اخبار


 

اخبار

اخبار ازدواج و خشونت در نشریات به بالاترین حد خود رسید

روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان با انتشار ویژه‏نامه «زن در آینه مطبوعات» اعلام کرد میزان اخبار مربوط به زنان در مهرماه سال جارى نسبت به ماه گذشته آن 7 درصد و نسبت به سال گذشته 25/15 درصد کاهش داشته است.
در مجموع، بیشترین اخبار منتشر شده در مورد زنان در کل روزنامه‏ها به ترتیب مربوط مى‏شود به اخبار زنان سایر کشورها، فرهنگى، آسیب‏هاى اجتماعى، مسائل اجتماعى، ورزشى، بهداشتى، سیاسى، علمى، حقوقى و آموزشى.
در موضوع آسیب‏هاى اجتماعى بیشترین عناوین خبرى به ترتیب به خشونت و مزاحمت، سرقت و کلاهبردارى، قتل و جنایت، فساد و فرار، طلاق، اعتیاد و خودکشى مربوط مى‏شود.
در موضوع مسائل اجتماعى نیز بیشترین خبرها مربوط به ازدواج و خانواده و در رتبه‏هاى بعدى، توسعه و مشارکت، اشتغال، تأمین و حمایت و اوقات فراغت است.
اخبار مطلوب مربوط به زنان 27/46 درصد اخبار، و خبرهاى نامطلوب 49/20 درصد و اخبار خنثى 22/33 درصد کل اخبار کشور را در مهر ماه تشکیل مى‏دهد.

طراحى لباس براساس حجاب و عفاف در راه است‏

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى در جمع اعضاى شوراى عالى سیاستگذارى نمایشگاه دوسالانه طرح لباس، اعلام کرد علاوه بر نظرات کارشناسان در امر مد و لباس، باید نظرات عالمان دینى و کسانى را که به دفاع از ارزش‏هاى حاکم مى‏پردازند، توجه کرد.
«صفار هرندى» ضمن تأکید بر اهمیت حجاب و عفاف در جامعه خاطرنشان کرد: طراحى لباس رابطه مستقیمى با حجاب و عفاف دارد. متولیان امر طراحى لباس هم نباید صرفاً دولتى باشند بلکه باید نظر مردم نیز در راستاى طرح لباس تأثیرگذار باشد.
وى افزود: نباید لباس‏هاى ایرانى فاخر که جاذبه بصرى دارند تنها در موزه‏هاى تاریخ نگهدارى شوند، بلکه باید لباس‏هایى با ویژگى‏هاى فرهنگ ما طراحى و به متن زندگى مردم وارد شود تا پیام فرهنگ ایرانى اسلامى را منتقل کند.
وى افزود: ما با کمک گرفتن از طراحان لباس در برخى از کشورهاى اسلامى مى‏توانیم الگوى مناسبى به جامعه ارائه کنیم. بدون شک در این عرصه به همکارى وزارت بازرگانى، اتحادیه تولیدکنندگان، اتحادیه صنوف توزیع‏کنندگان، مرکز امور زنان و خانواده، شوراى فرهنگى اجتماعى زنان و تشکل‏هاى سیاسى فرهنگى و دانشجویى دانشگاهها نیازمندیم.

نرخ بیکارى زنان در کشور 6/19 درصد است‏

معاون برنامه‏ریزى منابع انسانى و سیاستگذارى اشتغال وزارت کار با اشاره به بالاتر بودن نرخ بیکارى زنان فارغ‏التحصیل نسبت به مردان گفت: نرخ بیکارى زنان که بخش عمده آن را زنان فارغ‏التحصیل تشکیل مى‏دهد، 6/19 درصد است.
وى افزود: البته در برنامه چهارم توسعه پیش‏بینى شده که نرخ بیکارى زنان تا پایان سال 88 به 4/8 درصد کاهش یابد، لذا باید فرصت‏هاى شغلى بیشترى براى زنان ایجاد شود.
«فرشباف» با اشاره به ضرورت اصلاح نظام آموزشى بیان کرد: در این راستا به دنبال ایجاد واحدهایى براى آموزش مهارتى و کاربردى در کنار آموزش‏هاى تئورى با اولویت پذیرش زنان فارغ‏التحصیل هستیم و با مذاکراتى که با وزارت علوم انجام داده‏ایم به دنبال افزایش ظرفیت آموزش‏هاى کاربرى در کنار آموزش تئوریک هستیم.

