ماندگارى روى سکوى اخلاق


 

ماندگارى روى سکّوى اخلاق‏
دیدارى با بانوان تکواندوکار

مرضیه وزیرى‏مقدم‏

ورزش یکى از عوامل مؤثر در نشاط و شادابى جسم و روح در انسان است. نشاطى که نه تنها در خودِ ورزشکار به وجود مى‏آید بلکه در اطرافیان نیز این احساس دیده مى‏شود. در برخى از افراد که فطرتاً قابل تهییج و تحریک هستند و با کوچک‏ترین بهانه عصبانى مى‏شوند، ورزش مى‏تواند به آنها کمک کند تا چگونگىِ تسلط بر خود را فرا گیرند و به این نکته یقین پیدا کنند که غضب چیزى جز اتلاف انرژى نیست و آثار منفى خشم بر شخص و سایرین باقى مى‏ماند.

به این بهانه به مکانى رفتیم که روزهاى فرد میزبان بانوان جوانى است که در رشته ورزش رزمى «تکواندو» فعالیت مى‏کنند؛ ورزشى که در ظاهر خشک و خشن به نظر مى‏رسد و اغلب مردم گمان مى‏کنند تکواندو و دیگر رشته‏هاى رزمى، ورزشى مردانه است. ورزشگاه شهید طاهریان حدود هشت سال است که میزبان بانوان تکواندوکار است. با دیدن بیش از بیست نفر از بانوان تکواندوکار در سالن ورزشگاه باز هم این سؤال به ذهن خطور مى‏کند که چطور یک دختر جوان یا بانوى خانه‏دار یا شاغل با تمام ظرافت‏هاى زنانه، تکواندو را به عنوان یک رشته ورزشى مفرّح انتخاب کرده است؟
پاسخ این سؤال را از همان ابتداى گفتگو با نایب رئیس فدراسیون تکواندو و مربى گروه، خانم «سخایى‏وطن» و سه عضو فعال دیگر تیم متوجه مى‏شویم.
خانم «سخایى‏وطن» متولد 1356 است و تکواندو را به عنوان یک ورزش حرفه‏اى دنبال کرده و در حال حاضر ... .
از زبان خودتان مى‏شنویم تا خوانندگان بیشتر با شما آشنا شوند.
مربى رشته تکواندو نایب رئیس فدراسیون تکواندو هستم. از سال 1378 وارد این رشته ورزشى شدم و از سال 1381 به عنوان مربى مشغول فعالیت هستم با درجه مربیگرى سه و داورى درجه سه.

و کمربند؟

رده کمربندى دان سه.
چه اتفاقى باعث شد تا شما این رشته را انتخاب کنید و تا به حال ادامه‏اش بدهید؟
بعد از ازدواج چون همسرم چند صباحى تکواندو کار مى‏کردند با تشویق ایشان در همین ورزشگاه که در آن زمان این امکانات ساده را هم نداشت، ثبت نام کردم و مشغول فراگیرى این رشته پرتحرک و رزمى شدم. حتى با وجود فرزندانم ورزش را کنار نگذاشتم و الان پسر 10 ساله‏ام هم تکواندوکار است و دختر کوچک سه ساله‏ام فعلاً از سر و صدا و فریادهایى که در تکواندو و اغلب ورزش‏هاى رزمى شنیده مى‏شود، شروع کرده است.
خب این هم یک شروع متفاوت است. در باره تکواندو بیشتر توضیح بدهید.
تکواندو ورزشى است تکنیکى و البته متنوع با ظرافت‏هاى هنرى که درصد جذابیت این ورزش هم به همین مسئله بستگى دارد. تکواندو، ضربات دست و پا است که البته بیش از 70 درصد آن با پا انجام مى‏شود.

در اغلب رشته‏هاى رزمى، تکنیک‏ها با اسامى خاص اجرا مى‏شود و تقسیم‏بندى مسابقات هم بر همین اساس است. در باره مسابقات تکواندو که در ایران برگزار مى‏شود توضیحى مختصر بدهید؟

