تاره هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

داروى بیولوژیک ضد سرطان در کشور تولید شد

براى نخستین بار در کشور، داروى بیولوژیک ضد سرطان «پورفیمر سدیم» توسط شرکت تحقیقاتى «حکیمان شرق» تولید شد.
مجرى طرح تولید داروى ضد سرطان «پورفیمر سدیم» اعلام کرد داروى مذکور از جدیدترین داروهاى بیولوژیک است که طى فرآیندهاى پیچیده شیمیایى از خون انسان ساخته مى‏شود.
دکتر «نوشین میرخشتى» گفت این دارو با تجمع دریافت سرطانى توسط تابش نور لیزر فعال مى‏شود و سلول‏هاى سرطانى را از بین مى‏برد.
داروى ضد سرطان «پورفیمر» به دلیل فعال شدن توسط لیزر در موضع سرطانى به سایر نقاط بدن آسیبى نمى‏رساند و به همین دلیل نسبت به سایر داروهاى شیمى‏درمانى از مزیت خاصى برخوردار است. از ویژگى‏هاى دیگر داروى ضد سرطانى «پورفیمر» غیر سمى بودن آن براى نقاط غیر سرطانى بدن و کاربرد آن در شناسایى موضع سرطانى هنگام جراحى برشمرد.

مرجان خلیج فارس در پیوند استخوان کاربرد دارد

یک عضو هیئت علمى دانشکده دامپزشکى واحد کرج اعلام کرد مرجان خلیج فارس از خاصیت و قابلیتى برخوردار است که مى‏تواند با بافت‏هاى استخوانى پیوند بخورد.
دکتر «مهدى مرجانى» با اشاره به اینکه اکنون براى ترمیم و پیوند استخوان در بیماران از استخوان دیگر بخش‏هاى بدن بیمار استفاده مى‏شود، گفت استفاده از استخوان خود بیمار علاوه بر هزینه و زمان، طاقت‏فرساست و به علت دو عمل جراحى، خطر طولانى شدن مدت بیهوشى و بسترى، عفونت و خونریزى را در بیمار به دنبال دارد.
به گفته این پزشک، اسکلت آهکى این مرجان مى‏تواند به عنوان جایگزین در بافت‏هاى استخوانى در جراحى‏هاى نخاع و ستون فقرات، نقص‏هاى استخوانى، شکستگى‏ها و ترمیم مهره‏هاى کمر و پوکى استخوان کاربرد داشته باشد. همچنین در دیگر جراحى‏ها مانند زیبایى و یا ساخت مواد آرایشى و بهداشتى، مرجان مى‏تواند مورد استفاده قرار گیرد.
تا به حال از مرجان‏هاى دیگر اقیانوس‏ها براى پیوند استخوان استفاده شده است ولى این اولین بار است که سازگارى مرجان خلیج فارس در پیوند استخوان بدن انسان مشخص شده است.
این پزشک با جراحى و پیوند مرجان با استخوان ران یک خرگوش و همانندى این جراحى با جراحى استخوان یک انسان، گفته‏هاى خود را ثابت کرده است.
مصرف روزانه انگور در کاهش چربى‏هاى بد خون مؤثر است‏
یافته‏هاى یک پژوهش جدید نشان داد که مصرف روزانه 50 گرم انگور قرمز کندرى با پوست در مدت چهار هفته موجب کاهش چربى‏هاى بد خون مى‏شود. «شیده فتاحى» گفت: کلسترول بالا و چربى بد خون، داراى رابطه مثبت و مستقیم با ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى - عروقى و مرگ ناشى از آن هستند.
«شیده فتاحى» مجرى این طرح پژوهشى با اشاره به تأثیر الگوى رژیم غذایى مناسب و ترکیبات گیاهى در نگهدارى سطح کلسترول خون در حد نرمال، استفاده از انگور قرمز هسته‏دار کندرى را در این راستا عنوان کرد و به بیماران هیپوکلسترولمى توصیه کرد تا استفاده از انواع انگور با پوست و هسته بخصوص انگور قرمز کندرى را در رژیم تغذیه‏اى روزانه خود قرار دهند.

