اخبار

نویسنده


 

اخبار

فدراسیون بین‏المللى تالاسمى از فاطمه هاشمى تقدیر کرد
خبر: فریبا ابتهاج‏

رئیس هیئت مدیره فدراسیون بین‏المللى تالاسمى به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس این فدراسیون از سه زن فعال جهان در حوزه پیشگیرى و درمان بیمارى تالاسمى تقدیر کرد.
«سونا هراوى»، «شبحا تولى» و «فاطمه هاشمى رفسنجانى» سه زنى هستند که مورد تقدیر فدراسیون بین‏المللى تالاسمى قرار گرفته‏اند.
رئیس این فدراسیون گفت: هر کدام از این بانوان در تقویت فدراسیون و گسترش فعالیت‏هاى آن در دنیا نقش بسیار مهمى داشته‏اند.
«تولى» مدیر فدراسیون انجمن‏هاى تالاسمى در هند است که سال‏هاى طولانى در پیشگیرى و بهبود روش‏هاى معالجه بیمارى تالاسمى در هند با یک میلیارد جمعیت فعالیت داشته است.
«هراوى» پایه‏گذار انجمن تالاسمى در لبنان است که با وجود اوضاع ناآرام سیاسى اجتماعى آن کشور، تلاش بى‏وقفه‏اى براى ارتقاى آگاهى‏هاى عمومى در این زمینه به عمل آورده است.
«هاشمى رفسنجانى» عضو هیئت مدیره فدراسیون بین‏المللى تالاسمى و رئیس بنیاد امور بیمارى‏هاى خاص در ایران است که پیشنهاد اجبارى شدن آزمایش تالاسمى پیش از ازدواج، درمان رایگان بیماران تالاسمى و کمک به تأسیس و راه‏اندازى مراکز درمانى تالاسمى از جمله اقدامات وى است.

برنامه‏هاى دفتر امور زنان وزارت کشور اعلام شد

به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، در ادامه طرح ارائه گزارش عملکرد و برنامه‏هاى دستگاههاى اجرایى در جهت بهبود وضعیت زنان، نماینده وزارت کشور در این شورا، از فعالیت‏هاى وزارت کشور خبر داد.
خانم «ساسانى» گفت: سیاست‏هاى دفتر امور بانوان در سه بخش ارتقاى عرصه فردى زندگى زنان، عرصه خانوادگى و جامعه تحت عنوان سبد رشد متوازن و پایدار همه ابعاد شخصیت زنان، تدوین شده است.
وى در خصوص فعالیت‏هاى کانون‏هاى فرهنگى اجتماعى تأکید کرد با توجه به سیاست‏هاى دولت مبنى بر کاهش تصدى‏گرى دولت، کانون‏هاى فرهنگى اجتماعى به تشکل‏هاى غیر دولتى تبدیل شده‏اند ولى با توجه به تمهیدات انجام شده نظارت لازم بر فعالیت‏هاى این تشکل‏ها انجام نمى‏گیرد و پروژه‏ها و برنامه‏هاى این تشکل‏ها زیر نظر وزارتخانه اجرا مى‏شود. این کانون‏ها بخشى از بودجه خود را از دفتر امور اجتماعى وزارت کشور و دفتر امور بانوان تأمین مى‏کنند.
از دیگر فعالیت‏هاى این دفتر، انجام پژوهش‏هایى در موضوع زنان است و طبق اولویت‏هاى پژوهشى، موضوع حجاب، عفاف و خانواده در اولویت تحقیقات سال جارى قرار گرفته است.

بانوان ستاد احیاى امر به معروف و نهى از منکر گرد هم آمدند

خبر: مریم حقیقت‏گو
بانوان شاغل در بیست و نه وزارتخانه، دستگاههاى اجرایى، سازمان‏ها، بانک‏ها و بیمه‏ها که عضو کمیته بانوان ستاد احیاى امر به معروف و نهى از منکر بودند، در یک گردهمایى آموزشى شرکت کردند.
دکتر «قاسمى‏کبریا» استاد حوزه و دانشگاه در این همایش از زنان به عنوان ایفاگران نقش مهم در جامعه و خانواده و در امر به معروف و نهى از منکر نام برد و به دست‏اندرکاران تعلیم و تربیت تأکید کرد باید آموزش‏ها را عملیاتى کرد تا روى دانش‏آموزان تأثیرگذار باشد.