بیشترین سبکى که در ایران مطرح است، سبک پونسه است و مسابقات در دو قسمت مبارزات کیوروگى و فرم برگزار مى‏شود. مبارزات کیوروگى که مبارزه دو نفره است و فرم که شامل تکنیک‏هاى ترکیبى دست و پا است.
در باره مقام اول کشورى که در مسابقات کسب کردید هم بگویید.
البته کسب این مقام پیش‏زمینه‏هایى دارد که فکر مى‏کنم نباید ناگفته بماند. من و گروهم که با آنها هم آشنا مى‏شوید در مسابقات فرم ابداعى شرکت کردیم.
ببخشید در باره فرم ابداعى هم برایمان بگویید.
در تکواندو، تکنیک دست و پا را فرم مى‏گویند که به عنوان استاندارد اجرا مى‏شود، اما در قسمت فرم ابداعى، اجراى تکنیک همان است یعنى با همان استاندارد، ولى در چینش و اجراى آن تغییراتى به وجود مى‏آید که باید با موسیقى انتخابى هم هماهنگ باشد. به نحوى باید نُت‏هاى تکنیکى خوب نوشته و انجام شوند که در اجراى تکنیک‏ها هیچ مکثى دیده نشود.

با این توصیف کار شما از نوشتن نُت موسیقى هم سخت‏تر به نظر مى‏رسد؟

هیچ کارى را نباید با هم مقایسه کرد؛ اما مى‏توانم بگویم که این کار زحمت و صبر زیادى مى‏خواهد چون شما علاوه بر اینکه نُت‏هاى تکنیکى را با موسیقى هماهنگ مى‏کنید باید بچه‏ها را هم با یکدیگر هماهنگ کنید. هشت ماه کار مداوم با گروه نُه نفره که نتیجه آن سه نفر بود که با هم هماهنگى کامل را داشتند، سختى خاص خودش را داشت ولى خوشبختانه با صبورى و پشتکار بچه‏ها توانستیم در اولین دوره مسابقات کشورى اولین رتبه را کسب کنیم.
حالا که صحبت از پشتکار گروه شد فکر مى‏کنیم وقت مناسبى است که با اعضاى گروه آشنا شویم.
طاهره صفدرى متولد سال 1361 هستم و از سال 79 وارد این رشته ورزشى شدم.
از موفقیت‏هاى ورزشى و درجاتى که در این رشته کسب کردى براى دختران جوانى که خواننده بخش دختران بهار هستند بگویید.
از سال 79 تا به حال نوزده حکم گرفتم. شش طلا، دو نقره و یک مدال برنز و در کنار مربى و دوستان دیگرم یک مقام کشورى در فرم ابداعى را کسب کردیم. دوره مربیگرى را هم گذرانده‏ام ولى علاقه‏اى به مربیگرى ندارم. علاوه بر این مدرک، داورى درجه سه و کمربند مشکى دان یک را هم دارم.

با اینکه مدرک مربیگرى دارى و حدود شش سال سابقه فعالیت دارى چرا علاقه‏اى به تدریس ندارى؟

مربیگرى تعهد خاص خودش را دارد و کمتر مبارزه دارد و این با روحیه‏ام سنخیت ندارد. به نظر من نشاطى که در مبارزه به دست مى‏آید در مربیگرى که آموزش مبارزه و مهارت‏هاى تکنیکى است وجود ندارد به همین خاطر همیشه عقیده دارم مربى‏هاى تکواندو یا دیگر ورزش‏هاى رزمى بیش از همه قابل احترامند چون از خود گذشتگى نشان مى‏دهند و از نشاط مبارزه که واقعاً در جسم و روح اثرگذار است، چشم‏پوشى مى‏کنند و به شاگردان‏شان آموخته‏هاى خودشان را انتقال مى‏دهند.
شما هم عقیده دوست‏تان را قبول دارید؟ البته بعد از معرفى خودتان بگویید.
فائزه بابایى، بیست سال سن دارم و از سیزده سالگى وارد این رشته شدم اما از سال 78 به طور مداوم ادامه دادم. عضو تیم ملى نوجوانان استان هستم. ده مورد مقام استانى و دو مقام کشورى و مدرک مربیگرى درجه سه دارم. در مورد سؤال‏تان باید بگویم که درک و قبول این موضوع با داشتن مربى خوبى مثل خانم سخایى، کمى مشکل است چون مربى ما علاوه بر مدرس تکواندو، مدرس اخلاق، زندگى و حتى حکمِ نزدیک‏ترین دوست را براى ما داشتند و این گاهى ارزشمندتر از نشاط فردى و شخصى است؛ اما به قول دوستم لذتى که در تکواندو انجام حرکات به دست مى‏آورید قابل مقایسه با هیچ رتبه مسئولیتى نیست.

