خانه خانه داری ؛ تازه های پژوهش


                                   تازه­های پژوهش

اکثر ازدواج­های خودگزین، به طلاق منجر می­شود

گروه پژوهش «غربال­گری در ارتباط با آسیب­های اجتماعی مرتبط با طلاق» طی تحقیق در شهر­های تهران، زنجان و رشت، اعلام کرد نود درصد ازدواج­های «خود گزین» به طلاق ختم می­شود.

مبنای ازدواج­های خودگزین، عشق­های خیابانی، اینترنتی و دوستی­های کاذب است. در این ازدواج­ها، زوجین بدون مشورت با خانواده­ها و گاه بدون آگاهی آنان تصمیم به ازدواج با یک­دیگر می­گیرند.

خلاء  آموزش گزینش همسر مناسب در قالب مهارت­های زندگی برای جوانان و عدم توجه آن­ها به سنخیت و توازن فرهنگی، ظاهری، عقیدتی، اجتماعی و مالی که از اصلی­ترین عوامل بروز اختلافات است، آثار خود را در سه تا پنج سال اول نشان داده، و منجر به طلاق در این نوع ازدواج­ها می­شود.

 

بیماری­های قلبی - عروقی اولین عامل مرگ در کشور هستند

رئیس پژوهشکده­ی غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه «علوم پزشکی شهید بهشتی» اعلام کرد، دیابت و بیماری­های قلبی - عروقی مهم­ترین بیماری مرتبط با چاقی و اضافه وزن هستند که عامل بیش­ترین میزان مرگ و میر در کشور است.

دیابت با شیوع حدود  بیست درصد در بالغین ایرانی، یکی از شایع­ترین بیماری­های غیر واگیر کشور است که کیفیت زندگی مردم را به میزان بسیار زیادی از بین می­برد.

پزشکان توصیه می­کنند برای جلوگیری از دیابت و درمان بسیار سخت آن، پیش­گیری از اضافه وزن و چاقی بهترین روش است. استرس زیاد، اختصاص ندادن زمانی مناسب –  و نه کم – برای ورزش و یا حتی دوچرخه­سواری و پیاده­روی نیز، مشکل چاقی را افزایش می­دهد.

در حال حاضر پنجاه درصد تهرانی­ها دچار اضافه وزن و بیست درصد آن­ها چاق هستند.

تغییر سبک زندگی، تغذیه­ی مناسب، مصرف متعادل غذاهای چرب و پرکالری و افزایش ورزش و فعالیت بدنی، از راه­های پیش­گیری از چاقی هستند.

 

ایدز مهم­ترین عامل مرگ و میر زنان است

سازمان بهداشت جهانی در اولین مطالعه­ی جهانی خود درباره­ی بهداشت زنان اعلام کرد: ویروس ایدز مهم­ترین عامل مرگ و میر و بیماری در میان زنان پانزده تا بیست و چهار ساله در جهان است.

براساس این گزارش در سراسر جهان از هرپنج مورد مرگ در میان زنان یک مورد، در میان زنان پانزده تا چهل و چهار سال  در اثر رابطه­ی جنسی نامطمئن است که خطرناک­ترین عامل در کشورهای درحال توسعه برای زنانی که درمحدوده­ی سنی بارداری­اند، است.

زنان به صورت بیولوژیک این برتری را نسبت به مردان دارند که به­طور میانگین شش تا  هشت سال بیش­تر از مردان عمر کنند اما در بسیاری از نقاط جهان، زنان با کم­بودهای جدی ناشی از فقر، عدم دست­رسی به مراقبت­های بهداشتی و هنجارهای فرهنگی مواجه هستند که این مزیت را از آن­ها می­گیرد.

این مسئله که پانزده درصد­ مرگ و میر  زنان­شان  در سن باروری است، یک تراژدی جهانی است و با کم­بود امکانات برای تشخیص بیماری­های دختران نسبت به پسران از همان کودکی، آغاز می­شود.

 

سرطان دهانه­ی رحم در بین زنان شایع است

یک جراح و متخصص زنان و زایمان در کشور اعلام کرد: سرطان دهانه­ی رحم، دومین سرطان شایع زنان در سراسر جهان است».

ازدواج­های متعدد، سن پایین ازدواج، عدم رعایت بهداشت فردی، مصرف سیگار، کم­بود ویتامین A  و C  و آلودگی به ویروس «پاپیلوم» انسانی و عفونت­های مقاربتی، از عوامل بروز این بیماری محسوب می­شوند.

