خانواده تربیت؛ سواک جایگاهی برای باکتریها و میکروبها

نویسنده


مسواک جایگاهی برای باکتری­ها و میکروب­ها

ترجمه: شیدا فروغی

هر بار که دندان­ها را مسواک می­زنیم، میکروب­هایی را که روی مسواک جمع شده­اند به بدن منتقل می­کنیم. این میکروب­ها، عامل بیماری­هایی چون: انواع عفونت­ها، سرماخوردگی و بیماری­های لثه و دندان هستند. به نظر «ریچارد. تی. گلاس» استاد پاتولوژی دانشگاه اوکلاهاما، مسواک، محل خوبی برای زندگی باکتری­هاست، زیرا در آن­جا این باکتری­ها در تماس با آب و غذا هستند.

دکتر «گلاس» طی 15 سال اخیر، مطالعات زیادی روی ارتباط بین بیماری­ها و مسواک، انجام داده است. به گفته­ی این محقق، اکثر مردم، در مورد شستشوی دست­ها و لباس، وسواس خاصی دارند ولی در مورد مسواک­هایشان خیر. مردم  آن­ها را در کثیف­ترین محل خانه نگهداری می­کنند. گذاشتن مسواک در دستشویی و حمام، کار صحیحی نیست. هر بار که سیفون توالت کشیده می­شود، میلیون­ها میکروب در فضا پراکنده می­گردند و بسیاری از آن­ها روی مسواک می­نشینند. از طرفی، گذاشتن مسواک داخل کمد در بسته در حمام، یا دستشویی هم کاری اشتباه است. زیرا در محل تاریک و مرطوب میکروب­ها راحت­تر و سریع­تر رشد می­کنند. با توجه به این مسائل، انجمن دندان­پزشکان کانادا پیشنهاد کرده است تا هر سه ماه یک بار مسواک را عوض کنید. ولی بسیاری از مردم هر 6 ماه یک­بار یا طولانی­تر از این زمان، مسواک­هایشان را عوض می­کنند. بنا به پیشنهاد دکتر گلاس، بهترین کار این است که هر دو هفته یک بار مسواک را عوض کنیم و مسواکی را که می­خریم دوست دیرینه­ی خود ندانیم! و فقط آن را دوستی، موقتی تلقی نماییم. با این تفکر، زود به زود آن را عوض خواهیم کرد.

بهترین روش استفاده از مسواک:

نوک برس مسواک نویی که خریداری می­شود، کاملاً صاف و گرد است، ولی بعد از دو هفته که استفاده می­شود، نوک برس­ها زبر و تیز می­شوند و سر آن­ها خم می­گردد. همین عامل باعث ایجاد خراش روی لثه می­شود هر قدر این مسواک­ها را محکم­تر به دندان بکشیم، بیش­تر باعث ایجاد خراش می­شوند و در نتیجه از راه این زخم­های سطحی­ و میکروب­ها وارد خون می­شوند. دکتر گلاس، مسواک­های برقی را نیز توصیه نمی­کند. به نظر ایشان، این مسواک­ها به لثه صدمه بیش­تری می­زنند. حال به چند راهنمایی توجه نمایید تا لثه­های سالمی داشته باشید و دندان­هایی سفید:

حتماً هر یک از افراد خانواده، مسواک جداگانه با رنگ متفاوت، داشته باشد. از مسواک مشترک به هیچ عنوان استفاده نکنید.

اگر مسواک زمین افتاد، حتماً آن را دور انداخته و از مسواک نو استفاده کنید.

به توصیه­ی «دکتر گلاس» حتماً از مسواکی با برس نرم استفاده کنید تا کمتر باعث ایجاد خراش و صدمه به لثه­ها شود.

هر دو هفته و در نهایت هر چهار هفته بک بار، مسواک­تان را عوض کنید. پس از هر بیماری هم این کار را حتماً انجام دهید.

به هیچ عنوان مسواک را در حمام و دستشویی نگهداری ننمایید. پاکیزه­ترین محل برای نگهداری مسواک، اتاق خواب است.

هنگام مسافرت، از مسواک نو استفاده کنید. مسواک داخل چمدان،  با میکروب­های زیادی در تماس است و آلوده  می­شود.

بهتر است همیشه از مسواک ارزان­قیمت استفاده کنید تا راحت­تر آن را دور انداخته و مسواک دیگری را تهیه کنید. مسواک­های گران­قیمت را معمولاً برای مدتی طولانی نگه می­دارید و این باعث صدمه به لثه می­شود.

به یاد داشته باشید که مسواک را پس از مسواک زدن به خوبی با آب بشویید و آن را با زدن ضربه­های پشت سر هم، تا حدی خشک کنید و آب اضافی آن را بگیرید.

منبع: اینترنت