تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

مینى‏رایانه‏اى براى توانبخشى افراد معلول در ایران ساخته شد

براى نخستین بار در ایران مینى‏رایانه‏اى به منظور توانبخشى افراد معلول به نام «پروتز عصبى» ساخته شد.
دکتر «عباس عرفانیان» دانشیار مهندسى پزشکى دانشگاه علم و صنعت، ساخت و آزمایش موفقیت‏آمیز «پروتز عصبى» را زمینه مناسبى براى گسترش فناورى عصبى در ایران دانست.
«عرفانیان» تصریح کرد با ساخت پروتز عصبى مى‏توان افق جدیدى را براى توانبخشى افراد معلول ضایعه نخاعى باز کرد.
این سیستم که در آزمایشگاه کنترل سیستم‏هاى عصبى عضلانى گروه مهندسى پزشکى دانشگاه علم و صنعت ایران ساخته شده، روى افراد فلج کامل از ناحیه کمر آزمایش و تأثیرات مثبت آن مشاهده شده است.

زایمان در سلامت آینده زنان مؤثر است‏

پژوهشگران مى‏گویند نداشتن فرزند، داشتن فرزندان زیاد، باردارى در سن پایین یا عدم فاصله‏گذارى کافى بین باردارى‏ها مى‏تواند براى سلامت آینده زنان مضر باشد.
محققان با انجام یک مطالعه روى زنان آمریکا و انگلیس دریافتند باردارى در نوجوانى، داشتن دست‏کم پنج فرزند و فاصله‏گذارى کمتر از 18 ماه بین زایمان‏ها با افت سلامتى در سنین بالاتر مرتبط است. با این حال مادران مسن‏تر در دوران پیرى از سلامت بیشترى برخوردار بودند.
به گفته محققان شاید علت این باشد که زنان در این سن در صورتى باردار مى‏شوند که از سلامت و توانایى کافى براى مراقبت از فرزند خود برخوردار باشند. فاصله‏گذارى کم بین باردارى‏ها تأثیر منفى بر سلامت پدران و مادران مى‏گذارد و تحقیقات علت آن را فشارهاى روانى و فیزیولوژیکى فاصله سنى بسیار کم بین فرزندان مى‏دانند.
این تحقیق نشان داد روابط پایدار در سلامت زوج‏ها مؤثر است هر چند زنان همیشه متوجه تأثیر آن نمى‏شوند؛ هنگامى که از زنان خواسته شد سلامت خودشان را ارزیابى کنند، زنان متأهل ارزیابى پایین‏ترى در مقایسه با زنان مجرد از سلامت خود داشتند. این در حالى است که میزان مرگ و میر زنان مجرد بالاتر است.

مصرف ماهى چرب باعث کاهش سرطان کلیه در زنان مى‏شود

دانشمندان سوئدى اعلام کردند که مصرف ماهى چرب خطر ابتلاى زنان به شایع‏ترین نوع سرطان کلیه را کاهش مى‏دهد.
تحقیقات جدید نشان مى‏دهد که اسیدهاى چرب «امگا - 3» و «ویتامین D» موجود در ماهى چرب مى‏تواند به کاهش احتمال نوعى سرطان کلیه در زنان که 80 درصد کل سرطان‏هاى کلیه را شامل مى‏شود، کمک کند.
دانشمندان مى‏گویند میزان «ویتامین D» موجود در ماهى‏هاى چرب و درشت، سه تا پنج برابر بیشتر از ماهى‏هاى لاغر و با چربى کمتر است.

