افزایش عواطف مثبت


 

افزایش عواطف مثبت‏

داشتن احساس و عواطف مثبت، احساسى درونى است که بیشتر از طریق علایم و نشانه‏هاى غیر کلامى، حالت چهره، وضع بدن، حرکات چشم و لب نمایان مى‏شود. فرهنگ حاکم بر جامعه شیوه بروز احساسات منفى یا مثبت را در موقعیت‏هاى مختلف به افراد القا مى‏کند. لحن صدا بهترین نشانه حالات احساسات فردى است که نشان مى‏دهد وى داراى عواطف منفى یا مثبت است یا اینکه تظاهر به داشتن آن احساسات مى‏کند. براى اینکه بفهمیم و مطمئن بشویم احساس دیگران چگونه و چیست باید بدانیم همه شواهد موجود در پیام‏هایى که مى‏فرستد هماهنگ هستند یا خیر؟ چهره بشاش اما سخنان مأیوس‏کننده نشانه تظاهر و عدم صداقت است. سخنان خوشایند کسى که از چهره‏اش عواطف و احساسات مثبت هویدا نیست نیز نشانه طعنه و نیشخند است. احساسات مثبت ترکیبى از عواطف مثبت از جمله خوشحالى، هیجان و برانگیختگى است در صورتى که احساسات منفى ترکیبى از عواطف منفى چون احساس ملال، بى‏علاقگى و افسردگى مى‏باشد.
افراد برون‏گرا، مردم‏آمیز و جمع‏گرا به دلیل ویژگى‏هاى رفتارى خاص‏شان همچون برقرارى ارتباط با دوستان، مشارکت و تماس‏هاى اجتماعى متعدد داراى بیشترین عواطف مثبت هستند. عدم تمایل شخصیت‏هاى دورن‏گرا به داشتن تماس اجتماعى مانع دستیابى به عواطف مثبت فراوان مى‏باشد. معمولاً عواطف منفى به ویژه افسردگى با عدم تحرک همراه است. برنامه‏ریزى براى فعالیت‏هاى خوشایند همچون ورزش، مطالعه، گردش، شرکت در جمع‏هاى دوستانه و سالم، پرداختن به امور اخلاقى و معنوى مى‏تواند بر میزان فعالیت‏ها بیفزاید. فعالیت‏هاى خوشایند از جمله مؤثرترین شیوه‏هاى کاهش عواطف منفى مى‏باشند. از طرف دیگر حرکت در راستاى اهداف، رضایت فرد را به همراه خواهد داشت. البته کسى که هدف دشوارى را برمى‏گزیند پس از اینکه متوجه شد آن هدف دست‏نیافتنى است دچار افسردگى خواهد شد. معمولاً اهداف کوتاه‏مدت در مقایسه با اهداف بلندمدت با احساسات خوشایند بیشتر همراهند. بنابراین مى‏توان اهداف بلندمدت را به اهداف میان‏مدت و کوتاه‏مدت و قابل حصول با زمان‏بندى مشخص تقسیم نمود.
جهت کاهش عواطف منفى مى‏توان:
در هر حال باید به خدا توکل کرده از او کمک خواست.
مهارت‏هاى اجتماعى را افزایش داد. برخى از رفتارهاى مفید عبارت خواهند بود از: توجه به گفته‏هاى فرد مقابل، ترغیب و تشویق فرد مقابل به ابراز عقاید و مکث کردن در پایان صحبت.
گنجانیدن فعالیت‏هاى روزمره لذت‏بخش در برنامه‏هاى خود.
نقش بازى کردن و خود نبودن، عواطف منفى را زیاد خواهد کرد.
شناسایى افکار غیر منطقى و خطاهاى شناختى و با آنها مقابله کردن.
توجه افزون‏تر به افکار مثبت و خوش‏بینانه.