احمد باقریان- جهرم
برادر ارجمند
ضمن سپاسگزاری از همکاری مستمرتان با «سرود فردا»، سرودههای درخور تحسینشان، مثل همیشه قابل توجه است. روح معنویت و بهرهمندی از تعالیم ارزشمند اسلامی، در «نیمهی ماه صیام»، «ماه زیبای خدا» و «در فراق یوسف زهرا» جاری است. استفاده از قافیههای کم کاربرد، ویژگی ممتاز این شعرهاست. به ویژه در «نیمهی ماه صیام» که توانایی شما در این زمینه، به خوبی نمودار است.
برایتان توفیق، سعادت و سلامت آرزو میکنیم و چشم به راه آثارتان میمانیم.
وحیده گرجی
خواهر عزیز
اولین بارقههای آشنایی با آثار شما، چشمگیر است. «پایان شب سیه» نخستین هدیهی شما به یاران «سرود فردا» است. طبع روان و ذوق سرشارتان ستودنی است. صلابت وزن و پیچیدگی تصاویر در اشعار شما، شکوه سبک هندی را به یاد میآورد و تأثیر و گیرایی غزلهای بیدل و صائب را گوشزد میکند. در مصراع پایانی افزودن «را» مشکل وزن را برطرف میکند:
«او رفته راهی را که من آغاز کردم.»
از آغاز تا پایان «سخاوتمندتر از آسمان» پیوند جاودانهی روح، اندیشه، خیال و امید را به نمایش گذاشته است. انتخاب بیتی ممتاز از هشت بیت غزل، کار سادهای نیست. توازن میان سبک سُنتی و زبان امروز، پارادوکس دلپذیری ایجاد کرده است که مهارت شما را نشان میدهد. شبکههای واژگان کارآمد و استفادهی به جا از خیال پردازی، از نکات نوشتنی دیگر است.
سربلند باشید.
زهرا سادات هاشمی
دوست عزیز
به جمع همراهان «سرود فردا» خوش آمدید. «لحظهی بی تو» غزلی است که با وجود افتهای گاه به گاه، خیزهای قابل تحسین دارد. وزن بی اشکال، قافیههای محکم و توصیفهای زیبا از مختصات آن است. در این بین در پارهای موارد، نکاتی قابل بررسی است؛ از آن جمله در مصراع دوم، «دیرم» واژهای است که جز قافیه سازی، در مفهوم کلی بیت، جایگاه منطقی و حسّی ندارد:
«برگی نمانده از تو در تاریخ و تقدیرم ای کاش قدری زودتر میآمدی، دیرم»
در بیت دوم نیز، «ای گرگ بازها من از پیدا شدن سیرم» مفهوم گنگ است.
از بیتهای قابل توجه این سروده به موارد زیر میتوان اشاره کرد:
«از پشت درها، انتظار کنج پستوها از لحظههای بی تو حتی از تو دلگیرم
«این جنگجوی خسته تسلیم زمستان است بگذار زیر برف باشد فرق شمشیرم»
شاعر بمانید
ابوالفضل صمدی رضایی- مشهد
برادر گرامی
«سبز خیال» غزلی شیرین با رایحهی امید و آرزوست که «صدای زلال خیال»، «رنگین کمان دو بال» را از شانههای «ملال» به پرواز در میآورد. بی تعارف باید این غزل را نویدبخش بازگشت شما به سمت هویت بخشیدن به شعرهایتان دانست. ماهیتی که در «اشک و آه» و «ساغر» کم رنگ شده است. شفافیت اندیشه و واژههای آرام، قرینهسازی زیبای و استفاده از صنعت عکس (بیت ششم) و ردالمطلع از نکات قابل توجه «سبز خیال» است.
«اشک و آه» اگر چه از دامنهی واژههای ساده برخوردار است، حقیقت معنا را گم نکرده است. وزن روان فاعلاتن فاعلاتن فاعلن و موسیقی برخاسته از واج آرایی نیز احساس میشود.
گاه تصویر ارائه شده چنان ساده به نظر میرسند که با وجود تکراری بودن، استفادهی بهجا از شبکههای مراعات نظیر آنها را شنیدنی کرده است. بیت زیر از نظر خیال پردازی شاخص است:
«چشم میبندی، پر از شب میشوم میگشایی چون پگاهم میکنی»
«آینهی آرزو» با ریتم کند «مستفعلن مفاعلن مستفعلن فعل» هم خوانی کاملی با درون مایهی شکایت گونهای دارد که واژهها را مأمور انتقال آن کردهاید. قافیههای به کار رفته، تناسب کاملی با ردیف و مفهوم جاری در بیتها دارد و به خوبی توانستهاید تناسب محتوا و وزن را رعایت کنید.
شاه بیت این غزل، بیت پایانی است:
«روزی که غیر نام تو جاری کنم به لب خشکیده باد رود غزل در گلوی من»
«ساغر» ضعیفترین غزل این گروه است. از نظر وزن، قافیه و قواعد آن شعر اشکالی ندارد؛ با این وجود، فاصله گرفتن از زبان دیگر غزلهایتان، دوباره گویی و تکرار، این غزل را از امتیازات «سبز خیال» دور کرده است.
پارادوکس بیت اول و حس آمیزی بیت سوم، از زیباییهای این سروده است:
«من دوستی با برگ نیلوفر گرفتم از این کویر آباد وحشت پر گرفتم
من حرفهای آبیاش را دوست دارم من با نگاهش مستی از ساغر گرفتم»
در میان شعرهای موج نو، «یاد» و «فاصله» بیشتر به دل مینشینند. گویا خیال جاری در این واژهها، شیرینی خاطره از یادکرد زندگی است.
دل انگیزی این شعرها در ایجاز، تصویرهای شاعرانه و واژههای صمیمی است:
یاد شما در شب ذهن من/میدرخشد/مثل مهتاب/ و مثل مرغکی بی تاب/از حق میخواند/تا صبح از راه/ بیاید/ و کوچهها را بیاراید.
پیروز باشید.
حسین فاتحی پیکانی- تهران
برادر ارجمند
سرودههای زیبای شما، گواه اندیشهی پویا و ذوق شاعرانهتان است. به خود میبالیم که در این شماره، شما نیز همراه و همسفر «سرود فردا» شدهاید.
غزل زیبای بی نام شما، با آب و رنگی از جنس واژههای کهن و تلفیق با زبان شعر امروز بسیار زیباست. شروع مناسب، رابطهی مطلوب همنشینی واژهها و قافیههای درست، نکات مثبت این سرودهاند. در بعضی مصراعها، کم و زیاد شدن هجاها، وزن را دچار تزلزل کرده است.
در مصراعهای دوم، هشتم، دهم و یازدهم، وجود یک هجای کوتاه در رکنهای سوم را نمیتوان نادیده گرفت. مصراع پنجم «مرا تصویر نابی بود زتو در قاب چشم، اما» اساساً با وزن مفاعیلن، مطابق نیست و باید اصلاح شود.
دو گروه بیتهای گسسته، هر یک در نوع خود اشکال عروضی دارند. بیت اول و دوم که در معنا وحدت موضوعی دارند، در یک وزن نیستند. گروه دوم نمونهی مربع است که در مصراع دو رکن فاعلاتن فعولن دارد و هر چهار مصراع از این وزن پیروی میکند. گروه سوم نیز اشکال وزنی دارد و باید از نظر قواعد عروضی، بازنگری شود.
در انتظار سایر آثارتان هستیم.