توصیه هایى براى فریز کردن مواد غذایى

نویسنده


 

توصیه‏هایى براى فریز کردن مواد غذایى‏

شراره انصار

هدف از نگهدارى مواد غذایى، جلوگیرى از تغییرات نامطلوب در غذا در فاصله زمانى تولید و مصرف مى‏باشد.
از میان روش‏هاى نگهدارى مواد غذایى، فریز کردن روشى است که تازگىِ مواد خام و پخته را بهتر حفظ مى‏کند. کاهش فعالیت میکروب‏ها به وسیله پایین آوردن درجه حرارت، اساس روش انجماد مواد غذایى است؛ زیرا میزان واکنش‏هاى شیمیایى که حیات بدان وابسته است با کاهش درجه حرارت تقلیل مى‏یابد. در حقیقت انجماد، رشد میکروبى را متوقف مى‏کند.
کیفیت غذاى منجمد شده (یخ بسته) در صورتى به بهترین شکل خود مى‏ماند که روند یخ بستن، نگهدارى در فریزر و باز کردن یخ آن به روش صحیح صورت گیرد.
فریز کردن، کیفیت هیچ نوع ماده غذایى را بهبود نمى‏بخشد. مواد غذایى فریز شده باید بالاترین کیفیت آماده‏سازى را در شرایط بهداشتى داشته و به طور صحیح بسته‏بندى شده باشند و همچنین در دماى ³c18- و یا کمتر نگهدارى شوند.
ذکر برخى نکات در این زمینه، ضرورى به نظر مى‏رسد:
- توجه داشته باشید فقط موادى را براى فریز کردن انتخاب کنید که قابلیت این کار را داشته باشند چون بعضى از مواد خوراکى پس از یخ بستن تغییر شکل مى‏دهند و دیگر نمى‏توان آنها را مانند مواد تازه مصرف کرد.
- هر ماده غذایى را پیش از قرار دادن در فریزر بسته‏بندى کنید، براى این کار مى‏توانید از فویل‏هاى آلومینیومى، کیسه‏هاى نایلونى ساده یا زیپ‏دار و ظروف پلاستیکى چهارگوش استفاده کنید که حجم کمترى را در فریزر اشغال مى‏کنند.
- کلیه مواد غذایى را که در یخچال یا فریزر قرار مى‏دهید باید در ظروف دردار یا کیسه‏هاى فریزرى دربسته جاى داده شوند، چرا که این کار موجب حفظ طعم، بو و رطوبت مواد غذایى مى‏شود و به این ترتیب از ادغام بوى مواد مختلف با یکدیگر جلوگیرى مى‏شود.
- جهت نگهدارى مواد غذایى، پس از گذاشتن آنها در کیسه‏هاى فریزر، درب‏شان را طورى ببندید که هواى اضافى در داخل آن وجود نداشته باشد چرا که وجود هوا در داخل یک بسته مى‏تواند موجب تغییر رنگ مواد غذایى شود.
- همیشه در ذخیره‏سازى مواد غذایى، سعى کنید بسته‏بندى‏هایى که طولانى‏ترین زمان فریز شدن را سپرى کرده‏اند، در ابتدا مصرف کنید.
- بر روى هر یک از کیسه‏ها، برچسب‏هایى را بچسبانید که نام مواد غذایى، نوع آن (سرخ شده، پخته، خام و ...) و تاریخ منجمد کردن بر روى آن ذکر شده باشد. چنین برچسبى را با اطلاعاتى کلى‏تر شامل فهرست مواد غذایى داخل هر سبد، کشو، قفسه و یا طبقه نیز تهیه کرده و در محل مناسب بچسبانید؛ به این ترتیب دسترسى به مواد غذایى مورد نیاز بسیار آسان خواهد شد.
- از کنار هم چیدن و چسباندن ظروف و مواد غذایى در داخل یخچال و فریزر پرهیز کنید، چون این کار گردش هوا را در داخل یخچال یا فریزر دچار اختلال کرده و سبب افزایش مصرف برق مى‏شود.
- تنظیم فریزر به طورى که هوا بتواند آزادانه در تمام قسمت‏هاى محصول به گردش در آید، اهمیت دارد.
- تا حد امکان فاصله زمان پخت و مصرف و یا خروج مواد غذایى از یخچال و فریزر و مصرف، باید کوتاه در نظر گرفته شود.
- از خرید غذاهاى منجمد شده که بیش از اندازه به صورت منجمد نگهدارى شده‏اند، خوددارى کنید.
- از منجمد کردن مواد غذایى و سبزیجات در فصل‏هایى که به طور تازه در دسترس هستند، خوددارى نمایید.
- مواد غذایى از انجماد خارج شده را دوباره منجمد نکنید.
- در جریان رفع انجماد، مقدار قابل توجهى از املاح و ویتامین‏هاى محلول در آبِ بافت منجمد شده از آن خارج مى‏شود.
- سبزى‏ها را نباید براى مصرف از انجماد خارج کرد، زیرا با افزایش دما و آب شدن کریستال‏هاى یخ، دیواره سلول‏هاى لطیف سبزى پاره شده و مواد مغذى به همراه آب بیرون مى‏ریزد و ضایع مى‏شود. با این تغییر، فرم ظاهرى و رنگ سبزى نیز از حالت طبیعى خارج مى‏شود.
- میوه‏ها و سبزى‏هاى منجمد را باید در حالت انجماد استفاده کرد. بنابراین به هیچ وجه قبل از مصرف، آنها را از انجماد خارج نکنید، زیرا با خروج از انجماد، میوه‏ها و سبزى‏ها ارزش غذایى خود را از دست مى‏دهند.
- زمان مناسب براى نگهدارى سبزیجات را حداکثر شش ماه مى‏توان ذکر کرد که البته بهترین مدت سه ماه است، اما متأسفانه برخى از خانواده‏ها مواد غذایى را گاهى تا یک سال نیز در فریزر نگهدارى مى‏کنند. غذایى که یک سال در فریزر بماند تبدیل به تفاله مى‏شود و اصلاً ارزش غذایى ندارد.