سیاسی اجتماعی؛ نگاهی به دستاوردهای انقلاب اسلامی


نگاهی به دست­آوردهای انقلاب اسلامی

 

بیش از سی سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد. این انقلاب پدیده­ای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم ، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد. اکنون پس از گذشت سه دهه از عمر گرانمایه­ی این شجره­ی پر امید، نیکوست به بازخوانی برخی دست­آوردهای آن پرداخته شود تا برخی نینگارند که به سادگی به بار نشسته و در حفظ آن کوشاتر باشند. این انقلاب عظیم، دست­آوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و سال­ها طول می­کشد تا همه­ی آثار و نتایج این پدیده­ی الهی آشکار و مورد تحلیل قرار گیرد. در این مقاله گوشه­ای از ابعاد وسیع آن مورد بررسی قرار می­گیرد.

1-دست­آوردهای سیاسی انقلاب اسلامی

الف- سیاست داخلی

1-حاکمیت اسلام بر پایه ولایت فقیه : هدف اصلی و اساسی ادیان الهی ، رشد و تکامل بشر بر مبنای توحید، از طریق دعوت به مبارزه با کفر و شرک و الحاد بوده است. قدرت­های استکباری جهان برای چپاول دست­رنج توده­های محروم، نغمه­ی« جدایی دین از سیاست »را مطرح کردند و با این توطئه توانستند بر جنبه­های فکری ، فرهنگی ، دینی و ملی جوامع اسلامی استیلا یافته ، منابع مادی و ذخایر زیر زمینی آن­ها را به غارت ببرند و عجز و یأس را بر جوامع اسلامی حاکم گردانند.

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بر چنین عقیده و نغمه ای خط بطلان کشید و نهضت اسلام را تبدیل به پدیده­ای منسجم و جهانی نمود .

امام خمینی (ره) در ادامه­ی قیام خود؛ تنها به مبارزه با حکومت­های غاصب و ضد اسلامی اکتفا نکرد بلکه به منظور ایجاد حاکمیت الهی بر اساس موازین اسلام ( در عمل ) اصل مقدس ولایت فقیه را مطرح و زمام امور جامعه اسلامی را خود در دست گرفت و رهبری سیاسی – مذهبی را عینیت بخشید و توانست چهره­ی مخدوش جهان اسلام را اصلاح کرده، تأثیر فوق­العاده­ای بر جهان اسلام و کشورهای جهان سوم بگذارد.

2-سرنگونی استبداد 2500 ساله شاهنشاهی در ایران :

 یکی از افتخارات موهوم پادشاهان ایران، نظام کهن شاهنشاهی در ایران بود که خاندان پهلوی نیز خود را وارث آن قلمداد می­کرد. این خاندان برای از بین بردن فرهنگ اسلامی در کشور؛ سعی می­کرد. با هزینه­های گزاف از اموال و منابع این ملت ستم­دیده، فرهنگ شاهنشاهی را جای­گزین فرهنگ اسلام بنماید. به این منظور جشن­های متعددی از جمله جشن­های 2500 ساله را، آن هم با بدترین شکل فساد و فحشا برگزار کرد تاریخ هجری را به تاریخ شاهنشاهی تبدیل کرد؛ و تعویض نام­ها و نیز وضع قوانین غیر دینی را به منظور محو دین از جامعه اسلامی ایران به انجام رسانید. امام خمینی ( ره) پس از سقوط رژیم شاهنشاهی در اولین پیام خود به ملت شریف ایران فرمودند :

«من به این پیروزی که برای ملت ایران پیدا شده است تبریک می­گویم. یک شاهنشاهی ظالم دو هزار و پانصد ساله را شما ملت ایران، با مشت و با همتی بزرگ و ایمانی راسخ سرنگون کردید و توجه به پشتیبانی­هایی که از او می­شد نکردید.»