زنان شاغل نباید در محدودیت قرار گیرند

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شوراى اسلامى مهم‏ترین بحث زنان کشور را دغدغه زنان سرپرست خانوار و امنیت شغلى بانوان دانست.
«عفت شریعتى» گفت: یکى از مشکلات عمده‏اى که امروز دولت، وزارت رفاه و نهادهایى چون بهزیستى، کمیته امداد و تأمین اجتماعى باید به آن توجه ویژه‏اى داشته باشند، وضعیت زنان سرپرست خانوار است. اگر به این زنان رسیدگى نشود، دچار مشکلات فراوانى خواهیم شد.
وى امنیت شغلى در جامعه براى زنان را از دغدغه‏هاى دیگر بانوان خواند و گفت: اگر اشتغال در جامعه بر مبناى جنسیت نبوده و براساس توانمندى و کارآیى باشد، مى‏توان ادعا کرد که در جامعه امنیت شغلى زنان محقق شده است.
نماینده مردم مشهد افزود: در کشور به رغم وجود زنان متخصص، متعهد و داراى فکر و اندیشه، متأسفانه ترکیب جنسیتى فارغ‏التحصیلان دانشگاهها با ترکیب مدیران و کارکنان دولت تناسب ندارد و قوه مجریه باید زمینه استفاده از این ظرفیت‏ها را ایجاد کند.
وى همچنین تبعیض میان زنان و مردان در برخوردارى از حقوق اشتغال را از دیگر دغدغه‏هاى جامعه زنان عنوان کرد و گفت: زنان بسیارى گلایه مى‏کنند که چرا از حقوق آنان مانند مردان حق بیمه و حق بازنشستگى کم شود، اما فرزندان آنان از مزایایى همچون مستمرى بعد از فوت برخوردار نمى‏شوند. عدم برخوردارى از حق عائله‏مندى از دیگر اعتراضات زنان است و باید به سمتى حرکت کنیم که زنان و مردان از حقوق برابر شهروندى برخوردار باشند.

زنان براى قبول مسئولیت‏هاى مهم اجتماعى آماده هستند

«عشرت شایق» با اشاره به ثبت‏نام 6 هزار و 945 نفر از زنان کشور در سومین دوره انتخابات شوراهاى شهر و روستا گفت: اعلام داوطلبى این تعداد از بانوان جهت خدمت در فضاى پرکار شوراها نشان‏دهنده آمادگى آنها براى قبول مسئولیت‏هاى مهم اجتماعى است.
به گفته وى هر چند این عمل به نوبه خود یک رویداد مثبت تلقى مى‏گردد، اما نمى‏تواند بیانگر همه ظرفیت‏هاى این قشر باشد.
نماینده مردم تبریز افزود: با توجه به افزایش سطح آگاهى علمى و تخصصى زنان کشور، باید امکان بروز و تأثیرگذارى این توانمندى‏ها در جامعه فراهم شود.
وى اظهار امیدوارى کرد که با حضور موفق زنان در شوراهاى شهر و روستا، زمینه لازم براى حضور پررنگ‏تر بانوان در دیگر صحنه‏هاى اجتماعى نیز به وجود آید.

زنان مى‏توانند به تبعیت از همسر نام خانوادگى خود را تغییر دهند

مدیر کل ثبت احوال استان تهران اعلام کرد امکان تعویض نام خانوادگى زن به تبعیت از شوهر امکان‏پذیر است و در صورت طلاق، زن مى‏تواند دوباره نام خانوادگى خود را به همان نام قبلى برگرداند، و شناسنامه جدید دریافت کند.
وى متذکر شد: زنان مى‏توانند از زمانى که به عقد دایم همسران خود در مى‏آیند به شعبات ثبت احوال مربوطه مراجعه و نسبت به تبعیت از نام خانوادگى شوهر، نام خود را تغییر دهند.
«سیداحمد قشمى» گفت: همچنین کسانى که اسامى نامناسب دارند و یا اینکه نزد پدرخوانده خود زندگى مى‏کنند بعد از 15 سالگى مى‏توانند به اداره ثبت احوال مراجعه و آزادانه نام خانوادگى خود را به نام خانوادگى پدرخوانده‏شان تغییر دهند.

