تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

آواى قرآن در درمان نابارورى تأثیر دارد

نتایج تحقیقى با عنوان «بررسى تأثیر آواى قرآن و موسیقى بر موفقیت تلقیح داخل رحمى اسپرم» نشان مى‏دهد اثر آواى قرآن مى‏تواند در درمان نابارورى تأثیرى مثبت داشته باشد.
دکتر «نیره خادم» با انجام پژوهشى بر روى 327 زوج نابارور در مشهد به طور تصادفى آنها را به سه گروه تقسیم کرده و تعدادى به آواى قرآن و تعدادى دیگر به موسیقى گوش کرده و گروهى نیز به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شده‏اند.
به گفته این پزشک، در مطالعه مذکور میانگین سن زن و مرد، مدت نابارورى، شغل آنها و همچنین روش تحریک تخمک‏گذارى در هر سه گروه تقریباً معادل یکدیگر بوده ولى گروهى که آواى قرآن گوش کرده بودند نسبت به دو گروه دیگر به شیوه‏هاى درمان نابارورى بیشتر جواب داده‏اند.

محققان ایرانى نقشه پروتئینى سلول‏هاى بنیادى جنین را شناسایى کردند

محققان پژوهشکده «رویان» کشور براى اولین بار در جهان نقشه پروتئینى سلول‏هاى بنیادى جنینى انسانى را به دنیا ارائه کردند.
طى مطالعه‏اى هویت 700 پروتئین بیان‏شونده در سلول‏هاى بنیادى جنینى انسانى با استفاده از روش «الکتروفورز دو بُعدى» و «اسپکترومترى جِرمى» مشخص شد.
از فن‏آورى سلول‏هاى بنیادى به عنوان دومین انقلاب در زیست‏شناسى و پزشکى بعد از فن‏آورى زیستى یاد مى‏شود. فن‏آورى سلول‏هاى بنیادى در مطالعات زیست‏شناسى تکوینى یا جنین‏شناسى، توسعه داروسازى، ناهنجارى‏شناسى، سم‏شناسى و مطالعه عملکرد ژن‏ها در موجودات زنده داراى اهمیت است ولى مهم‏ترین ارزش آنها در طب پیوند است.
سلول‏هاى بنیادى به دسته سلول‏هاى بنیادى جنینى، سلول‏هاى بنیادى بند ناف و سلول‏هاى بنیادى بزرگسالان تقسیم مى‏شوند. سلول‏هاى بنیادى جنینى قبل از لانه‏گزینى در رحم به دست مى‏آیند که نامیرا هستند و از پتانسیل تمایزى بسیار بالایى برخوردارند. سلول‏هاى بنیادى بند ناف هم در خون بند ناف به هنگام تولد دیده مى‏شوند. سلول‏هاى بنیادى بزرگسالان نیز در بافت‏هاى افراد بزرگسال در مغز استخوان، ماهیچه، پانکراس، کبد، مغز و ... یافت مى‏شوند که توان تمایز آنها نسبت به سلول‏هاى بنیادى جنینى محدودتر است اما امکان استفاده از آنها در طب بیشتر است.
محققان این تحقیق امیدوار هستند با مطالعات عمیق‏تر در بستر سلول‏هاى بنیادى به شناخت عوامل بنیادینگى سلولى دست یابند تا بتوانند حتى یک سلول پوستى را به سلول بنیادى تبدیل کنند.