3-ارتقای مشارکت سیاسی و آگاهی­های مردم :

برگزاری انتخابات در جوامع انقلابی، آن هم در اولین ماه­های بعد از انقلاب امری دور از انتظار است چرا که با وجود توطئه­های جهانی ممکن است انتخابات آزاد، باعث روی کار آمدن ضد انقلاب یا   بهانه­ای برای کوبیدن این جوامع از طرف مجامع استعماری شود. امام خمینی (ره) با آگاهی­های فراوانی که به مردم می­دادند و با اعتمادی که به مردم داشتند. حاکمیت بر سرنوشت مردم را به خودشان سپردند: از جمله­ی آن­ها انتخابات نظام جمهوری اسلامی ، انتخابات قانون اساسی ، انتخابات خبرگان ، انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس است که در همان سال اول انقلاب برگزار شد.  این کار غیر مترقبه فقط و فقط به جهت حضور آگاهانه­ی مردم در صحنه­های متعدد انقلاب بوده است امام خمینی (ره) با اشاره به این دست­آورد عظیم فرمودند :

«نقطه­ی روشنی که در این اواخر عمر برای من امیدبخش است همین آگاهی و بیداری نسل جوان و نهضت روشنفکران است که با سرعت در حال رشد است.»

4-کسب استقلال و آزادی :

 علت اصلی عقب­ماندگی و بدبختی مردم  مسلمان جهان، در سرسپردگی و وابستگی حکومت­های آن­ها به استکبار است و راه رهایی از این بدبختی، کسب استقلال است.

همان­طوری که درباره­ی هر فرد، مسأله استقلال وعدم استقلال مطرح است. درباره­ی جامعه نیز چنین مساله­ای در سطحی بسیار بالاتر مطرح است با یک نگاه سطحی به نقشه­ی سیاسی جهان مشاهده می شود که بعضی از کشورها فرمانده هستند و بعضی فرمانبر. در کشور ما نیز قبل از انقلاب این وضع حاکم بود. غرب و به خصوص آمریکا با تاراج منابع اقتصادی ما به شکل­های گوناگون کشورمان را به صورت مستعمره در­آورده بودند به طوری که در هیچ موردی ما به خود متکی نبودیم. ولی این ملت تصمیم گرفت با همتی مردانه قید و بندهای بندگی را پاره کند و استقلال سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و فکری خودش را به دست آورد و خودش برای خودش فکر کند و تصمیم بگیرد.

ب- سیاست خارجی

1- اصل نه شرقی و نه غربی :

از اصول مسلم و خدشه ناپذیر حاکم بر سیاست خارجی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی به آن تصریح شده، اصل «نه شرقی نه غربی» است. زمانی که جهان به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود و شاه نیز به عنوان یکی از مهره­های اصلی آمریکا در خاورمیانه، سیاست­های تجاوزگرانه­ی غرب و به خصوص آمریکا را پیاده می­کرد، بقیه­ی کشورهای مسلمان وجهان سوم نیز چاره­ای نمی­دیدند جز این­که تحت سیطره­ی یکی از دو قطب حاکم  زمان قرار بگیرند. انقلاب اسلامی در چنین موقع حساسی با شعار نه شرقی نه غربی نظام سلطه در جهان را درهم شکست و در مقابل دشمنان، چون کوهی استوار ایستاد و استقلال خود را حفظ کرد. امام راحل(ره) درباره­ی این سیاست می فرمایند:

«ما نه تحت حمایت آمریکا و نه تحت حمایت شوروی و نه تحت حمایت هیچ قدرتی نیستیم. آن چیزی که شما می خواستید، جمهوری اسلامی بود. آن چیزی را که شما می خواستید نه شرقی نه غربی بود و این حاصل است این را حفظش کنید.»

1- تحقیر آمریکا :

جنایت و ستم­گری­های آمریکا نسبت به مردم ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب. آن  قدر زیاد هست که امام خمینی (ره) از آمریکا به عنوان شیطان بزرگ یاد می­کردند به همین جهت مبارزه با این غول استعمارگر همواره یکی از اصول عمده­ی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در طول مبارزات ملت قهرمان ایران بوده است.

در طول نیم قرن گذشته، هیچ حادثه­ای به اندازه­ی انقلاب اسلامی نتوانسته به حیثیت بین­المللی آمریکا ضربه وارد کند. سقوط رژیم شاهنشاهی که به عنوان مدافع و حافظ منافع آمریکا در منطقه عمل می­کرد، اخراج ده­ها هزار کارشناس و مستشار آمریکایی از ایران ، خروج از پیمان سنتو که برای حفظ منافع آمریکا تشکیل شده بود ، اشغال لانه­ی جاسوسی و دستگیری دیپلمات­های جاسوس و ده­ها نمونه­ی دیگر از جمله موارد تحقیر آمریکاست.  نامشروع اعلام کردن اسرائیل و به رسمیت نشناختن مذاکرات صلح خاورمیانه و اعلام مبارزه تا سرنگونی این رژیم غاصب که از حمایت­های همه جانبه­ی غرب و به خصوص آمریکا برخوردار است، از دیگر محورهای اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی به شمار می­رود تا جایی که حتی ورزشکاران ایرانی نیز حاضر به مصاف با ورزشکاران رژیم صهیونیستی در میدان­های ورزشی نیستند. مقابله­ی علنی و آشکار آمریکا علیه انقلاب اسلامی ایران نتیجه­ی این ضربات پیاپی است که به حیثیت بین المللی آمریکا وارد شده است.

