درخت نراد


 

درخت نرّاد

مهندس مجتبى شریعت‏پناهى‏

نرّادها SLINK(- )ABIESدرختانى از خانواده سوزنى‏برگ‏ها هستند که در مناطق جنگلى به طور خودرو سبز مى‏شوند. امروزه نرّادها زینت‏بخش پارک‏ها و فضاهاى سبز هستند. در باغچه یا مقابل خانه نیز مى‏توانیم نرّاد را بکاریم.
ارتفاع این درخت با توجه به نوع آن متفاوت است. بعضى از آنها مخروط و برخى بوته‏اى‏اند. ارقام پابلند که اغلب حالت وحشى دارند، درختانى عظیم‏الجثه‏اند. ارقام پاکوتاهى نیز وجود دارند که فقط پنجاه سانتى‏متر رشد مى‏کنند.
ساقه اصلى درخت نرّاد ممکن است پوشیده از فلس و کرک و یا صاف باشد. هرس یا شکستن شاخه‏ها موجب انشعاب آنها مى‏شود. شاخه‏هاى جوان که معمولاً نسبت به ساقه اصلى زاویه باز دارند در اواسط بهار ظاهر مى‏شوند. این شاخه‏ها سبزِ مایل به زرد و یا زیتونى هستند.

میوه:

میوه‏هاى نرّاد قهوه‏اى‏رنگ و دوکى‏شکلند و پس از رسیدن روى درخت مى‏مانند. لابه‏لاى فلس‏هاى میوه نرّاد بذرهاى قهوه‏اى‏رنگى وجود دارد که بعد از رسیده شدن آزاد شده و به زمین مى‏ریزد. این بذرها در خاک مرطوب جوانه مى‏زنند و رشد مى‏کنند.

رویشگاههاى طبیعى:

مناطق سردسیر کوهستانى مانند کوههاى هیمالیا، کانادا و سیبرى رویشگاههاى اصلى این گیاه هستند.

کاشت نرّاد در خانه:

نرّادها نسبت به سایر سوزنى‏برگ‏ها از مزیت‏هاى خاصى برخوردارند. اولاً شکل شاخه‏ها تا حدودى با سایر سوزنى‏برگ‏ها متفاوت است و ثانیاً شرایط سخت را به آسانى تحمل مى‏کنند.
نرّاد طالب سرماست و سرما را بسیار دوست دارد.

مراقبت‏هاى لازم:

نرّادها به مراقبت خاصى نیاز ندارند. آنها سالیان سال است که بدون هیچ توقعى در مناطق کوهستانى زندگى مى‏کنند اما استفاده از خاک خوب موجب نشاط و سرسبزى بیشتر آنها مى‏شود. قبل از کاشت، خاکِ باغچه را با استفاده از کودهاى آلى (کود پوسیده حیوانى یا خاکبرگ) حاصلخیز کنید. خاک‏هاى سبک و قابل نفوذ و کمى ماسه‏اى به مراتب بهتر از خاک‏هاى سنگین هستند. ضمناً بهتر است از کاشت نرّاد در زمین‏هاى آهکى و شور خوددارى کنید.

جابه‏جایى نهال:

اوایل پاییز تا اواخر زمستان زمان مناسبى براى جابه‏جا نمودن درختان همیشه سبز است. براى جابه‏جا کردن نهال لازم است ابتدا قدرى از خاک‏هاى سطحى باغچه را با کود پوسیده مخلوط نموده و گودال را آماده کنیم. وقتى نهال در گودال قرار گرفت و اطراف آن با خاکى که قبلاً آماده شده پر شد، خاکِ اطراف نهال را فشرده مى‏کنیم. بعد از کاشت لازم است بلافاصله آبیارى انجام شود. آبیارى را به طور مرتب انجام داده و همه‏ساله به وسیله کود پوسیده حیوانى نهال را تقویت کنید.