زنان خانه‏دار بى‏برنامه‏اند

35 درصد زنان خانه‏دار کشور داراى وقت اضافه هستند ولى نمى‏دانند این وقت را چگونه بگذرانند.
دکتر «مجید ابهرى» گفت: اوقات فراغت یعنى زمان‏هایى که زنان براى انجام امور مربوط به خود در اختیار دارند. زنان شاغل تنها در روزهاى تعطیل، زمان فشرده و کوتاهى براى رسیدگى به کارهاى خود دارند که بیشتر آن را در نزد خانواده سپرى مى‏کنند اما زنان خانه‏دار اوقات فراغت بیشترى دارند که اغلب بدون برنامه سپرى مى‏شود و همین امر عاملى براى ایجاد اختلافات خانوادگى و تشنجات رفتارى، مشکلات عصبى و افسردگى خواهد بود.
وى افزود: زنان خانه‏دارى که وقت اضافه خود را به بطالت مى‏گذرانند از نظر علمى در همان دوران قبل از ازدواج متوقف شده‏اند در صورتى که مى‏توانند در برخى مشاغل خانگى که نیاز به تخصص ندارد فعالیت کنند و از این طریق به اقتصاد خانواده کمک کنند.

ایران فقط 30 خانه سلامت دارد

مدیر کل دفتر امور آسیب‏دیدگان اجتماعى سازمان بهزیستى اعلام کرد: خدمات اجتماعى سیار در حال حاضر تنها در 6 استان اجرا مى‏شود که پیش‏بینى شده به 30 استان کشور گسترش یابد.
«رجب محمدى» در خصوص مراکز اجتماعى براى مداخله و کنترل آسیب‏هاى اجتماعى در کشور گفت: در سراسر کشور 30 خانه سلامت، 21 مرکز بازپرورى زنان و دختران آسیب‏دیده اجتماعى، 62 مرکز مداخله در بحران، 91 مرکز مداخله در خانواده یا کاهش طلاق و 43 مرکز ساماندهى کودکان خیابانى وجود دارد.
وى گفت: مشاور «TS» در همه استان‏هاى کشور از طریق دفاتر مشاوره و آسیب‏هاى اجتماعى ارائه مى‏شود اما کارهاى اساسى و عمده مثل عمل جراحى در تهران انجام مى‏شود و تا به حال نیز با مشکلى از این نظر مواجه نبودیم که بخواهیم تعداد مراکز را افزایش دهیم.

کمبود اعتبار مانع بیمه زنان خانه‏دار شده است‏

معاون امور اجتماعى بهزیستى کشور اعلام کرد کمبود اعتبار مانع بیمه زنان خانه‏دار در سطح کشور شده است.
«محمدرضا خباز» گفت: از آغاز زمان طرح بیمه اجتماعى زنان خانه‏دار از سال 81 تاکنون 30 هزار نفر از زنان خانه‏دار سراسر کشور بیمه شده‏اند و طى این مدت 60 میلیارد ریال اعتبار براى بیمه این افراد توسط بهزیستى هزینه شده است.
وى تعداد زنان خانه‏دار کشور را 12 میلیون نفر عنوان کرد و افزود: متأسفانه به سبب کمبود اعتبار، بهزیستى تنها قادر به بیمه کردن این تعداد بوده است. این افراد ماهانه 50 هزار ریال توسط خودشان به بیمه پرداخت مى‏کنند و 50 هزار ریال هم از سوى سازمان بهزیستى براى آنها هزینه مى‏شود و در نهایت پس از ده، پانزده و بیست سال پس از گذشت شروع بیمه، از مزایاى بازنشستگى استفاده مى‏کنند.

