آکنه یا جوش غرور جوانى

نویسنده


 

«آکنه یا جوش غرور جوانى»
آیا مى‏توان مانع بروز آن شد؟

ترجمه: پرنده افشارى‏
منبع: WWW.Kidshealth. 5002 Com

بر خلاف آنچه شنیده مى‏شود عامل به وجود آمدن آکنه پوست کثیف، خوردن شکلات یا آشامیدن نوشابه زیاد نیست. آکنه در اثر فعالیت بیش از حد غده‏هاى چربى زیر پوست بروز مى‏کند. این غده‏هاى چربى هنگامى که هورمون‏هاى رشد فعال مى‏شوند انباشته مى‏گردند. بعضى از افراد نسبت به دیگران عکس‏العمل بیشترى نسبت به هورمون‏هاى رشد نشان مى‏دهند و به این دلیل است که مقدار ایجاد آکنه در افراد مختلف تفاوت دارد.
اگر چه روش قطعى براى جلوگیرى از بروز غرور جوانى وجود ندارد ولى راهکارهایى هستند که به کم کردن تعداد و شدت آنها کمک مى‏کنند.
شستن پوست ضرورى است. (شستن باعث از بین بردن چربى‏هاى فراوان سطح پوست و سلول‏هاى مرده پوست که منافذ را مسدود مى‏کنند مى‏گردد). اما شستشوى زیاد نیز مى‏تواند باعث صدمه زدن به پوست از طریق خشک شدن آن و یا تحریک جوش‏هایى که وجود دارند گردد.
بعد از ورزش حتماً صورت خود را بشویید چون عرق باعث بسته شدن منافذ پوست و بدتر شدن آکنه مى‏شود. اگر در محیطهایى که چربى غذا وجود دارد کار مى‏کنید و یا به خاطر گرما یا فعالیت زیاد عرق مى‏کنید، صورت و سایر محل‏هایى را که جوش وجود دارد تا حد ممکن شستشو دهید.
اگر از موادى نظیر لوسیون یا لوازم آرایش استفاده مى‏کنید سعى کنید نوع ضد جوش سرسیاه و یا ضد آکنه آنها را به کار برید که منافذ پوست را مسدود نکنند.
اگر همیشه از اسپرى و یا ژل مو استفاده مى‏کنید حتماً آنها را تا جایى که ممکن باشد دور از صورت خود به کار ببرید. بیشتر این فرآورده‏ها داراى موادى هستند که آکنه را بدتر مى‏کنند.
اگر جوش‏ها در محل‏هایى نظیر سینه یا پشت شما وجود دارند، سعى کنید لباس‏هاى تنگ نپوشید چون باعث مالش و تحریک آکنه‏ها مى‏شوند.

درمان‏ها

بعضى از نوجوانان تصور مى‏کنند داروهاى بدون نسخه مى‏توانند در برطرف کردن آکنه مؤثر باشند. ممکن است تشخیص مؤثرترین آنها مدت‏ها طول بکشد؛ بعضى‏ها مؤثر واقع نمى‏شوند و بعضى دیگر جوش‏ها را تحریک مى‏کنند. داروهاى بدون نسخه براى آکنه قدرت‏هاى متفاوت دارند ولى اجزایى که در آنها بر آکنه اثر مى‏کند «بنزول پروک‏ید» و «اسید سالیسیلیک» هستند.
اگر مشاهده کردید که داروهاى بدون نسخه در مورد شما مؤثر نیستند بهتر است به پزشک مراجعه کنید. دکتر ممکن است ژل یا کرم‏هاى مخصوص، قرص و یا ترکیبى از هر دو را تجویز کند. شاید صحبت در باره غرور جوانى با دیگرى بخصوص یک غریبه دشوار و ناراحت‏کننده باشد، اما پزشک شما آموزش دیده است تا پوست صورت شما را به بهترین وضع در آورد.
اما با جوش‏هایى که قبلاً وجود داشته است چه باید کرد؟ این جوش‏ها وسوسه‏گر هستند ولى ترکاندن یا فشار دادن آنها شما را از دست‏شان خلاص نمى‏کند. فشار دادن آنها باعث نفوذ عفونت به داخل پوست شده و گستره وسیع‏ترى از پوست را آلوده مى‏کند و در نهایت منجر به ورم کردن و قرمز شدن آن ناحیه مى‏شود. (آنچه که شما انتظارش را نداشتید!) و حتى ممکن است اثر آن براى همیشه به جاى ماند.
اگر از یک تجویز دارویى استفاده مى‏کنید سعى کنید تمام داروها را مصرف کنید حتى اگر آکنه‏ها برطرف شده باشند، مگر اینکه متخصص پوست دستور قطع آنها را بدهد. اگر خیلى زود درمان را ناتمام بگذارید ممکن است آکنه‏ها دوباره بر سطح پوست ظاهر شوند.
یقیناً خوردن غذاهاى مغذى مى‏تواند به سلامت شما کمک کند و پوست شما نیز از دریافت ویتامین‏ها و مواد معدنى بهره کافى ببرد. اما سخن آخر اینکه زیاد در مورد خوردن و یا شستشوى صورت خود براى جلوگیرى از بروز آکنه وسواس به خرج ندهید. اگر داروى بدون نسخه مناسبى نیافتید با یک متخصص پوست مشورت کنید تا به شما یاد دهد که چگونه مى‏توان سال‏ها با آکنه زندگى کرد.