گزارشی از دومین همایش بینالمللی زنان مسلمان اندیشمند
اولین همایش زنان اندیشمند مسلمان در سال 1386 با حضور بیش از شصت زن فعال از سی و پنج کشور جهان در ارتباط با موضوع «خانواده، عفاف و معنویت» در تهران برپا شد.
و حال دومین همایش بینالمللی زنان مسلمان اندیشمند با موضوع «زن، خانواده و تمدن اسلامی» و با تأکید بر نقش محوری رسانهها با حضور میهمانان خارجی، صاحبنظران، اساتید حوزه و دانشگاه و فعالان امور زنان، در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
در این همایش بیست زن اندیشمند از کشورهای: بوسنی، روسیه، آذربایجان، پاکستان، سودان، عراق، کویت، لبنان، فیلیپین، بحرین، افغانستان، اندونزی، ترکیه، سوریه، نیجریه، مصر، تاجیکستان و قطر حضور داشتند که با ارائهی مقالاتی در سه محور، «رسانه و خانواده»،« رسانه و فرهنگ سازی» و «رسانه و حقوق شهروندی» به سخنرانی پرداختند.
خانم «صدیقه حجازی» مدیر کل امور زنان و خانواده در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر کل دومین همایش، ابتدا در مورد اهمیت و نقش رسانه در عصر حاضر گفت: «رسانهها از هر نوع و با هر گروه مخاطبی که باشند، مدیریت فکر، فرهنگ، رفتار و در یک کلام، هویت فرهنگی جوامع را به عهده دارند. رسانهها به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی میتوانند در گسترش صلح و امنیت جهانی و ارتقای اخلاق و معنویت در میان انسانها مؤثر باشند و یا اینکه بالعکس، میتوانند ملتهایی را از هویت انسانی و ملی خویش، تهی کنند.»
خانم «حجازی» در ادامه گفت: «خانواده بین تمام جوامع بشری به منزلهی اصلیترین نهاد اجتماعی، زیر بنای جوامع و خاستگاه فرهنگها، تمدنها و تاریخ بوده است.
پرداختن به این بنای مقدس و بنیادین و حمایت از آن و هدایتش به جایگاه واقعی و متعالی، همواره سبب اصلاح خانوادهی بزرگ انسانی و غفلت از آن موجب دور شدن بشر از حیات طیبه است. ما زنان مسلمان براین باوریم که در شرایط کنونی و در عرصهی جنگ رسانهای و جنگ نرم، به عنوان نگهبانان حقیقی و دلسوز کانون ارزشمند خانواده، مسئولیتی بس بزرگ و خطیر برعهده داریم. امید که بتوانیم از عهدهی مسئولیت برآمده و دین خود را به نسل فعلی و نسلهای آینده و نیز به میراث ارزشمند فرهنگ و تمدن اسلامی ادا نماییم.»
خانم «حجازی» در خاتمه به نقش ماهوارهها و خطرات آن، ضعف نگرش طراحان رسانهها، توجه به آموزش کودکان، توجه بیشتر به آموزشهای دینی و معرفی اهل بیت، به عنوان الگو، رشد و افزایش شبکههای اسلامی، ترویج فرهنگ مصرفگرایی توسط رسانه، عدم توجه صحیح به فقر واقعی زنان، توجه به مساجد و چگونگی رابطهی فرزندان با مساجد اشاره داشت. ایشان تصریح کرد که این همایش ضمن بررسی آسیبشناسی وضعیت موجود رسانه و تأثیر آن بر فرهنگ، جامعه و خانواده، به راهکارهای مناسبی به منظور استفادهی بهینه از این ابزار در جهت حرکت به سوی تمدن اسلامی توجه دارد.
از نکات برجسته در مقالههای ارائه شده میتوان به این موارد اشاره داشت: 1. رسانهها به طور فعال بر تغییر سبک زندگی و سست کردن پایههای روابط خانواده مؤثرند. 2. روابط زوجین تحت تأثیر اثرات سو رسانهایی، دستخوش تغییر و در معرض سستی هستند.
