سیاسی اجتماعی ؛ خبر


سمینار زن در تاریخ اسلام برگزار شد.

سومین سمینار بین­المللی «زن در تاریخ اسلام» با هدف شناخت و تبیین جای­گاه زن در تاریخ اسلام در کتاب­خانه­ی ملی ایران برگزار شد.

دبیر علمی این سمینار گفت: «چهارمین سمینار ما نیز، با هدف شناخت و تبیین جای­گاه زن در تاریخ، شناسایی و معرفی اولویت­های پژوهشی در کل جهان اسلام و ارائه­ی دستاوردهای نوین پژوهشی در موضوع «زن در جهان اسلام» برگزار می­شود.

دکتر «نزهت احمدی» دلیل اصلی برگزاری این همایش را فقدان تحقیقات لازم در طول تاریخ در ارتباط با نقش و جای­گاه زن دانست و افزود: متأسفانه منابع تاریخی موجود در مورد زن، در تاریخ، بسیار ناقص است و نقش زنان در تاریخ نادیده گرفته شده یا به نحو غیر مستقیم بیان شده است. در بخش­هایی از تاریخ نیز نام زنان حذف شده  یا به صورت پراکنده از زنان «صوفی»، «شاعر» یا «سیاست­مدار» نام برده شده است.

خانواده برای ادامه­ی زندگی به دانش نظری نیاز دارد.

مسئول دفتر تحقیقات زنان در «وزارت کشور» اعلام کرد توجه به زیبایی ظاهری در ازدواج، گمراه­کننده است.

«فریبا ساسانی» در همایش تحکیم بنیان خانواده گفت: «مهارت­های قبل از ازدواج، آشنا بودن به معیارهای انتخاب همسر است و زندگی­ا­ی که براساس زیبایی ظواهر  بنا شود، بی­ثبات خواهد بود، زیرا که زیبایی­ها هر روز با جلوه­ی دیگری شکل پیدا می­کند و با سلیقه­ی افراد تعریف می­شود».

وی با اشاره به دانش نظری در زندگی افزود: «خانواده برای ادامه­ی مسیر خود، نیاز به دانش نظری دارد که باید آن را تبدیل به مهارت کرد.  امروزه این مهارت  در کشور ما کم و یا معیوب است.»

«خانم ساسانی» با بیان این­که مهارت­ها را باید در زندگی بشناسیم، بیان کرد: «مهارت­ها بسیاری از تعارضات و مشکلات را در زندگی حل خواهند کرد و کارآموزان باید مهارت­هایی را که فرامی­گیرند،  در بین اقشار دیگر جامعه فرهنگ­سازی کنند.

شرایط ازدواج موقت در لایحه­ی حمایت از خانواده عنوان شد.

مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده بیست و دو لایحه­ی حمایت از خانواده که به ازدواج موقت مربوط می­شود، زوجین را مکلف کرد که در صورت تشکیل جنین در ازدواج موقت، حتماً ازدواج را به طور رسمی ثبت کنند تا حقوق طفل و زوجه رعایت شود.

نماینده­ی مردم «قصر شیرین» در مجلس در این ارتباط تأکید کرد: «از نود سال پیش برای ازدواج موقت تعیین تکلیف شده بود، اما آوردن آن در قانون لایحه­ی حمایت از خانواده، به منظور جلوگیری از به­وجود آمدن اطفال مجهول­الهویه در ازدواج­های موقت است و قانون­گذار جهت عدم تضیع حقوق زوجه و طفلی که از این ازدواج حاصل شده، طرفین را ملزم و مکلف به ثبت قانونی ازدواج موقت کرده است.

این عضو هیأت رئیسه­ی کمیسیون حقوقی و قضایی گفت: «در زمینه­ی ازدواج موقت هیچ منع و محدودیت قانونی وجود ندارد و آن­چه تصویب شده است برای جلوگیری از سوء استفاده از ازدواج موقت و آثار حقوقی بر جای مانده است.

زنان تحصیل­کرده، کم­تر به دنبال تجمل می­روند.

زنانی که تحصیلات بالاتری دارند، کم­تر به دنبال تجمل و فخرفروشی هستند و در عوض زنانی که احساس کم­بود عاطفی دارند، به دنبال آن هستند که ضعف فرهنگی خود را از طریق تجمل­گرایی تأمین کنند.