شاخص بهاى مهریه در هفتاد سال گذشته‏

براساس تبصره ماده 1082 قانون مدنى که در سال 1376 به تصویب مجلس شوراى اسلامى رسید و از تأیید شوراى نگهبان گذشت «چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان پرداخت نسبت به سال اجراى عقد که توسط بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران تعیین مى‏گردد، محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در هنگام اجراى عقد، به نحو دیگرى توافق کرده باشند.»
با توجه به اعلام شاخص بهاى سال 1384 توسط بانک مرکزى، عدد شاخص از سال 1315 تا سال گذشته جهت اطلاع ارائه مى‏شود.
نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز به این صورت است که متوسط شاخص بها در سال قبل، تقسیم بر متوسط شاخص بها در سال وقوع عقد مى‏شود و سپس در مهریه مندرج در عقدنامه، ضرب مى‏شود. چنانچه مهریه زن باید از اموال به جا مانده همسر متوفایش پرداخت شود، تاریخ فوت، مبناى محاسبه مهریه زن از اموال به جا مانده، خواهد بود.

مبلغ مهریه در عقدنامه* متوسط شاخص بها در سال قبل یا سال فوت همسرشاخص بها در سال وقوع عقد = مهریه به نرخ روز

به طور مثال اگر زنى در سال 1376 مبلغ مهریه‏اش یک میلیون تومان بوده و حال در سال 1385 مى‏خواهد مهریه‏اش را دریافت کند، مبلغ مورد نظر با توجه به شاخص بها، چنین محاسبه مى‏شود.
تومان 3075600 = 1000000*100: 56/307
در واقع مبلغ مهریه فرضى بیش از سه برابر افزایش مى‏یابد.
با توجه به اینکه براساس ماده 14 آئین‏نامه مربوطه، بانک مرکزى موظف است شاخص‏هاى بهاى هر سال را حداکثر تا پایان خردادماه سال بعد تهیه و به قوه قضائیه اعلام کند، به همین علت شاخص بهاى سال جارى در سال بعد اعلام خواهد شد.

نظریه‏پردازى در حوزه زنان کم و کال است‏

پنجمین ویژه‏نامه فمینیسم فصلنامه «کتاب زنان» به سردبیرى «نهله غروى» منتشر شد.
«مهرى سویزى» در مقاله‏اى با عنوان «هژمونى زنان در چالش دستاوردهاى فمینیسم» در این فصلنامه نوشت: امروزه موضوع زنان در سطح جهان به یک هژمونى غیر قابل انکار بدل شده است طورى که دیگر مجالى براى کشورها باقى نمى‏ماند تا به دور از نقد، در حاشیه «عدم وارسى وضعیت زنان» قرار گیرند.
وى در این مقاله افزود: براى دستیابى زنان به حقى که آرمان‏ها و اعتقادات دینى‏شان براى آنان رقم زده، به دور از تنگ‏نظرى و تن‏آسایى عملى، باید سخت تلاش کنیم و بدانیم کمترین کوتاهى در این حوزه، زمینه افراط و تفریط را فراهم مى‏آورد، چنان که مى‏بینیم گاه افراط در حضور اجتماعى به گونه‏اى جریان مى‏یابد که فراموشى خود و فروپاشى خانواده را در پى دارد و گاه نیز چنان در خانواده‏محورى تفریط مى‏شود که فقط توجه به زن به عنوان خانواده مشروعیت پیدا مى‏کند و حضور اجتماعى وى کاملاً نادیده گرفته مى‏شود و هر دو وجه این ماجرا جاهلانه است.
«سویزى» در ادامه مقاله‏اش متذکر شد: تداوم این رویه‏ها حاصلى جز تنومند کردن جریان‏هاى فمینیستى ندارد، در حالى که در نگاه «اصولى - اعتدالى» که نگاه مبتنى بر دکترین حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب است، هم به حضور اجتماعى زنان حساس و علاقه‏مند است و هم به حفظ کیان خانواده و نقش‏آفرینى طراز زنان؛ در این نگاه حضور زنان باید در اجتماعى «جدى و کارآمد» باشد. در نگاه «اصولى - اعتدالى» خانواده عالى‏ترین نهاد طبیعى، انسانى و الهى است. در این سه وجه، وجهه طبیعى بودنش در انطباق با تکوین، انسانى بودنش در انطباق با فطرت، و الهى بودنش در انطباق با شریعت است.
وى نوشت: امروز نظریه‏پردازى در حوزه زنان به دلایل مختلفى مثل تنگ‏نظرى‏ها و فقدان یک اندیشه نظام‏مند بسیار کم و کال است و ما براى نظریه‏پردازى نیازمند استخراج بایسته‏هاى «اصولى - اعتدالى» در حوزه زنان هستیم.

