خبر

نویسنده


زنان شاغل در رعایت حجاب باید پیش­قدم شوند

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت اجرای طرح توسعه­ی عفاف و حجاب در کشور به منظور توسعه­ی امنیت اجتماعی، اعلام کرد که زنان شاغل در دستگاه­ها و ادارات دولتی باید در رعایت عفاف و حجاب پیش قدم شوند.

«عفت شریعتی» نماینده­ی مردم مشهد در مجلس گفت: «زنان شاغل باید پرچم­دار حفظ معرفت دینی و عفت اجتماعی باشند چرا که رعایت درست هر یک از این دو مقوله، موجب افزایش آرامش اجتماعی در جامعه­ می­شود.»

وی افزود: «دولت برای اجرای این طرح باید از وزارت­خانه­ها و ادارات، کار را شروع کند تا این گروه از زنان به عنوان آینه و تصویری از متانت، الگویی مناسب برای دیگر زنان باشند.»

صد و شصت تفاوت فقهی بین زن و مرد وجود دارد

همایش «بررسی نظریه­ی حق طلاق برای زنان» با نگاهی به مسائل فقهی طلاق برگزار شد.

حجت الاسلام «مهریزی» رئیس پژوهش­کده­ی علوم و معارف حدیث در این همایش گفت: «آن­چه امروزه در مسئله­ی طلاق با آن مواجه هستیم مسائل متعدد فقه اسلامی در این باره است. برخی موضوعات در زمینه­ی مسائل کهن است مثل اقلیت­های دینی و مذهبی، مسائل حقوق بشر، مسائل زنان و مجازات­های اسلام؛ و دسته­ی دوم این موضوعات، در مسائل جدید است که در دو بخش پزشکی و اقتصادی مورد بررسی قرار می­گیرد.»

وی افزود: «با توجه به تحقیقات اخیر، صد و شصت مورد تفاوت میان زنان و مردان در فقه اسلامی ذکر شده است که برخی از آن­ها به نفع زنان و برخی به نفع مردان است. البته بیش­ترین تفاوت­ها در بخش امتیازات زنان دسته­بندی می­شود بخشی از این تفاوت­ها هم الزام­آور است مثل حق طلاق.»

حجت­الاسلام «مهریزی» گفت: «آن­چه در بحث طلاق به صورت یک بحران درآمده، این است که آیا طلاق در فقه اسلامی مباح مطلق است یا مباح مقید. در بحث طلاق اختیارداری مطلق مرد در طلاق به صراحت بیان شده است و حتی در طلاق خلع که حق زن است و خانم به ازای بهایی که به مرد می پردازد از او جدا می­شود، باز هم شوهر باید اجرای طلاق را انجام دهد؛ لذا تفاوت­های بسیاری در بین حقوق زنان و مردان در مسئله­ی طلاق وجود دارد که باید بررسی شود.»

زنان سرپرست خانوار سامان­دهی می­شوند

مشاور شهردار تهران در امور بانوان از ثبت ده هزار زن سرپرست خانوار در تهران که تحت پوشش  هیچ نهاد حمایتی نیستند، خبر داد.

دکتر «زهرا مشیر» مدیر ستاد توانمند­سازی زنان سرپرست خانوار گفت: «شهردار تهران سعی دارد با یک بانک اطلاعاتی قوی، برنامه­ریزی هدف­مندی برای بیش از ده هزار زن سرپرست خانوار در تهران ترتیب بدهد.»

وی افزود: «بیش­ترین تعداد زنان تحت پوشش در منطقه­ی بیست تهران و کم­ترین تعداد در منطقه­ی سه ساکن هستند؛ هر چند نمی­توان درباره تعداد دقیق زنان سرپرست خانوار نیازمند نظر قطعی داد، چرا که این آمار تنها مربوط به موارد ثبت شده است.»

«مشیر» تصریح کرد: «اشتغال و آموزش دو رکن اساسی ستاد توانمندسازی زنان است تا بتواند زنان سرپرست خانوار را توانا و خودکفا کند».

زنان خانه­دار بیمه می­شوند

مجلس طرح بیمه­ی زنان خانه­دار را تصویب کرد و کمیسیون اجتماعی مجلس در حال اجرایی شدن این طرح توسط دولت است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: «طرح بیمه­ی زنان خانه­دار برای همه­ی زنانی است که شغل خانه­داری برای آن­ها تعریف شده است. در نتیجه دولت باید اعتباری را برای اجرایی کردن این طرح اختصاص دهد.»

