزندانش از ازدواج‏هاى مکرر او ناراحت هستند جوانان را از این ازدواج‏هاى بى‏فایده برحذر مى‏کند.

مبارزه با حجاب در تونس افزایش یافت‏

گروههاى اسلامى فعال در تونس نسبت به افزایش مبارزه با حفظ حجاب توسط زنان مسلمان در این کشور هشدار دادند.
این گروههاى اسلامى از انجام برخى تلاش‏ها از سوى دولت این کشور مبنى بر منع دختران محجبه از ورود به مدارس و دانشگاهها انتقاد کردند. این در حالى است که دولت تونس زنان را تشویق به پوشیدن لباس‏هاى مدرن و یا سنتى تونس کرده است.
این اقدامات دولت در حالى انجام گرفته است که 98 درصد جمعیت این کشور را مسلمانان سنى تشکیل مى‏دهند. در سال‏هاى اخیر حفظ حجاب و پوشیدن روسرى نه تنها به عنوان سمبل و هویت اسلامى به رسمیت شناخته شده است بلکه یک اقدام عملى در جهت مقابله با دولت‏هاى خودمختار قلمداد مى‏شود.

آموزه‏هاى دین اسلام، خشونت را نفى مى‏کند

در همایش «اسلام در آلمان» با تأکید بر اینکه باور دین اسلام به پرهیز از خشونت است، اعلام شد مسلمانان آلمانى شهروندان درجه دو نیستند.
در این همایش که با حضور وزیران کشور و مقامات برجسته آلمانى و زنان مسلمان برگزار شد، موضوعاتى چون نقش دین در قانون اساسى آلمان، رابطه مسلمانان و دولت آلمان و پیوندهاى مشترک مسلمانان مقیم آلمان با ساختارهاى سیاسى و اقتصادى این کشور مورد بررسى قرار گرفت.
با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از سه میلیون مسلمان که اغلب آنها تُرک‏تبار هستند در آلمان زندگى مى‏کنند دولت این کشور امیدوار است که زمینه‏هاى لازم به منظور گفتگوهاى گسترده‏تر میان جامعه مسلمان آلمان با نهادهاى دولتى و غیر دولتى این کشور ایجاد کند.

-