سهم زنان از مشاغل مدیریتى اندک است‏

بررسى‏هاى گوناگون در زمینه مدیریت زنان در کشورهاى مختلف نشان از پایین بودن مشارکت زنان در بخش‏هاى مدیریتى دارد. در ایران نیز سهم مدیریت زنان کمتر از 3 درصد مى‏باشد.
از مجموع کل زنان شاغل در کشور فقط 17 درصد پست مدیریت را کسب کرده‏اند در حالى که مقایسه سطح تحصیلات زنان و مردان در پست‏هاى مدیریتى مشابه نشان مى‏دهد زنان مدیر از سطح تحصیلات بالاترى نسبت به مردان برخوردارند.
«فریبا فرشادمهر» با تحقیقى پیرامون «نگاهى به حضور مدیریتى زنان در ایران و جهان» گفت: نسبت زنان مدیر و متخصص به مردان در سال 75، 5/14 زن در مقابل 100 مرد و نسبت متخصصان زن غیر مدیر با تحصیلات عالى، 27 زن در مقابل 100 مرد بوده است.
از سال 75 تا 80 نیز تعداد مدیران زن از 726 نفر به یک هزار و 186 نفر افزایش یافته است که از این تعداد 68 درصد در سطح مدیران عالى، 88/24 درصد مدیران میانى و بقیه در سطح مدیران پایه مشغول به فعالیتند.

آموزش خانواده در مدارس تهران اجبارى مى‏شود

به حکم سازمان آموزش و پرورش، مدارس تهران موظف به برگزارى حداقل یک دوره کلاس‏هاى آموزش خانواده هستند.
این دوره‏ها براساس دفتر راهنماى فعالیت‏هاى انجمن اولیا و مربیان از دوره‏هاى پیش‏دبستانى تا اتمام متوسطه اجبارى است.
پیشگیرى از آسیب‏هاى اجتماعى و نقش فراگیرى مهارت‏هاى زندگى در ارتقاى بهداشت روانى خانواده‏ها از جمله اهداف برگزارى این دوره‏هاست.
با توجه به آنکه نقش پدر در تربیت فرزندان از اهمیت ویژه‏اى برخوردار است، اگر امکان حضور والدین به صورت مشترک در این جلسات مقدور نباشد باید زمینه‏اى فراهم شود تا حداقل یک جلسه از هر دوره به آموزش پدران اختصاص یابد.

