همایش «زنان و اینترنت در هزاره سوم»
فریبا انیسى
دستیابى به جامعهاى برخوردار از دانش پیشرفته و همچنین تولید فناورى متکى بر سهم منابع انسانى و سرمایه اجتماعى در تولید ملى که در سند چشمانداز بیست ساله نظام جمهورى اسلامى ایران مورد تأکید قرار گرفته است، از طریق اجراى دقیق مواد مختلف برنامه پنج ساله به ویژه قانون برنامه چهارم به تقویت مهارتهاى زنان و افزایش فرصتهاى اشتغالزا براى زنان در کنار تأکید بر توسعه ارتباطات و فناورى اطلاعات (به ویژه ماده 57) فرصتى را جهت تبیین نقش زنان در عرصه ارتباطات و فناوى اطلاعات و تأثیر متقابل این فناورى بر جامعه زنان فراهم نموده است.
شناخت دقیق فرصتها و برنامهریزى جهت استفاده بهینه از آنها در راستاى ارتقاى سطح دانش، افزایش شیوههاى ارتباطى، شناخت فرصتهاى اشتغال و ... و همچنین کالبدشکافى علمى آسیبها و تهدیدهاى ناشى از اینترنت بر جامعه به ویژه زنان و خانوادهها با هدف تدوین برنامههاى مناسب مقابلهاى، از مناسبتترین راهکارها مىباشد.
بر این اساس دفتر امور زنان سپاه و به همراه مراکز و دفاتر امور زنان کشور توجه به اینترنت را در دستور کار خود قرار داده و با هدف مطالعه و بررسى دقیق و شناخت و درک صحیح از وضعیت موجود رسانه اینترنت و تأثیر آن بر جامعه زنان اقدام به برگزارى همایش زنان و اینترنت در هزاره سوم کرد.
همایش زنان و اینترنت در هزاره سوم با هدف ارتقاى سطح آگاهى و دانش زنان، افزایش فرصتهاى اشتغال زنان، حفظ کیان خانواده، تبیین جایگاه زن در اسلام، ترویج ارزشهاى دینى و اخلاقى، تسریع در انتقال و تبادل اطلاعات میان زنان مسلمان، افزایش مشارکت زنان در عرصه فناورى اطلاعات، در چهار گروه: زنان، اینترنت، جامعه اسلامى و تولید محتوا؛ زنان، اینترنت، فرصتها و چشماندازها؛ زنان، اینترنت، چالشها و تهدیدها و زنان، دانایىمحورى و جامعه جهانى اطلاعات؛ اقدام به جمعآورى مقالات، آراى اندیشمندان و نظرات علمى و دانشگاهى کارشناسان کرد و ماحصل یک سال فعالیت منجر به برگزارى همایش در پژوهشگاه نیرو در تهران گردید.
در مراسم افتتاحیه «مهرشاد شبابى»، مسئول دفتر امور زنان سپاه گفت:
«با توجه به دسترسى آسان و پاسخگویى حقیقى و کاذب به نیازهاى انسان، صرفهجویى در زمان، وقت، هزینه و جذابیت این پدیده، نیاز جوامع به علم و آگاهى ناخودآگاه، همه جوامع را با سرعت غیر قابل پیشبینى به استفاده از آن سوق داده است.»
رئیس همایش همچنین از جمعآورى اطلاعات در زمینه علایق اینترنتى زنان از طریق توزیع 20000 پرسشنامه در میان آنان خبر داد.
در این همایش علاوه بر چندین سخنرانى، 17 مقاله از 24 مقاله منتخب نیز ارائه شد.اثربخشى اینترنت در ارتقاى دانش بانوان:
در مقاله «اثربخشى اینترنت در ارتقاى دانش عمومى بانوان» که توسط «میترا دیلمقانى» عضو هیئت علمى دانشگاه صنعتى مالک اشتر و «سیدعلیرضا حجازى» کارشناس ارشد مدیریت مراکز اطلاعرسانى ارائه شد، آمده است:
«یکى از پدیدههایى که توانسته است شخصیت و هویت انسان امروزى را به نحو شگرفى تحت تأثیر مستقیم خود قرار دهد، «اینترنت» است. فناورى اطلاعات و ارتباطات که امروزه در کالبد اینترنت تبلور و عینیت یافته است، توجه اندیشمندان اجتماعى بسیارى را در سطح جهان به خود جلب کرده است تا جایى که آنان را به بررسى ابعاد گوناگون نظرى و کاربردى آن وا داشته است. تأثیرات متفاوت اینترنت به عنوان یک ابزار اطلاعرسانى قدرتمند بر جوامع بشرى بیش از هر چیز حول موضوع دانش عمومى یا به اصطلاح «دانایى» تمرکز یافته است.