یکی دیگر از دست­آوردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ، چرخش به سوی جهان عدم تعهد و حمایت از نهضت­های آزاد­ی­بخش است

2- دست­آوردهای فرهنگی انفلاب اسلامی

الف- نفی مظاهر فرهنگی غرب و مقابله با تهاجم فرهنگی

استعمار نو، شگردهای خود را برای غارت اموال و منابع کشورهای جهان سوم بر پایه­ی سلطه­ی فرهنگی استوار ساخته است؛ بیگانه ساختن مسلمانان از فرهنگ اصیل اسلامی، از بارزترین توطئه­های استعمارگران در تثبیت سلطه بر کشورهای اسلامی بوده است.

امام خمینی (ره) با درک عمیق از علل عقب ماندگی مسلمانان، آن­ها را چنین مورد خطاب قرار می دهد:

«چنان غرب در نظر یک قشری از این ملت جلوه کرده است که گمان می­کنیم غیر از غرب، دیگر هیچ چیز نیست. این وابستگی فکری ، عقلی و مغزی غربی، منشأ اکثر بدبختی­های ملت­ها و ملت ما نیز است».

پس از انقلاب اسلامی ، احیای فرهنگ اسلامی و ارزش­های آن مورد توجه قرار گرفت و علاوه بر مراکز آموزشی کشور، رسانه­های گروهی  اعم از صدا و سیما ، روزنامه­ها ، مجلات و حتی سینما ، تئاتر و سایر وسایل هنری و فرهنگی در جهت رشد فرهنگی جامعه­ی اسلامی به کار گرفته شدند.

یکی از مظاهر بارز مقابله با تهاجم فرهنگی غرب ، تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعی در ایران بود . شرکت­های چند ملیتی، با غارت منابع داخلی ما  - اعم از نیروی کار ، مواد اولیه ارزان و ...- فقر و تنگ­دستی را بر سراسر کشور ما گسترده بودند . در داخل کشور نیز مرفهین بی درد و وابسته به نظام طاغوت ، سرمایه­ی کشور را در دست داشتند. در این کشور حاکمیت سرمایه و سرمایه­داری برقرار بود . دست­آورد انقلاب در این زمینه دگرگون ساختن ملاک­های برتری اجتماعی، از بعد اقتصادی به تقوا بود. حضرت امام خمینی (ره) بارها و بارها با ذکر رنج­های بی­شماری که بر اقشار محروم اجتماع رفته، اصرار داشتند که بزرگ­ترین افتخار در نظام اسلامی خدمت به محرومین است .

یکی دیگر از دست­آوردهای فرهنگی انقلاب، مشخص شدن جایگاه واقعی زن مسلمان در خانه و اجتماع بود. براساس خودباختگی فرهنگی و رواج ارزش­های غربی در عصر پهلوی ، هویت  زن مسلمان ایرانی مورد تهدید واقع شده بود به تدریج در جامعه  فرهنگ برهنگی و بی­عفتی رواج         می­یافت و از فعالیت­های اجتماعی و مفید زنان کاسته می­شد .

پس از انقلاب اسلامی جایگاه زن در جامعه­ی اسلامی تبیین شد و همان­گونه که زنان در جریان انقلاب فعالیت داشتند پس از انقلاب نیز به جایگاه واقعی که مسئولیت در برابر مصالح اجتماعی و سیاسی جامعه و حضور فعال در صحنه­های مختلف بود دست یافتند.