3. رسانههای گروهی با تغییر نگاه کودک به موضوع سکس و خشونت، باعث بلوغ زودرس در آنها شده، تربیت کودکان را با دشواریهای فراوان روبهرو میکنند. 4. ایجاد هویت کاذب در نوجوانان با ستارهسازیهای کاذب در رسانه باعث ایجاد بحران هویت در دوران جوانی آنان میشوند. 5. رسانهها چون دشمنان خانگی، اساس نظام خانواده و اجتماع را تهدید میکنند. 6. رسانهها با برجستهسازی سکس و جنسیت در شکلگیری افراطهای جنسی در اجتماع مؤثرند. 7. تبلیغات رسانهای نادرست، عفت عمومی و سلامت اخلاقی جامعه را به شدت تهدید میکند. 8. مدگرایی، سرچشمه در تبلیغات و سیاست گذاریهای غلط رسانهای دارد. 9. از رسانه میتوان در نهادینه کردن عفاف و حجاب و تحکیم روابط خانواده استفاده کرد اگر، درست به کار گرفته شود.
یکی دیگر از نکات قابل توجه این همایش مبارزه با سخن «میشل هولباک» نویسندهی اسلام ستیز فرانسوی بود که میگوید: «ما از راه دور نمیتوانیم افراطگری دینی را متوقف سازیم، پس بهتر است مسلمانان را به فساد بکشانیم. جنگ بر ضد افراطگرایی اسلامی با کشتن مسلمانان فایده ندارد و فقط با فاسد کردن آنها میتوان به این پیروزی دست یافت. باید به جای بمب، دامنهای کوتاه و گوشواره، بر سر مسلمانان فرو بریزیم.»
«نجلا القلیوبی»، معاون دبیر کل حزب «العمل» مصر، دبیر بخش بانوان حزب و مسئول خاورمیانهی انجمن جهانی زنان مسلمان در مقالهای تحت عنوان «محورهای اصلی مقالهی رسانه و خانواده» به نکاتی چون:
- رسانه و نقش آن در شکلگیری افکار عمومی
- اسلام و نقش مهم رسانهای آن در رابطه با دعوت به اسلام و عمل به آن
- رسانه مانند شمشیر دو لبه
- خانواده در مفهوم غرب و اسلام
- گسترش دیدگاه غرب دربارهی زن و خانواده از راه ترویج مفاهیم غربی
- ارائهی روش غرب – از طریق رسانه – به عنوان تنها راه آزادی زن و خانواده
- تلاشهای مستمر رسانه برای تغییر روش خانوادهی مسلمان در چارچوب دیدگاه غرب و قوانینی که سازمان ملل متحد آن را وضع کرده، بدون در نظر گرفتن مسائل اعتقادی جوامع اسلامی و عربی
- دستگاههای سمعی و بصری و نقش آن در دور کردن افراد از خانواده و فرو رفتن در ساختار این دستگاهها
- تأکید بر هویت متمدن امت اسلامی به عنوان مهمترین اصل تربیت فرزندان و ... اشاره داشت.
«مزاهر محمداحمد عثمان»، استادیار دانشگاه. دبیر کل جهانی زنان مسلمان سودان و عضو شورای مرکزی جنبش اسلامی سودان با مقالهی «رسانه و خانواده» به عواملی مانند جهانیسازی، پیشرفت عظیم تکنولوژی، انفجار بیحد و مرز ارتباطات و انتشار و طغیان رسانهها پرداخت و تأکید کرد که این عوامل باعث شدهاند تا نظام خانوادگی بازتر شده، تحت تأثیر بیشتر رسانهها قرار بگیرد و تولیدات و پیامهای آنها را پذیراتر باشد.
این مقاله نگاهی داشت به تأثیرات متقابل معنوی بین خانواده و رسانهها از جهت همراهی با رویدادها، تغییرات جهانی و حقایق و آمارهای جدید. این مسائل باعث ایجاد چالشهایی ضروری برای خانواده میشوند و خانواده باید در برابر عناصر منفی آن که مخالف با ارزشهاست و نیز در برابر اصول، مفاهیم و روشهای ناپسند و غیر قابل قبول آن مقاومت کند و به مبارزه بپردازد؛ بدون تردید این جهاد اکبر در جهان امروز ماست. بنابراین ضروری است ابزار و شیوههای تربیتی خانواده مطابق با روز شده، افزایش یابد و برای مقابله با گسترش همه جانبهی رسانهها و ابزارها و تکنولوژی آن تلاش بیشتری انجام شود.