به بیان دیگر پرسشى که ذهن جامعهشناسان را به خود مشغول کرده، این است که اینترنت چگونه مىتواند سبب ارتقاى دانایى کاربرانِ خود گردد؟ هنگامى که این پرسش در چارچوب خانواده مطرح مىشود، اهمیت ویژهاى مىیابد و در ارتباط با هر یک از اعضاى خانواده مىتواند پاسخ متفاوتى در پى داشته باشد. بانوان با نقش دو جایگاهى که در خانواده دارند، اهمیت مضاعفى در این بررسى مىیابند. پرسش اساسى که در این مقاله کوشش شده است پاسخ مناسبى براى آن یافت شود، این است که «اینترنت چگونه مىتواند در افزایش دانایى بانوان اثربخش باشد؟»
این مقاله بر مبناى روششناسى مطالعه تطبیقى ضمن معرفى مفاهیم مورد استفاده در بحث، به تبیین جایگاه بانوان در بهرهبردارى از اینترنت به عنوان ابزارى اثربخش در جهت ارتقاى دانش عمومى آنان پرداخته است.
بانوان امروزى در مراکز تحقیقاتى و سازمانها و در محیط خانه، بیشتر از گذشته، دادهها را به یکدیگر ربط و انسجام داده، پردازش مىکنند و به شکل اطلاعات قابل استفاده در مىآورند و تصاویر معتنابهى از اطلاعات را در قالب مدلها و طرحهاى متنوع با اندازههاى متفاوت دانایى روى هم قرار مىدهند. دانایى نوین به تولید موادى کاملاً تازه از ترکیباتى براى هواپیماسازى گرفته تا مواد بیولوژیک راه مىبرد و بر توان ما در جایگزینى مواد مىافزاید. دانایى عمیقتر اکنون به ما امکان مىدهد براى دستیابى به ویژگىهاى حرارتى و الکتریکى یا مکانیکى مطلوب، موادى سفارشى در سطح مولکولى تولید کنیم. دانایى، گذشته از آنکه جانشین مواد، ترابرى و انرژى مىشود، باعث صرفهجویى در وقت نیز مىگردد. مکان نیز توسط دانایى حفظ و تسخیر مىشود. پیدایش فضاهاى مجازى نمونهاى از آن است. بسیارى از بانوان مىتوانند براى تولید ثروت واقعى یعنى «دانایى»، به طور همزمان از دانایى واحدى استفاده کنند.اینترنت و کاربرد آن در معرفى جایگاه زن:
در ادامه «نسرین جعفرى کادیجانى» کارشناس ارشد روانشناسى، به بررسى «اینترنت و کاربرد آن در معرفى جایگاه زن در اسلام» پرداخت.
نتایج کلى پژوهش وى آشکار ساخت که علىرغم موانع بسیار، زنان گامهاى بلندى براى دستیابى به ارتباطات الکترونیکى برداشتهاند و از حمایت و تسهیلات ایجاد شده به وسیله برنامههاى آموزشى استفاده بردهاند. از سوى دیگر نیاز رو به گسترش زنان در تمام دنیا به یافتن جایگاه واقعى و انسانى خود که متکى بر دیدگاهى مورد اعتماد باشد شورى عمومى در جهت بررسى نظریات مختلف ایجاد کرده و آنها را آماده پذیرش کرده است.
بنابراین اینک زمان آن رسیده است تا مسلمانان با نگرشى اسلامى بر این روند در حال حرکت تأثیر گذاشته و نه تنها جایگاه زن در اسلام را که به طور واضح مشخص و معین شده است، براى زنان مسلمان مطرح کنند و رضایت خاطر و اتحاد آنان را افزایش دهند، بلکه آن را به عنوان مرجعى جهت مقابله با خواست جوامع غربى نسبت به جایگاه و حقوق زن ارائه دهند.
