نکاتی درباره ی دفتر کار

نویسنده


اگر ما انسان­هایی شاد و با نشاط باشیم، اثر آن نه تنها بر خودمان بلکه بر محیط اطراف هم مشهود می­شود. تمام افرادی که در طول روز به نحوی با آن­ها سر و کار داریم، هر یک دارای مشغله­های ذهنی متفاوتی هستند؛ بعضی بزرگ و بعضی کوچک. با مدیریت صحیح می­توان همه­ی آن­ها را راضی و خشنود نمود. یکی از مسایل خیلی مهم، چیدمان دفتر کار شماست.

چیدمان محل کار شما در صورتی که خلاف میل­تان باشد، تأثیر منفی مستقیم بر نحوه­ی عمل­کردتان می­گذارد. پس هر چند وقت یک­بار بهتر است چیدمان دفتر کارتان را تغییر دهید.

-        حتماً از شمع­های تزئینی در گوشه­ای از اتاق استفاده نمایید.

-        گلدان با گل طبیعی انرژی مثبت به شما و ارباب رجوع می­دهد.

-        از وسایل بلااستفاده حتماً استفاده­ی دیگری نمایید. (صرفه­جویی در مواد)

-        از سخنانی که بار معنایی مثبت دارند و امید و پیش­رفت را در ذهن خواننده بالا می­برند، به صورت تابلو استفاده کنید. (سخنان بزرگان و پیامبر و امامان بزرگ­وار از بهترین انتخاب­ها است)

-        تمیزی و نظم و ترتیب کمک مهمی در پیش­برد کارها می­کند. پس هر هفته یا هر دو هفته یک بار، لیستی از وسایل مورد نیاز و مصرف شده تهیه نمایید ( تا در صورت نیاز با کم­بود و کسری مواجه نشوید) و وسایل را در جای خودشان قرار دهید.

-        استفاده از خوش­بوکننده­ی ملایم هوا، انرژی مثبت می­دهد. (بهتر است در فصل زمستان از گل­های نرگس شیرازی که عطری ملایم دارند، و در فصول دیگر از گل­های معطر استفاده نمایید.)

-        نور محل کار بسیار مهم است. در صورت امکان نور را بالای سرتان تنظیم کنید تا روی میز بتابد. برای روشن کردن سایر قسمت­ها از آباژور و یا لامپ­هایی که نور را به شکل متمرکز به یک نقطه می­تابند، استفاده کنید (به خصوص بر روی تابلوها)، با این کار، ارباب رجوع هنگام ورود، احساس ایمنی و آرامش می­کنند.

می­توانید از قطعه­ی بزرگ سنگ نمکی که اخیراً با نورهای مختلف درست شده­اند استفاده کنید. تشعشعات متصاعد شده از سنگ نمک با توجه به رنگ­های مختلف، تأثیرات شگرفی بر ذهن و جسم می­گذارد.

-        حتماً وسایل اتاق و دیوارها و سقف از نظر رنگ­آمیزی با هم هماهنگی داشته باشند.

-        انتخاب صندلی یکی دیگر از گزینه­های مهم است. صندلی که پشت میز کار استفاده می­شود با صندلی مراجعین از نظر شکل متفاوت ولی از نظر جنس و رنگ مشابه باشد. صندلی مراجعین هم حتماً راحت باشد ولی دقت نمایید صندلی حالتی نداشته باشد که مراجعین روی آن لم بدهند. (از ادب به دور است)

-        بستگی به نوع کاری که دارید، می­توانید از یک موزیک بسیار ملایم با صدای کم استفاده نمایید. (توجه به محل کار ضروری است)

-        تابلوهایی که به دیوارها می­زنید فوق­العاده اهمیت دارند. در صورتی که دفتر کارتان پنجره­ی بزرگ ندارد، میز را طوری قرار دهید که روبه­روی در باشد و پشت سرتان از تابلویی که هدف خاصی را بیان می­کند، استفاده کنید.

-        چیدمان روی میز کار هم بسیار مهم است. حتماً روی میز را مرتب کنید. برای پوشه­ها و دفترها و سایر وسایل حتماً محل­های ویژه­ای در نظر بگیرید که هنگام ورود به اتاق با میزی نامرتب و شلوغ مواجه نشوید. روی میزی که جلوی صندلی­های مراجعین است، یک شکلات­خوری بسیار ساده قرار دهید و شکلات­های مناسب داخل آن بریزید ( در صورت نیاز به پذیرایی از آن­ها استفاده کنید) شما می­توانید از تعدادی مجله و کتاب­های مناسب در دفتر منشی­تان استفاده کنید. ( اگر محل کارتان دفتر منشی ندارد در آن صورت روی میز مراجعین داخل اتاق از مجله و کتاب استفاده کنید یا از یک کتاب­خانه­ی کوچک).

 در صورتی که در محل کار شما افراد دیگری هم به عنوان کارمند و یا هم­کار وجود دارند، بهتر است این نظم در همه جا مشاهده شود. به عنوان مثال، لباس افراد در محل کار از هماهنگی برخوردار باشد و با شرایط جامعه­ای که در آن زندگی می­کنید حتماً هماهنگ باشد (بعضی موارد ذکر شده در بالا را می­توان در این مورد هم استفاده کرد). اگر کودکان در محل دفتر کارتان می­آیند، حتماً از اسباب­بازی و کتاب­های جذاب برای آن­ها استفاده کنید. شما با ساده­ترین وسایل می­توانید بهترین چیدمان را داشته باشید.

منبع: اینترنت و مجله­ی Science