یک کارشناس روان­شناسی در این ارتباط گفت: روحیه­ی تجمل­گرایی در زندگی، سبب می­شود که فرد تجمل­گرا دچار اضطراب و تنش شود. تجمل­گرایی هم­چنین موجب می­شود که فرد، رابطه­ی عاطفی کمتری با خانواده­ی خود برقرار کند؛ در این صورت نبود رابطه­ی عاطفی مناسب، بنیان خانواده را دچار آسیب می­کند.

«نادر قلم بر» با اشاره به تبلیغات تلویزیونی در افزایش تجمل­گرایی، افزود: «درصد مردم تلاش می­کنند به آن­چه در تلویزیون می­بینند، گرایش پیدا کنند که البته همه­ی آن­ها به خواسته­های­شان نمی­رسند.»

این روان­شناس تأکید کرد: «زمانی که خانواده تجمل­گرا باشد، کودک، چنین رفتاری را در خانه آموزش می­بیند و بعد از ازدواج ممکن است مشکلات عدیده­ای برایش ایجاد شود. از سویی دیگر اگر کودک در خانواده­ای رشد کند که به آرزوهایش پاسخ داده نشود، در بزرگ­سالی به دنبال تحقق آرزوهای کودکی خود است و  هم­چنان آرزوهایی کودکانه دارد.

سخت­­گیری در ازدواج مجدد برای آقایان

مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، از قطعی شدن لایحه­ی حمایت از خانواده خبر داد.

«امیر حسین رحیمی» گفت: «کمیته­ی ویژه­ی بررسی لایحه­ی حمایت از خانواده، تغییرات زیادی را در لایحه­ی قبلی ایجاد کرده است، به گونه­ای که در مسیر تحکیم خانواده و جلوگیری از طلاق باشد. با توجه به این لایحه، اگر  ازدواجی به طلاق منجر شود، حقوق طرفین، به­ویژه زنان لحاظ خواهد شد.

در این لایحه، ازدواج دائم مجدد، برای مردان امکان­پذیر نیست مگر این­که همسر اول رضایت کامل داشته باشد یا در مواردی، زن مرتکب تخلفات خاصی شود. اگر زنی مشکلی نداشته باشد و شوهر او اقدام به ازدواج مجدد کند، مجازات زندان برایش تعیین شده است و زن حق دارد تقاضای طلاق کند.»

آمار طلاق در تهران بالا رفت

براساس آمار سازمان «ثبت احوال» در شش ماهه­ی نخست سال جاری از هر ازدواج در استان تهران، بیست و پنچ  مورد به طلاق منجر شده است.

شورای فرهنگی - اجتماعی زنان نیز در بررسی آمار ازدواج و طلاق به نسبت جمعیت، عنوان کرد که تهران رتبه­ی اول طلاق و رتبه­ی آخر ازدواج را در کشور داراست.

«اعظم رام پناهی» معاون اطلاعات و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: «با توجه به این­که به­طور طبیعی تعداد ازدواج­های به ثبت رسیده در استان­های پرجمعیت بیش­تر است، فراوانی ازدواج در استان تهران کمتر از تمامی استان­های کشور است. از سوی دیگر، تعداد طلاق به نسبت کل جمعیت در سال گذشته نشان داده است که استان­های کردستان و تهران با بیست و یک  درصد طلاق، بیش­ترین درصد طلاق را داشتند. پس از آن­ها، استان­های خراسان و کرمانشاه با نوزده درصد طلاق درصدر بودند.

سلامت جنسی جوانان در خطر است.

عضو هیأت علمی «دانشگاه علامه طباطبایی» با اشاره به افزایش نگران­کننده­ی طلاق اعلام کرد: «میزان طلاق در برخی نقاط تهران به سی و سه درصد رسیده است.»

دکتر «گل­زاری» در چهارمین کنگره­ی خانواده و سلامت جنسی گفت: «در بررسی ملی درباره­ی وضعیت سلامت روان در ایران مشخص شد، وضعیت سلامت افراد متأهل دو و نیم برابر  از افراد مجرد بهتر  است. این شاخص در شهرهایی با میزان آمار طلاق کم، نظیر یزد، سمنان و چهار محال و بختیاری تا چهار  برابر هم  می­رسد.