نام‏هاى فاطمه و ابوالفضل رکورددار شدند

مدیر کل ثبت احوال استان تهران اعلام کرد نام «ابوالفضل» بالاترین فراوانى در آمار ثبت تولد نوزادان پسر در شش‏ماهه اول سال جارى را داشت.
«سیداحمد قشمى» گفت: در شش ماه اول سال از 500 هزار نوزاد متولد شده در سراسر کشور براى 9 هزار و 679 نوزاد پسر به نام ابوالفضل شناسنامه صادر شده است.
مدیر کل ثبت احوال استان تهران یادآور شد پس از ابوالفضل، نام‏هاى محمد، امیرحسین، مهدى، على، امیرمحمد، على‏رضا، محمدرضا، محمدمهدى و رضا، بیشترین فراوانى را در صدور شناسنامه‏هاى نوزادان پسر داشته است.
وى متذکر شد: همچنین نام فاطمه با 19 هزار و 818 فراوانى در رتبه اول جدول فراوانى اسامى نوزادان دختر در مدت مشابه بوده و پس از آن نام‏هاى زهرا، مبینا، مریم، زینب، ریحانه، محدثه، نرگس، مهدیه و معصومه، رتبه‏هاى دوم تا دهم را براى نوزادان دختر در کل کشور به دست آوردند.

میزان کم‏خونى زنان باردار تبریزى بالاتر از میانگین کشورى است‏

دانشگاه علوم پزشکى تبریز اعلام کرد میزان کم‏خونى در بین زنان باردار استان آذربایجان شرقى بالاتر از 21 درصد میانگین کشور است.
براساس اعلام این دانشگاه، هم‏اکنون 22 درصد از زنان باردار استان آذربایجان شرقى کم‏خون هستند. ضمن آنکه 20 درصد نیز از کم‏خونى رنج مى‏برند که 6 درصد بیشتر از متوسط کم‏خونى در سطح کشور است.
بنا بر این گزارش متوسط کم‏خونى نوزادان 15 تا 23 ماهه و کودکان زیر 6 سال به ترتیب در کشور 38 و 18 درصد است اما کم‏خونى این کودکان در استان آذربایجان شرقى به ترتیب 5/36 و 6/21 درصد است.
50 میلیون معتاد در جهان ایدز دارند
معاون دبیر کل مبارزه با مواد مخدر کشور از تدوین سیاست‏هاى کلان مبارزه با مواد مخدر در کشور خبر داد.
«امیرحسین مطهر» گفت: این سند با توجه به دغدغه‏هاى مسئولان در خصوص مبارزه با مواد مخدر، به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده و در صورت تأیید نهایى، به اجرا در خواهد آمد.
وى در ادامه، تدوین این سند را از مهم‏ترین گام‏هاى مبارزه با مواد مخدر دانست و از مواد مخدر به عنوان یک معضل جهانى یاد کرد که باید براى مقابله با آن رویکرد جدیدى اتخاذ شود.
وى افزود: در حال حاضر 250 میلیون معتاد در سراسر جهان وجود دارد که بازار گرمى براى سوداگران مرگ است و از این میزان 50 میلیون نفر مبتلا به بیمارى ایدز هستند.

نرم‏افزار «مدینةالعلم» عرضه شد

با توجه به نامگذارى سال جارى از سوى رهبر معظم انقلاب، به سال پیامبر اکرم(ص)، مرکز تحقیقات رایانه‏اى حوزه علمیه اصفهان نرم‏افزار «مدینةالعلم» را تولید کرد.
این نرم‏افزار که از سلسله نرم‏افزارهاى کتابخانه‏هاى معصومین(ع) مى‏باشد، شامل متن 324 جلد کتاب و مقاله پیرامون حضرت محمد(ص) در موضوعات سخنان، فضایل، تاریخ و سیره آن حضرت مى‏باشد.
ارائه فهرست کتاب‏ها به صورت یکجا، به کاربر امکان مى‏دهد تا به جستجوى لفظى و جمله‏اى دسترسى داشته باشد و مطالب مورد نظر را علامتگذارى، چاپ و یا به دفترچه یادداشت منتقل کند. این نرم‏افزار علاوه بر امکان جستجو به صورت‏هاى مختلف، حاوى صوت‏هاى دلنشین و تصاویرى زیبا پیرامون پیامبر اکرم(ص) است.
پیش از این، نرم‏افزار «ریحانه» حاوى 126 کتاب و معرفى 2400 کتاب پیرامون حضرت زهرا(س) و نرم‏افزار «باب‏العلم» حاوى متن 975 کتاب و مقاله و معرفى 14000 کتاب پیرامون حضرت على(ع) توسط این مرکز آماده شده است.
با ارائه نرم‏افزار «مدینةالعلم»، این مؤسسه نرم‏افزار «موعود» را که حاوى 626 کتاب و مقاله در باره حضرت مهدى(عج) است، به بازار ارائه مى‏کند.

