صبحانه ؛ رمز سلامتى

نویسنده


 

صبحانه رمز سلامتى کودکان‏

شراره انصار

صبحانه معمولاً پس از 12 - 8 ساعت استراحت معده صرف مى‏شود و چون از آخرین وعده غذایى، میزان قند خون به حداقل رسیده است، بدن براى تأمین انرژى سلولى به قند خون احتیاج دارد. صرف صبحانه کالرى مناسب براى رژیم غذایى شما را تأمین مى‏کند و در حقیقت باعث مى‏شود که بدن شما، کالرى کمترى را از وعده غذایى بعد طلب کند.
تغذیه صحیح و متعادل، نه تنها پدیده رشد را میسر مى‏سازد و به تندرستى و طول عمر مى‏انجامد بلکه با تأثیر بر روى اعصاب و روان، سبب رشد فکرى و نمو نیروهاى روانى نیز مى‏گردد. تأثیر مستقیم تغذیه بر تندرستى انسان از دیرباز شناخته شده است. آنهایى که تغذیه صحیح داشته‏اند از زندگى سالم‏تر و طولانى‏ترى برخوردار بوده‏اند.
همان طور که انتخاب غذاى سالم براى داشتن یک زندگى سالم اجتناب‏ناپذیر است، تنظیم وعده‏ها و میان‏وعده‏هاى غذایى نیز اهمیت زیادى دارد که در این میان صبحانه مهم‏ترین وعده غذایى در روز است، چرا که سبب تجدید قواى بدن در اول صبح مى‏گردد.
صبحانه در حقیقت 20% از انرژى بدن را تأمین مى‏کند. البته گاهى افراد، صبحانه را براى جلوگیرى از عقب نماندن از کارهاى روزمره و برخى نیز به خاطر کاهش وزن حذف مى‏کنند در حالى که مشخص شده است این افراد احتمالاً چاق‏تر مى‏شوند چرا که براى جبران کمبود انرژى در طول روز، تنقلات بیشترى مصرف مى‏کنند.
نخوردن صبحانه نیرو و توانایى انجام فعالیت‏هاى فیزیکى و مغزى بدن را در ساعات میانى روز به شدت کاهش مى‏دهد. بنابراین افرادى که صبحانه را حذف مى‏کنند کمتر از کسانى که صبحانه مى‏خورند به سلامتى خود اهمیت مى‏دهند و در حقیقت کسانى که صبحانه مى‏خورند در مجموع زندگى سالم‏ترى دارند.

اهمیت خوردن صبحانه‏

خوردن صبحانه اولین توصیه براى افزایش کارآیى مغز است. بررسى‏ها نشان مى‏دهد که تغذیه در قدرت یادگیرى بخصوص در کودکان مؤثر است. به طورى که نخوردن صبحانه مى‏تواند موجب کاهش میزان یادگیرى آنان شود.
تمرکز حواس و میزان یادگیرى در افرادى که صبحانه نمى‏خورند، به دلیل پایین افتادن قند خون مختل مى‏شود. در شرایط ناشتایى کوتاه‏مدت طبیعى، گلوکز خون در سطحى ثابت نگه داشته مى‏شود که بر عملکرد مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتایى طولانى‏تر باشد، نگهدارى قند خون در سطحى که مغز قادر به فعالیت طبیعى خود باشد دشوارتر شده و در نتیجه یادگیرى و تمرکز حواس مختل مى‏شود.
نخوردن صبحانه در صورتى که ادامه پیدا کند و تبدیل به عادت شود، علاوه بر کاهش یادگیرى باعث کمبود دریافت مواد مغذى روزانه فرد مى‏شود که البته این کمبود در وعده‏هاى دیگر جایگزین نمى‏گردد.
نخوردن صبحانه باعث کمبود انرژى، پروتئین، ویتامین‏ها و مواد معدنى مانند کلسیم، فسفر و آهن در بدن مى‏شود.
خوردن صبحانه مى‏تواند به تثبیت میزان قند خون که اشتها و انرژى را تنظیم مى‏کند یارى رساند. کودکانى که صبحانه مى‏خورند در طول روز کمتر گرسنه مى‏شوند و بنابراین از زیاده‏روى در خوردن پرهیز خواهند کرد.
مصرف صبحانه سبب رسیدن مواد مغذى و انرژى به بدن مى‏شود و افرادى که صبحانه مصرف مى‏کنند، انرژى بیشترى دارند.
البته اگر خوردن صبحانه تأکید داریم منظور صبحانه سالم است چرا که بعضى از بچه‏ها عادت دارند روزشان را با خوردن بیسکویت و شکلات شروع کنند که اصلاً صبحانه سالمى به حساب نمى‏آید.