وى همچنین پیشنهاداتى را در زمینه آنچه اطلاعرسانى هدفمند نامیده شده و عبارت است از: «استفاده از فضاهاى مجازى براى معرفى جایگاه زن در اسلام و ارائه خدمات حمایتى و کنترلى در پى آن» به شرح زیر ارائه کرد:
طراحى فضایى مجازى و آموزش گروههاى حرفهاى و متخصص در علوم اسلامى جهت ارائه اطلاعات مربوط به
جایگاه زن در اسلام.
طراحى فضاى گفتمان گروهى براى تبادل اطلاعات و تسلط بر نیاز کاربران در زمینه جایگاه زن در اسلام.
تعیین رئیس یا مربى گروه براى کنترل و روند اطلاعرسانى هدفمند.
تربیت گروههایى براى پیگیرى و پاسخگویى به سؤالات کاربران.
ادامه ارتباط با کاربران جهت رفع ابهامات و سؤالات آنان به صورت انفرادى و از طریق پست الکترونیکى.
تربیت و تدارک گروههایى براى بررسى مطالب سایتهاى اطلاعاتى مربوط به معرفى اسلام و جایگاه زن در اسلام جهت جلوگیرى از ارائه اطلاعات کذب.
گسترش ارتباطات و ارائه اطلاعات جذبکننده و اطلاعرسان در این زمینه.
برنامهریزى و طراحى مسائل آموزشى و اطلاعرسانى از طریق اینترنت.
راهاندازى سایتهاى زنجیرهاى و پوشش دادن اهداف برنامهریزى شده و طبقهبندى شده مورد نظر.
تخصیص مسئولیت مدیریت و کنترل عملکرد این زنجیره به گروهى خاص و پرهیز از موازىکارى.زنان، و خوداشتغالى:
در زمینه اشتغال، «محمود حمیدیان» عضو هیئت علمى مرکز تحقیقات مخابرات ایران مقاله «زنان، فناورى اطلاعات و ارتباطات، خوداشتغالى و کارآفرینى» را ارائه داد و گفت: «در هر کشورى سهم کارآفرینى و خوداشتغالى در اشتغالزایى و به تبع آن در توسعه و شکوفایى اقتصاد ملى سهم بسزایى است.
از طرف دیگر تأثیر فناورى اطلاعات و ارتباطات در افزایش کارآفرینان و خوداشتغالان بسیار حائز اهمیت است. از آنجا که بخش عمدهاى از جمعیت هر کشورى را زنان تشکیل مىدهند، هر چه به دلایل تبعیض جنسیت، این بخش از جمعیت را از فناورى اطلاعات و ارتباطات محروم کنیم به همان نسبت کارآفرینان و خوداشتغالان را از این صنعت مدرن بىبهره گذاشتهایم و بر معضل بیکارى و متعاقب آن معضل فرهنگى افزودهایم.
وى با ارائه مدل راهنما در طرح خود گفت: «با به کارگیرى مدل ارائه شده مىتوان با شناسایى امکانات فناورى اطلاعات و ارتباطات در منطقه مورد نظر از یک سو و بررسى وضعیت موجود کسب و کار زنان از سوى دیگر و متعاقب آن تدوین و پیادهسازى استراتژىهاى مناسب از طرف مدیران و نهادهاى قانونى پتانسیل خلاقیت و خوداشتغالى زنان را رها و از این منبع راکد و نهفته در راستاى شکوفایى اقتصاد ملى سود جست.چالش با حیات جمعى:
دکتر «مجتبى عطارزاده»، دکتراى علوم سیاسى و عضو هیئت علمى گروه معارف اسلامى دانشگاه هنر اصفهان در مقاله خود تحت عنوان «اینترنت در چالش با نهاد زیرساخت حیات جمعى بشر» چنین نتیجه گرفت:
«در حالى که در کشورهاى پیشرفته، رشد شمار رایانهها و تقاضاى اتصال به اینترنت مراحل اولیه خود را پشت سر گذارده و رو به رکود مىرود، در کشورهاى در حال توسعه این تقاضا رو به افزایش است. به عنوان نمونه در شش ماهه نخست سال 1995، درصد رشد دامنه اینترنت در آفریقا به 52% (35% آن در آفریقاى جنوبى) و در آسیا به 51% (44% آن در چین و هند) رسیده بود، حال آنکه این آمار در اروپاى غربى 40% و در امریکا 35% بیشتر نبود. از آنجا که بیشتر کاربران اینترنت را زنان و مردان جوان تشکیل مىدهند، شناخت واقعى و عملى نیازهاى نسل جوان امروز، مستلزم بررسى ابعاد مختلف عوامل تأثیرگذار و اثرپذیرى از فناورى نوین ارتباطى است.