ب- عمومی شدن آموزش و ارتقای سطح علمی جامعه

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رغم هیاهوی زیادی که در تبلیغ رشد فرهنگی کشور و مبارزه با بی­سوادی می­شد، درصد بسیار زیادی از مردم ایران، حتی در شهرها بی­سواد بودند. در نظام جمهوری اسلامی به خصوص پس از پایان جنگ نهضت مدرسه­سازی و افزودن فضای آموزشی به وسیله­ی دولت رشد شتابنده­ای یافت به طوری که هر سال بیش از صد هزار متر مربع به فضای آموزشی کشور اضافه می­گردد. نهضت سوادآموزی در باسواد کردن میلیون­ها نفر از کسانی که از نعمت خواندن و نوشتن محروم بودند. موفقیت چشم­گیری داشته است. تعداد دانشجویان، قبل از انقلاب اسلامی 160 هزار نفر بود و اکنون به بالای یک میلیون نفر رسیده است که این آمار نشان از رشد فرهنگی مردم و آموزش نیروهای متخصص و مورد نیاز کشور دارد .

در راستای همین رشد فرهنگی ، قدرت ابتکار و خلاقیت اقشار ملت به ثمر نشسته است به طوری که جهان هر ساله شاهد پیروزی­های نخبگان ایرانی در رشته­های مختلف در سطوح جهانی است .

3- دست­آوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی

الف- بازسازی اقتصاد تک محصولی

اقتصاد ایران در رژیم پهلوی، نمونه­ی کامل اضمحلال اقتصاد ملی کشورهای جهان سوم در نظام سرمایه داری بین الملل بود. کشوری که در اواخر عمر رژیم پهلوی با فروش بی­دریغ نفت ، تلاش داشت به معیارهای رشد و توسعه­ی غربی دست یابد. در همین راستا کشاورزی ایران که در گذشته­ی نه چندان دور، نیازهای مردم را تأمین می­کرد در سایه­ی واردات محو شد و در پرتو حاکمیت هزار فامیل ، اقتصاد ایران به زایده­ی نظام سرمایه­داری جهانی تبدیل گشت. ولی انقلاب اسلامی از همان روزهای اول روح برابری و نفی استثمار را در پیکر نیمه جان اقتصاد کشور دمید و هر چند جنگ تحمیلی باعث شد که مدتی این برنامه به عقب بیفتد ولی پس از پایان جنگ طی، دو برنامه­ی 5 ساله با هماهنگی مردم و دولت، سازندگی آغاز گردید. حجم سازندگی در این مدت کوتاه به حدی سریع بوده که اعجاب جهانیان را بر انگیخته است علاوه بر بازسازی خرابی­های جنگ تحمیلی که یک نمونه­ی کوچک آن از بین رفتن چندین شهر و صدها روستای کشور را شامل می­شد، طرح­های بزرگی اجرا شده که از جمله آن­ها می توان از مجتمع فولاد مبارکه ، فولاد اهواز ، سد ساوه ، سد مارون و سد پانزده خرداد و کارخانجات متعدد سیمان ، نیروگاه­های مختلف برق ، راه آهن بافق ، بندر عباس و سرخس - مشهد - جین ، پروژه­های مختلف در امور کشاورزی ، صنعتی - پالایشگاهی ، نفت و گاز و پتروشیمی و - نام برد که هر کدام نیاز به توضیح فراوان دارند . راه اندازی این طرح­ها و هم­چنین طرح­هایی که تا پایان برنامه­ی دوم توسعه به بهره­برداری می رسد تا حد زیادی چهره­ی مملکت ما را دگرگون می کند . به ثمر رسیدن این طرح­ها باعث می­گردد کشور ما  از اقتصاد تک­محصولی نجات یافته ، صادرات غیر نفتی افزایش یابد و ثروت کشور در مسیر عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه قرار گیرد.