«امیلیا تقی یوا»، روزنامهنگار و معاون رئیس شورای زنان حزب اسلامی آذربایجان با مقالهی «مطبوعات و رسانههای گروهی و کودک» عنوان کرد:
کودکان به جای مطالعه و تحقیق کردن و یاد گرفتن، اوقات خود را درکلوپهای اینترنت و یا در محیطهایی که ناهنجاریهای اجتماعی همچون قتل، سرقت و زورگیری و ... را رشد و رواج میدهند، به بطالت میگذرانند، بدون اینکه بتوانند استفادهی درستی از مطبوعات الکترونیکی و ... داشته باشند.
«آیدا توله» مشاور و روانشناس، از همکاران سازمان زنان کوثر، با مقالهی «تأثیر رسانهها بر شکلگیری هویت در نوجوانان» از بوسنی گفت:
نتایج تحلیل کیفی دادهها در مورد سبک گفتاری که نوجوانان در موقعیتهای اجتماعی گوناگون برای خوشآمد دیگران به کار میگیرند، دو عامل اصلی را نشان میدهد: اول،
عاملشناختی؛ که در قالب انتظارات و مقایسه عمل میکند و برخاسته از«نظریهی مقایسه اجتماعی» است. دوم عامل عاطفی؛ از این نظر که انسانها طالب مقبولیت اجتماعی هستند و طرد شدن را ناراحتکننده تلقی کرده، از آن اجتناب میکنند.
«خوله القزوینی»، پژوهشگر، نویسنده، روزنامهنگار و از مسئولان وزارت آموزش و پرورش کویت، با مقالهی «رسانه و روابط زناشویی» عنوان کرد: «استراتژی دراز مدتی که رسانههای غربی برای به اجرا در آوردن برنامههای سیاسی خود طراحی کردهاند، باعث جدا کردن ما از هویت خود و تحت تأثیر قرار دادن فرهنگ اسلامی ما و از بین بردن وحدت و انسجام خانواده شده است.»
«ریما فخری»، عضو در شورای سیاسی حزبالله لبنان، مهندس کشاورزی و پژوهشگر مسائل سیاسی، با مقالهای تحت عنوان «تأثیر رسانه بر انسان» رسانه را یکی از مهمترین عوامل مؤثر در ساخت شخصیت انسان و شکلگیری رویکردهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی وی در این دوره عنوان کرد. سطح تأثیرگذاری رسانه بر اشخاص به تأثیرپذیری افراد از نظر محیط اجتماعی آنها، نوع رسانه، گروههای سنی مورد هدف قرار گرفته شده و همچنین پیش زمینه و مصونیت فرهنگی دینی آنها بستگی دارد. وی در مقالهی خود برای مبارزه با این تهاجم فرهنگی، لزوم یک شبکهی پر محتوا را که از کشورهای اسلامی تغذیه شود، ضروری دانستند.
«عالیه ساتیلمیش اوغلو» پژوهشگر، نویسنده و تهیه کنندهی برنامههای رادیویی و تلویزیونی ترکیه با مقالهی «خطر در خانهی ماست» گفت: «کارکردهای اصلی رسانه باید اطلاع رسانی، آموزش، سرگرمی و برقراری انواع روابط اجتماعی باشد. امروزه رسانه تبدیل به چشمی شده است که مردم با آن میبینند و گوشی که با آن میشنوند. برخی از نهادهای رسانهای با وقوف نسبت به قدرت رسانه، «آگاهانه» دست به شستوشوی مغزی مردم میزنند. آنها واقیعیتهای عینی را با تحریف کردن – از طریق دادن اطلاعات نادرست و گمراه کننده یا از راه بزرگنمایی – به واقعیتهای رسانهای تبدیل میکنند. هر چه زمان بیشتری صرف تلویزیون، رایانه و اینترنت شود، میزان طلاق، سقوط اخلاقی، جنایت، خشونت و بیماریهای مرتبط با تشعشعات روز به روز بالاتر میرود. از لحاظ شخصیتی، انسانی که فطرتاً اجتماعی است، تبدیل به موجودی غیر اجتماعی، غیر معاشرتی و تنها میشود؛ مشکلات استخوانی بروز میکنند؛ چاقی مفرط و عدم تحرک، ناگزیر بیماریهایی پدید میآورند. کودکان در سنین پایین با تحریکات جنسی مواجه شده و تجربهی کودکی کردن را از دست میدهند. هرزه نگاری کودکان به سرعت در حال رشد است. اعتیاد به اینترنت فرقی با اعتیاد به قمار و الکل ندارد. خداوند در سورهی مبارکهی تحریم میفرماید: «ای اهل ایمان خود و خانوادهی خویش را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگها هستند. محاظفت کنید.»
