کتابخانه پیام زن


 

کتابخانه پیام زن‏
مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏

مریم کاویانپور

لمعات در شرح دعاى سمات‏

سیدابوالقاسم دهکردى‏
تحقیق: مجید جلالى دهکردى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 319 صفحه‏
قیمت: 32000 ریال‏
در واپسین ساعت‏هاى عصر جمعه، دعاى سمات، زمزمه عاشقانى است که با مولاى خود، حضرت ولى عصر(عج) به نجوا مى‏نشینند و دردِ فراق را با این نغمه آسمانى التیام مى‏بخشند.
این دعا در نزد عالمان و سالکان، بسیار پر اهمیت بوده و هست و بیشتر علماى سلف بر آن مواظبت مى‏کردند؛ از همین‏رو، شرح‏هاى متفاوتى نیز بر آن نوشته‏اند. اما ویژگى این شرح در آن است که اولاً: به قلم فقیه متبحر و صاحب رساله نوشته شده، ثانیاً: همه دعا را از جنبه‏هاى مختلف علمى و عرفانى با استناد به روایات اهل بیت عصمت و طهارت شرح کرده است.

معاد در نگاه عقل و دین‏

محمدباقر شریعتى سبزوارى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: پنجم / 1385
تعداد صفحه: 416 صفحه‏
قیمت: 39000 ریال‏
معاد و باور به زندگى پس از مرگ، در همه ادیان الهى وجود دارد و تمامى پیامبران بر آن پاى مى‏فشردند و بر پیروان ادیان الهى فرض است آن را با استدلال‏هاى استوار بپذیرند و بشناسند و از آن دفاع کنند.
«معاد در نگاه عقل و دین» به اثبات این پایه مهم اعتقادى ادیان الهى مى‏پردازد و آن را از دیدگاه کلامى، فلسفى، دینى و علمى بررسى مى‏کند.

تحلیلى از زندگانى سیاسى امام حسن مجتبى(ع)

سیدجعفر مرتضى عاملى‏
ترجمه: محمد سپهرى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: پنجم / 1385
تعداد صفحه: 256 صفحه‏
قیمت: 24000 ریال‏
سلوک سیاسى امام حسن مجتبى(ع)، فراز برجسته تاریخ اسلام و مقطعى بسیار پرنکته و درس‏آموز است. اما مورخان و تحلیل‏گران کمتر به آن همت گماشته و در معرفى ایشان بیشتر به نقل حوادث و وقایع عادى پرداخته‏اند.
اما در این اثر، مؤلف با تسلط بر منابع تاریخى، جنبه‏هایى از حیات سیاسى آن حضرت را در سه مقطع مهم تاریخى، جنبه‏هایى از حیات سیاسى آن حضرت را در سه مقطع مهم تاریخ، بررسى و تحلیل کرده است: در عهد رسول خدا(ص)، در عهد شیخین و در عهد عثمان.

رابطه‏ها

جواد محدثى‏
تهیه: مجله پیام زن‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 120 صفحه‏
قیمت: 11500 ریال‏
داشتن رابطه‏اى سازنده و درست با مجموعه هستى و جهان پیرامون، ما را بهتر و سریع‏تر به هدف زندگى و کمال انسانى مى‏رساند.
آنچه در این کتاب مى‏خوانیم، به رابطه ما با خود، مردم، خدا، قرآن، مسجد و نماز، کتاب و مطالعه و عناصر فرهنگ‏ساز، زندگى، خانواده و خویشاوندان، فرزندان و جوانان مى‏پردازد و به یافتن نگاه درست در این زمینه‏ها کمک مى‏کند.
مباحث این کتاب براى نخستین بار، به صورت سلسله مقالاتى با عنوان «رابطه‏ها» در سال 1381 در مجله پیام زن به چاپ رسیده است.