هورمون زنانه در درمان جراحت‏هاى خفیف مؤثر است‏

براساس یک تحقیق جدید، درمان با پروژسترون، هورمون کاملاً شناخته شده‏اى که رحم را براى باردارى آماده مى‏کند، خطر مرگ و میر و ناتوانى را در افراد مبتلا به جراحت ضربه‏اى مغز کاهش مى‏دهد.
مطالعات انجام شده نشان داده است که دادن پروژسترون بلافاصله پس از جراحت، تورم مغز را کاهش مى‏دهد، از مرگ اعصاب پیشگیرى مى‏کند و موجب تقویت بیمار مى‏شود.
محققان مى‏گویند امکان ورود سریع پروژسترون به مغز، سابقه بى‏خطر بودن و سهولت مصرف و بهاى پایین آن امتیازات استفاده از این هورمون در مقایسه با سایر درمان‏هاى بالقوه هستند.
محققان دریافتند که پروژسترون موجب تقویت بهبود بیماران مبتلا به جراحت خفیف مغز شد. اما به نظر مى‏رسد که این شیوه درمان روى بیماران مبتلا به جراحت‏هاى شدید مغزى تأثیرى نداشته است.

مغز مردها سریع‏تر از مغز زنان پیر مى‏شود

محققان مدرکى کشف کرده‏اند که نشان مى‏دهد مغز مردها با مسن شدن سریع‏تر از مغز زنان کوچک مى‏شود.
کوچک شدن مغز مردان در سه منطقه تفکر، برنامه‏ریزى و حافظه بیشتر از کوچک شدن مغز زنان است. البته تأثیرات پیرى در سایر مناطق مغز مردان نیز مشهود است اما در دیگر مناطق مغز زنان نیز به همان اندازه کوچک‏تر مى‏شود.
مردان براى ابتلا به اختلالات مغزى مرتبط با افزایش سن، مانند از دست دادن حافظه و بیمارى آلزایمر مستعدتر از زنان هستند.

دختران بیش از پسران خوراکى زاید مصرف مى‏کنند

مطالعات نشان مى‏دهد دختران در مقایسه با پسران بیشتر خوراکى زاید مصرف مى‏کنند.
تحقیقات انگلیسى‏ها در بررسى الگوى تغذیه کودکان و والدین نشان مى‏دهد دانش‏آموزان دختر در مقایسه با پسران بیشتر براى صبحانه بیسکویت، شکلات و چیپس مى‏خورند. دانش‏آموزان پسر، سالانه 2 میلیارد پوند تنقلات مصرف مى‏کنند، در حالى که دختران 2 میلیارد و 400 میلیون پوند صرف این خوراکى‏هاى پرکالرى مى‏کنند.
بنا بر این گزارش، متخصصان در رابطه با خوردن تنقلات توسط نوجوانان و کم‏تحرکى آنها اظهار نگرانى کرده و آن را تشدید بحران چاقى در انگلیس تلقى مى‏کنند.

پوست زنان سریع‏تر از مردان پیر مى‏شود

نتایج تحقیقات دانشمندان آلمانى نشان داده است پوست زنان در مقایسه با پوست مردان زودتر پیر مى‏شود.
کاهش «کلاژن» و «الاستین» در پوست به طور معمول سبب پیدایش چین و چروک و کاهش نرمى پوست مى‏شود. در زنان با افزایش سن، پروتئین‏هاى «کلاژن» بیشتر از بین مى‏روند.
«کلاژن» گروهى از پروتئین‏ها در غشاى میانى پوست هستند که سبب استحکام پوست مى‏شوند. بدن انسان در کودکى و جوانى میزان زیادى «کلاژن» تولید مى‏کند اما با افزایش سن این ماده در بدن کاهش مى‏یابد و کاهش تولید آن در زنان بیشتر از مردان است.

مغز نوزادان پسر و دختر، در بدو تولد متفاوت است‏

تحقیقات اخیر نشان داده تحت تأثیر هورمون‏هاى جنسى، مدارهاى مغزى نوزادان دختر و پسر، نحوه تفکر، احساسات و رفتارهاى آنها به طور زیربنایى با هم متفاوت است.
قابلیت نوزادان دختر در درک حالات چهره دیگران و تشخیص طنین صداى اطرافیان بسیار بیشتر از نوزادان پسر است.
مطالعه‏اى که روى کودکان 12 ماهه انجام شد، نشان داد که واکنش کودکان پسر و دختر به درخواست آمرانه مادران‏شان یکسان نیست.

دیابت بسیار خطرناک‏تر از چاقى است‏

بررسى‏ها نشان داده با وجود اینکه چاقى نقش قابل توجهى در ابتلا به انواع بیمارى‏ها و در نهایت مرگ دارد اما نقش بیمارى دیابت از چاقى بیشتر است.
محققان تعداد چندین هزار نفر بین سنین 44 تا 66 سال را از نظر وزن بدن، دیابت و سابقه بیمارى‏ها به مدت سه سال تحت بررسى قرار دادند. نتیجه این بود که افراد چاق نسبت به افراد دیابتى کمتر در معرض نارسایى‏هاى کلیوى، کبدى و قلبى قرار داشتند و همین امر از احتمال مرگ زودتر آنان کم مى‏کرد. از طرف دیگر، افراد دیابتى صرف نظر از وزن بدن‏شان، نسبت به غیر دیابتى‏ها سه برابر بیشتر در معرض انواع بیمارى‏ها و اختلالات قرار مى‏گیرند.