«سهیلا عرفانی»، استاد دانشکدهی ژورنالیسم دانشگاه هرات، از کشور افغانستان در مقالهی «تأثیرات فرهنگی رسانههای افغانستان بر زنان و خانواده» گفت:
با توجه به نقش کلیدی زنان در خانه و سرکوب شدن شخصیت زن افغان در طول تاریخ سیاه طالبانی، تأثیرگذاری رسانهها روی این قشر میتواند بر مهمترین رکن اجتماع که همان خانواده باشد، تأثیرات قابل ملاحظهای داشته باشد. با تأثر فراوان باید گفت بیش از نیمی از برنامههای تلویزیونی افغانستان را سریالها و فیلمهای هندی بیمحتوایی تشکیل میدهد که در تمامی آنها زنان یا موجوداتی فریبکار، خشن و مستبدند و یا موجوداتی فرشته خصال و معصوم! که در هر دو صورت به نحوی اغراق آمیز شخصیت زنان را تصویرسازی میکند. علاوه بر آن، فرهنگ، رسوم و حتی مذاهب کشور هند را به نحوی خواسته یا ناخواسته ترویج میکند.
دکتر «حسنات عوض ساتی» رئیس دانشگاه بینالمللی آفریقا، از سودان هم با مقالهی «رسانه و ارائهی الگوی اسلامی» عنوان کرد:
تأثیر رسانه بر خانوادهی مسلمان درحالیست که اصول تمدن غرب از طریق رسانه وارد شده است.
رسانههای غربی با داشتن تکنولوژی بالا توانستهاند شکافی عظیم میان خانوادههای مسلمان ایجاد کنند.
لذا پیشنهاد میشود این موارد به کار گرفته شود:
- ارائهی راهبردهای رسانهای اسلامی صریح و منطبق بر ارزشها، الگوها و مفاهیم اسلامی؛
- تشویق زنان مسلمان و پایبند به تعالیم اسلام جهت ورود به صحنهی رسانه؛
- برگزاری کنفرانس سالانه - هر سال در یک کشور - ویژهی زنان مسلمان فعال در رسانه،
- ارائه رسانهی جایگزین.
دکتر «هیا ثامر» رئیس بخش اصول دین دانشکدهی الهیات دانشگاه قطر، استاد دانشگاه و نویسنده با مقالهی «عفاف اجتماعی» به عوامل از بین بردن ارزش عفاف در جوامع اسلامی اشاره کرد و گفت:
فاصله گرفتن از دین اسلام، کمرنگ شدن نقش تربیتی و هدایتگر خانواده برای فرزندان، کمرنگ شدن نقش جامعه در تأثیرگذاری بر افراد و بیان نصیحتهای هدایت کننده برای آنان مخصوصاً برای جوانان و گسترش مدارس غربی که دارای شیوههای غیر اسلامی هستند، از مهمترین موارد باز شدن فضای رسانهای و تقلید از غرب از طریق ماهوارهها و اینترنت هستند. این عوامل باعث انتشار وسائل فریبنده و اغوا کننده و سهولت دستیابی به آنها و همچنین انتشار نا به جای این وسائل میشوند. مهمترین راههای چارهاندیشی و اصلاح این مشکل - هم چاره و درمان- ابتدا از خانه شروع میشود و سپس در مدرسه و جامعه قابل اجرا است. الگوهای تربیت اسلامی و تربیت اخلاقی باید به شیوههای آموزشی مدارس برگردانده شود. کشورهای اسلامی در تثبیت مفاهیم عفت و پاکدامنی و مجازات کردن کسانی که از ارزشهای جامعه خارج میشوند نقش داشته باشند و خانواده از نظر دینی و ارزشی مستحکم شده، در مدرسه نیز بر این موضوعات تأکید شود.
«غاده غزال»، مدرّس مطالعات اسلامی و گفتوگوی تمدنها، از سوریه با مقالهی «رسانه و مدگرایی» تأکید کرد:
امروزه فرد برای به روز بودن و روی مد بودن در میان همسن و سالان خود مجبور است با مسائلی چون روابط پیش از ازدواج، دوستی با جنس مخالف، هم جنس بازی، برهنگی، رفتار زنانهی مردان یا بالعکس و ...، که همگی خیلی طبیعی و خوب جلوه داده میشوند، کنار بیاید.
