توصیه هایى براى زندگى سالمتر

نویسنده


 

توصیه‏هایى براى زندگى سالم‏تر

شراره انصار

1- سبزى‏ها را به صورت تازه مصرف کنید. با این کار ویتامین‏هاى آنها بیشتر حفظ مى‏شود.
2- در مواقعى که استفاده از نمک باید محدود شود، اضافه کردن سبزى‏هاى معطر مانند نعناع، ریحان، گشنیز به غذا طعم و عطر مطلوب مى‏دهد.
3- براى خرد کردن سبزى‏ها از چاقوى تیز استفاده کنید تا از خراب شدن و از بین رفتن ویتامین‏هاى آن جلوگیرى شود.
4- براى پخت سبزى‏ها از مقدار کمى آب استفاده کنید، آب حاصل از پخت را در غذا مصرف کنید.
5- سبزى‏ها بخصوص آنها که با ریشه از مزرعه به مغازه منتقل مى‏شوند معمولاً آلوده به تخم انگل و میکروب‏ها هستند. این نوع سبزى‏ها را به دقت بشویید و ضد عفونى کنید.
6- در انتقال سبزى از مغازه به خانه دقت کنید که آنها را در کنار سایر مواد غذایى نگذارید. زیرا باعث آلوده شدن مواد غذایى مى‏شود.
7- شیر و لبنیات بهترین منبع کلسیم هستند. براى پیشگیرى از ابتلا به پوکى استخوان در هر سنى که هستید، روزانه حداقل دو لیوان شیر و یا جایگزین‏هاى آن را مانند پنیر، ماست و کشک مصرف کنید.
8- در مصرف نوشابه‏هاى گازدار افراط نکنید. مصرف مداوم آنها به دلیل ایجاد اختلال در جذب کلسیم از عوامل مؤثر ابتلا به پوکى استخوان است.
9- به جاى انواع نوشابه‏هاى شیرین گازدار و آب میوه‏هاى صنعتى از نوشیدنى‏هاى سالم‏تر مانند آب، دوغ، شیر و آب میوه‏هاى طبیعى استفاده کنید.
10- هنگام طبخ غذا، تا حد امکان نمک کمتر به غذا اضافه کنید.
11- مصرف نمک را کاهش دهید ولى براى همان مقدار کم از نمک یددار استفاده کنید.
12- نمک یددار را در ظرف‏هاى سربسته و دور از نور و رطوبت نگهدارى کنید تا ید موجود در آن از بین نرود.
13- ویتامین C، جذب آهن غذا را افزایش مى‏دهد. بنابراین همراه با غذا، سالاد شامل گوجه‏فرنگى، کاهو، کلم و فلفل سبز دلمه‏اى مصرف کنید.
14- مصرف چاى همراه با غذا یا بلافاصله قبل و پس از غذا جذب آهن را کاهش مى‏دهد. بنابراین از نوشیدن چاى یک ساعت قبل و یک تا دو ساعت بعد از صرف غذا خوددارى کنید.
15- افزودن مقدار کمى گوشت به غذاهاى گیاهى، جذب آهن غذا را افزایش مى‏دهد.
16- آهن موجود در گوشت‏ها به ویژه گوشت قرمز قابلیت جذب بهترى دارد.