جنسیت آموزگاران در یادگیرى دانش‏آموزان تأثیرگذار است‏

تحقیقات نشان مى‏دهد پسران از آموزگاران مرد و دختران از آموزگاران زن مطالب درسى را بهتر فرا مى‏گیرند.
این تحقیقات در آمریکا مؤید این نکته است که داشتن آموزگارى از جنس مخالف به پیشرفت تحصیلى دانش‏آموز آسیب وارد مى‏کند. داشتن آموزگار زن به جاى مرد موفقیت‏هاى تحصیلى دختران را در علوم، مطالعات اجتماعى و زبان انگلیسى افزایش و در پسران کاهش مى‏دهد. اما هنگامى که آموزگار مرد جاى آموزگار زن را مى‏گیرد، عملکرد پسران بهبود یافته و پیشرفت دختران کاهش مى‏یابد.
به گفته این محققان از نظر یک معلم زن بیشتر احتمال دارد پسران بى‏نظم به نظر برسند و دختران کمتر سر به هوا قلمداد مى‏شوند. در عوض در کلاس‏هایى که آموزگار مرد دارند، دختران بیشتر مطالب درسى را براى آینده خود بى‏فایده بیان مى‏کنند و کمتر سؤال مى‏پرسند.

آرتریت روماتویید در زنان شایع‏تر و شدیدتر است‏

محققان سوئدى دریافته‏اند زنان بیشتر از مردان به بیمارى آرتریت روماتویید مبتلا مى‏شوند.
هر چند این بیمارى در آغاز در میان زنان و مردان درمان مشابهى دارد اما احتمال بهبود یا کاهش علایم بیمارى بعد از درمان در زنان کمتر است.
عوامل هورمونى و واکنش‏هاى متفاوت محیطى که باعث بروز آرتریت روماتویید مى‏شود، علت اصلى این تفاوت است و عوامل ژنتیکى، برخى افراد را بیشتر از دیگران به این بیمارى مبتلا مى‏کند.
استعمال دخانیات حتى بروز این بیمارى را در زنانى که زمینه ژنتیکى ابتلا به این بیمارى را ندارند، دو برابر افزایش مى‏دهد.

بیمارستان‏هاى آلمان روبات استخدام مى‏کنند

شش بیمارستان در آلمان به استخدام روبات مشغول شده‏اند و این روبات‏ها بى‏سر و صدا غذاى بیماران را جابه‏جا مى‏کنند و لباس‏هاى شستنى را به رختشویخانه مى‏برند و در صورت لازم جملات از قبل برنامه‏ریزى شده را تکرار مى‏کنند.
این روبات‏ها با مهارت تمام از بخشى به بخش دیگر مى‏روند و وسایل پانسمان، دارو و غذا را جابه‏جا مى‏کنند. این پرسنل‏هاى آهنى وقتى شارژشان رو به اتمام است به طور خودکار به سمت بخشى مى‏روند که سیستم‏هاى شارژ قرار دارند و سنسورهایى که در سقف بیمارستان جاسازى شده‏اند روبات‏ها را به طرف بخش مورد نظر هدایت مى‏کنند و آنها با آسانسور سریع به مقصد منتقل مى‏شوند.
در چند ماه گذشته که این روبات‏ها به صورت آزمایشى وارد محیط بیمارستان شده بودند، نمى‏توانستند تشخیص دهند که مانع سر راهشان انسان است و یا یک شى‏ء بى‏جان، لذا مثلاً وقتى یک صندلى سر راهشان بود مؤدبانه تکرار مى‏کردند لطفاً بروید کنار و چون صندلى خودش کنار نمى‏رفت، روبات بدون خستگى آنقدر این جمله را تکرار مى‏کرد تا کسى پیدا مى‏شد و آن صندلى را جابه‏جا مى‏کرد، اما در مراحل بعدى این مشکلات مرتفع شد و یک متخصص مسئولیت رفتار روبات‏ها را به عهده گرفت.
اما قابل توجه است با وجود ترس برخى از پرسنل بیمارستان‏ها براى تعدیل نیرو، با آمدن روبات از تعداد پرسنل کم نمى‏شود و آنها فقط در بخش حمل و نقل کار مى‏کنند و پرستارى از بیماران وظیفه‏اى است که فقط از نیروى انسانى ساخته است.

