نخل هاى زینتى کاشت گیاهان


 

نخل‏هاى زینتى‏

مهندس مجتبى ولى‏شریعت‏پناهى‏

سال‏هاست که نخل‏ها به عنوان درختان زینتى در پارک‏ها و خیابان‏ها کاشته مى‏شوند. بد نیست بدانید درختان نخل انواع متعدد دارند، بعضى از آنها فقط زینتى هستند، چند نوع نخل مخصوص آپارتمان بوده و جزو گیاهان آپارتمانى به حساب مى‏آیند. پرورش نخل‏هاى زینتى به دلیل مقاومتى که این نوع درختان در مقابل شرایط سخت محیط دارند، به سادگى امکان‏پذیر است. شکل برگ‏ها در انتخاب واریته‏ها نقش مهمى دارد. در بعضى از نخل‏ها برگ‏ها شانه‏اى و در بعضى دیگر برگ‏ها پهن و پنجه‏اى‏اند.
همه نخل‏ها از خانواده پالماسه PALMACEAهستند و به مناطق گرمسیر تعلق دارند.

ازدیاد

به طور کلى نخل‏ها از هر نوعى که باشند به وسیله کاشت بذر (هسته) و یا پاجوش ازدیاد مى‏یابند. جدا کردن پاجوش آسان‏ترین روش براى تکثیر این گیاه است.

خاک‏

درختان نخل در خاک‏هاى حاصلخیز بهتر رشد مى‏کنند. مناسب‏ترین بستر براى نخل، مخلوطى است از دو قسمت خاک باغچه و یک قسمت خاکبرگ.

آبیارى‏

خاک را معمولاً مرطوب نگه دارید. در زمستان هر هفته یک بار و در تابستان دو تا سه بار به آن آب بدهید.

انواع نخل‏

متداول‏ترین نخل در کشور ما نخل معمولى یا فونیکس PHOENIX است که هم درختى میوه‏دهنده است و هم همیشه سبز و زیبا. در شرایط نامطلوب میوه نمى‏دهد اما زیبایى خاص خود را دارد.

فونیکس‏

فونیکس مانند سایر گیاهان هم‏خانواده خود طاقت سرماى زمستان را ندارد. وقتى سرماى زمستان به منهاى ده درجه سانتى‏گراد مى‏رسد احتمال مرگ این درخت وجود دارد اما سرماى کمتر از صفر درجه سانتى‏گراد نیز موجب سرمازدگى شدید برگ‏ها مى‏شود. در مناطق سرد بهتر است از کاشت نخل‏ها در فضاى باز خوددارى شود. با همه اینها اگر جوانه انتهایى نخلى در زمستان با گونى پوشانده شود، دوباره در بهار برگ‏هاى سبز خود را ظاهر نموده و سلامت خود را حفظ مى‏کند. فونیکس برگ‏هاى شانه‏اى دارد و مثل یک گیاه آپارتمانى در داخل ساختمان نگهدارى مى‏شود.

نخل‏هاى زینتى‏

نخل بادبزنى (واشینگتونیا WASHINGTONIA) برگ‏هاى پهن و پنجه‏اى دارد و در اطراف برگ‏ها رشته‏هاى تارمانند ظاهر مى‏شود. این نوع نخل در شرایط آب و هوایى گرم مانند سیستان و بلوچستان به طور طبیعى دشت‏ها و زمین‏هاى وسیعى را به خود اختصاص مى‏دهد. در شهرهاى شمالى نیز زیبایى‏آفرین است. در نواحى سرد مانند تهران باید در زمستان از سرما محافظت شود. هر قدر جوان‏تر باشد نسبت به سرما حساسیت بیشترى نشان مى‏دهد. انواع مسن آن در پناه ساختمان‏ها مى‏توانند سرماى زمستان را به آسانى تحمل کنند.

نخل‏هاى آپارتمانى‏

زیباترین نخل‏هایى که مناسب داخل ساختمان‏ها هستند عبارتند از نخل کنتیا KENTIA، کامه‏دورا CHAMAEDOREA، خامروپس اکسل‏سا CHAMAEROPS - EXCELSA، براى این گونه نخل‏ها محلى سایه آفتاب و یا سایه در نظر بگیرید و آنها را به طور مرتب آبیارى کنید.