در هر پنج ثانیه یک نفر در جهان نابینا مى‏شود

معاون توانبخشى بهزیستى گفت براساس آمارهاى سازمان بهداشت جهانى هر پنج ثانیه یک نفر و هر دقیقه یک کودک در جهان نابینا مى‏شود.
براساس آخرین آمار موجود در حال حاضر 37 میلیون نفر نابیناى مطلق و 124 میلیون کم‏بینا در جهان زندگى مى‏کنند.
«کاظم نظم‏ده» به مناسبت روز جهانى نابینایان افزود: حدود 60 درصد اختلالات بینایى قابل درمان و 20 درصد آنها قابل پیشگیرى هستند و با توجه به اینکه در زمان حاضر 80 درصد نابینایان جهان بالاى 50 سال دارند مى‏توان گفت برنامه‏هاى پیشگیرى از اختلال بینایى در جهان نتایج ارزشمندى داشته است.
وى اضافه کرد: «کاتارات» یا آب مروارید مهم‏ترین عامل اختلال بینایى است که علت 48 درصد اختلالات بینایى در ایران و جهان است. در کشور ما نیز براساس آمارهاى جهانى پیش‏بینى مى‏شود حدود 400 هزار نفر دچار نابینایى یا کم‏بینایى باشند؛ اما تاکنون 16 هزار و 707 نفر نابینا و کم‏بینا در ایران شناسایى شده‏اند که 34 هزار و 551 نفر آنها تحت پوشش خدمات بهزیستى هستند و حدود همین تعداد نیز پشت نوبت خدمات بهزیستى هستند.

جشنواره زنان فیلمساز فلسطینى افتتاح شد

دومین جشنواره «زنان فیلمساز فلسطینى» با هدف ترغیب و تبلیغ زنان فیلمساز فلسطین به مدت سه ماه افتتاح شد.
«آلیا آرا سوگلى» گرداننده یک سازمان غیر دولتى برگزارکننده این جشنواره گفت: در اینجا کار در عرصه فیلم بسیار مشکل است. اما على‏رغم وجود شرایط اقتصادى و سیاسى بسیار بد این کشور، اقدام به اکران بهترین فیلم‏هاى این دست از فیلمسازان خواهیم کرد.

نمایندگان زن جهان افزایش یافت‏

در انتخابات مجلس سال 2005، درصد زنان منتخب در 28 کشور افزایش پیدا کرد.
3/16 درصد از نمایندگان شورا و مجلس سنا در جهان زن هستند در صورتى که ده سال قبل فقط 3/11 درصد از کل نمایندگان زن بودند.
در برخى از کشورهاى آفریقایى یک‏سوم نمایندگان مجلس زن هستند. سخنگوى نمایندگان مجلس سناى نامیبیا معتقد است با افزایش تعداد نمایندگان زن، هنگام ارائه و تصویب قوانین مربوط به آموزش و پرورش و توارث، شرایط زنان نیز لحاظ مى‏شود، گرچه هنوز هم زنان نماینده با آزار همکاران مرد خود مواجه هستند.
وى افزود نمایندگان زن در حال حاضر احساس مى‏کنند نمى‏توانند صحبت کنند زیرا مردان نماینده با طعنه و تمسخر سخن مى‏گویند و از کلماتى چون: ساکت باش تو فقط یک زنى و مشابه آن در برخورد با زنان نماینده استفاده مى‏کنند.