وی افزود: «گاهی ممانعت از طلاق، خود عاملی برای افزایش بروز بحران­های روحی می­شود. از سوی دیگر میزان روابط دختران و پسران سه برابر شده،  نوع روابط از سطح عاطفی به جنسی رسیده است و ارتباط با چند نفر نیز گسترش یافته است.»

«گل­زاری» با بیان این­که چهل درصد از زوجین به نوعی مشکل جنسی دارند و این نارضایتی به بد خلقی، بروز مسائل روحی و انحرافات اخلاقی منجر می­شود، گفت: «در حال حاضر سلامت جنسی جوانان در معرض خطر است و برای جلوگیری از این بحران باید به عواملی چون انتخاب مناسب همسر، آموزش مداوم و مشاوره توجه ویژه داشت.»

مشاوره­ی ژنتیک برای تمامی زوج­ها ضروریست.

یک مشاور ژنتیک در کشور با تأکید بر امر مشاوره­ی ژنتیکی برای تمامی ازدواج­های فامیلی و غیر فامیلی عنوان کرد: «برخی بیماری­های عضلانی که برای فرد مشکل تحریک فیزیکی را ایجاد می­کنند از طریق ژن­های ناقل، قابل انتقال به نسل بعدی است.»

وی افزود: «بروز بیماری­های ژنتیک منحصر به ازدواج­های فامیلی نیست و افراد غیر فامیل نیز امکان دارد بدون علائم بالینی، ناقل بیماری­های خاصی باشند که از طریق ازدواج به نسل­های بعدی منتقل شود. این مشاوره باعث می­شود تا  بیماری­های مختلفی از جمله «دسیتروفی» که منجر به معلولیت می­شود، شناسایی شوند.

ازدواج مهم­ترین راه پیش­گیری از ایدز است

نماینده­ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی. بالا رفتن سن ازدواج را از جمله دلائل افزایش ارتباطات جنسی و  شمار مبتلایان به ایدز دانست.

دکتر «سید علیرضا مرندی» با اشاره به آمار بالای طلاق در کشور گفت: « افزایش آمار بالای طلاق هم­چون بالا رفتن میزان، بیماری ایدز به دلیل عدم ارائه­ی آموزش­های جنسی لازم به زوج­ها­ی جوان است، لذا خیلی از طلاق­ها به دلیل ناآگاهی از روابط جنسی است. از سویی دیگر تسهیل ازدواج و کاهش سن ازدواج، از مهم­ترین راه­های پیش­گیری است.»

وی اقدامات وزارت بهداشت درباره­ی احداث کلینیک برای افراد پرخطر و ارائه­ی رایگان سرنگ یک­بار مصرف به معتادان تزریقی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «برای جلوگیری از تغییر الگوی ایدز از سرنگ مشترک به ارتباطات جنسی، باید امر ازدواج برای جوانان آسان شود و تا حد ممکن از بزه و خلاف دور نگه داشته شوند.»

 

کودک­آزاری در کشور  افزایش یافت.

مدیر کل دفتر امور آسیب­دیدگان اجتماعی از افزایش کودک­آزاری در شش ماهه­ی نخست سال، نسبت به سال گذشته خبر داد.

«سید حسن موسوی چلک» با اشاره به این­که براساس آمارهای موجود، خشونت خانگی و آزار جسمی، جزو بیش­ترین موارد کودک آزاری است، گفت: «بیش­تر این آزارها در سنین زیر پنج سال رخ می­دهد. رسیدگی به مشکلات کودکان و آزارهایی که از سوی والدین یا هر کس دیگری بر آن­ها وارد می­شود، از اهداف برنامه­های بهزیستی است و در صورتی که پس از بررسی مشخص شود،  والدین صلاحیت نگهداری کودک را ندارند، با حکم دادگاه، کودک برای کوتاه مدت و یا بلند مدت به بهزیستی سپرده می­شود.»

وی با اشاره به این­که بر اساس قانون افراد تا زیر هجده سال، کودک محسوب می­شوند، افزود: «حمایت­های سازمان بهزیستی از کودکان آسیب­دیده از طریق مراکز اورژانس اجتماعی، مراکز خانواده و کودک، تلفن 123 و خدمات سیار اورژانس اجتماعی صورت می­گیرد.»