کتابخانه پیام زن


 

کتابخانه پیام زن‏
مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏

مریم کاویانپور

نقش و حقوق کارکنان در سازمان‏ها از دیدگاه امام على(ع)

على‏اصغر عطّاران طوسى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: دوم / 1385
تعداد صفحه: 247 صفحه‏
قیمت: 22000 ریال‏
فرمان‏هاى امیر مؤمنان على(ع) به کارگزاران خویش، بهترین ارمغان براى کارکنان در راستاى آشنایى بیشتر با نقش و جایگاه خویش و آگاهى بهتر از حقوق خود مى‏باشد.
این کتاب که اولین نوشتار مؤلف از سلسله پژوهش‏هاى «سازمان و مدیریت اسلامى» مى‏باشد به بررسى «نقش و حقوق کارکنان در سازمان‏ها از دیدگاه امام على(ع)» پرداخته است.

حیات پاکان (داستان‏هایى از زندگى پیامبر اکرم، امیر مؤمنان و حضرت فاطمه (علیهم‏السلام))

مهدى محدثى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: سوم / 1385
تعداد صفحه: 80 صفحه‏
قیمت: 7500 ریال‏
گفتار و کردار پیشوایان معصوم ما، پرفروغ‏ترین چراغى است که فرا راه انسان‏ها برافروخته شده و با پیروى از آنان رسیدن به سرمنزل مقصود حتمى است.
مجموعه «حیات پاکان» دربردارنده فرازهایى از سیره چهارده معصوم(ع) و به شکل داستان براى نوجوانان نوشته شده است.

کودکان گمشده (داستان‏هایى از زندگى امام حسین(ع))

محمود پوروهاب‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: دوم / 1385
تعداد صفحه: 87 صفحه‏
قیمت: 9500 ریال‏
در این کتاب داستان‏هایى آموزنده از زندگانى امام حسین(ع) آمده است.
بعضى از عناوین این کتاب از این قرار است:
مهمان کوچک پیامبر، شجاعت امام، چرا اینقدر غمگینى؟، دوست کوچک حسین(ع)، مهربانى امام، شیعه واقعى و ... .

بارقه، دخترى از تبار یاس‏ها

ناهید طیّبى‏
تهیه: مجله پیام زن‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: دوم / 1385
تعداد صفحه: 80 صفحه‏
قیمت: 7000 ریال‏
«بارقه» قصه دخترى است از تبار خورشید و از تیره یاس‏ها؛ یاس‏هاى سپید و عطرآگین. از عمر او سه بهار بیشتر نگذشته بود ولى هر برگ از دفتر زندگى‏اش پنجره‏اى به بوستان باورهاى دینى مى‏گشاید؛ پنجره‏اى کوچک که در پشت آن انسان‏هاى بزرگ و وارسته‏اى ایستاده‏اند. بارقه که در سایه تربیت عاشقانه مادر و عنایت خردمندانه پدر، نورى به چهره داشت، چراغ ره صد قافله مى‏شود که در وادى تیه، حائر و سرگشته بودند. این کتاب نخست در چند قسمت در مجله پیام زن منتشر شده است.

راه مهدى(عج)

سیدرضا صدر
به اهتمام سیدباقر خسروشاهى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: سوم / 1385
تعداد صفحه: 272 صفحه‏
قیمت: 25000 ریال‏
«راه مهدى» به بحث در باره خاستگاه فطرى اندیشه ظهور مصلح پرداخته و با استدلال عقلى و استناد به روایاتى از پیامبر(ص) و امامان(ع) اثبات کرده است که منجى و مصلح، شخص معین و معصوم از آل رسول(ص) است. نویسنده با بررسى اوضاع عصر حضور و غیبت صغرا و کبرا و چگونگى ارتباط حضرت مهدى(عج) با مردم، به تبیین روز غیبت ایشان و کیفیت استفاده مردم از هدایت‏هاى آن امام غایب پرداخته است.