کمبود ویتامین D، زمین خوردن سالمندان را افزایش مى‏دهد

محققان هلندى به تازگى دریافته‏اند که خطر چندین بار زمین خوردن در طول یک سال در زنان و مردان سالمندى که دچار کمبود ویتامین Dهستند، بیشتر از سالمندانى است که میزان ویتامین Dدر بدن آنها به اندازه کافى است.
«ویتامین D» به دلیل نقش قابل توجه آن در نگهدارى و حفظ سلامت استخوان‏ها - البته همراه کلسیم - شناخته شده است، اما وجود این ویتامین همچنین براى تراکم و تقویت ماهیچه‏ها اهمیت دارد و عملکرد ترکیبى ماهیچه‏ها مى‏تواند توضیحى براى علت خطر زمین خوردن باشد که در این پژوهش مورد بررسى قرار گرفته است.
یافته‏هاى این مطالعه حاکى از آن است که سالمندان باید مطمئن شوند که از مصرف غذا و مولتى‏ویتامین‏ها به میزان کافى ویتامین D دریافت مى‏کنند.

پروتئین مسئول پیر شدن بدن کشف شد

محققان آمریکایى موفق به کشف پروتئینى به نام «P61Tnk4a» شدند که مسئول پیر شدن بدن است.
این پروتئین که قبلاً به خاطر نقش مهم آن در جلوگیرى از سرطان شناخته شده بود، سال به سال در بدن انسان افزایش مى‏یابد و از تغییر سلول‏ها و بافت‏ها جلوگیرى کرده و باعث پیر شدن آنها مى‏شود.
مطالعات نشان دادند که این پروتئین مسئول تقسیم روند پیرى سلول‏هاى استامینال در بدن است؛ که در طى گذشت سال‏ها توان تولید سلول‏هاى جدید براى جوان نگه داشتن بدن را از دست مى‏دهند.
به گفته دانشمندان نمى‏توان براى جلوگیرى از پیرى، این پروتئین را نابود کرد زیرا این مولکول نقش بسیار مهمى را علیه سرطان در بدن بر عهده دارد.

ایبوبروفن براى قلب زیان‏آور است‏

محققان علوم پزشکى در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که مصرف بیش از اندازه داروى مسکّن «ایبوبروفن» براى افرادى که بدان عادت دارند، در بلندمدت خطر حمله قلبى را تا دو برابر افزایش مى‏دهد. افراد با استفاده از این دارو سعى در کاستن سردرد، کمردرد و یا ناراحتى‏هاى ناشى از التهابات را دارند.
بنابراین افراد باید در صورت موردى و یا تجویز پزشک مربوطه نسبت به خوردن آن اقدام کرده و احتیاط لازم را داشته باشند.

زوال عقل، قاتل اصلى مردم در آینده است‏

تحقیقات نشان مى‏دهد بیمارى‏هاى مربوط به زوال عقل مانند بیمارى آلزایمر به زودى به عنوان قاتل اصلى مردم در منطقه آسیا - اقیانوسیه جایگزین بیمارى‏هاى قلبى و سرطان مى‏شود.
هر سال 3/4 میلیون مورد جدید ابتلا به بیمارى زوال عقل در منطقه آسیا - اقیانوسیه مشاهده مى‏شود. همچنین پیش‏بینى مى‏شود که تا سال 2050 این رقم به 7/19 میلیون نفر افزایش پیدا کند.
در این گزارش ضمن هشدار نسبت به بسیارى از مشکلات اقتصادى و اجتماعى مهم ناشى از گسترش بیمارى زوال عقل، تأکید شده است که این بیمارى تاکنون براى کشورهاى جهان در هر سال 60 میلیارد دلار هزینه در بر داشته که پیش‏بینى مى‏شود این رقم در آینده افزایش پیدا کند.
محققان از سویى دیگر اعلام کرده‏اند خوردن سیب از زوال ذهن و صدمات سلولى منجر به آلزایمر جلوگیرى مى‏کند. اثرات مثبت این میوه به آنتى‏اکسیدان‏هاى موجود در آن و ترکیبات شیمیایى حافظ تمامى سلول‏هاى بدن به ویژه سلول‏هاى مغز و قلب، در سیب مربوط مى‏شود.