وى افزود: اینترنت یک رسانه دوطرفه است. یعنى مخاطبان آن هم تولیدکنندهاند و هم شنونده؛ همه قدرت انتشار مطلب را دارند. اینترنت متعلق به دنیاى دیالوگ و نه مونولوگ است و کسانى که سخن گفتن در دنیاى دیالوگ را فرا نگرفته باشند، قدرت ورود به این دنیاى جدید را ندارند و در صورت ورود، منفعل و مقهور و تأثیرپذیر صِرف خواهند بود. در گذشته هر فرد با صدها پیوند خویشاوندى و خانوادگى و آشنایى و قومى، ارتباط درونى با دیگران برقرار نموده و فرآیند گفتگو را تجربه کرده بود. اما اینک با فربه شدن عرصه خصوصى در اثر فرآیند مدرنیته و دستاوردهاى صنعتى آن از جمله رسانههاى جدید الکترونیکى، جامعه به جاى افراد پیرامون و به جاى خانواده و همسایه و پدر و مادر و فرزند و دوست و خویشاوند، بر فرد متمرکز گشته و پرورش وى را در کانون توجه خود قرار داده است و وى اضافه کرد: طبیعت سازنده اینترنت آنگاه بروز و ظهور مىیابد که جنبه دوطرفه ارتباط در آن لحاظ گردد و گرنه در حالت یکسویه بودن این ارتباط، تأثیر آن بر اجتماعات انسانى از جمله خانواده منفى و بلکه بسیار ویرانگر است. چه آنکه با راهیابى هرزهنگارىها به جمع خانواده، اعضا از برقرارى تمایل عاطفى و طبیعى با جنس مخالف به منظور بنیاد نهادى کارآمد با هدف تربیت و پرورش فرزند یا فرزندانى که هر یک سرمنشأ اثر در جامعه بزرگتر باشند، طفره رفته و تنها به ارضاى غریزه جنسى بسنده مىکنند.
در واقع، اینترنت موجى است که آغاز شده و تنها مىتوان بر آن سوار شد و موجسوارى کرد.نمودى از نابرابرى:
دکتر «شمسالسادات زاهدى» استاد دانشگاه علامه طباطبایى در مقاله خود با نام «شکاف دیجیتالى جنسیت، نمودى از نابرابرى در جامعه اطلاعاتى» عنوان کرد:
«با در نظر گرفتن ویژگىهاى وضع مطلوب و زمانبندى عقلایى براى نیل به وضع مطلوب، بایستى سیاستها و استراتژىهاى مناسب آینده را مشخص و تدوین کرد و آنها را در فازهاى زمانى معقول و منطقى به مرحله اجرا در آورد. در تعیین ویژگىهاى وضع مطلوب مىتوان از توافقات بینالمللى و رهنمودهاى جهانى بهره گرفت.» وى با عنوان بیانیه ژنو که در سال 2003 در کنفرانس جامعه اطلاعاتى به تصویب رسیده و زنان را به عنوان ذىنفعهاى مهم دولت الکترونى اعلام کرده است سرفصلهاى مهم این بیانیه را برشمرد. در این بیانیه آمده است: «ما مىپذیریم که توسعه فناورىهاى اطلاعاتى و ارتباطى فرصتهاى فراوانى را براى زنان که باید یک جزء جداناشدنى و فعال کلیدى در جامعه اطلاعاتى باشند به وجود مىآورد. ما باید توانمندسازى زنان و مشارکت کامل آنان را در جامعه اطلاعاتى تضمین کنیم و براى نیل به این مقصود بایستى برابرى جنسیتى را در کلیه برنامهها جارى سازیم و از فناورىهاى اطلاعاتى و ارتباطى به عنوان ابزارى براى رسیدن به این هدف بهره گیریم.»
وى افزود: براى گذر از وضع موجود به وضع مطلوب، پیشنهادهایى ارائه مىشوند که امید است با به کار بستن آنها زمینه حضور زنان در جامعه اطلاعاتى و مشارکت فعال و مؤثر آنان در عرصههاى علمى و عملى فراهم شود و آنان بتوانند با برخوردارى از حق دسترسى برابر به فناورىهاى اطلاعاتى نقش خود را در توسعه و پیشرفت کشور به خوبى ایفا نمایند. این پیشنهادها عبارتند از:
1- تلفیق سیاستهاى علم و فناورى اطلاعات و ارتباطات در سیاستهاى توسعه کشور با هدایت جنسیتى.