کیفر گناه و آثار و عواقب خطرناک آن‏

سیدهاشم رسولى محلاتى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: بیستم‏
تعداد صفحه: 424 صفحه‏
قیمت: 39500 ریال‏
گناه، آفت خانمان‏سوزى است که اگر بر درخت وجود آدمى رسوخ کند همه نعمت‏هاى مادى و معنوى را با خود مى‏برد و نکبت و شوربختى را به جاى آن مى‏نشاند؛ از همین‏رو قرآن و روایات، انسان را شدیداً به پرهیز از آن هشدار داده‏اند.
نویسنده نیز در این اثر با مدد جستن از قرآن و سیره پیشوایان معصوم(ع) به بررسى همه‏جانبه عواقب وخیم گناه پرداخته و آن را در هشت بخش سامان داده است.

بازگشت به دنیا در پایان تاریخ‏

خدامراد سلیمیان‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: دوم / 1385
تعداد صفحه: 256 صفحه‏
قیمت: 22000 ریال‏
رجعت، بازگشت دو گروه از مردگانِ مؤمنان محض و کافران محض، پس از ظهور حضرت مهدى(عج) است تا مؤمنان از برپایى حکومتِ عدل شاد گردند و کافران در اندوه و تألّم به سر برند.
اما این رجعت و پایان یافتن تاریخ، چه زمانى به وقوع مى‏پیوندد؟ رجعت‏کنندگان چه کسانى‏اند؟ در آن روزگار، تکلیف و مسئول بودن چه معنا دارد؟ مجازات و پاداش چگونه است؟ نگرگاههاى مذاهب گوناگون در باره رجعت چیست؟ و سؤال‏هاى دیگر از این قبیل، موضوعاتى است که در این کتاب بررسى مى‏شود.

پرسش‏هاى سعید

مهدى زیرکى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: پنجم / 1385
تعداد صفحه: 64 صفحه‏
قیمت: 5500 ریال‏
نویسنده که خود مدتى در میان نوجوانان زیسته و با روحیات آنان آشنا شده است، با قلمى روان و ساده 21 خاطره شیرین از دو نوجوان، سعید و امیرحسین نقل مى‏کند. آن دو که در سال سوم راهنمایى درس مى‏خوانند، همواره در پى یافتن چرایىِ رویدادها هستند از این‏رو در مورد هر حادثه‏اى مى‏اندیشند و براى خود سؤال‏هایى مطرح مى‏سازند و براى دست یافتن به پاسخ آنها هر گونه کوششى مى‏کنند. سؤال‏هایى که معمولاً براى نوجوانان مطرح است.

شمع و پروانه (مجموعه همراه با امام زمان)

پدیدآورندگان: محمد قربانى، محمود لطیفیان، على‏رضا فتحیان، مجید ملامحمدى و محمدرضا اصلانى‏
تهیه: مؤسسه فرهنگى انتظار نور
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: دوم / 1385
تعداد صفحه: 119 صفحه‏
قیمت: 11000 ریال‏
مى‏خواهیم با «امام زمانِ» خود باشیم، در انتظار او به سر بریم، با او به جنگِ جهل و نادانى و بى‏عدالتى برویم، جهان را از ظلم و ستم رهایى دهیم و با «خورشید» هم‏آغوش شویم.
براى این کار ابتدا باید با خودِ «او»، راهش، یارانش و ... آشنا شویم. او کیست؟ چه مى‏کند؟ یارانش کیانند، چه صفاتى دارند؟ و ... .
در مجموعه «شمع و پروانه» معارف گوناگون در این باره در قالب قصه و حکایت، سرگرمى، شعر و ... ارائه مى‏شود.