استفاده از رژیم­های غذایی حاوی مواد پروتئنی، انجام به­موقع تست «پاپ اسمیر» و معاینه­ی ماهانه و رعایت بهداشت فردی می تواند از بروز این­گونه سرطان و مرگ و میرهای ناشی از آن پیش­گیری کند.

 

 

دختران چاق به «ام. اس» مبتلا می­شوند

پژوهش­گران هشدار دادند چاقی دوره­ی نوجوانی با افزایش خطر بروز بیماری «ام. اس» در زنان مرتبط است.

نتایج یک تحقیق نشان داد احتمال ابتلا به ام. اس در زنانی که در دوران نوجوانی خود چاق بودند، دو برابر بیش­تر از زنانی است که در نوجوانی لاغر بودند.

زنانی که در سن هیجده سالگی شاخص توده­ی بدنی آن­ها بیش­تر از سی  بوده، بیش از دو برابر سایر زنان در بزرگ­سالی دچار این بیماری شده­اند؛ لذا آموزش برای پیش­گیری از چاقی دوران نوجوانی، گامی مهم برای کاهش خطر ابتلا به ام. اس در زنان است.

 

 

ایدز هر روز یک ایرانی را می­کشد

گزارش­های وزارت بهداشت از آمار مبتلایان به «ایدز» نشان داد که در سه ماه دوم امسال، روزانه بیش از یک مورد مرگ ناشی از ابتلا به ایدز درکشور داشته­ایم.

براساس این گزارش افزایش ایدز در کشور از طریق روابط جنسی، نگران­کننده شده و بیش­تر بیماران نیز مردانی هستند که روابط جنسی غیر متعارف دارند و در مواردی همسران این مردان و یا همسران مردان معتاد تزریقی، جزو مبتلایان هستند.

ترویج آموزه­های دینی، آموزش افرد جامعه درباره­ی این بیماری و پیش­گیری از آن، امر مهمی در کشور است که احتیاج به حمایت اجتماعی و روانی بیمار، از نظر تغذیه، شغل مناسب و رفتار مناسب با آن­ها در خانواده دارد.

 

 

با افزایش سن، زنان دچار غده­ی رحمی می شوند

با افزایش سن، بسیاری از زنان به غده­های رحمی یا فیبرم دچار می­شوند؛ البته هشتاد درصد فیبرم­ها بدون هیچ نشانه­ای هستند و حتی فرد تا آخر عمر ممکن است از وجود آن بی­اطلاع باشد.

دکتر «وزیری» متخصص زنان، در هشتمین کنگره­ی بین­المللی بیماری­های زنان و مامایی اعلام کرد هفتاد و هفت درصد زنان با افزایش سن به غده­های رحمی، فیبرم یا میوم دچار می­شوند که تنها بیست درصد از آن­ها با نشانه­هایی چون دردهای شدید شکمی و خون­ریزی­های زیاد، از بیماری خود مطلع می­شوند.

طبق نظر این پزشک، در صورتی که فرد تمایلی به بچه­دار شدن نداشته باشد، بهترین راه درمان فیبرم، درآوردن رحم است و در مواردی که فرد خواستار بارداری باشد برداشتن غده یا فیبرم از رحم کفایت می­کند.

 

 

مسمومیت حاملگی موجب کم­هوشی کودک می­شود

پژوهش­گران دانمارکی، بین عوارض مرتبط با ازدیاد فشارخون در دوران بارداری مادران و ضعف قدرت تفکر در فرزندان آنان در دوره­ی بزرگ­سالی، ارتباطی کشف کرده­اند.

عوارض ناشی از فشارخون بالا در دوران بارداری، مرتبط است با قدرت استدلال، بصیرت و ادراک ضعیف تر در دوران جوانی فرزند.

محققان این کشور طی مطالعات و آزمون­های هوش، به این نکته پی برد­ه­اند که، افراد دارای قدرت تفکر ضعیف که بهره هوشی آن­ها زیر هشتاد و پنچ است، مادران­شان دردوران بارداری، فشار خون بالایی داشتند و دچار مسمومیت حاملگی شده بودند.

طبق این مطالعه نوزده درصد از مردانی که مادران­شان برخی از علائم مسمومیت حاملگی را داشتند، دچار ضعف قدرت تفکر هستند.

 

 

وسایل ارتباط جمعی الکترونیک موجب آسیب­های اجتماعی می شوند

آسیب­های نوپدید اجتماعی چون اینترنت، تلفن­هم­راه و ماه­واره، جوامع را آسیب­پذیرتر از همیشه کرده­اند.