پزشکان کشور ضایعات نخاعى را درمان کردند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکى، موفقیت پزشکان ایرانى در دستیابى به درمان ضایعات نخاعى از طریق تزریق سلول‏هاى «شوان» به بیماران آسیب نخاعى را بزرگ‏ترین افتخار ملى و جهانى دانست.
این پزشکان موفق به درمان بیمارانى شدند که سال‏هاست بر اثر حوادثى از جمله تصادف، سقوط و یا جانبازى دچار آسیب‏دیدگى از ناحیه نخاع شده‏اند.
تحقیقات تأثیر تزریق سلول‏هاى «شوان» بر ضایعه نخاعى از یازده سال گذشته شروع شده و در حال حاضر به نتیجه رسیده است که مى‏تواند باعث درمان 70 هزار بیمار مبتلا به ضایعات نخاعى در کشور شود.
تزریق این سلول‏ها روش درمانى جدیدى است که در چین و روسیه انجام مى‏شود و ایران نیز از این پس مى‏تواند با درمان بیماران قطع نخاعى مانع خروج ارز از کشور شود. سالانه 25 میلیون تومان صرف هزینه نگهدارى و درمان هر جانباز در کشور مى‏شود و وجود دو هزار و صد جانباز قطع نخاعى نشانگر هزینه‏هاى بسیار این بیمارى است.

عوارض «ام.اس» با روزه گرفتن کاهش مى‏یابد

تحقیقات نشان داده است که روزه گرفتن در کاهش عوارض بیمارى «ام.اس» مؤثر است.
بیمارى «ام.اس» زمانى ظهور مى‏کند که سیستم ایمنى بدن فرد به بافت‏هاى مغز نخاع حمله مى‏کند. این بیمارى معمولاً در سنین بین 20 تا 40 سالگى با حمله سلول‏هاى سیستم ایمنى به سلول‏هاى عصبى و نابود کردن سپر دفاعى آنها آغاز مى‏شود و فعالیت‏هایى از قبیل راه رفتن براى شخص دشوار مى‏شود و عوارضى نظیر خستگى، لرزش و فلج دارد.
تحقیقات تازه توجه دانشمندان را به تأثیر هورمون «لپتین» که در کاهش اشتها نقش دارد جلب کرده است. این هورمون در عین حال مى‏تواند نحوه فعالیت سیستم ایمنى را تغییر دهد.
محققان ایتالیایى در بررسى خود مشاهده کردند دقیقاً پیش از ظهور بیمارى میزان هورمون «لپتین» موجود در بدن به دو برابر افزایش مى‏یابد.

کمبود ویتامین A بر قد و وزن نوزادان تأثیر منفى دارد

مطالعات نشان داده است، کمبود ویتامین Aدر دوران جنینى منجر به تولد نوزادانى با قد و وزن کمتر از حد معمول مى‏شود که این کاهش قد و وزن در نوزادان پسر بیش از نوزادان دختر بروز مى‏کند.
«محمدعلى سهیلى» متخصص تغذیه کشور اعلام کرد بدن انسان به ویتامین A که نوعى ویتامین محلول در چربى است نیاز اساسى دارد، چرا که کمبود این ویتامین در بدن باعث بروز اختلالاتى همچون ضعف دستگاه ایمنى، کاهش رشد و ضعف بینایى به ویژه در نوزادان و کودکان مى‏شود. وى دلیل این امر را تأثیر منفى کمبود ویتامین A بر قد و وزن نوزادان پسر به دلیل سرعت رشد آنان عنوان کرد.

رژیم غذایى براى کاهش وزن زنان شیرده بى‏خطر است‏

براساس یک مطالعه جدید زنان شیردهى که اضافه وزن دارند و مى‏خواهند وزن خود را کاهش دهند مى‏توانند با کاهش میزان نوشیدنى‏هاى شیرین، تنقلات، شیرینى و دسر در رژیم غذایى خود و 45 دقیقه پیاده‏روى سریع در روز، وزن خویش را کاهش دهند.
با این رژیم در طول هر هفته 454 گرم از وزن فرد کاسته مى‏شود ولى بر توانایى شیردهى مادر تأثیرى ندارد و براى کودک مضر نیست. با این وجود به زنان شیردهى که رژیم مى‏گیرند توصیه مى‏شود میزان مصرف غذاهاى پر از کلسیم و ویتامین را افزایش دهند.
مادران شیرده روزانه باید حداقل سه وعده محصولات لبنى کم‏چرب و پنج نوبت میوه و سبزیجات بخورند.