«داریوش قنبری» افزود: «مجلس بیمه­ی زنان خانه­دار را به تصویب رسانده است. با توجه به اصل 29 قانون اساسی بیمه یک حق همگانی برای همه­ی افراد جامعه تعریف کرده  و به رسمیت شناخته است و باید برای هم افراد جامعه به شکل­های مختلف عملی شود به تصویب رسانده است.

راه­کارهای اجرایی توسعه حجاب ارائه شد

شورای فرهنگی اجتماعی زنان، راه­کارهای اجرایی سیاست­های توسعه­ی فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه را مورد بررسی قرار داد.

مقابله با مهاجرت بی رویه و تجردگرایی، هم چنین توسعه­ی بومی­سازی پذیرش دانش­جو در دانش­گاه­ها و توسعه­ی امکانات اشتغال و تحصیل برای زنان و مردان متأهل به عنوان راه­کارهایی از سوی این مرکز برای اجرایی شدن فرهنگ حجاب در جامعه مطرح شد.

طراحی لباس­های مناسب برای حضور اجتماعی زنان و حمایت از تولید و توزیع آن­ها و پیش-گیری از تولید، توزیع و استفاده از لباس­های نامناسب، توسعه­ی امکانات آموزشی خاص دختران، جلب مشارکت­های مردمی در این زمینه، اصلاح قوانین در برخورد قانونی با مفسدان، کانون­های فساد و باندهای فعال در انحراف جوانان و مناسب­سازی فضاهای اجتماعی و اقتصادی برای آسایش، نشاط و کارآمدی بیش­تر زنان نیز راه­کارهای دیگری بود که برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف پیش­نهاد شد.

وضعیت زنان پس از انقلاب

«ناهید اعظم رام پناهی» گفت: «قبل از انقلاب اسلامی، زنان به دو گروه خانه­نشین و مدرن تقسیم می­شدند. بعد از انقلاب گروه سومی از زنان هم در جامعه حاضر شدند که با رعایت شئونات در عرصه­های سیاسی و اجتماعی فعالیت می­کردند.»

وی در ارائه­ی آمار دیگری از وضعیت زنان در کشور افزود: «طبق آماری که سال گذشته گرفته شده است، سهم زنان در عرصه­ی کشاورزی 29 درصد، حوزه­ی صنعت و تکنولوژی 25 درصد و در حوزه­ی خدمات 45 درصد بوده است که در کل نشان از حضور 65 درصدی زنان در     بخش­های تولیدی است.»

 

بیش­تر هنرهای سنتی کشور توسط زنان تولید می­شود

رئیس مرکز امور زنان و خانواده اعلام کرد بیش از 70درصد هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور توسط زنان تولید می­شود.

«مریم مجتهدزاده» گفت: «زنان ایرانی در عرصه­ی صنایع دستی بومی بسیار توان­مند هستند. توجه به هنرهای سنتی در حوزه­ی کلان است و ما به دنبال این هستیم که بازارچه­های بومی برای گسترش و تقویت صنایع دستی ایجاد کنیم.»

وی افزود: «در حال حاضر دو میلیون نفر در کشور در عرصه­ی صنایع دستی فعالیت می­کنند که 70 درصد آنان زن هستند و اکثرشان پس از انقلاب به این هنر روی آورده­اند. هم­چنین با تقویت صنایع دستی کشورمان می­توانیم فرهنگ و تاریخ ایران را به دیگر کشورها معرفی کنیم.»

 

 

خانواده­ها در فکر تغذیه­ی کودکان باشند

دکتر «غلامرضا خاتمی» با اشاره به این­که سوء تغذیه منشأ بسیاری از بیماری­هاست، گفت: «شش درصد کودکان ایرانی دچار سوء تغذیه هستند.»

رئیس انجمن­ علمی گوارش و کبد کودکان ایران با اشاره به ارتقای آگاهی خانواده­ها در مورد تأمین مواد مورد نیاز بدن کودکان گفت: «کم وزنی، کوتاهی قد و متناسب نبودن قد و وزن، بیماری­های گوارشی و عفونی و ... از جمله عوارض سوء تغذیه است.»

وی افزود: «ترویج تغذیه با شیر مادر و واکسیناسیون باعث بهبود وضعیت تغذیه در کودکان    می­شود. اما گاهی سوء تغذیه در این کودکان هم به صورت چاقی دیده می­شود. مصرف زیاد غذاهای فوری، نوشابه چیپس و پفک باعث می­شود موارد مورد نیاز بدون این­که به بدن برسد، فقط حجم زیادی کالری وارد بدن شود که منجر به چاقی کودک و سوء تغذیه او می­شود.