حضور زنان در اقتصاد کشور افزایش یافت‏

مرکز توسعه انسانى سازمان ملل اعلام کرد حضور زنان ایرانى در عرصه فعالیت‏هاى اقتصادى ناگهان طى یک سال از 30 به 37 درصد مشارکت رسید.
با توجه به سرعت قابل توجه این افزایش همکارى اقتصادى، رتبه جهانى ایران از نظر فعالیت زنان در عرصه اقتصاد در میان 177 کشور جهان از جایگاه 157 به 132 رسید و 25 پله ترقى کرد.
مرکز توسعه انسانى سازمان ملل این افزایش قابل توجه در عرصه اقتصاد ایران را نکته‏اى مثبت در زمینه گسترش برابرى در ایران دانست اما در عین حال بر لزوم مدیریت حساب شده و کارشناسى این پدیده تأکید و اعلام کرد چنانچه مدیریت صحیح اعمال نشود سندرم‏هاى اجتماعى حاد در ایران بروز خواهد کرد.

ریشه خودکشى ضعف ایمان است‏

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد ممانعت‏سازى شرعى و قانونى در ارتباط با دختران و پسران در جامعه ایران یکى از دلایل سرخوردگى‏هاى عاطفى و تمایل به خودکشى در آنهاست.
«تحریرى» گفت: البته در زمینه گرایش دانشجویان ایرانى به خودکشى باید یک مطالعه تحقیقاتى انجام شود و نباید براساس ظن و گمان در این زمینه اظهار نظر کرد. وى افزود: با توجه به اینکه در کشور ما ارتباطات بین پسر و دختر داراى یکسرى موانع شرعى و قانونى است، این موضوع حادتر مى‏شود.
وى گفت به عنوان مثال اگر یک دختر با چندین پسر دوست باشد و یا بر عکس، چیزى دور از حرمت نیست اما در کشور ما این طور نیست. ریشه این عوامل همه در ضعف ایمان است و در کشورى که اکثریت مردم مسلمان هستند این اعتقاد به اسلام نباید فقط در حد اسم و شناسنامه باشد بلکه باید در باورهاى ما هم رسوخ کند.

«زن زیادى» سه جایزه به خود اختصاص داد

فیلم «زن زیادى» جایزه بهترین فیلم پنجاه و یکمین دوره جشنوراه فیلم آسیا و اقیانوسیه را از آنِ خود کرد.
«تهمینه میلانى» کارگردان این فیلم، سه جایزه بهترین فیلم، کارگردانى و فیلمنامه را از آنِ خود کرد و لقب فاتح این جشنواره را گرفت.
مدیر برنامه‏ریزى این جشنواره بین‏المللى گفت: فیلم‏هاى هنرى ایرانى از کیفیت بالایى برخوردارند. بالا بردن سطح حضور فیلم‏هاى ایرانى در این دوره نشان داد که سینماى هنرى ایران متوقف نشده و هنوز هم راه پیشرفت را مى‏پیماید.

بانک بانوان در کشور تشکیل خواهد شد

رئیس مجمع بانوان عضو شوراهاى اسلامى کشور گفت طرح تشکیل بانک ویژه بانوان در کشور در دست بررسى است.
«صدیقه قناد» گفت: براى تشکیل این بانک جلساتى با نمایندگان بانک مرکزى برگزار شده است. تشکیل این بانک نیازمند توجه ویژه دولت و اختصاص اعتبارات لازم است. «قناد» در تشریع فعالیت بانک بانوان افزود: این بانک در صورت تشکیل، تسهیلات ویژه‏اى را با شرایط آسان‏تر در مقایسه با بانک‏هاى دیگر در اختیار بانوان کارآفرین قرار مى‏دهد.

جشنواره زنان سینماگر برگزار مى‏شود

دومین جشنواره زنان سینماگر، یادواره پروین اعتصامى به همت خانه زنان هنرمند و اداره کل امور بانوان شهردارى تهران برگزار مى‏شود.
این جشنواره شامل سه بخش نیلوفر، نگاه نو و آثار ویژه پیامبر اعظم خواهد بود. در این سه بخش جایزه نیلوفر زرین به نام زنان فیلمساز برگزیده و نیلوفر سیمین به مردان فیلمسازى که در باره زنان فیلم ساخته‏اند، اهدا مى‏شود.
در بخش نگاه نو آثارى به نمایش در مى‏آیند که به فرهنگ شهروندى و شهرنشینى پرداخته باشند. در بخش پیامبر اعظم(ص) نیز به فیلمسازانى که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به سیره پیامبر اسلام در آثارشان توجه داشته‏اند، جایزه اهدا مى‏شود.
«فرناز قیصرى‏پور» دبیر خانه زنان هنرمند ایران گفت با توجه به پیام معاون امور سینمایى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، از این پس هر دوره، جشنواره با یادواره یکى از زنان هنرمند برگزار مى‏شود.