آناناس براى سرماخوردگى مفید است‏

دانشمندان مى‏گویند آناناس بهترین میوه جهت جلوگیرى از ابتلا به سرماخوردگى و زکام است.
محققان فرانسوى اعلام کردند یک قطعه آناناس تازه، خشکى و درد حلق را که از عوارض سرماخوردگى و آنفلوآنزا است کاهش مى‏دهد. آناناس حاوى مقدار زیادى قند و مواد غذایى مفید براى بدن است که به راحتى جذب شده و داراى آنزیم‏هایى است که به هضم غذا کمک مى‏کند.

پیشگیرى از سنگ کلیه با مصرف متعادل کلسیم و لبنیات‏

مصرف مواد یا غذاهاى حاوى کلسیم از جمله لبنیات از ایجاد سنگ‏هاى کلیوى پیشگیرى و یا از رشد آنها جلوگیرى مى‏کند.
مصرف مواد کلسیم‏دار و گنجاندن کلسیم در رژیم غذایى در حد مناسب، یکى از مؤثرترین راهها در پیشگیرى از ایجاد سنگ کلیه است.
مطالعات نشان مى‏دهد که مصرف مواد حاوى کلسیم در اغلب موارد نه تنها منجر به ایجاد سنگ‏هاى کلیوى یا تشدید این بیمارى نمى‏شود بلکه در جلوگیرى از رشد آنها بسیار مؤثر است. بر این اساس اگر غذا حاوى کلسیم باشد، اگزالات موجود در مواد غذایى که عامل اصلى سنگ‏ساز و متمایل به اتصال به کلسیم است به کلسیم چسبیده و به علت جذب نشدن دفع مى‏شود لذا در صورتى که کلسیم رژیم غذایى بالا باشد اگزالات موجود در مواد غذایى دفع شده و از ایجاد سنگ‏هاى کلیوى در بدن جلوگیرى مى‏شود.

آب انار در بهبود پوکى استخوان مؤثر است‏

تازه‏ترین پژوهش‏ها نشان مى‏دهد ابتلا به پوکى استخوان مى‏تواند نشان‏دهنده این امر باشد که افراد مبتلا به این بیمارى نسبت به افراد سالم - در گروه سنى مشابه - دچار پیرى زودرس هستند.
پژوهشگران انگلیسى دریافته‏اند که افراد مبتلا به پوکى استخوان، تحلیل رفتن و التهاب مفاصل، به لحاظ بیولوژیکى 11 سال سریع‏تر از همسالان سالم خود پیر مى‏شوند. عوامل مختلفى از جمله وراثت، آسیب به سلول‏هاى بدن از سوى رادیکال‏هاى آزاد، چاقى و کشیدن سیگار در بروز این پیرى زودرس نقش دارند.
مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف عصاره میوه انار مى‏تواند در کاهش روند تحلیل رفتن غضروف‏ها که منجر به پوکى استخوان مى‏شود مؤثر باشد. آب انار از فعالیت آنزیمى که در افراد مبتلا به پوکى استخوان به غضروف‏ها آسیب مى‏رساند، جلوگیرى مى‏کند.

استفاده مداوم از تلفن همراه باعث ریزش مو و چاقى مى‏شود

تحقیقات نشان داده، استفاده مداوم از تلفن همراه باعث ابتلا به ریزش مو، چاقى و عقیم شدن مى‏شود.
محققان اخیراً دریافته‏اند کسانى که نزدیک به سه سال از تلفن همراه استفاده مى‏کنند از بروز مشکلاتى در انجام فعالیت‏هاى هورمون‏هاى مغز و غدد و همچنین هورمون‏هاى غدد جنسى رنج مى‏برند. فشارخون، بیمارى قند و ناتوانى جنسى از دیگر بیمارى‏هاى ناشى از استفاده از تلفن همراه است.
آزمایش‏ها نشان داده استفاده بیش از یک ساعت در روز از تلفن همراه باعث بروز مشکلات آشکار در هورمون‏ها، استروژن و پروژسترون مى‏شود.