استروژن موجب حفظ حجم عضلات مى‏شود

محققان مى‏گویند زنانى که دچار کمبود استروژن هستند چنانچه مدت زیادى بى‏حرکت بمانند و در رختخواب بسترى شوند احتمال بسیار زیادى وجود دارد استقلال فردى خود را از دست داده و براى انجام کارهاى روزمره خود به دیگران وابسته شوند.
پزشکان آمریکایى با انجام آزمایش‏هایى به این نتیجه رسیدند که اگر تخمدان زنان برداشته شود و بدن آنها فاقد استروژن باشد بعد از مدتى استراحت اجبارى و یا بسترى شدن، عضلات آنها لاغر شده و پس از پایان مدت بسترى شدن، دیگر به حالت اولیه خود بازنمى‏گردد و حجم عضلانى از دست رفته جبران نمى‏شود و زنان قدرت اولیه خود را پیدا نمى‏کنند و به کمک دیگران وابسته مى‏شوند.

زنان موقرمز بیشتر اهل زندگى هستند

یک دانشمند آلمانى با انجام پژوهشى دریافت که تشریک مساعى در زنان موقرمز بیش از دیگر زنان است. زنانى که رنگ قرمز به موى سر خود مى‏زنند باز ناراضى و شاکى‏اند و زنان موقرمزى که موى خود را به رنگ دیگرى در مى‏آورند باز حس همکارى و تشریک مساعى در آنان وجود دارد.
این پژوهشگر با بیان اینکه مردان با موى قرمز میانه خوبى دارند، اعلام کرد رنگ قرمز مردان را به یاد عشق و عاشقى مى‏اندازد. بنابراین وقتى سر و کارشان با زنى موقرمز مى‏افتد پیش خودشان فکر مى‏کنند این زن اهل زندگى است و همسرى مناسب‏تر از این پیدا نمى‏شود.

استنشاق دود غذا برابر با یک پاکت سیگار است‏

استنشاق دود طبخ غذا در آشپزخانه‏هاى فاقد هود یا هواکش به اندازه تنفس یک پاکت سیگار خطرناک است.
محققان مى‏گویند افرادى که در آشپزخانه‏هاى بدون هواکش در معرض دود ناشى از طبخ غذا قرار دارند، دود بسیارى وارد ریه‏هایشان مى‏شود که مى‏تواند باعث بروز بیمارى آسم و آلرژى در آنها شود. به همین علت زنان که مدت بسیارى از وقت‏شان را در آشپزخانه صرف مى‏کنند باید به فکر سلامتى خود باشند.

استرس، مغز را کوچک مى‏کند

پژوهشى جدید نشان مى‏دهد که چگونه استرس مى‏تواند باعث کوچک شدن سلول‏هاى مغزى شود.
پژوهشگران مى‏گویند استرس مى‏تواند باعث گیجى ذهنى و پیرتر شدن شود و ورزش مى‏تواند جلوى این روند را بگیرد و دست کم در مورد مغز با گذشت زمان آسیب‏هاى ناشى از استرس التیام پیدا مى‏کند. سرپرست این تحقیق معتقد است مغز بسیار انعطاف‏پذیر است اگر به آن فرصت بدهیم هر تلاشى براى ترمیم خودش انجام مى‏دهد. پژوهش‏هاى جدیدتر نشان داده است که همین فرآیند در مناطقى از مغز به نام قشر پیش‏پیشانى - که در تصمیم‏گیرى و توجه دخیل است - نیز رخ مى‏دهد. البته شیوه‏هایى براى رفع اثرات ناشى از استرس روانى وجود دارد. ترکیبى از روان‏درمانى، رفتاردرمانى شناختى و داروها مى‏تواند واقعاً مغز را تغییر دهد و آن را به وضعیت کمابیش طبیعى بازگرداند.