یک استاد دانشگاه کشورمان، در کارگاه آموزشی «آشنایی با آسیب­های اجتماعی نوپدید » اعلام کرد: «همه­ی مسئولان وظیفه دارند که جوانان و خانواده­ها را از خطرات این آسیب­های نوپدید اجتماعی آگاه کنند.»

رشد وسائل ارتباط جمعی الکترونیک و امکان روزافزون فنی و صنعتی آن­ها، حدود و مرزها را پشت سر گذاشته و منجر به ایجاد ده­کده­ی جهانی شده است. با این وجود عوارض منفی روانی و جسمی آسیب­های اینترنتی نیز افزایش یافته است.

تقویت حس پرخاش­گری، انزواطلبی، تنبل شدن ذهن و تأثیر منفی بر روابط خانوادگی از جمله آسیب­های روانی هستند و تأثیر نور و اشعه­ی رایانه بر چشم کاربران و آسیب دیدن استخوان­بندی ستون فقرات به دلیل نشستن بیش­ازحد و خیره شدن به صفحه­ی مونیتور رایانه، جزو آسیب­های جسمی اینترنتی است.

از سویی دیگر، وجود جاذبه­های غیراخلاقی در برخی سایت­ها اعتقادات و ارزش­های اخلاقی افراد را در معرض خطر قرار می­دهد.

 

 

ارسال SMS احتمال آرتروز را افزایش می­دهد

یک متخصص فیزیوتراپی در کشور اعلام کرد: فعالیت بیش­از حد انگشتان دست هنگام تایپ کردن، زیاد نوشتن در طول روز و انجام حرکات تکراری نوشتن SMS موجب آسیب رسیدن به مفاصل انگشتان دست شده، در دراز مدت موجب آرتروز زود­رس انگشتان می­شود.

نرمش دادن انگشتان دست در دامنه­ی حرکتی متفاوت، در کاهش آسیب­های ناشی از فعالیت­های تکراری، مؤثر است. تایپست­ها و کسانی که زیاد با انگشتان خود کار   می کنند، لازم است هر نیم ساعت یک بار به انگشتان دست خود استراحت بدهند.

 

 

«هل» درمان صد درد است

پژوهش­گران کشورمان برای اولین بار در جهان دریافتند که «چای هل» به دلیل داشتن خواص آنتی­اکسیدانی قوی، موجب افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن در مقابل بیش از صد بیماری است.

در بدن انسان تعدادی آنتی­اکسیدان و تعدادی رادیکال آزاد وجود دارد که باید همیشه بین آن­ها توازن برقرار باشد. اگر این توازن به هر علتی به هم بخورد، استرس اکسیداتیو ایجاد می­شود که این استرس عامل ایجاد بیش از صد نوع بیماری مانند بیماری­های قلبی و عروقی، سرطان، آرتریت روماتویید و پیری است.

«ندا باغی نیا» پژوهش­گر این مطالعه، هم­چنین به دیگر خواص هل و اثرات آن، بر روی بیماری­های مختلف اشاره داشت. هل تقویت­کننده­ی معده و ضد نفخ است، به هضم غذا کمک می­کند و به عنوان دارو برای معالجه­ی سرفه، سرماخوردگی و تب مثمرثمر است. هل تقویت­کننده­ی قلب و اعصاب است ولی مصرف زیاد آن تپش قلب را افزایش می دهد. هل علاوه بر این، پایین آورنده­ی فشار خون است و برای رفع سردرد و کاهش حملات صرع مفید است.

 

 

خرما از پوسیدگی دندان پیش­گیری می کند

نتایج یک تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نشان داد مصرف خرما به­عنوان یک ماده­ی غذایی، به دلیل اثرات بازدارنده در رشد باکتری عامل پوسیدگی دندان، در پیش­گیری از بروز این عارضه مؤثر است.

در این مطالعه، اثر خرما بر رشد «استرپتوکوک میوتانس» که اصلی­ترین باکتری در پوسیدگی دندان است، بررسی شده و یافته­ها حاکی از آن بود که با افزایش غلظت خرما، این میکروارگانیسم­ها قادر به رشد در محیط نیستند.

با توجه به این یافته و نقش بازدارندگی خرما از رشد این عفونت در دندان، می­توان خرما را به عنوان یک ماده­ی غذایی پیش­گیری کننده از ایجاد پوسیدگی  دندان معرفی کرد.