یک میلیون و 200 هزار کودک هر سال در جهان قربانى قاچاق انسان مى‏شوند

مدیر عامل سازمان دفاع از قربانیان خشونت اعلام کرد یک میلیون و 200 هزار کودک سالانه قربانى قاچاق انسان مى‏شوند.
«طاهرى» در سمینار «محیط، حامى کودک» گفت: متأسفانه على‏رغم وجود کنوانسیون حقوق کودک و پروتکل‏هاى الحاقى آن بسیارى از کودکان همچنان مورد آزار قرار مى‏گیرند.
وى خاطرنشان کرد: متأسفانه سالانه 20 درصد دختران و 5 تا 10 درصد پسران در جهان قربانى خشونت جنسى و همچنین 6 میلیون دختر به منظور بهره‏برى جنسى در آسیا ربوده مى‏شوند. همچنین 250 هزار کودک در دنیا به عنوان سرباز به خدمت گرفته شده‏اند.
وى گفت: یک میلیون و 400 هزار برده جنسى در دنیا وجود دارد که نیمى از آنها را کودکان تشکیل مى‏دهند. سازمان‏هاى غیر دولتى مى‏توانند با مداخله بهنگام در مورد کودکان داراى مشکل، نقش مهمى را در کاهش این معضل ایفا کنند.

طبق یک گزارش، روزانه 40 نفر در ایران به ایدز مبتلا مى‏شوند

مدیر برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز با اشاره به آمار ایدز در کشور اعلام کرد روزانه 40 نفر در ایران به ایدز مبتلا مى‏شوند.
«حمیدرضا ستایش» در نشست مشترک صندوق‏هاى سازمان ملل متحد در ایران که در فرهنگسراى ملل تهران برگزار شد گفت: متأسفانه ویروس ایدز در کشور در طول پنج سال اخیر رشد سریعى داشته چنانچه در فاصله دو سال گذشته شیوع این ویروس در کشور دو برابر شده است.
وى تصریح کرد: پیش‏بینى مى‏شود با روند فعلى، همین رشد را در طول دو سال آینده شاهد باشیم. برآوردها نشان مى‏دهد هم‏اکنون 60 تا 70 هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور وجود داشته باشند که برخى برآوردها این آمار را تا سقف 140 هزار نفر نیز پیش‏بینى مى‏کند.

نخستین جشنواره صنایع دستى زنان مسلمان برگزار مى‏شود

اولین جشنواره صنایع دستى زنان مسلمان جهان در حوزه صنایع دستى و هنر در شهر زنجان برگزار مى‏شود.
معاون صنایع دستى سازمان میراث فرهنگى استان زنجان اعلام کرد هدف از این جشنواره، بازاریابى و ارائه هنرهاى زنان مسلمان جهان است و در هیچ بخشى فروش صورت نخواهد گرفت.
وى گفت: جشنواره صنایع دستى زنان مسلمان با ایجاد تنوع و تفاوت در ماهیت برگزارى، ضمن ارائه هنر به معناى واقعى، جهانیان را با هنر زنان مسلمان آشنا مى‏سازد. این جشنواره در پى برگزارى موفق نخستین جشنواره سراسرى بانوى ایرانى - صنایع ایرانى، از 20 تا 25 دى ماه در زنجان برپا مى‏شود.

ازدواج اجبارى در آفریقا رایج است‏

ازدواج اجبارى دختران نوجوان موسوم به عروس‏هاى کم‏سن و سال به پدیده‏اى رایج در کشورهاى فقیر آفریقایى تبدیل شده است.
از مهم‏ترین پیامدهاى منفى ازدواج دختران جوان با مردان بزرگسال، افزایش احتمال مرگ مادران کم‏سن هنگام زایمان است.
در نیجریه 82 درصد دختران زیر 18 سال ازدواج زودرس دارند. در اتیوپى نیز 39 درصد دختران چنین سرنوشتى دارند.
بیشتر این دختران پیش از ازدواج همسر آینده‏شان را نمى‏بینند و بر خلاف همسالان خود از تحصیل محروم مى‏شوند.
شمار این عروس‏هاى کم‏سن و سال رو به افزایش است و تا ده سال دیگر تعداد آنها به 100 میلیون نفر خواهد رسید.