شهود و شناخت (ترجمه و شرح صحیفه سجادیه) ج‏4

حسن ممدوحى کرمانشاهى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 500 صفحه‏
قیمت: 47000 ریال‏
صحیفه سجادیه، زبور آل‏محمد(ص) و انجیل اهل بیت و میراث سترگ حضرت امام زین‏العابدین(ع) است که منظومه اندیشه اسلامى را در قالب دعا، ترسیم مى‏کند. بر این کتاب، تاکنون شرح‏هاى مختلفى نوشته شده که هر کدام از جنبه‏اى قابل استفاده‏اند. اما این اثر که در چهار جلد سامان یافته، هر یک از دعاهاى موجود در صحیفه سجادیه را به طور جداگانه، به تناسب موضوعات، تقطیع کرده، و پس از اعراب‏گذارى دقیق، ترجمه پارسى روانى از آن ارائه داده است.
علاوه بر اینها، نکته مهم در این شرح آن است که واژگان مشکل هر دعا را به دقت معنا کرده سپس شرح مفصّلى از مطالب و موضوعات، ارائه مى‏دهد.

نیمه‏شبى در حلّه‏

مظفر سالارى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: دوم / 1385
تعداد صفحه: 240 صفحه‏
قیمت: 19500 ریال‏
اسماعیل، روز پنجشنبه بیرون از شهر «حلّه» در دجله غسل کرد و لباس پاکیزه پوشید تا براى آخرین بار به زیارت قبر امامان(ع) و سرداب مقدس برود. وقتى به حصار شهر رسید ناگاه چهار اسب‏سوار را در مقابل خود دید. یکى از آنها جوان موقّر و باهیبتى بود. اسماعیل فکر کرد که او از بزرگان این منطقه است. در همین اندیشه بود که مرد موقّر پیش آمد و از او پرسید: تو اسماعیلِ هرقلى هستى؟ اسماعیل در شگفت شد که از کجا نام او را مى‏داند و از همین جا ماجرا آغاز شد ... .

نظم و انضباط

تهیه: مرکز پژوهش‏هاى اسلامى صدا و سیما
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: دوم / 1385
تعداد صفحه: 184 صفحه‏
قیمت: 15500 ریال‏
سرگذشت انسان‏هاى موفق - بى‏هیچ استثنایى - همه حکایت از این دارد که آنان با مددگیرى از «نظم و انضباط» به هدف‏هاى مادى یا معنوى خود رسیده‏اند. همچنین جامعه‏هاى متمدن، جوامعى‏اند که عنصر «نظم» در همه امور اجتماعى، سیاسى، فرهنگى، اقتصادى و نظامى آن چشمگیر است. پس براى پیشرفت فردى و اجتماعى باید با قانون خلقت - نظم - همراه شد و راههاى تقویت آن را شناخت و آفت‏هایش را برطرف کرد. این اثر در هشت فصل، این موضوع را بررسى کرده است.

اخلاق معاشرت‏

جواد محدثى‏
تهیه: مجله پیام زن‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: دهم / 1385
تعداد صفحه: 255 صفحه‏
قیمت: 19000 ریال‏
«اخلاق معاشرت» که به خوبى مورد استقبال خوانندگان قرار گرفته نوشتارى است در باب معیشت و معاشرت، که با عنایت به آیات و روایات، جلوه‏هاى زندگى مکتبى و معاشرت نیکو را بیان مى‏کند.
این مجموعه که رهنمودهاى اخلاقى دینى است در معاشرت با دیگران، نخست در سال‏هاى 78 - 1376 در مجله پیام زن با عنوان «اخلاق معاشرت» انتشار یافته است.

چشم به راه مهدى(عج)

جمعى از نویسندگان مجله حوزه‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: چهارم / 1385
تعداد صفحه: 496 صفحه‏
قیمت: 42000 ریال‏
یکى از مطالبى که همه ادیان بر آن اتفاق دارند، ظهور شخصى آسمانى است که عالم را نجات خواهد داد. او را در هر دینى به نامى مى‏خوانند. او عالم را پس از ظلم و بیداد، پر از عدل و داد خواهد کرد و ریشه ناپاکى و تباهى را بر مى‏کَند.
در این کتاب، مباحث زیر آمده است:
امام زمان(عج) و رسالت حوزه‏هاى علوم دینى، ارتباط با امام زمان(عج) در عصر غیبت، حکومت اسلامى در عصر انتظار، مهدویت و مدینه فاضله و بسیارى از مطالب جالب و خواندنى دیگر.

