پژواک


 

پژواک‏

چندین سال است که مجله شما را مى‏خوانم. مطالب خوبى دارید ولى یک انتقاد هم دارم. اول اینکه چرا صفحات مجله را رنگى چاپ نمى‏کنید تا براى جوانان جالب باشد و دوم اینکه طراحى‏هاى مجله براى من که 53 سال دارم خسته‏کننده است و دیدنش آدم را غصه‏دار مى‏کند بماند به جوان‏ها. شاید من هم بتوانم تا حدى این طرح‏هاى تکرارى را در طول چند سال گذشته قبول کنم ولى جوان‏هایمان این طرح‏ها را نمى‏پسندند و بدتر باعث ایجاد دافعه در آنها مى‏شود و مجله‏تان را نمى‏خوانند. البته عکس‏ها خیلى بد نیست؛ تنوع دارد ولى طرح‏ها جالب نیست. مثلاً در شماره 175 مجله، طرح‏هاى صفحات 42 و 74 بسیار غم‏انگیز است و هیچ جذابیتى ندارد. حتماً نظرات مرا به مسئولان و طراحان این کارها برسانید. صدیقه سجادى - قم‏
خواهر محترم، از حُسن توجه و دقت شما به مجله خودتان سپاسگزاریم اما در مورد چاپ رنگى مجله باید اعلام کنیم هر چند رنگ در بحث تبلیغات عنصر بسیار مهمى است ولى متأسفانه فعلاً براى مجله امکان‏پذیر نیست تا صفحات رنگى داشته باشد.
در مورد طرح‏هاى مجله هم سعى خواهیم کرد پس از این تنوع بیشترى در مجله ایجاد کنیم.

به پیوست، مطلبى جهت درج در مجله ارسال مى‏کنم. خواهشمند است در صورت صلاحدید براى چاپ آن اقدام نمایید. نجمه مصدقى - استان بوشهر - جم‏
خواهر گرامى، یکى از مطالب شما قطعه ادبى است که متأسفانه نه عنوان دارد و نه تا حد لازم آن را در ذهن‏تان پرورش داده‏اید. البته باید اعتراف کرد که تخیل خوبى دارید و مى‏توانید این قطعه را دوباره‏نویسى کرده و برایمان ارسال کنید تا در بخش «دختران بهار» چاپ شود. اما در مورد چهار یادداشت دیگرتان که شبیه کاریکلماتور است باید گفت تمامى آنها تصویرهاى ذهنى شما هستند که به نظر مى‏رسد جایشان در میان خطوط یک اثر ادبى دیگر است و جا دارد که روى آنها کار کنید و به این تصاویر بال و پر بدهید. حتى مى‏توانید از آنها به عنوان ایده‏اى براى نگارش یک داستان استفاده کنید.

مجله‏تان تنوع کمى دارد. مى‏توانید با چاپ گزارش‏هایى از فرماندهان دفاع مقدس و خانواده‏هایشان، شعراى جوان، تربیت دختران جوان، مسائل پزشکى، مشکلات زنان در دادگاههاى خانواده، زنان آزاده، حقوق زنان در اجتماع و خانواده از دیدگاه اسلام و غرب و همچنین کتاب امثال و حکَم، تنوع بیشترى به مطالب‏تان بدهید.
خوب است مشترکان مجله را راهنمایى کنید که چه کتاب‏هایى را مطالعه کنند و همچنین از آنها بخواهید که انتقادات و پیشنهادات خودشان را براى مجله بفرستند. در صورت امکان مجله هم رنگى چاپ شود. حمیدرضا رحمتى - قم‏
برادر محترم، «پیام زن» هر گونه انتقاد و پیشنهادى را که از سوى خوانندگان به مجله ارسال شود بدون هیچ گونه پرده‏پوشى در این بخش چاپ مى‏کند و تا جایى که امکان‏پذیر باشد براى پیشنهادات سازنده برنامه‏ریزى مى‏کند.
اما در مورد گزارش‏هایى که خواسته‏اید مجله در مورد آنها اقدام کند باید گفت روى تمام موضوعات تا به حال کم و بیش کار شده و مقالات و گزارش‏هایى هم چاپ شده است.
اما در مورد کتاب‏خوانى باید گفت تشویق خوانندگان به فرهنگ مطالعه کار بسیار خوبى است ولى ما نمى‏توانیم هر شماره عنوان کلى کتاب در حوزه‏هاى مختلف که هر ماه در کشور چاپ مى‏شوند، منتشر کنیم. انتخاب برخى از آنها نیز به منزله خطدهى ما به مخاطبان محسوب مى‏شود. تنها کارى که مجله مى‏تواند انجام دهد، معرفى کوتاه کتاب‏هایى است که از سوى نویسندگان و یا ناشران به دفتر مجله مى‏رسد. برخى کتاب‏هایى که سازگار با موضوع کار مجله است و تازه چاپ مى‏شود و از نظر علمى و سطح قابل معرفى تفصیلى باشد جداگانه معرّفى مى‏کنیم.
نقد کتاب در زمینه‏هاى مرتبط با نشریه هم یکى دیگر از کارهاى ماست که امیدواریم مد نظر علاقه‏مندان قرار گرفته باشد.
با تشکر از حُسن نظر شما، خوب بود پیشنهادات‏تان را روشن‏تر بیان مى‏کردید تا بهتر بتوانیم از دیدگاههاى شما استفاده کنیم.