دستمال ویروس‏گیر ساخته مى‏شود

محققان آمریکایى در حال تولید دستمال جدیدى هستند که در صورت تماس با باکترى‏ها، ویروس‏ها و سایر مواد خطرناک، تغییر رنگ مى‏دهد.
این دستمال‏ها که از «نانو» الیاف ویژه ساخته مى‏شوند، مى‏توانند در صنایع غذایى و یا بهداشتى مورد استفاده قرار گیرند.
سرپرست این تحقیقات اعلام کرد: ساخت این دستمال‏ها کم‏هزینه بوده و نحوه استفاده از آنها نیز احتیاج به آموزش زیادى ندارد و به طور مثال تنها با کشیدن آنها روى یک همبرگر مى‏توان به سادگى از آلوده بودن همبرگر به ویروس «یى‏کولاى» آگاه شد.
این دستمال‏ها از لحاظ ظاهرى مشابه دستمال‏هاى کاغذى معمولى هستند اما در ساخت آنها از «نانو» الیاف ویژه‏اى استفاده شده که حاوى پادتن تعداد زیادى از باکترى‏ها، ویروس‏ها و مواد شیمیایى خطرناک است.

صفحات «مولتى‏مدیا» جایگزین تخته سیاه مدارس مى‏شود

صفحه‏هاى جدید «مولتى‏مدیا» در آینده جایگزین تخته سیاه مدارس شده و انقلابى در آموزش و یادگیرى برپا خواهند کرد.
این صفحه به طور آزمایشى در برخى مدارس ایتالیا نصب شده است و کارشناسان عقیده دارند که با استفاده از این صفحه الکترونیکى، دانش‏آموزان و معلمان به شبکه جدیدى متصل مى‏شوند و مى‏توانند توسط یک قلم و دو دکمه، امکان نقاشى، نوشتن و تعویض صفحه را داشته باشند.
معلم مى‏تواند با اتصال لپ‏تاپ خود با این صفحه با استفاده از تصاویر، نقاشى، صدا، بازى، پایگاههاى اینترنتى و تمام امکاناتى که «مولتى‏مدیا» عرضه مى‏کند، به آموزش بپردازد. همچنین در این روش مى‏توان از کتابخانه‏هاى مجازى استفاده کرد و مطالب مورد نیاز را جستجو کرده و در سر کلاس چاپ کرد.
با استفاده از این روش دانش‏آموزان مى‏توانند دروس خود را بر روى CD ذخیره کنند و در منزل دوباره از آن استفاده کنند که خود باعث تشویق دانش‏آموزان براى یادگیرى مى‏شود.

ارتباط میگرن با بیمارى‏هاى قلبى و سکته مغزى‏

تحقیقات پزشکى نشان مى‏دهد میگرن با بیمارى‏هاى قلبى و سکته مغزى ارتباط دارد.
پزشکان آمریکایى در این باره مى‏گویند احتمال ابتلاى زنانى که داراى میگرن هستند به بیمارى‏هاى قلبى از جمله نارسایى‏هاى قلبى، درد سینه، سکته قلبى و سکته مغزى، دو برابر بیشتر از مردان است.
محققان معتقدند این ارتباط در 20 تا 30 درصد بیماران میگرنى که داراى علایم مقدماتى هستند مشاهده مى‏شود.

پیاز محافظ قلب است‏

مصرف پیاز به صورت تازه، خشک و پخته در پیشگیرى از بروز بیمارى‏هاى قلب و عروق و سکته قلبى نقش مهمى دارد.
تحقیقات بسیارى تأثیر شفابخش و معجزه‏آساى پیاز را به ویژه براى قلب ثابت کرده‏اند.
«پروستاگلاندین‏هاى» موجود در پیاز باعث کاهش میزان سکته قلبى و مغزى مى‏شود.
ترکیبات گوگرددار گیاه شفابخش پیاز، نارسایى‏هاى قلب و عروق را کاهش مى‏دهد.
«سلنیوم» موجود در پیاز موجب پیشگیرى از بروز نارسایى‏هاى عروق کورنر شده و به جلوگیرى از بروز سکته‏هاى مغزى و کاهش خطر حملات قلبى کمک مى‏کند.