چه چیزى در این ورزش دیدى که جذب آن شدى؟

من در بسکتبال و شنا هم فعالیت داشتم اما جذابیتى که در تکواندو دیدم، در رشته‏هاى دیگر ندیدم. تکواندو، ورزشى سرعتى، قدرتى و چرخشى زیاد است. حرکات در تکواندو تکرارى نیست، حرکات متنوع و جالبى که در تکنیک‏هاى حرکتى پا مى‏توانید مشاهده کنید در رشته‏هاى دیگر رزمى نمى‏توانید ببینید یا در پایین‏ترین سطح قرار دارد.

خانم سخایى، شما مطلبى را مى‏خواستید بگویید؟

خانم بابایى از جمله شاگردان فعال، پر انرژى و مهم را از همه مسئولیت‏پذیر هستند و یکى از امیدهاى درخشان در رشته تکواندو. در رابطه با صحبت ایشان هم باید از لحاظ تخصصى‏تر بگویم که در ورزش‏هاى دیگر عموماً جنبه رقابتى و مسابقه‏اى بیشتر مورد توجه است اما در تکواندو دو جنبه قابل توجه وجود دارد که علاقه و سودمندى است. علاقه وقتى در این ورزش به اوج مى‏رسد که اولاً شما یک مربى آگاه به تمام فنون و تکنیک‏هاى این رشته داشته باشید چون متأسفانه مربیگرى اغلب محدود به همان دانش قدیمى مى‏شود و کمتر زحمت این کار را به خود مى‏دهند تا حد دانش خودشان را بالاتر ببرند. دوم سودمندى که وقتى حرکات دست و پا با توجه به تکنیک‏هاى متنوع به حداکثر مى‏رسد، این حرکات به صورت ترکیب موجب هماهنگى جسم و روح مى‏شود. در تکواندو قدرت توجه و مشاهده و تخیل و منطق و قضاوت به طور طبیعى افزایش پیدا مى‏کند چون در تکواندو هیچ جایى براى شک و تردید وجود ندارد. به سرعت باید تصمیم‏گیرى کنید و با اجراى حرکات تدافعى یا تهاجمى به سرعت وارد عمل شوید و اینجاست که ارتباط پیچیده میان قواى فکرى و بدنى مشخص مى‏شود.
فائزه بابایى: و تازه اینجاست که مى‏توانیم اثبات کنیم که اصولاً ورزش‏هاى رزمى مخصوصاً تکواندو ورزشى خشن یا مردانه نیست چون وقتى از سطوح اولیه بالاتر مى‏رویم به این نتیجه مى‏رسیم که هوش و تمرکز و ظرافت‏هاى خاص مى‏خواهد.
خانم فریبا حاج‏رحیمى 21 ساله یکى دیگر از اعضاى گروه، که در باره فعالیت‏شان بیشتر توضیح مى‏دهند.
حاج‏رحیمى هستم و مدت فعالیتم حدود هشت سال است و در آزمون تئورى مربیگرى قبول شده‏ام. البته در سه باشگاه ورزشى به عنوان مربى فعالیت مى‏کنم.
خانم سخایى: خانم حاج‏رحیمى با توجه به سن و سال کم اما شاگردانى را آموزش داده‏اند که در باره توان علمى و عملى آنها مى‏توان گفت از سطح مربى‏هاى دیگر برتر بودند.

خانم حاج‏رحیمى، مشوق اصلى شما در این رشته ورزشى چه کسى یا حتى چه کسانى بودند؟

علاوه بر داشتن مربى خوب و همت و پشتکار خودم بیشتر تشویق و تأیید را از سوى پدرم داشتم.

شما چقدر مشوق اطرافیان یا اعضاى خانواده‏تان بودید که به این ورزش گرایش پیدا کنند؟

اگر هر کسى در هر رشته‏اى براى خودش هدف قرار بدهد شاید امکان یا فرصت همراهى دیگران را نداشته باشد اما اگر براى رسیدن به آن هدف تابع یک فرآیند باشیم، در طول این فرآیند به خیلى از مسائل دیگر هم توجه مى‏کنیم. تکواندو براى من فرآیندى بود براى رسیدن به یک هدف متعالى و در این راه خواهرم غیر مستقیم تشویق شد و الان با داشتن کمربند مشکى در رشته تکواندو فعالیت مى‏کند.

رنگ‏بندى کمربندها به سال‏هاى فعالیت ورزشکار بستگى دارد یا دوره‏هایى که هر فرد مى‏گذراند؟

حاج‏رحیمى: رنگ کمربندها به دوره‏ها و کسب مهارت‏هایى که هر شخص مى‏گذراند، بستگى دارد و گذراندن این دوره‏ها اجبارى است.