دانش جهان اسلام باید به قرن بیست و یکم بپیوندد

کشورهاى اسلامى از نظر علمى نسبت به دیگر کشورها عقب هستند، هر چند نشانه‏هاى نویدبخشى از پیشرفت در کشورهاى اسلامى مشاهده مى‏شود.
«اطهر اسامه» نویسنده عرب طى گزارشى اعلام کرده است با وجود اینکه کشورهاى مسلمان براى پى بردن به ارزش تحقیقات علمى و فناورى خود تلاش‏هاى بسیارى کرده‏اند اما سازمان کنفرانس اسلامى با تحقیقات روى 57 کشور عضو خود ماهیت علمى ضعیف کشورهاى اسلامى را روشن کرده است.
به گفته این نویسنده اگر کشورهاى اسلامى بخواهند در قرن بیست و یکم به جوامع نوآور و دانش‏مدار بپیوندند باید سیاست‏هاى کارآمد علمى داشته باشند در غیر این صورت از نظر سیاسى، اقتصادى و اجتماعى از دیگر کشورها عقب خواهند ماند.
ترکیه با اختلاف زیادى با کشورهاى غیر اسلامى بالاترین رتبه را در تولیدات علمى دارد و پس از آن به ترتیب کشورهاى مصر، ایران، عربستان سعودى، مالزى، مراکش، نیجریه، پاکستان، اردن، کویت، لبنان، اندونزى، امارت متحده عربى و ازبکستان قرار دارند.
ایران با آنکه در رتبه سوم قرار دارد ولى طى ده سال اخیر 123 درصد رشد در زمینه مقالات منتشر شده در نشریات بین‏المللى داشته و این تداوم رشد مى‏تواند علاوه بر تأثیر کیفى آن، در ارزیابى‏هاى جهانى، ایران را در جایگاه بهترى قرار دهد.
از نظر تعداد نشریات منتشر شده در کشور به ازاى هر یک میلیون نفر جمعیت، کویت با 5/254 نشریه در رأس و ایران با 28 نشریه در مقابل هر میلیون نفر، در رتبه دهم قرار دارد.
توصیه «اطهر اسامه» به کشورهاى اسلامى ترویج ارزش علم و فناورى در بین مردم و آموزش استفاده از علم براى حل مشکلات اجتماعى و اقتصادى است.

19 میلیون سقط جنین در هر سال منجر به مرگ زنان بسیارى مى‏شود

سازمان جهانى بهداشت اعلام کرد که حدود 19 میلیون مورد از سقط جنین‏هاى نامطمئن و خطرناک سالانه در جهان اتفاق مى‏افتد که منجر به مرگ حدود 68 هزار زن مى‏شود، اما با این حال دولت‏ها هنوز هم به بهداشت «مسائل جنسى و تولید مثلى» توجه لازم و کافى ندارند.
سازمان جهانى بهداشت در بیانیه‏اى در این باره هشدار داد که با به تأخیر افتادن زمان ازدواج، فرصت‏هاى بیشترى براى روابط جنسى پیش از ازدواج پیدا مى‏شود که در نتیجه آن، نرخ باردارى‏هاى ناخواسته، سقطهاى ناسالم و خطرناک و نیز درصد ابتلا به بیمارى‏هاى مقاربتى در جهان رو به افزایش دارد.
پژوهش‏هاى این سازمان نشان مى‏دهد که میزان ناتوانى و مرگ و میر زودهنگام به دلیل مشکلات بهداشتى در مسائل جنسى و تولید مثلى در جهان زیاد و همچنان رو به افزایش است.
بیش از نیم میلیون زن سالانه در جهان به دلیل مشکلات و ناراحتى‏هاى ناشى از باردارى و وضع حمل جان خود را از دست مى‏دهند و علاوه بر این تقریباً 80 میلیون زن در سال با باردارى‏هاى ناخواسته مواجه مى‏شوند که از این تعداد 45 میلیون مورد از این باردارى‏هاى ناخواسته به سقط جنین ختم مى‏شوند.