2- اصلاح نگرشهاى سیاستگذاران و مسئولان و برنامهریزان در مورد فناورىهاى اطلاعاتى و ارتباطى و درک ضرورت آن فناورىها براى بقا در عصر اطلاعات.
3- آمادهسازى زیرساختهاى اطلاعاتى مورد نیاز به نحوى که از نظر ساز و کارهاى توزیع اطلاعات، امنیت اطلاعات و پاسخگویى شفاف، کارآمدىِ لازم را واجد باشند.
4- تنظیم و تدوین راهنماها و دستورالعملهایى براى سیاستگذاران و ارگانهاى قانونگذارى در مورد چگونگى جارىسازى موضوعهاى جنسیتى در سیاستها و برنامهها.
5- فرهنگسازى و ارائه اطلاعات لازم به جامعه به طور عام و به زنان به طور خاص و انجام تبلیغات هدفمند به نحوى که زنان را مورد خطاب قرار دهند و آگاهىهاى آنها را نسبت به مزایا و کاربرىهاى فناورىهاى اطلاعاتى و ارتباطى و اهمیت آن در فرآیند توسعه کشور افزایش دهند.
6- آموزش مهارتهاى اطلاعاتى و ارتباطى به کلیه شهروندان از دوران کودکى تا زمان کهنسالى و تبدیل شهروندان جامعه به شبکهوندانى که از طریق اتصال به شبکههاى ارتباطى نظرات خود را طرح کرده و نیازهاى خود را برآورده سازند.
7- ارائه خدمات اطلاعاتى و ارتباطى به زنانى که در جستجوى کار هستند و زنانى که مىخواهند کار و کسب جدیدى را آغاز کنند و نیاز به خدمات مشورتى دارند.
8- توجه به نیازهاى بومى زنان به ویژه زنان روستایى و تطبیق محتواى برنامهها با نیازهاى واقعى زنان بر مبناى اطلاعاتى که از آنان دریافت مىشود.
9- انجام ابتکاراتى به منظور افزایش قابلیت استخدامشوندگى زنان و بالا بردن نرخ اشتغال آنان به کمک فناورىهاى اطلاعاتى و ارتباطى و بخصوص تشویق زنان به کار در مؤسسات مرتبط با فناورىهاى مذکور.
10- تهیه منشور اخلاقى براى زمامدارى الکترونى و مسئولیت اجتماعى در گسترش و به کارگیرى علم و فناورى به ویژه در زمینه رعایت حفظ حقوق خصوصى و اطلاعات محرمانه افراد و مالکیت معنوى.
11- استفاده از رسانهها براى ارتقاى آگاهىهاى عمومى و آموزش فناورىهاى نوین اطلاعاتى و ارتباطى به آحاد جامعه و به ویژه زنان و بهرهگیرى از تجارب رسانهها در کشورهاى دیگر.
12- توازن جنسیتى از نظر نمایندگى در کلیه جنبههاى زمامدارى الکترونى و مشروعیتبخشى به این نوع زمامدارى از طریق حضور مساوى زنان و مردان در عرصههاى گوناگون علمى و عملى.راهکارهاى عملى:
«اکرم گودرزى» کارشناس ارشد مدیریت آموزشى دانشگاه اصفهان در مقاله خود راهکارهاى عملى جهت نهادینه ساختن مشارکت زنان در جامعه اطلاعاتى را علىرغم موانعى که به ذکر آنها پرداخته است چنین آورده است:
«اگر قرار است که زنان سهمى در ساختن جامعه اطلاعاتى داشته باشند آنها باید خود را درگیر این فناورىهاى نوین سازند. زنان براى قرنها از تصدى بخشها و جنبههاى مهم جامعه محروم بودهاند. اگر زنان بر تکنولوژى تسلط نداشته باشند و مصممتر از همیشه در باره آینده جامعه اطلاعاتى سخن نگویند فناورىهاى نوین اطلاعاتى و ارتباطى این حاشیهگرایى را مىتواند تقویت کند. با توجه به فرصتها و تهدیدها در جامعه اطلاعاتى به منظور تسهیل مشارکت سازنده زنان در جامعه اطلاعاتى به برخى راهکارها اشاره مىشود:
یکى از بزرگترین عوامل جهت به کارگیرى اینترنت، مسائل و مشکلات مالى است. در کشورهاى در حال توسعه از جمله ایران با توجه به شرایط اقتصادى جامعه امکان استفاده از اینترنت براى همه مردم وجود ندارد و این بر عهده مسئولان است تا با روشهایى چون تجهیز ارگانهاى آموزشى و کتابخانهها به رایانه و اینترنت، علاوه بر فرهنگسازى این منبع عظیم اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند.
