با اندیشه یک ازدواج موفق


 

با اندیشه یک ازدواج موفق‏

ازدواج، رنج تنهایى را از بین مى‏برد چرا که انسان موجودى مدنى است. او محتاج پناه و یاور و دلدارى است که با وى معاشرت کند و در زندگى غمخوارش باشد. اما چه باید کرد تا ازدواجى موفق و به دور از تنش و اختلاف داشت. به عبارت دیگر چه تمهیداتى باید اندیشید تا با ایجاد یک پل ارتباطى جهت رفع تفاوت‏ها و اختلافات موجود میان زن و مرد به ازدواجى سالم و زندگى سعادتمند رسید؟

با او صحبت کنید: هر روز با هم صحبت داشته باشید. از نقطه نظرات همسرتان آگاه باشید و در خود «چگونگى حرف زدن با همسر» را ممارست نمایید. یک زن یا شوهر علاقه‏مند و آگاه باید بداند چه وقت همسرش عصبانى است و یا اینکه چه زمانى براى صحبت کردن با او مناسب مى‏باشد. این نیز میسر نمى‏شود جز اینکه همسران به شرایط و وضعیت و حالات روحى یکدیگر آگاه باشند.

استفاده از جملات دلنشین: در مکالمات روزمره لازم است همسران از جملاتى زیبا و دلنشین سود جویند و این کار را بارها و بارها در طول روز تکرار نمایند.

با هم بودن: سعى کنید از هم دور نشوید. زن و شوهر لازم است نسبت به لحظاتى که فرصت با هم بودن را پیدا مى‏نمایند، حساس باشند. به عبارت دیگر از کوچک‏ترین لحظات و فرصت‏ها براى با هم بودن استفاده نمایند.

رموز برقرارى ارتباط: در مورد عادات، عبارات و گفته‏هاى یکدیگر تا مى‏توانید دقت داشته و از آن هر چه بیشتر و بهتر بدانید. رموز برقرارى ارتباط با همدیگر را بلد باشید و از این ویژگى فردى استفاده نموده تا بتوانید روى یکدیگر تأثیر خوب و مثبت بگذارید.
همه همسران باید بدانند و قبول داشته باشند که هیچ دو نفرى شبیه به هم نمى‏باشند بنابراین نباید با خرده‏گیرى و آشکار نمودن عیب و ایراد یکدیگر زندگى را به کام خود، همسر خود و فرزندان تیره و تار سازند. از طرف دیگر در زندگى روزمره و زندگى مشترک آنقدر مسائل و مشکلات خرد و ریز وجود دارد که مى‏توان و باید انرژى را صرف رفع آنان ساخت بنابراین چرا باید در ارتباط با هر چیز پیش و پا افتاده‏اى جر و بحث راه انداخت (شیوه‏اى که متأسفانه در میان بسیارى از زن و شوهرها و زندگى‏ها رواج دارد). آیا بهتر نیست که انرژى اعضاى خانواده صرف امور مهم و مسائل اساسى زندگى گردد؟ ازدواجى خوب و موفق است و دوام خواهد داشت که صرفاً بر پایه ارتباطى قوى و موفق استوار باشد. در واقع، همیشه و تحت هر شرایطى نمى‏توان مسائل غیر قابل حل زندگى مشترک را حل و فصل کرد، اما آیا به راستى نمى‏توان آنها را تحت کنترل در آورد؟
نکته دیگر، «خوب گوش کردن» است. گوش کردن خوب و فعال شامل تفسیر، تأیید و معتبر دانستن بازخوردى است که از همسر به دست مى‏آید. ازدواج سالم بر پایه دوستى میان زن و شوهر است. همسران باید عمیقاً یکدیگر را شناخته، میان‏شان احترام متقابل باشد و بدانند در چه موقع و تحت چه شرایطى واکنش مناسب را نشان دهند. واضح است چنانچه موردى در همسر وجود دارد که غیر قابل تغییر مى‏باشد، بیهوده است که نسبت به تغییر آن عکس‏العمل و حساسیت نشان داد. اگر در خود این تعهد را احساس کنیم که همسر خود را همان طورى که هست دوست داشته باشیم، آنگاه به راحتى در کنار او مى‏مانیم، حتى اگر بعضى جنبه‏هاى رفتارى و وجودى وى برایمان قابل تحمل نباشد.
به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشیم که اگر احترام همسر خود را نگه داریم و به تبع آن به خانواده او هم احترام بگذاریم، حتماً زندگى مشترک استحکام لازمه را خواهد داشت، چرا که در این صورت ما اجازه نخواهیم داد کسى به حریم زندگى مشترک و تقدس آن، وارد شود و به آن بى‏حرمتى شود.