آرامش ویژه ی کودکان

نویسنده


تمرینات آرامش کودکان شگفت­انگیز است زیرا آن­ها در اوان کودکی می­آموزند که چگونه قاطعانه با روش­های به کار رفته برای آرامش کنار بیایند. این تصور که کودکان تحت فشار هستند ممکن است مضحک به نظر برسد، با این همه، واقعیت دارد. البته آن­ها با اضطراب کنار می­آیند و از زندگی لذت می­برند. آنان با فشارهایی نظیر کار، نگرانی­های مالی و مشکلات زناشویی مواجه نیستند، با این حال، ریشه­ی فشارهای روحی در ایشان همانند بزرگ­سالان است، و می­توانند بار مسئولیت را روی شانه­های ضعیف خود قرار دهند.

کنار آمدن با تکالیف درس و مدرسه برای­شان همیشه آسان نیست و ممکن است باعث عقب افتادن­شان شود. بعضی از بچه­ها در مدرسه بی دست و پا هستند ولو این­که با دوست خود به اندازه­ی کافی زد و خورد ناپسند داشته باشند. والدین همیشه قادر به درک این موضوع نیستند که نزاع­های داخل خانه می­تواند برای بچه­ها رنج آور باشد. شاید به نظر برسد که عوامل استرس­زا برای کودکان یکی دو مورد است. در حالی که فشارهای عصبی بیش­تر از این­ هستند. به همین دلیل است که نیازمند یافتن راه حلی هستیم تا کودکان از عهده­ی مشکلاتی که با آن مواجه هستند برآیند و به آنان کمک کنیم تا به آرامش برسند.

شیوه­های کمک به کودکان برای رسیدن به آرامش عبارتند از:

تنفس عمیق:

در بیان ده شیوه­ی برجسته­ی آرام کردن کودکان، تنفس عمیق است مؤثر است. بچه­های­تان را وادار کنید تا در جایی آرام به پشت یا روی شکم بخوابند و دست و پای خود را کاملاً دراز کنند  به آن­ها بگویید چشمان­شان را ببندند و شروع به دم و باز دم نمایند و تا شماره 20 بشمارند. بعد بدن­شان را شل کنند و تنفس خود را کند نموده، خیلی آرام شروع به شل و سفت کردن عضلات پا نمایند. به کار بردن این شیوه یکی از روش­های ممتاز برای از بین بردن و کاهش مشکلات بهداشتی آن­هاست.

تمرینات آرام بخش

ورزش­هایی مانند: پرش، پیاده­روی، دوچرخه­سواری، شنا و ...  به صورت یک­سان تأثیر­گذار هستند. خود شما هم می­توانید به کودکان­تان تمرینات کششی برای کسب آرامش را آموزش دهید. یعنی به فرزندان­تان چگونگی انجام هم­زمان ورزش و تمرینات آرام­بخش را یاد بدهید.

کشش اساسی این گونه است که شما دست­تان را به سمت جلوی بدن­تان باز کرده، به سمت بالا به طرف پشت سرتان بالا ببرید؛ تا بالای سرتان. سپس آن­ها را در امتداد شانه­های خود پایین بیاورید. این کشش را چندین بار انجام دهید.

حرفه­ها

نقاشی، اریگامی[1]، یا فعالیت­های هنری  بچه­ها را سرگرم می­کنند و به آرام شدن­شان کمک می­کنند، هم چنین راه بسیار خوبی برای تبادل انرژی هستند. بهترین طریقه برای این­که فرزندان­تان فعالیت جدیدی را آغاز کند معرفی یک رشته از طرف شماست. اگر فرزندتان از آن لذت ببرد ممکن است آن فعالیت را ادامه دهد در غیر این صورت وا داشتن او به ادامه­ی این شیوه به تداوم فشار روی او منجر خواهد شد.

موسیقی

موسیقی [ملایم] نابوده کننده­ی فشار عصبی زیاد است و برای کودکان و بزرگ­سالان اثر مشابهی دارد. گفته شده است که موسیقی منجر به تحریک مغز شده، موجب بازدهی پیش­رفته­ی تمرکز می­شود.

گوش دادن به موسیقی دل­نواز در محیطی آرام و یا بازی و نواختن نغمه­های مورد علاقه که باعث می­شود فرزندتان هم­زمان با نواختن، پای خود را تکان دهد، دارای اثر آرام بخش بر روی کودک شماست.

اگر به فرزندتان بپیوندید هر دو لذت زیادی خواهید برد و از ته دل می­خندید و این بهترین شیوه برای رفع فشار عصبی خواهد بود.

برخی دیگر از روش­های آرامش برای کودکان عبارتند از:

یوگا و تمرینات حرکتی آهسته. برخی از این حرکات ممکن است برای بچه­های کوچک غیر عادی به نظر برسد. برخی از والدین به یوگا، به عنوان وسیله­ای جهت از بین بردن فشار روحی برای فرزندان­شان روی آورده­اند. کودکان و نوجوانان با بازی­های سرگرم­کننده با حرکتی آرام و کند، تخیلات و تصورات خود را بهبود می­بخشند. اگر شما بخواهید می­توانید این گونه روش­های تقریبا غیر عادی را بیازمایید و تصور و تخیل هدایت­شده­ی خود را امتحان کنید.

منبع: buzzle

 



[1] . (اُری) به معنی با اندیشه تا کردن و (گامی) به معنی کاغذ است. ترکیب آن­ها با یک­دیگر کلمه اریگامی را می­سازد بنابراین اریگامی هنر و اندیشه­ی تا کردن کاغذ.