پیامبرا کرم(ص) همواره برای هدایت جامعهی اسلامی از مسجد استفاده میکرد. مساجد ما جایی برای ارائهی شیوههای جدید زندگی ندارند و این شیوهی زندگی برای جوانان جالب نیست. پیامبر همیشه راه تعادل و وسط را به مسلمانان سفارش میکرد ما نیز باید جوانان را متقاعد کنیم که اسلام دین خطرناک و مهلکی نیست.
«شعله شکیب»، پزشک عمومی و پزشک خانواده، عضو هیئت علمی دانشگاه، رئیس سابق انجمن زنان «مستقبل»، عضو شورای سیاسی انجمن «وفاق ملی»، نویسنده و روزنامهنگار، و از فعالان سیاسی و اجتماعی بحرین با مقالهی «رسانههای گروهی و حقوق شهروندی» گفت:
ویژگیهای رسانههای دموکراتیک عبارتند از: مستقل بودن، قابل تأیید و تصدیق بودن، رفتار غیر گزینشی و یکسان با همهی افراد و موضوعات و شفافیت.
رسانههای گروهی دارای مسئولیت بزرگی در مقابل از بین رفتن عفت و پاکدامنی و ترویج بیبندوباری هستند. برنامههای مسموم، غریزهی جنسی را تحریک نموده و زن را تحت شعار آزادی و برابری، همچون کالای ارزانی برای لذت مردها به کار میگیرند. رسانههای گروهی از منابع مهم و اساسیای هستند که برای گرفتن اطلاعات مربوط به سلامتی، تشخیص عوامل بیماری توسط بیمار، انتخاب جدیدترین نوع معالجه و نیز یافتن پزشک مناسب برای درمان، مورد استفاده قرار میگیرند. بیسوادی در بعضی کشورهای مسلمان زنگ خطری است که نتیجهی آن دست نیافتن به استقلال صنعتی و تولیدی و نرسیدن به جایگاه خودکفایی است.
دکتر «فاطمه عبدالکریم»، استاد پاتولوژی، معاون دانشکدهی پزشکی دانشگاه لاگوس، عضو انجمن اسلامی پزشکی لاگوس نیجریه، با مقالهی «نقش رسانهها در کاهش میزان ابتلا به سرطان در میان زنان مسلمان»، افزایش ابتلا به سرطان را که بیشترین سهم آن مربوط به زنان است، به کمبود یا فقدان آگاهی در مورد عوامل خطر و تغییر در سبک زندگی نسبت داده، گفت:
رسانهها نقش چشمگیری در گسترش آگاهی مردم نسبت به عوامل خطر، ضرورت غربالگری جهت تشخیص زود هنگام سرطان و همچنین ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی، خصوصاً در رژیم غذایی و رفتارهای اجتماعی، دارا هستند.
از میان مدعوین و شرکتکنندگان ایرانی نیز دکتر «حسن رحیم پور ازغدی»، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:
رسانه بدون اشاره به مفهوم عشق وجود ندارد و فرهنگ اسلامی ما نیز فرهنگ عشق ستیز نیست.
عشق زمینی بین زن و مرد نه تابو است و نه حرام. در روایت ما پیامبر اکرم(ص) فرمودند: وقتی زن و شوهر به هم نگاه عاشقانه میکنند یک نگاه سوم به آن اضافه میشود که آن نگاه رحمت خداوند است. خانوادهی بیضابطه و فرو پاشیده را خانوادهی دموکراتیک میگویند؛ و خانوادهای منحط که به روش طاغوتی اداره شود، استبدادی است. در اسلام هیچکدام از این دو جایی ندارد و فقط خانوادهی اسلامی مفهوم دارد. اگر مردی به خاطر همسرش کلمات عاشقانه به زبان بیاورد، خداوند فرموده از اعتکاف در مسجد بالاتر است؛ یعنی عشق عبادت است، تقرب به خداوند است. در رسانههای غرب عشق به حاشیه میرود و سکس رسانهای میشود، یعنی جای حریم خصوصی و عمومی عوض میشود.
حضور زن در رسانه باید به گونهای باشد که فقط به انسان بودن او توجه شود و زیبایی شخصیت مقدم بر زیبایی صورت باشد. دانش، هنر و شرف اگر در رسانه باشد شخصیت زن خدشهدار نمیشود.