دریا، طوفان، تلاطم‏

پنجره‏اى به آفاق شخصیت شگفت امام حسن مجتبى(ع)
محبوبه زارع‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: سوم / 1385
تعداد صفحه: 135 صفحه‏
قیمت: 10000 ریال‏
«دریا، طوفان، تلاطم» مجموعه‏اى است شش قسمتى با نثر ادبى از فرازهاى تاریخ امام دوم شیعه. هر فصل با عنوان «تلاطم»، شامل دو موج اول و دوم است. در موج اول امام حسین(ع) مخاطب است و در موج دوم، فضاى سخن از آنِ اوست.

الهى‏نامه‏

حسن حسن‏زاده آملى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: بیست و هفتم / 1385
تعداد صفحه: 56 صفحه‏
قیمت: 5500 ریال‏
استاد آیت‏اللَّه حسن‏زاده آملى در این اثر، که یادآور سخنان و سوزهاى خواجه عبداللَّه انصارى است، از لطیف‏ترین احساس‏هاى خویش و به تعبیرهاى درونى، در قالب الفاظى متین و استوار و نغز و جاندار، سخن مى‏گوید و خوانندگان را با خود به دنیاى پاک عارفانه و سیر و سلوک خالصانه خویش مى‏برد و جرعه‏هاى زلال معنویت را به کام‏شان مى‏چشاند.

زندگى بهتر با تربیت فرزند

زهرا موسوى (تسنیم)
ناشر: مؤسسه انتشارات حضور
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 104 صفحه‏
قیمت: 9000 ریال‏
با توجه به نیاز روزافزون جامعه نسبت به تربیت صحیح فرزند، در این کتاب 40 نکته تربیتى را در قالب 40 داستان و با استفاده از زندگى پیامبر و رهنمودهاى ایشان ارائه شده است.

پژوهش‏هاى قرآنى علامه شعرانى(ره)

در تفاسیر مجمع‏البیان، روح‏الجنان و منهج‏الصادقین‏
جلد دوم سوره‏هاى اعراف - احزاب‏
سیدمحمدرضا غیاثى کرمانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 1055 صفحه‏
قیمت: 55000 ریال‏
از جمله پژوهش‏هاى علامه میرزا ابوالحسن شعرانى، حاشیه‏هاى عمیق و پرنکته‏اى است که بر سه تفسیر مهم شیعى یعنى: منهج‏الصادقین، روح‏الجنان و مجمع‏البیان نگاشته است.
مجموعه سه جلدى با نام «پژوهش‏هاى قرآنى علامه شعرانى» همه آن حاشیه‏ها و تعلیقه‏هایى است که ایشان بر تفاسیر فوق نوشته است و اینک در این مجموعه با نظم خاصى، یکجا گردآورى شده تا براى علاقه‏مندان قرآن و پژوهشگران، دسترسى به آنها آسان باشد.

سیماى کارگزارانِ على بن‏ابى‏طالب امیرالمؤمنین(ع) (ج سوم)

على‏اکبر ذاکرى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 960 صفحه‏
قیمت: 95000 ریال‏
این کتاب مجموعه‏اى چهار جلدى است که در آن، شیوه زمامدارى آن امام همام را از جنبه‏هاى سیاسى، اقتصادى و اجتماعى مى‏کاود:
جلد سوم این مجموعه ویژه دیوان‏ها، مسائل اقتصادى مثل مالیات‏ها، زکات، خراج، جزیه، انفال و ... همچنین شیوه گردآورى و مصرف عادلانه بیت‏المال، اموال و زندگى زاهدانه و لباس ساده امام، نقد و تصحیح سند و گزارش‏ها همراه با زندگانى 38 نفر از مسئولان اقتصادى و دبیران حضرت است.