از طرف دیگر با فرهنگسازى استفاده از اینترنت و نحوه کاربرد آن به طور بهینه مسئولان و مردم را با این فناورى آشنا کنیم که در این زمینه برگزارى کنفرانسها،همایش، سمپوزیم و رسانههاى دیدارى و مطبوعات نقش مهمى را مىتواند ایفا کند.
غیر از عوامل اقتصادى و فرهنگى، عامل دیگر شرایط فنى است که در این زمینه دچار مشکلاتى هستیم. نهایتاً با توسعه اینترنت نیاز هر چه بیشتر به متخصصان و کارشناسان IT، روانشناسان و جامعهشناسان ITبیشتر مىگردد که به عنوان مثال اعزام دانشجو به خارج از کشور براى فراگیرى این فن نمونهاى از آن است.
به دنبال توسعه اینترنت جرایم در محیط سایبر شکل مجازى به خود مىگیرد بنابراین ما به منظور جلوگیرى از رشد و توسعه ناهنجارىهاى فرهنگى، اجتماعى و اقتصادى اینترنت باید خود را مجهز به پلیس اینترنت کنیم که در صورت بروز تخلف و جرمى در اینترنت مجرم را تحت پیگیرى قرار داده و وى را دستگیر نمایند اما در کشور ما نه تنها چنین پلیسى وجود ندارد بلکه کاربران به خاطر عدم آگاهى از ایمنى و ناامن بودن اینترنت دچار دردسرهاى بىشمارى مىگردند.
اعمال دیدگاه معطوف به جنسیت در تدوین استراتژىهاى ملى، استفاده و گسترش فناورىهاى اطلاعات و ارتباطات و درگیر کردن کامل زنان در توسعه نظامهاى حکومت الکترونیکى.
سامان دادن و توسعه ظرفیت زنان براى استفاده از این فناورىها در جهت اهداف کارآفرینى و گسترش امور تجارى و اقتصادى.
راهاندازى فعالیتهایى به ابتکار حکومتها به منظور تشویق جریانسازى جنسیتى در مورد مؤسسات ارتباطات از راه دور.
راهاندازى فرآیند تدوین گزارشهاى ملى جهت ارزیابى وضعیت زنان و مردان به عنوان کاربران، تولیدکنندگان و سیاستگذاران در قلمرو فناورىهاى اطلاعات و ارتباطات.
بازسازى اطلاعات در دسترس بر روى اینترنت و ترکیب امکانات اینترنت با امکانات رسانههاى «سنتى» یا جا افتاده نظیر رادیو و چاپ.
آموزش و ظرفیتسازى در مورد سازمانهاى غیر دولتى زنان و گروههاى مردمى در زمینه مهارتهاى متعدد فناورىهاى اطلاعات و ارتباطات.
تسهیل، ایجاد و گسترش متون و محتوا بر روى وب، تولید و استفاده از منابع مربوط به این فناورىها به زبانهاى متفاوت.
شبکهسازى و همکارى با سایر سازمانهاى رسانهاى و گروههاى جلب حمایت براى افزایش قابلیت دسترسى این فناورىها به واسطه همگرایى فناورىهایى نظیر رادیو و اینترنت.
ایجاد تسهیلات آموزشى، کمک مالى به مؤسساتى که توسط زنان اداره مىشود به منظور به کارگیرى اینترنت در این مؤسسات.
فراهم ساختن محیطى با فناورىهاى جدید براى زنان.
تشویق زنانى که مهارتهاى اینترنتى را فرا مىگیرند و به کار مىبرند.
همچنین در این همایش نشستهاى جنبى در زمینه کاربرد اینترنت در خانواده، آسیبشناسى اینترنت در خانواده، آموزش و اشتغال از راه دور، تولید محتوا در اینترنت و آموزش وبلاگنویسى برگزار شد.