آخرین مرحله تکواندو چه مرحله‏اى است؟

طاهره صفدرى: به نظر من در تکواندو آخرین مرحله وجود ندارد.
خانم سخایى: اگر از نظر تخصصى منظور شماست، تخصصى دان 10 اما به قول بچه‏ها اگر در علاقه و عشق بن‏بستى وجود دارد در تکواندو هم همین طور است!

براى شروع این ورزش سن خاصى مورد نظر است یا اینکه ...؟

فائزه بابایى: تکواندو سن خاصى را نمى‏طلبد از پنج سالگى مى‏توان شروع کرد تا ... .
حاج‏رحیمى: ما در میان بچه‏ها، خانمى را داشتیم که پنج فرزند داشت که ازدواج کرده بودند و با توانایى بالا و روحیه‏اى عالى و شاد در تمرینات شرکت مى‏کردند.
سخایى: اصولاً هدف تکواندو توانمند کردن اشخاص و اعضاى ضعیف بدن آنهاست و شروع آن با حرکات کم‏حجم است تا حرکات تخصصى‏تر. این حرکات از ناحیه چپ بدن شروع مى‏شود چون ضعف بیشتر در ناحیه چپ بدن وجود دارد.

از استان قم، تکواندوکارى در تیم ملى داریم؟

سخایى: متأسفانه خیر؛ ولى در اردوى امسال این قدم را براى حضور در تیم ملى مى‏خواهیم برداریم. علت عدم حضور هم به خاطر نبود امکانات در سال‏هاى گذشته بوده، با اینکه مدت هشت سال از فعالیت خودم و بچه‏هاى دیگر مى‏گذرد اما حدود چهار سال تکواندو رسمیت پیدا کرده است. ما سه سال با شرایط بسیار دشوار تمرینات را در همین ورزشگاه انجام مى‏دادیم.

مگر تکواندو امکانات خاصى را مى‏خواهد؟

سخایى: سالن باید از کفپوش مناسبى برخوردار باشد که قبلاً ما این امکانات ساده را هم نداشتیم؛ اطراف سالن، دیوارها باید با آینه پوشیده شده باشد تا بچه‏ها حرکات و تکنیک‏هاى خودشان را ببینند که متأسفانه هنوز این امکانات فراهم نشده است. بچه‏هاى تکواندوکار باید خودشان پوشش‏هاى محافظتى را تهیه کنند از بالشتک (میت)، کلاه (هوگو) و دیگر پوشش‏هاى ضربه‏گیر که هنگام مبارزه آسیب نبینند.

پس امکان خطر از لحاظ آسیب‏هاى جسمى هم وجود دارد؟

فریبا حاج‏رحیمى: با داشتن پوشش‏هاى محافظتى به هیچ عنوان خطرى ورزشکار را تهدید نمى‏کند چون تکواندو بر عکس ورزش‏هاى رزمى دیگر، ورزشى قانونمند و محدود به ضربات است، در تکواندو مهاجم یا شما فقط مى‏توانید ضربات تهاجمى یا تدافعى را روى مناطق خاصى که با محافظ پوشیده شده‏اند وارد کنید و گرنه خطا انجام داده‏اید و این دیگر مبارزه نیست و قوانین تکواندو آن را نمى‏پذیرد.

خانم سخایى‏وطن، شما به عنوان مربى علاوه بر تکنیک‏هاى فنى تکواندو به تکنیک‏ها و اصول اخلاقى شاگردان‏تان هم توجه مى‏کنید یا این وظیفه خودِ ورزشکار است که پاى‏بند اصول اخلاقى باشد؟

طاهره صفدرى: آن موقع دیگر به آن شخص ورزشکار نمى‏گویند.
سخایى‏وطن: وقتى مربى خودش صبر، نظم و اخلاق داشته باشد، ناخودآگاه شاگردانش این انرژى مثبت و صفات مهم انسانى را جذب مى‏کنند. در تکواندو یا ورزش‏هاى رزمى دیگر اولین درسى که شاگرد یاد مى‏گیرد که در آغاز و پایان تمرینات باید انجام بدهد، تعظیم و سپاسگزارى است. این تشکر و احترام به استاد یا حریف مقابل است که معناى زیبایى را در خود نهفته دارد یعنى اینکه به خاطر فرصتى که در اختیار من قرار دادى تا بتوانم تکنیک خودم را توسعه دهم تشکر مى‏کنم. من اغلب آقاى هادى ساعى را براى بچه‏ها الگو قرار مى‏دهم چون او با همه توانایى‏هایى که در تکنیک به دست آورده اما هنوز خود را مطیع و فرمانبر استادش مى‏داند.
فائزه بابایى: به نظر من یک ورزشکار وقتى به این درجه مى‏رسد که حرمت استاد و مربى‏اش را در طول دوره و حتى بعد از رسیدن به سطح استادى حفظ کند.
طاهره صفدرى: احترام به مربى و حتى ارشد گروه سرلوحه کار یک ورزشکار متعهد است.