خشونت علیه زنان در جهان افزایش یافت‏

آمارهاى سازمان ملل متحد حاکى از آن است که خشونت علیه زنان در سراسر جهان رو به افزایش است.
طبق آمار منتشر شده از سوى این سازمان، از هر سه زن دنیا روزانه یک زن توسط نزدیکانش مورد تعرض قرار مى‏گیرد. در حال حاضر در 71 کشور جهان افزایش خشونت علیه زنان به ثبت رسیده، طورى که 130 میلیون زن در استرالیا و کشورهاى شمال آمریکا و کشورهاى مهاجرپذیر اروپایى مورد اذیت و آزار جنسى قرار دارند.
40 درصد زنان اروپایى در طول مدت زندگى‏شان در معرض آزار و اذیت همسران‏شان قرار دارند.

زنان تازه‏مسلمان اسرائیل دو برابر مى‏شوند

سازمان ثبت احوال رژیم صهیونیستى پیش‏بینى کرد شمار زنان یهودى تازه‏مسلمان در سال 2006 دو برابر مى‏شود.
به طور میانگین سالانه 35 زن یهودى در سرزمین‏هاى اشغالى به اسلام مشرف مى‏شدند، ولى امسال در نیمه نخست به تنهایى 42 زن یهودى مسلمان شده‏اند. رژیم صهیونیستى اعلام کرده است زنان تازه‏مسلمان حتى در صورت ازدواج با مسلمانان، خود و فرزندان آنها طبق قانون، همچنان یهودى محسوب مى‏شوند.

کار کودکان در هند ممنوع شد

براساس قانون جدیدى که در هند به تصویب رسیده است از این پس کار کودکان ممنوع خواهد بود و با خاطیان برخورد جدى خواهد شد. با این حال این قانون جدید موجب نگرانى هزاران خانوار هندى شده است. بسیارى از کودکان کارگر در مناطق روستایى و ساحلى هند که از راه پاک کردن شیشه‏ها، شستشوى اتومبیل‏ها و جمع‏آورى زباله‏ها امرار معاش مى‏کرده‏اند از تصویب این قانون «حمایتى» ناراحت هستند.
تصویب این قانون جدید در حالى صورت گرفته است که میلیون‏ها کودک هندى نقش تأمین‏کننده مخارج خانواده‏هاى خود را ایفا مى‏کنند. در حال حاضر تخمین زده مى‏شود که 13 میلیون کودک در هند مشغول به کار هستند که عمدتاً از فرصت‏هاى شغلى خطرناک امرار معاش مى‏کنند.

آیت‏اللَّه خامنه‏اى:
مسئولان باید خدمت به ملت را افتخار بدانند

رهبر معظم انقلاب در دیدار با سفراى کشورهاى اسلامى، تنها راه عزتمندى و قدرتمندى مسلمانان را بازگشت به هویت خود، توکل بر خدا، حفظ وحدت، ایستادگى و هوشیارى دانستند.
آیت‏اللَّه خامنه‏اى گفتند: در صورت توکل و اعتماد به خدا نصرت الهى حتمى است، اما شرط آن حضور در میدان عمل و در نظر گرفتن مصالح امت اسلامى و پرهیز از سستى و هواى نفس است.
ایشان مسئولان نظام را به قدرشناسى ملت بزرگ و مؤمن ایران توصیه و تأکید کردند: توجه به معارف قرآن، اخلاص در عمل، خشوع قلب، تلاش خستگى‏ناپذیر، بى‏طمعى و ترجیح دادن مصالح عمومى بر منافع شخصى و تواضع و خضوع در مقابل ملت، ملاک‏ها و راهنماى کار مسئولان در نظام اسلامى است.
حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏اى با تأکید بر اینکه ملت ایران به ویژه جوانان همواره در مواقع نیاز با شور و شوق در صحنه حاضر بوده‏اند، افزودند: مسئولان باید خدمت به این ملت را افتخار خود بدانند و شکرگزار خدمتگزارى به مردم باشند.
رهبر انقلاب با اشاره به تحقیر و عقب‏ماندگى مسلمانان در طول سالیان متمادى و خارج کردن آنان از صحنه تصمیم‏گیرى و عمل بر اساس مصالح خود و کوتاهى امت اسلامى در این خصوص، خاطرنشان کردند: امروز مسلمانان بیدار و به هویت خود واقف شده‏اند، بنابراین باید این بیدارى را قدر دانست و آن را در جهت صحیح هدایت کرد.