گذرى بر خلوت دل‏ها

فریده چوبچیان‏
ناشر: انتشارات آبا
نوبت چاپ: اول / 1382
تعداد صفحه: 155 صفحه‏
قیمت: 9500 ریال‏
این کتاب مجموعه‏اى از پنج داستان است. این داستان‏ها به مشکلات اجتماعى و خانوادگى قشر جوان مى‏پردازند و در پایان، هر کدام از شخصیت‏ها با تلنگرى وادار مى‏شوند بیشتر به خود و زندگى‏شان بیندیشند.
در صفحات پایانى داستان «خلوت دل» آمده است: «روز تعطیل، لاله که در منزل عمه‏اش زندگى مى‏کرد، به اتفاق عمه و دخترعمه‏ها و پسرعمه‏اش ناصر، مى‏روند کنار سد کرج گردش کنند. در محلى قرار مى‏گیرند. لاله و یک دخترعمه، از کنار رودخانه پایین مى‏آیند، کمى دورتر از بقیه، کفشش را در مى‏آورد و در همان کنار، پا را به آب مى‏زند و روى سنگى که نیمى از تنه‏اش از آب بیرون زده، مى‏نشیند ...».

رؤیت هلال (ج دوم و سوم)

مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى واحد احیاى آثار اسلامى‏
به کوشش رضا مختارى و محمدرضا نعمتى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
قیمت: ج دوم 80000 ریال و ج سوم 77000 ریال‏
«رؤیت هلال» دومین موضوع از طرح بزرگ «میراث فقهى» است که در پنج جلد و در حدود 4000 صفحه عرضه مى‏شود. رؤیت هلال مشتمل بر هفت بخش است و در آن علاوه بر آیات و روایات مربوط به رؤیت هلال، پژوهش‏هاى عالمان و فقیهان شیعه و نیز پاره‏اى از تحقیقات عالمان مذاهب دیگر در این موضوع، شناسایى، دسته‏بندى، تصحیح یا معرفى شده است.

رهایى‏

فریده چوبچیان‏
ناشر: انتشارات آبا
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 96 صفحه‏
قیمت: 9500 ریال‏
داستان بلند «رهایى»، مرور زندگى دخترى دانشجوست که در نشریه «نداى جوان» قلم مى‏زند. وى که در شرایط نامطلوب اقتصادى به همراه مادرش زندگى مى‏کند؛ طى انجام مصاحبه‏اى براى نشریه‏اش، با زنى جوان آشنا مى‏شود که براى پشت پا زدن به زندگانى فقیرانه‏اى که داشته به ازدواج موقت مردى هوسران راضى شده و دلش خوش است که مى‏تواند در تجملات غرق شود و به همه آرزوهایش برسد.

احساس جوانى‏

فریده چوبچیان‏
ناشر: انتشارات آبا
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 64 صفحه‏
قیمت: 7000 ریال‏
«احساس جوانى»، «خطاى جوانى»، «شور جوانى»، «طعم تلخ جوانى» و «عشق جوانى»، پنج داستانى هستند که هر کدام به گوشه‏اى از شور و احساس جوانى در میان جوانان مى‏پردازند.
قهرمانان هر اثر بدون اینکه پیش‏زمینه مناسبى از زندگى‏شان ارائه شود در یک برخورد کوتاه با جوانى دیگر آشنا مى‏شوند و اتفاقى با هم همراه مى‏شوند.

نرگس‏

فریده چوبچیان‏
ناشر: انتشارات آبا
نوبت چاپ: اول / 1381
تعداد صفحه: 400 صفحه‏
قیمت: 20000 ریال‏
این رمان در باره زندگى دخترى باایمان و پرتلاش است که پس از فوت مادرش به پرورشگاه مى‏رود و آنجا سعى مى‏کند با مشکلات زندگى مبارزه کند و در نهایت نیز مى‏تواند به لطف پروردگار به خواسته‏هایش برسد.
«نرگس کمى تأمل مى‏کند و مى‏گوید: مى‏خوام وکیل بشم تا تلاش کنم بلکه این زن و شوهرها به این سرعت از هم جدا نشن. اونا هم زندگى خودشون رو تباه مى‏کنن، هم زندگى بچه‏هاى بى‏گناه‏شون رو؛ مثلاً خود شما، پدر و مادرتون جدا شدن و زندگى‏تون به اینجا منتهى شده.»