از دیگر خصوصیات یک ورزشکار خوب و موفق؟

حاج‏رحیمى: صبر داشته باشد، به جایگاهى که کسب مى‏کند قانع نباشد.
طاهره صفدرى: مغرور نباشد چرا که بدترین معضل در رشته‏هاى ورزشى است.
خانم سخایى: اول اینکه توکل به خدا داشته باشد و پیروزى و موفقیت را از آنِ خود ندانند چون تا خدا نخواهد پله‏هاى موفقیت یکى یکى ساخته نمى‏شود. دوم اخلاق فردى و جمعى داشته باشد، سوم احترام به پیشکسوت را فراموش نکند حتى اگر براى یک روز استاد یا مربى‏اش بوده باشد.
اگر روزى با مشکلى مواجه شوید که مجبور باشید تکواندو را کنار بگذارید با توجه به موقعیت و موفقیت‏هایتان چه مى‏کنید؟
فائزه بابایى: به قول استادمان خانم سخایى، همیشه یک راه سوم وجود دارد!
خانم سخایى: در هر کارى مشکلات مادى یا حتى فرهنگى، اجتماعى و خانوادگى گهگاه باعث مى‏شود که در زندگى روزمره مشکلاتى به وجود بیاورد اما با یک برنامه‏ریزى و نظمى که به اوقات روزانه مى‏دهید دیگر بهانه‏اى براى کنار گذاشتن تفریحات سالم به وجود نمى‏آید. البته این امر به تنهایى صورت نمى‏گیرد و مستلزم پشتیبانى خانواده (پدر و مادر) و همسران است.

به نظر شما امکانات ورزشى چقدر مى‏تواند درصد موفقیت ورزشکاران را افزایش دهد؟

فریبا حاج‏رحیمى: نمى‏توان درصد برایش تعیین کرد چون موفقیت بیشتر بستگى به پشتکار و روحیه ورزشکار دارد و امکانات مى‏تواند قسمتى از نگرانى‏هاى فکرى او را کم کند.
خانم سخایى: یکى از مربى‏هاى کُره‏اى عقیده دارد که هیچ وقت به امکانات کارى نداشته باشیم و به موقعیت‏ها توجه کنیم و از چیزى که داریم استفاده کنیم؛ من همیشه خانم «شکوفه کریمى» از کرمانشاه را براى بچه‏ها مثال مى‏زنم. تکواندوکارى که از هیچ شروع کرد و فقط با توکل به خدا ادامه داد. شبى که ما به مسابقات اعزام مى‏شدیم با بچه‏ها به حرم حضرت معصومه(س) و جمکران رفتیم و بعد عازم محل مسابقات شدیم. آن شب هم «شکوفه کریمى» که در مسابقات همدیگر را دیدیم، شب را در جمکران سپرى کرده بود. او با بازوبند و شالى که از کربلا آورده بود در مسابقه شرکت کرد، حتى با اعتقاد قلبى خاص از کلاه (هوگو) بچه‏هاى قم استفاده کرد. خانم «کریمى» تمام انرژى و وقتش را صرف تمرینات کرده بود البته با حداقل امکانات و فقط نگاه سرشار از لطف خدا را مى‏طلبید.

امیدواریم که فرصتى بعد از مسابقات تیم ملى فراهم شود و بار دیگر شما بانوان جوان تکواندوکار از موفقیت‏هایتان صحبت کنید؛ اما کلام آخر براى تمام بانوان ورزشکار و خوانندگان ویژه دختران بهار؟

خانم سخایى‏وطن: همیشه عشق خدا را در سرلوحه کارها و فعالیت‏ها داشته باشیم.
خانم طاهره صفدرى: احترام به پیشکسوتان فراموش نشود.
خانم فریبا حاج‏رحیمى: هیچ وقت خالق خود را فراموش نکنیم و امید داشته باشیم.
خانم فائزه بابایى: هر که بر مرکب صبر نشیند با توکل به خدا پیروز مى‏شود.