4-دست­آوردهای نظامی انقلاب اسلامی

1-دفاع قهرمانانه در مقابل حملات رژیم بعث

پس از پیروزی انقلاب اسلامی استکبار جهانی و ایادی داخلی آن، برای ساقط نمودن جمهوری اسلامی توطئه­های فراوانی را به اجرا در آوردند که همه­ی این توطئه­ها به شکست انجامید. از جمله­ی این توطئه­ها می­توان از هجوم گسترده­ی نظامی رژیم «بعث عراق» نام برد که با دفاع قهرمانانه­ی نیروهای مسلح و مردم ، نقش بر آب شد و متجاوزان با خفت و خواری بیرون رانده شدند .به رغم برتری فوق­العاده­ی نیروهای مسلح ما اعم از ارتش ،‌سپاه و بسیج از لحاظ فرماندهی ،‌معنویت، روحیه و.. نسبت به دشمن متجاوز ، ما توانستیم به اهداف کامل خود دست یابیم . به هر حال در طول تاریخ کشورمان، این اولین جنگی بودکه بر ما تحمیل شد ولی در پایان آن ،متجاوز با همه­ی پشتوانه­ای که داشت نتوانست به ذره­ای از اهدافش دست یابد ضمن این­که در پایان جنگ با اعلام دبیر کل سازمان ملل مبنی بر متجاوز بودن رژیم بعث ، پیروزی ایران در سطح جهانی به ثبوت رسید . بهترین تحلیل در مورد دست­آورد جنگ تحمیلی، از امام خمینی (ره) است که فرمودند : «ما انقلاب­مان را در جنگ به جهان صادر نموده­ایم.  ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده­ایم ما در جنگ پرده از چهره جهان­خواران کنار زدیم. ما در جنگ دوستان و دشمنان­مان را شناخته­ایم. ما در جنگ به این نتیجه رسیده­ایم که باید روی پای خودمان بایستیم. ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم ... تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آن چنانی بر خوردار شد و از همه مهم­تر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت .»

2-تشکیل سپاه و بسیج :

یکی از افتخارات انقلاب اسلامی تشکیل سپاه و بسیج به فرمان امام خمینی (ره) بود. این دو نهاد مقدس از بدو تشکیل، درگیر جنگ­های ناخواسته و تحمیلی از سوی ابرقدرت­ها و مزدوران داخلی آن­ها در کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان ... و در نهایت متجاوزان رژیم بعث عراق بودند و توانستند با اهدای خون پاک­شان درخت انقلاب را آبیاری کنند وآن را از گزند ضد انقلاب محفوظ بدارند.در سایه­ی این فداکاری­ها بود که سپاه و بسیج در قلب امت مسلمان بیش از پیش جای گرفت و مظهری از اخلاص و تعهد و ایثار شد . به­طوری که امام خمینی (ره) در دیدارهای مختلف از آن­ها این چنین یاد می کردند:

«من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی­گردد اگر سپاه نبود کشور هم نبود..

ای کاش من هم یک پاسدار بودم.

بسیج لشکر مخلص خداست من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می­خورم و از خدا  می­خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخار این است که خود بسیجی­ام ... بسیج میقات پا برهنگان و معراج اندیشه، پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گم­نامی و بی­نشانی گرفته­اند.»

3-خودکفایی نظامی

در حال حاضر بیشتر جنگ افزارهایی که در ارتش و سپاه به کار گرفته می­شود ساخت کارخانجات داخل است پیشرفت­های قابل ملاحظه­ای که در تولید انواع موشک­ها ، توپ­ها ، خمپاره اندازها ، تهیه قطعات یدکی هلکوپترها و هواپیماها و سیستم­های کنترل را داری. توسط ارتش، سپاه  و  وزارت دفاع صورت گرفته نمونه­های روشنی از خودکفایی نظامی است .

علاوه بر تولید تجهیزات نظامی، کشورمان در حال حاضر از نظر تعمیر و نگهداری و مدرنیزه کردن سلاح­های جنگی و آموزش افراد، به مرز استقلال دفاعی رسیده به طوری که می­توان گفت نیروهای مسلح ایران در حال حاضر در ردیف قوی­ترین ارتش­های دنیا قرار گرفته است.

5-دست­آوردهای جهانی انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران، علاوه بر دستاوردها و آثار ارزشمندی که برای ملت ایران داشته است دارای ره­آوردهای بسیاری نیز برای همه­ی محرومان و مستضعفان بوده است که به خاطر محدودیت مقاله به تعدادی از آن­ها به صورت گذرا اشاره می­گردد.

1-تجدید حیات اسلام در جهان

مقام معظم رهبری، یکی از مهم­ترین دست­آوردهای انقلاب اسلامی را تجدید حیات اسلام در جهان خوانده و فرمودند :

«علی رغم گذشت بیش از یک صد و پنجاه سال از برنامه­ریزی مدرن و همه جانبه علیه اسلام، امروز در سراسر دنیا یک حرکت عظیم اسلامی به وجود آمده  است که به موجب آن اسلام در آفریقا ، آسیا و حتی در قلب اروپا حیات جدیدی را باز یافته و مسلمانان به شخصیت و هویت واقعی خود پی برده­اند.»