سیاست‏هاى ارتقاى سلامت زنان بررسى شد

شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در آخرین جلسه برگزارى خود، سیاست‏هاى ارتقاى سلامت زنان را مورد بحث و بررسى قرار داد.
این سیاست‏ها با هدف ارتقاى سلامت زنان در دوره‏هاى مختلف زندگى و پیشگیرى از بیمارى‏ها و کاهش عوامل خطر سلامت زنان و افزایش آگاهى و دانش جامعه از نیازهاى سلامت زنان و نقش آن در توسعه با افزایش دسترسى زنان به اطلاعات، خدمات و مراقبت‏هاى سلامت، متناسب با نیازهاى آنان در دوره‏هاى مختلف زندگى، با رویکردى بر ابعاد فیزیکى، روانى، اجتماعى، اقتصادى، فرهنگى و معنوى زندگى زنان و با در نظر گرفتن نقش‏هاى چندگانه فردى، اجتماعى و خانوادگى آنان تدوین شده است.
در این سیاست‏ها وضعیت سلامت زنان و تعیین اولویت‏ها در این خصوص و نظرات کارشناسى مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى لحاظ شده است.

همایش «زنان و اینترنت در هزاره سوم» برگزار شد

خبر: فریبا انیسى‏
«مهرشاد شبابى» رئیس همایش، این همایش را دغدغه عمومى دانست و گفت: در حالى که در روستاهاى ما دختران به خاطر کمبود مکان‏هاى فیزیکى و عدم ماندن در مدارس شبانه‏روزى تحصیل را رها مى‏کنند، آموزش الکترونیکى مى‏تواند به این نیاز پاسخ دهد. این همایش فتح بابى بود که وزارتخانه‏ها و دستگاههاى اجرایى باید پیش‏نیاز آن را فراهم نمایند.
مشاور فرماندهى سپاه در زمینه سالم‏سازى اینترنت براى زنان گفت: این مسئله جزء مأموریت‏هاى دفتر امور زنان سپاه نمى‏باشد. گرچه دفتر سایت‏هاى فعال چون سایت خانوادگى شمیم، سایت کودکان نونهال و سایت ویژه پیامبر اعظم(ص) با نام منادى را دارد، اما فضا براى انجام فعالیت در این عرصه باز است و همه مى‏توانند در این زمینه فعالیت کنند.
مهندس رام‏پناهى «مدیر مرکز اطلاعات و آمار زنان» گفت: 354 مقاله در انواع مقالات استنادى و کتابخانه‏اى، طرح‏هاى پژوهشى و میدانى، مطالعات راهبردى و بیان نظریات به همایش ارائه شده است. براى عملیاتى کردن در قالب طرح‏هاى کلان پژوهشى و جهت استفاده در برنامه‏ریزى در کشور لازم است جامعه آمارى معتبر و قابل استناد باشد تا منشأ تصمیمات شود. در واقع این مقالات و طرح‏ها مى‏تواند استارت اولیه براى انجام فعالیت‏ها در سطح کلان باشد.
رئیس کمیته علمى همایش همچنین از آمار 5 درصدى استفاده ناشایست از اینترنت خبر داد و اعلام کرد به زودى نتایج طرح پرسش‏نامه‏اى علایق اینترنتى زنان به روى سایت مى‏رود.
گفتنى است این طرح به تحلیل نظریات 20000 زن در زمینه میزان استفاده، نوع استفاده، علایق و نگرش‏هاى زنان در زمینه استفاده از اینترنت مى‏پردازد.