بهترین ساعت براى تفکر، ورزش و امتحان‏

پژوهشگران با بررسى هورمون‏هاى بدن دریافته‏اند بهترین زمان‏ها براى تفکر، ورزش و امتحان چه اوقاتى هستند.
به گفته آنان بهترین ساعت براى تمرکز فکرى ساعت 6 تا 8 صبح است. ساعت 5 تا 6 صبح بهترین ساعات براى ورزش است، زیرا نیروى عضلات به بیشترین حد خود مى‏رسد، و بهترین ساعت براى امتحان ساعت 11 صبح است، زیرا سطح هورمون‏ها تا ساعت یک بعد از ظهر در سطح مناسبى قرار دارند.

دانشمندان ژاپنى لباس هوشمند ساختند

دانشمندان ژاپنى موفق به ساخت لباس هوشمندى شده‏اند که مى‏تواند بدن انسان را به طور خودکار گرم یا خنک کند.
یکى از عناصر اصلى تشکیل‏دهنده این لباس قطعات تکمیلى رایانه است که براى جلوگیرى از گرم شدن آن به کار مى‏رود.
این لباس هوشمند با باترى کار مى‏کند و مى‏تواند طى سه ساعت دماى سطح خود را بین ده تا سى درجه سلسیوس حفظ کند.
این لباس بیشتر مورد استقبال افراد سالمند واقع خواهد شد که تغییرات هوا را با دشوارى تحمل مى‏کنند و علاوه بر این براى بیمارانى که از بیمارى‏هاى مزمن رنج مى‏برند نیز بسیار مناسب خواهد بود.

کفش‏هاى بینا به یارى نابینایان مى‏آیند

دانشمندان هنگ کنگ موفق به ساخت کفش و عینک‏هایى با فن‏آورى پیشرفته شده‏اند که مى‏تواند جایگزین سگ راهنما شده و به نابینایان در عبور از دشوارترین مسیرها کمک کند.
این عینک و کفش‏ها که رایانه‏اى درون آنها تعبیه شده است مى‏توانند از طریق پژواک صدا، اجسامى را که در مجاورت آنها قرار دارند تشخیص دهد و سپس علامت هشداردهنده ارتعاشى را براى شخص نابینا ارسال کند.
این کفش‏ها مى‏توانند پله‏ها و چاله‏هاى مسیر و موانع دیگر را در فاصله پنج سانتیمترى تشخیص دهند.
این ابداع براساس نظریه گوش الکترونیکى خفاش ساخته شده است. خفاشان از فن‏آورى مشابهى براى بازتاب اطلاعاتى نظیر اندازه و فاصله اجسام براى ردیابى مسیرشان استفاده مى‏کنند.

خطر سکته هر 12 ساعت یک بار به اوج خود مى‏رسد

دانشمندان ژاپنى مى‏گویند احتمال بروز سکته در دو دوره زمانى صبح و بعدازظهر به اوج خود مى‏رسد.
آنان با بررسى هزاران مورد سکته به این نتیجه رسیدند که خطر سکته طى ساعت 6 تا 8 صبح و 6 تا 8 بعدازظهر به اوج خود مى‏رسد و کمترین خطر سکته هنگام خواب است.
سکته «هموراژیک» یا خونریزى‏دهنده هنگامى بروز مى‏کند که رگ خونى در داخل مغز پاره مى‏شود. این سکته خود دو نوع است، یک نوع که خونریزى به طور مستقیم و در بافت مغزى اتفاق مى‏افتد و نوع دیگر خونریزى در سرخرگ‏هاى سطح مغز رخ مى‏دهد. این نوع سکته‏ها بیشتر عصرها رخ مى‏دهند؛ اما سکته‏هاى «ایسکمى» که در اثر قطع جریان خون سرخرگى به مغز بروز مى‏کند، صبح‏هنگام بیشتر است.
نوسانات فشار خون یکى از مهم‏ترین علل افزایش و کاهش خطر سکته است. صبح فشار خون در بالاترین حد است و دوباره بعدازظهر به اوج خود مى‏رسد.
پلاکت خون صبح‏ها راحت‏تر به هم مى‏چسبند و تشکیل لخته مى‏دهند. غلظت خون صبح‏هنگام بیشتر است و هنگامى که غلظت و چسبندگى خون کمتر باشد، احتمال بروز خونریزى مفرط و در نتیجه خطر سکته «هموراژیک» بیشتر مى‏شود.
همچنین تحقیقات نشان داده که احتمال سکته «ایسکمى» در طول خواب بسیار بیشتر از نوع دیگر سکته است و یک پنجم سکته‏هاى «ایسکمى» در خواب رخ مى‏دهند.