آشنایى با اسوه‏ها

جواد محدثى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 432 صفحه‏
قیمت: 39500 ریال‏
آشنایى با شخصیت و زندگى اسوه‏هاى مکتبى، چراغ راه نسل امروز و الگوى ایمان و عمل است. آنان همچون قله‏هایى در پهنه تاریخ، سرفراز ایستاده‏اند و انسان‏ها را به پیمودن این راه فرا مى‏خوانند. در این مجموعه با زندگى و چهره فروزان این ده الگو و اسوه آشنا مى‏شوید.
سلمان فارسى، بلال، عمار یاسر، حبیب بن‏مظاهر، عبداللَّه بن‏مسعود، حمزه سیدالشهدا، حجر بن‏عدى، مسلم بن‏عقیل، میثم تمّار، عباس بن‏على.
این مجموعه ابتدا و جداگانه نیز به صورت کتابچه‏هایى جدا جدا در باره هر یک از این ده الگوى کمال و فضیلت منتشر شده است.

پژوهشنامه پیام غدیر

سال دوم، بهار 1385
قیمت: 7000 ریال‏
«پیام غدیر» فصلنامه‏اى است فرهنگى با روش پژوهشى که به همت بنیاد پژوهشى فرهنگى پیمان غدیر در شهرستان جهرم منتشر مى‏شود. این فصلنامه در صدد است که پیامِ پیام‏آور غدیر را براى این عصر و نسل و به زبان مخاطبان آن تبیین و ابلاغ کند.
در این شماره مى‏خوانید:
تکمیل فکر بشر با یاد خدا
محمد(ص) در کلام خدا
یکصد و ده قطره از دریاى غدیر
شعر گفتگو و ... .

تفسیر کاشف (سوره‏هاى آل‏عمران و نساء)

محمدجواد مغنیه‏
ترجمه: موسى دانش‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 800 صفحه‏
قیمت: 65000 ریال‏
قرآن کریم، منشور جاودانه آسمانى است که پاسخگوى نیازهاى عملى، معنوى، فرهنگى و اخلاقى انسان همه عصرها و نسل‏هاست. بهره‏ورى از معارف بلند قرآن از راه آشنایى با روش و ساز و کار فهم و درک آن است که در اصطلاح «تفسیر» گفته مى‏شود.
عالم نواندیش شیعى، مرحوم شیخ محمدجواد مغنیه از جمله کسانى بود که با آگاهى از زمان خویش و نیازهاى آن، رویکردى هدایت‏جویانه و پرسشگرانه به قرآن داشت و بدین‏سان تفسیر وى افزون بر آنچه در تفاسیر کهن از شرح واژه‏ها و ترکیب‏ها و ... آمده است، در پى بهره‏جویى از پیام‏هاى قرآن براى حل مشکلات اجتماعى و سیاسى مسلمانان به ویژه نسل جوان است.
وى قرآن را کتاب دین، هدایت، اصلاح و قانون مى‏داند و معتقد است نخستین هدف قرآن در صلح و امنیت زیستن بشر است تا در پرتو آن راه کرامت و سعادت را بپیماید.
نظر به اهمیت و ارزش‏هاى این تفسیر، دفتر تبلیغات اسلامى خراسان، ترجمه آن را وجهه همت خویش گردانیده و تقدیم ره‏پویان ساحت قرآن کرده است.