کم کردن وزن با نوشیدن آب‏

آخرین مطالعات در آمریکا نشان داده است که خوردن آب به جاى نوشیدنى‏هاى قنددار مى‏تواند سالانه بیش از 5 پوند از وزن افرادى را که رژیم غذایى دارند کم کند.
تنها خوردن دو لیوان آب در روز مى‏تواند وزن افراد را طى چند سال کنترل و به حالت عادى برگرداند. تحقیقات انجام شده بر روى صدها زن فوق سنگین بین 25 تا 50 سال نشان داد خوردن آب زمانى وزن این افراد را کم مى‏کند که آنها از یک رژیم غذایى خاص پیروى کنند.

مصرف گردو پس از غذا باعث کاهش چربى‏هاى مضر مى‏شود

آخرین تحقیقات نشان مى‏دهد که چنانچه پس از هر وعده غذایى چند عدد گردو خورده شود موجب مى‏شود که چربى موجود در غذا بر رگ‏ها تأثیر منفى نداشته باشد.
دانشمندان دریافته‏اند که حتى مصرف روغن زیتون نیز که براى قلب و رگ‏هاى خونى مفید است چنین تأثیر فوق‏العاده‏اى ندارد، در عین حال مشخص شد که افزودن گردو به غذا صرف نظر از میزان کلسترول، کمک مى‏کند تا رگ‏ها حالت الاستیکى و انعطاف‏پذیرى خود را نیز حفظ کند. این وضعیت موجب انبساط رگ‏ها شده و جریان خون به راحتى از درون رگ‏ها گذر کرده و از تجمع چربى جلوگیرى مى‏کند و در ضمن مانع افزایش فشارخون مى‏گردد.

صندلى چرخدار هوشمند ساخته شد

کانون پژوهش فناورى صنعتى ژاپن موفق به ساخت یک صندلى چرخدار نوین براى معلولان شده که به علت توانایى بالاى آن، صندلى چرخدار هوشمند نامگذارى شده است.
این صندلى چرخدار برقى به گونه‏اى ساخته شده که سرنشین معلول تنها با تکان دادن سر و یا دست، حرکت آن را کنترل مى‏کند. با تکان دادن سر به طرف چپ یا راست این صندلى به سوى چپ و راست حرکت مى‏کند و تغییر مسیر مى‏دهد.
در این صندلى یک دوربین استریو سه بُعدى کار گذاشته شده است که مى‏تواند به گونه‏اى خودکار در میان انبوه آدم‏ها و اشیا بدون برخورد با آنها رفت و آمد کند.
صندلى هوشمند همواره فاصله خود را با اشیا و آدم‏هاى اطراف در محدوده‏اى به قطر سه متر اندازه‏گیرى مى‏کند و در صورت خطر برخورد، به گونه‏اى خودکار متوقف مى‏شود. ساخت هر صندلى هم‏اکنون 15 میلیون ین، معادل تقریباً 130 میلیون تومان هزینه در بر دارد و سازندگان آن در تلاش هستند تا هزینه ساخت را سى برابر کاهش دهند.

لباسى که قدرت انسان را افزایش مى‏دهد، طراحى شد

مهندسان ژاپنى سرگرم تکمیل لباسى هستند که نیروى انسان را براى بلند کردن بیماران در بیمارستان‏ها و یا اجسام سنگین افزایش دهد.
این لباس با باترى‏هاى قابل حمل، تلمبه‏هاى کوچک هوایى و سنجنده‏هاى کوچکى که حتى جزئى‏ترین انقباض عضلانى را تشخیص مى‏دهد، کار مى‏کند.
این لباس که «لباس نیروبخش» نام گرفته، به منظور کمک به کارگران خانه‏هاى سالمندان در بلند کردن بیمارانى که وزن آنها تا 80 کیلوگرم است، طراحى شده است و در حال حاضر در مرحله طراحى براى کارکنان بیمارستان‏هاست.
این لباس میزان نیروى مورد نیاز براى بلند کردن بیماران و یا اشیا را به نصف کاهش مى‏دهد.

خورشید خنک‏تر مى‏شود

دانشمندان ابراز امیدوارى کردند که خنک شدن پیش‏بینى شده دماى خورشید بتواند با گرم شدن هواى کره زمین مقابله کند.
دانشمندان انگلیسى معتقدند اگر مدتى فعالیت خورشید کمتر شود، علاوه بر مبارزه با گرم شدن هواى کره زمین از انتشار گازهاى کربنى کاسته مى‏شود.
خورشید مى‏تواند در یک چرخه طبیعى وارد یک دوره کاهش فعالیت یا خنک‏سازى شود. انرژى آزاد شده از خورشید در یک چرخه 11 ساله تغییر مى‏کند. تحقیقات نیز نشان داده در دهه آینده فعالیت خورشید به سطح «فوق‏العاده پایین» کاهش خواهد یافت و از گرماى آن دو درصد کاسته خواهد شد.