بهداشت ظروف مواد غذایى

نویسنده


 

بهداشت ظروف مواد غذایى‏

شراره انصار

ظروف ملامینى:

این ظروف باید داراى مُهر استاندارد یا پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى باشند، در غیر این صورت احتمال دارد که از کربنات کلسیم در تهیه آن استفاده شده باشد که کاملاً خطرناک است. ظروف ملامین تقلبى اغلب در واحد حجم داراى وزن کمترى هستند یعنى سبک‏ترند. جهت برّاق بودن ظروف ملامین از پوششى به نام «گلیزر» استفاده مى‏شود که مانند لعاب عمل کرده و باعث براقیت ظرف مى‏شود. بدیهى است در صورت مناسب نبودن گلیزر یا استفاده طولانى‏مدت ممکن است این پوشش آسیب ببیند.
ظروف ملامین را نباید با اجسام خشن مانند سیم ظرفشویى شست، چون خش برمى‏دارند. همچنین هنگام بریدن میوه باید مراقب باشید تا چاقوى تیز با ظروف برخورد نکند و باعث از بین رفتن لعاب محافظ نشود که در این صورت میکروب‏ها به راحتى به ظروف نفوذ مى‏کنند و در نوبت‏هاى استفاده بعدى موجب آلودگى غذاها مى‏شوند. همچنین مرور زمان ممکن است باعث از بین رفتن کیفیت این ظروف و یا لب‏پر شدن آنها شود.
به دلیل نفوذ میکروب‏ها، استفاده از ملامین‏هاى ترک‏دار و کهنه توصیه نمى‏شود.

ظروف بلورى:

ظروف بلورى مشکلى براى سلامتى ایجاد نمى‏کنند و به راحتى آلوده نمى‏شوند. از بدنه و خارج از ظروف هم به محتویات داخل ظروف دید کافى وجود دارد که اینها از محاسن این ظروف است. اما هنگام استفاده از این ظروف به خاطر داشته باشید که نباید آنها را روى حرارت مستقیم قرار دهید. همچنین این ظروف نباید در معرض شوک حرارتى قرار گیرند یعنى نباید آنها را بلافاصله سرد و یا گرم کرد. براى شستشو مى‏توان در آب ولرم به همراه انواع شوینده‏ها استفاده کرد. اگر لب‏پَر شوند، موجب تجمع میکروب‏ها مى‏شوند و دیگر نباید مورد استفاده قرار گیرند.

ظروف پیرکس:

ظروف پیرکس در برابر حرارت مقاومت زیادى داشته و ترک نمى‏خورند. این خاصیت باعث مى‏شود که ظروف پیرکس علاوه بر سرو غذا، در پخت و پز نیز مورد استفاده قرار گیرند. ظروف شیشه‏اى به دلیل اینکه با ماده غذایى واکنش ندارند و مقاوم به حرارت بوده و به راحتى قابل شستشو و ضد عفونى هستند، جزء بهترین ظروف مى‏باشند.

ظروف چینى:

ظروف چینى یکى از سالم‏ترین ظروف غذاخورى هستند. در حقیقت این ظروف لعاب‏دار هستند و تا زمانى که ظرف آسیب فیزیکى ندیده باشد، مقاوم است و به محض لب‏پر شدن، بهتر است از استفاده آن خوددارى شود.
در شستشوى ظروف چینى بهتر است از سفیدکننده‏ها و اجسام خشن مانند سیم ظرفشویى استفاده نشود تا جلاى لعاب از بین نرود. چینى‏ها بر خلاف جنس‏هایى مانند بلور در تماس با غذاى داغ زود داغ نمى‏شوند و همچنین با سرد و گرم شدن به راحتى نمى‏شکنند.

ظروف تفلونى:

یکى از پوشش‏هاى مقاوم به حرارت تفلون مى‏باشد که در حقیقت پوششى به روى ظروف آهنى است. نوع و ضخامت پوشش تفلون در کارآیى آن بسیار مهم است. بنابراین باید از استفاده از ظروف تفلونى که لایه داخلى آنها آسیب دیده اجتناب کرد و نباید این ظروف را مجدداً بازسازى کرد. براى شستشوى این ظروف حتماً از ابر استفاده کنید و قاشق فلزى را هم به ته ظرف تفلونى نکشید و براى این کار از قاشق‏هاى تفلون یا چوبى استفاده کنید.
در مورد ظروف تفلون توجه به این نکته ضرورى است که تنها ظروفى که در کارخانه‏هایى با مجوز پروانه ساخت از وزارت بهداشت تولید مى‏شوند، استاندارد و بهداشتى هستند.

ظروف یک بار مصرف و پلاستیکى:

با توجه به تنوع بسیار زیاد مواد اولیه پلاستیکى، هر ظرفى براى مصرف غذا مناسب نیست. بهترین توصیه این است که از ظروف پلاستیکى تهیه شده از مواد نو و ترجیحاً سفیدرنگ استفاده شود.
استفاده از لیوان‏هاى یک بار مصرف که بى‏رنگ و شفاف هستند براى نوشیدنى‏هاى داغ مانند قهوه و چاى مناسب نیستند و باعث ایجاد عوارض در انسان مى‏شود.
هنگام استفاده از ظروف یک بار مصرف رنگى، احتیاط بیشترى لازم است چرا که جنس این ظروف به گونه‏اى است که توانایى نگهدارى رنگ را ندارند و هنگام تماس با چاى یا غذاى داغ رنگ حل مى‏شود و یک لایه از آن وارد غذا یا چاى مى‏شود.

منابع: -

1- «بهداشت و ایمنى مواد غذایى»، تألیف: دکتر سوسن محمودى و همکاران.
2- «نشریه سلامت»، شماره 30، پانزدهم مرداد 1384.