بهترین باباى دنیا (داستان‏هایى از زندگى پیامبر(ص))

محمود پوروهاب‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: دوم / 1385
تعداد صفحه: 88 صفحه‏
قیمت: 9500 ریال‏
این کتاب که براى گروه سنى کودک و نوجوان نگاشته شده است، داستان‏هایى آموزنده از زندگى پیامبر اکرم(ص) است. با عنوان‏هایى مانند: به جاى حضرت فاطمه(ع)، خاله مثل مادر، اطاعت از پدر و مادر، خصلت بد و ... .

گفتمان مهدویت (جلد اول تا ششم)

تهیه: مؤسسه فرهنگى انتظار نور
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
انسان همواره در مسیر سعادت خویش، به گفتگوى فرهنگى نیازمند بوده است. در میان تمام این گفتگوها، تلاش عالمانه فرزانگان و اندیشوران که شمع مجلس و شاهد محفل‏شان یاد یار غایب، منجى موعود واقعى بشریت، حضرت بقیةاللَّه الاعظم حجت بن‏الحسن العسکرى(عج) است، بایسته‏ترین کوشش را دارند.
این مجموعه با استفاده از آراى متفکران و دانشمندان حوزه و دانشگاه به تبیین ابعاد گوناگون مسئله مهدویت مى‏پردازد و ضمن گسترش فرهنگ ناب مهدویت در میان مخاطبان حوزوى و دانشگاهى، شبهات و سؤالات موجود در این زمینه را بررسى کرده، در حد امکان پاسخ‏هاى منطقى، مستدل و اقناع‏کننده به افکار تشنه ارائه مى‏دهد.

بهشت براى همسایه (داستان‏هایى از زندگى امام صادق(ع))

مجید ملامحمدى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: دوم / 1385
تعداد صفحه: 96 صفحه‏
قیمت: 10000 ریال‏
یکى از مجموعه چهارده جلدى قصه‏هاى کوچک از زندگى چهارده معصوم(ع)، «بهشت براى همسایه» است که به قلمى روان زندگى امام صادق(ع) را به تصویر کشیده است.
نان و انار دزدى، سرانجام سخن زشت، دینارهاى طلا و ... از عناوین این کتاب است.

عصر زندگى و چگونگى آینده انسان و اسلام (پژوهشى در انقلاب جهانى مهدى(عج))

محمد حکیمى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: ششم / 1385
تعداد صفحه: 312 صفحه‏
قیمت: 22000 ریال‏
«عصر زندگى» حکایت عصر به فعلیت رسیدن استعدادهاى بالقوه آدمى، شکوفایى کامل معنویت‏هاست؛ عصرى که در آن وحدت عقیدتى تحقق مى‏یابد انحراف‏هاى فکرى اصلاح مى‏شود، رفاه اقتصادى به وجود مى‏آید، علم و عقل به تکامل مى‏رسد، امنیت اجتماعى برقرار مى‏شود و ... و همه اینها براى بشر نومید و مظلوم امروز و زنده نگه داشتن حس امید و حالت انتظار کارى ارزشمند و بزرگ است، زیرا امید تحقق آن عصر، آدمى را به تکاپو وا مى‏دارد و انتظار منتظَر، یعنى به بار نشستن همه آن آرمان‏ها و خواسته‏ها.

چشم‏اندازى به حکومت مهدى(عج)

نجم‏الدین طبسى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: پنجم / 1385
تعداد صفحه: 224 صفحه‏
قیمت: 17500 ریال‏
شیعه به انتظار زنده است و انتظار فرج از برترین عبادت‏هاست. در بینش تاریخى شیعه، حتماً دنیا روى حکومت عدل امام زمان(عج) را خواهد دید و بساط ستم درنوردیده خواهد شد.
نویسنده در «چشم‏اندازى به حکومت مهدى(عج)» از موضوعى سخن گفته که در زمینه امام زمان‏شناسى کمتر بدان پرداخته شده است. وى از چگونگى قیام، نظام حکومتى و شیوه زمامدارى آن حضرت بحث کرده است.