تأثیر صبحانه بر کودکان‏

مطالعات نشان مى‏دهد خوردن صبحانه به کودکان کمک مى‏کند آمادگى ذهنى بهترى براى رفتن به مدرسه و حضور در کلاس درس داشته باشند اما گاه کودکان از مصرف صبحانه کامل صرف نظر مى‏کنند تا هر چه سریع‏تر به مدرسه برسند، این دسته از بچه‏ها ممکن است که مدت طولانى را بدون غذا بگذرانند که نتیجه آن کمبود تمرکز در طى صبح و احساس خستگى و سردرد است. این عمل خود، به مصرف قطعات شکلات، بیسکویت و چیپس منجر مى‏شود. بررسى‏ها نشان مى‏دهند که وقتى کودکان بدون صرف صبحانه به مدرسه مى‏روند، کم‏توجه، زودرنج و بى‏حال‏تر هستند. ترک خانه بدون خوردن صبحانه به از دست رفتن قواى تمرکز در ساعات پایانى صبح و به از دست دادن انرژى براى فعالیت‏ها و احساس زودرنجى در آنها مى‏انجامد.
کودکانى که عادت به خوردن صبحانه ندارند، با گذشت چند ساعت از روز میزان قند خون‏شان کاهش یافته و از نظر عضلانى نیز زودتر احساس خستگى مى‏کنند. چنین دانش‏آموزانى نمى‏توانند به خوبى روى مطالب تمرکز کنند و چنانچه به بازى بپردازند، کارآیى مناسبى نخواهند داشت. اگر والدین در صدد ترک این عادت نباشند فرزندان‏شان در بزرگسالى نیز میل به خوردن صبحانه نخواهند داشت.

چه غذاهایى براى صبحانه مناسب است؟

صبحانه حتماً شامل شیر، پنیر، کره و مربا نیست بلکه میوه‏ها و آب میوه‏هاى طبیعى و تازه و غذاهایى مانند فرنى، شیربرنج، حلیم و عدسى که از ارزش غذایى بالایى برخوردارند نیز مى‏توانند به عنوان یک صبحانه سالم و قوى تلقى شوند.
همچنین غذاهایى مانند نان و پنیر و گردو، نان و تخم‏مرغ، نان و کره و مربا به همراه یک لیوان شیر یک صبحانه مغذى و سالم به شمار مى‏رود.

صبحانه در کشورهاى مختلف‏

در نقاط مختلف دنیا از مواد غذایى متفاتى براى تهیه صبحانه استفاده مى‏کنند. نان در همه جاى دنیا جزو جدایى‏ناپذیر میز صبحانه مى‏باشد. معمولاً انواع نان به همراه پنیر، تخم‏مرغ، کره و مربا، حبوبات، انواع میوه و آب میوه به عنوان صبحانه مصرف مى‏شود.
در انگلستان، گوجه‏فرنگى، قارچ، ماهى و پودینگ به لیست غذاهاى صبحانه افزوده مى‏شود.
در چین مردم معمولاً از برنج پخته استفاده مى‏کنند.
در ایران، صبحانه سنتى معمولاً شامل نان و پنیر و چاى شیرین است.
در کشور کره، وعده صبحانه با وعده‏هاى دیگر هیچ تفاوتى در مواد استفاده شده ندارد.
حال با توجه به اهمیت صبحانه و تأثیر آن بر کودکان ذکر برخى نکات در خصوص عادت دادن کودکان به خوردن صبحانه ضرورى به نظر مى‏رسد:
1- سعى کنید کودک را صبح‏ها کمى زودتر بیدار کنید تا وقت کافى براى خوردن صبحانه داشته باشد.
2- اگر کودک صبح‏ها احساس گرسنگى نمى‏کند با مقدار کم صبحانه، یک لقمه کوچک یا یک لیوان آب میوه شروع کنید.
3- اگر کودک به خوردن صبحانه‏هاى سنتى مانند پنیر علاقه ندارد سعى کنید برایش خامه و یا مربایى را که دوست دارد تهیه کنید. خوردن ماست، میوه، شیر، کیک‏هاى خانگى هم از مواردى است که اگر امتحان کنید نتیجه‏بخش خواهد بود.
4- سعى کنید صبحانه را همراه کودک آماده کنید چرا که در این صورت این کار براى او به یک ماجراى بامزه تبدیل مى‏شود، به این ترتیب کودکان عادت غذایى صحیحى را کسب مى‏کنند.
5- با کمى حوصله و سلیقه میز صبحانه را متنوع‏تر بچینید.
6- از روزهاى تعطیل هم غافل نشوید و همه با هم سر میز صبحانه بنشینید و به صبحانه هم مثل وعده‏هاى غذایى دیگر براى دور هم جمع شدن اهمیت دهید.
و در پایان یادآور مى‏شویم که:
1- صبحانه فقط به کره و پنیر محدود نمى‏شود. اگر کمى خلاق باشید مى‏توانید با امکانات موجود، بهترین میز صبحانه را بچینید.
2- نخوردن صبحانه نه تنها موجب کاهش وزن نمى‏شود بلکه کنترل رژیم غذایى را سخت‏تر نیز مى‏کند.
3- با نخوردن صبحانه مواد معدنى لازم به بدن نمى‏رسد که این مهم را نمى‏توان با وعده غذایى بعد جبران کرد.
4- نخوردن صبحانه باعث مى‏شود که بدن شما سعى کند مواد غذایى لازم را از وعده غذایى بعد تأمین و ذخیره سازد که خود موجب چاقى مى‏شود.

منابع: -
1- مهندس حلم‏سرشت، پریوش، مهندس دل‏پیشه، اسماعیل، «اصول تغذیه و بهداشت مواد غذایى».
2- http: //daneshnameh. roshd.ir
3- http: //news. iransalamat. com/ orchives.