ابعاد مختلف این تجدید حیات را در ظهور جنبش­های اسلامی، از شرقی­ترین نقاط آسیا تا آمریکا  می­توان مشاهده کرد اگر صدها هزار نفر در کنار کاخ سفید شعار «الله اکبر» سر می­دهند و مرکز شرک و ظلم جهانی را به لرزه در می­آورند، به اعتراف دشمنان انقلاب اسلامی این خودباوری از تأثیرات انقلاب اسلامی ایران است .

از میان جنبش­های اسلامی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفتند می توان از انتفاضه­ی فلسطین، حزب الله لبنان، جبهه­ی نجات اسلامی الجزایر، نهضت مسلمانان مصر، جبهه­های اسلامی در سودان، کشمیر، عراق، ترکیه، آذربایجان و ... نام برد که با شعار الله اکبر علیه استکبار جهانی به پا خواسته­اند .

پیام­های امام خمینی (ره) به مسلمانان به خصوص در موسم حج که خواستار وحدت مسلمانان در برابر استکبار جهانی بود، باعث می­شد که روح تازه­ای در کالبد مسلمانان جهان دمیده شود. در یکی از این پیام­ها امام  می­فرماید: «هان ای مسلمانان جهان و مستضعفان تحت سلطه­ی ستم­گران به پاخیزید و دست اتحاد به هم دهید و از اسلام و مقدرات خود دفاع کنید و از هیاهوی قدرتمندان نهراسید که این قرن به خواست خداوند قادر، قرن غلبه­ی مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است».

به دنبال این پیام­های وحدت­بخش بود که بازگشت به تفکر دینی به خصوص دین اسلام آغاز شد. به عنوان نمونه چهل درصد از جمعیت پنج میلیونی مسلمانان آمریکا به تازگی به اسلام گرویده­اند و اگر این روند ادامه یابد. تا پایان قرن حاضر، اسلام به عنوان دومین دین عمده در آمریکا اعلام خواهد شد.

گرایش شدید به دین؛ یکی از دست­آوردهای انقلاب اسلامی در خارج ایران است. پس از انقلاب اسلامی صدها کتاب در مورد نقش مذهب در اجتماع و سیاست به بازارهای جهان آمده و بسیاری از دانشگاه­های جهان به تحقیق درباره­ی مذهب پرداخته در حالی که قبل از آن دین را افیون توده­ها می دانستند .

2-پیش­بینی فروپاشی شوروی سابق

پیش­بینی فروپاشی شوروی سابق  را نیز باید از دست­آوردهای انقلاب اسلامی شمرد. در حالی­که هیچ یک از تحلیل­گران سیاسی دنیا فروپاشی این قدرت بزرگ را پیش­بینی نمی­کردند امام خمینی (ره) با شناختی که از قدرت اسلام داشتند این پیش­بینی دقیق را نمودند و در پیامی به رهبر شوروی سابق اعلام کردند که صدای شکستن استخوان­های کمونیسم به گوش می­رسد و از این پس کمونیسم را باید در موزه­های تاریخی سیاسی جهان بررسی کرد.

صدور فرمان حضرت امام (ره) درباره­ی «سلمان رشدی» مرتد به خاطر توهین به مقدسات اسلام، یکی دیگر از دست­آوردهای انقلاب اسلامی ایران است این اقدام شجاعانه باعث تحقیر شدید دنیای غرب و عزت و سربلندی برای اسلام شد و رهبری انقلاب ثابت کردند که هر جا به مقدسات مسلمانان توهین شود با همه­ی توان و علیرغم اصول جاری حاکم بر روابط بین­الملل، در مقابل آن با تمام توان خواهند ایستاد .

دست­آوردهای دیگری مانند گرایش زنان مسلمان به حجاب ، بازگشت به خویشتن در بین مسلمانان تلاش غرب برای شناخت اسلام و تشیع و ... نیز از جمله دست­آوردهای انقلاب در خارج از کشور است.

 

 

 

 

فهرست منابع :

 

انقلاب و ریشه­ها ، حبیب­الله طاهری، ص 254-259 .

صحیفه نور، ج5 ، ص75.

صحیفه نور، ج1، ص220.

پیرامون انقلاب اسلامی، شهید مطهری، ص 159-160 .

صحیفه نور، ص62-63.

جمهوری اسلامی،13/10/58.

رسالت، 13/10/71.

صحیفه نور، 21، ص94 .

صحیفه نور، ج21، ص52 .

کیهان، 22/9/1369.

صحیفه نور، ج15، ص125 .

روزنامه سلام، 28/3/1370 .