دکتر «مژگان سخایی»، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، واحد خواهران نیز با مقالهی «خرافات و رسانه» گفت: خرافات و خرافیگری محدود به زمان حاضر نیست بلکه انسان همواره در زندگی خود با آن دست به گریبان بوده است. برخی از اقوام برای رنگها، شکلها و یا حرکتهای خاصی اثر قائلند و آنها را به طور مستقل دافع برخی بلایا و یا جاذب برخی نیروهای مثبت طبیعت میدانند.
رواج باورهای خرافی در میان انسانها، به میزان فاصله گرفتن آنها از تربیت توحیدی مرتبط است. به طور کلی رسالت اصلی رسانهی ملی، آگاهی بخشی است. این آگاهیبخشی در این زمینهها لازم است:
ا. معرفی خطرات و انحرافات
2. معرفی تواناییهای صحیحی که مورد تأیید پروردگار است و انسان میتواند به آنها دست پیدا کند.
3. معرفی شکل صحیح باورهای دینی و راه تعمیق آن. به بیان دیگر بیش از معرفی اندیشههای خرافی، معرفی گوهرهای اعتقادی مؤثر است.
«فائزه عظیمزاده اردبیلی»، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) در مقالهی «رسانه و نهادینهسازی عفاف و حجاب» عنوان کرد:
سه مرحلهی نهادینه سازی (تعمیق)، گسترش فرهنگ (ترویج)، و حفظ و پاسداری از باورها (تحفیظ)، لازمهی تحقق عفاف اجتماعی است؛ و عملی شدن هر یک از مراحل فوق نیازمند حرکت جمعی به عنوان طرح ملی و نهادهای فرهنگی به ویژه رسانهی ملی است و استراتژی ممکن برای ترویج عفاف از اهم وظایف دولتهاست.
دکتر «محمدتقی کرمی»، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در مقالهی «خانواده، رسانه و فرهنگ»، مهمترین بازیگر عرصهی تغییرات فرهنگی را رسانهها دانست و نام این عصر را عصر ارتباطات عنوان کرد و گفت: رسانه به نوعی، خانواده را تهدید میکند زیرا افراد و اعضای خانه را به صورت حداقلی به خودشان مشغول میکند.
خانواده در بازتولید فرهنگ، دارای ثبات فرهنگی است ولی رسانه تغییر فرهنگ میدهد. در ایران رسانه یک تصویری را از جوانی القا میکند و آن رفتن به دانشگاه است و اگر جوان به دانشگاه نرود به لحاظ فرهنگی جایگاه مطلوبی ندارد. تأثیرپذیری زنان از رسانه، در قلمرو فرهنگ، با سلب هویت فرهنگی زنان، رسانه را به عنوان مرجع فرهنگی زنان و در نتیجه مرجع فرهنگی خانواده سوق میدهد.
دکتر«زهره موسیزاده»، استادیار دانشگاه امام صادق(ع) با مقالهی «آسیبشناسی سیاستهای رسانهای بر عملکرد پرخاشگرانهی کودکان» گفت: براساس نظریهی یادگیریِ اجتماعی، عوامل خارجی، محیطی و زمینهی اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار بوده، بر نقش تجربهی مستقیم و یادگیری مشاهدهای (تقلید یا الگوبرداری) در اکتساب رفتارهای
پرخاشگرانه تأکید میکند. در واقع ارزشها، نگرشها، باورها و ادراکات رو به رشد کودکان در تطابق با دنیای تصویریسازی شده شکل میگیرند و به عنوان واقعیتهای موجود در دنیای واقعی تصویرسازی میشوند. اسناد منتشر شدهی یونسکو، یونیسف و کنفرانسهای بین المللی در بارهی کودکان ورسانههای جمعی، بر ضرورت بررسی و شناخت بهتر ویژگیها و نیازهای کودکان و همچنین آگاهی از اثرات خشونتآمیز سیاستهای رسانهای تأکید میکنند.
از دیگر نکات قابل توجه در این همایش، این بود که تمامی حضار به عنوان اعضای هیئت مؤسس اتحادیهی بینالمللی زنان مسلمان اندیشمند، آمادگی خود را جهت پیریزی ارتباطات از طریق یک دبیرخانهی مجازی اعلام کردند و بیانیهای ارائه دادند.