نباید زنان پایه اصلى هنجارشکنى معرفى شوند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى با توجه به انعکاس گسترده اخبار آسیب‏هاى اجتماعى زنان در مطبوعات اعلام کرد نباید بیان واقعیت‏هاى جامعه به گونه‏اى باشد که گویا زنان همواره کانون فتنه و هنجارشکنى‏هاى اجتماعى هستند.
«محمدحسین صفار هرندى» در جمع اعضاى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان و چندین مدیر مسئول مطبوعات کشور گفت: صاحبان مطبوعات کشور باید بین انعکاس گسترده اخبار آسیب‏هاى اجتماعى زنان با نادیده گرفتن و انکار کامل واقعیت‏هاى موجود جامعه، توازن و تعادل منطقى برقرار کنند.
«منیره نوبخت» رئیس شوراى فرهنگى اجتماعى زنان نیز در این نشست گفت: «یافته‏هاى حاصل از طرح ارزیابى انعکاس اخبار مربوط به زنان در مطبوعات کشور، مى‏تواند ما را به سمت انعکاس وضع زنان کشور به نحوى که در شأن نظام اسلامى و معرفى زن مسلمان به جهانیان باشد، هدایت کند.»

طرح حمایت از حقوق و مسئولیت‏هاى زنان تصویب شد

با تصویب نمایندگان مجلس شوراى اسلامى دولت موظف شد زمینه‏هاى تبیین و تحقق عملى حقوق و مسئولیت‏هاى زنان در عرصه‏هاى داخلى و بین‏المللى را فراهم کند.
براساس این طرح، دولت موظف است در راستاى تحقق اصول 20 و 21 قانون اساسى و سند چشم‏انداز بیست‏ساله، زمینه‏هاى تحقق عملى حقوق و مسئولیت‏هاى زنان را براساس سند مرجع (منشور حقوق و مسئولیت‏هاى زنان در نظام جمهورى اسلامى ایران مصوب 31 شهریور 1383 شوراى عالى انقلاب فرهنگى) فراهم کند.
این منشور تمامى دستگاههاى دولتى را موظف به سیاستگذارى و اتخاذ تدابیر و برنامه‏ریزى براى رعایت حقوق زنان و معرفى جایگاه زن در ایران، در مجامع بین‏المللى کرده است.

65 وقف آستان قدس رضوى متعلق به بانوان است‏

سرپرست اداره کل روابط عمومى آستان قدس رضوى اعلام کرد بیش از 50 مورد وقف‏نامه مشتمل بر 65 رقبه از بانوان در دفاتر موقوفات آستان قدس رضوى به ثبت رسیده است.
وى گفت: بانوان نیکوکار بسیارى تا به حال در زمینه و ترویج موقوفات، ایفاى نقش کرده‏اند که مرحومه «بیگم آغاخانم ذوالقدر»، قدیمى‏ترین آنهاست که در سال 997 هجرى قمرى تمامى موضع سیمان‏آباد قزوین را وقف آستان رضوى کرد.
«ناصر باقرى» افزود: پس از وى بانوان بسیارى تمام و یا قسمتى از دارایى خود را وقف این آستان کرده‏اند و پس از انقلاب این وقف‏ها به اوج خود رسیده و بانوان سهم عمده‏اى در موقوفات داشته‏اند.
جدیدترین موقوفه آستان قدس رضوى متعلق به «صغرا دهقان منشادى» در فروردین سال جاریست که شامل وقف سهامى از آب و اراضى یک حلقه چاه عمیق در مهدى‏آباد بهادران از توابع شهر یزد است که عواید آن هر ساله صرف نشر فرهنگ شیعه و برگزارى مراسم میلاد امام رضا(ع) خواهد شد.
«باقرى» اضافه کرد: بانوان دارایى‏هاى خود را وقف مى‏کنند تا به مصارفى چون اطعام زائران، تأمین روشنایى حرم، تجهیز دارالشفاء، امدادرسانى به زائران، برپایى مجالس جشن، سوگوارى و عزادارى ائمه معصومین(ع)، ساخت و تجهیز کتابخانه‏ها، احداث دارالقرآن و امثال آن شود.