دیابتى‏ها و سندرم مچ دست‏

دانشمندان بر این عقیده‏اند که ابتلا به سندرم مچ دست در دیابتى‏هاى نوع دوم بیش از حد است و حتى گاهى این مشکل 10 سال زودتر از ابتلا به دیابت بروز مى‏کند.
علت سندرم مچ دست که به آن «تونل کارپ» هم مى‏گویند انجام کارهاى تکرارى مثل تایپ کردن و ... است که در اثر آن گز گز و سوزش در انگشتان دست احساس مى‏شود و حتى تا آرنج ادامه مى‏یابد که ناشى از فشردگى عصب آن ناحیه است.
طبق مطالعات دانشمندان انگلیسى بر روى چندین هزار نفر به عنوان گروه شاهد و مقایسه آنها با گروه کنترل، نشان داده شد که پس از در نظر گرفتن سایر عوامل خطرساز احتمال داشتن سابقه ابتلا به سندرم «تونل کارپ» در مبتلایان به دیابت 36 درصد بیشتر از گروه کنترل است.

تماشاى تلویزیون درد کودکان را مى‏کاهد

تماشاى تلویزیون در موقعى که کودکان مجبور هستند درد را تحمل کنند، موجب تخفیف احساس درد در آنها مى‏شود.
تحقیقات جدید نشان داده است که تماشاى تلویزیون در کودکانى که در بیمارستان‏ها بسترى هستند، باعث تخفیف درد در آنها مى‏شود. محققان مى‏گویند تماشاى کارتون‏هاى جذاب براى کاهش درد کودکان، دو برابر مؤثرتر از نوازش مادر است.

کودکان چاق در معرض میگرن هستند

کودکانى که اضافه وزن دارند بیشتر از همسالان خود به سردردهاى میگرنى مبتلا مى‏شوند
دانشمندان با بررسى صدها بیمار میگرنى، 3 تا 18 سال دریافتند، حدود 21 درصد از بیماران مبتلا به میگرن، چاق هستند؛ که نشان‏دهنده افزایش سردردهاى میگرنى در کودکان چاق است.
تا قبل از جوانى میگرن در پسران بیشتر از دختران دیده مى‏شود، اما خطر ابتلا به میگرن در دختران با رسیدن به سن بلوغ افزایش مى‏یابد.

تلفن همراه از ترافیک گزارش مى‏دهد

شرکت «گوگل» براى شهروندان آمریکایى خدمات جدیدى راه‏اندازى کرده تا از طریق تلفن همراه در هر لحظه وضعیت ترافیکى خیابان‏هاى مختلف را روى نقشه‏هاى نمایش داده شده در روى صفحه نمایش تلفن همراه مشاهده کنند.
با کمک این خدمات کاربران مى‏توانند مبدأ و مقصد حرکت خود را تعیین کرده و «گوگل» بهترین و خلوت‏ترین مسیر ممکن را براى رسیدن به مقصد پیشنهاد دهد.
در این خدمات نقشه هر شهر در صفحه نمایش تلفن همراه ظاهر شده و خیابان‏هاى شلوغ با رنگ قرمز، خیابان‏هاى کمى شلوغ با رنگ زرد و خیابان‏هاى خلوت با رنگ سبز نمایش داده مى‏شود.
این خدمات هم‏اکنون فقط در آمریکا راه‏اندازى شده است ولى در آینده به سایر نقاط جهان گسترش خواهد یافت.