تازه های پژوهش

نویسنده


زنان در سی سال اول عمرشان باید ذخیره­ی کلسیم داشته باشند

یک متخصص تغذیه در کشور اعلام کرد: «مصرف شیر برای زنان بسیار حیاتی است و آنان باید در سی سال اولیه­ی زندگی­شان ذخیره­ی کافی کلسیم برای بدن­شان را تهیه کرده باشند.

با توجه به دوران بارداری، شیردهی و میان­سالی، اگر ذخیره­ی کلسیمی یک زن در سه دهه­ی اول زندگی کافی نباشد، فرد دچار مشکلات ناشی از پوکی استخوان و عوارض آن خواهد شد.

با توجه به آن­که مصرف شیر در کشور پایین است و بهترین راه ذخیره­ی کلسیم مصرف شیر است، به زنان توصیه می­شود این ماده­ی غذایی را فراموش نکنند.»

 

مادران شیرده نباید عصبانی شوند

مدیر گروه تغذیه دانش­گاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: «استرس، افسردگی، عصبانیت و کاهش اعتماد به نفس باعث کاهش تولید شیر در مادران می­شود.

تغذیه­ی نوزاد با شیر مادر برای رشد جسمی و تکامل مغزی طفل بسیار ضروری است زیرا حاوی موادیست که ایمنی را بالا می­برد و ارتباط عاطفی بین مادر و کودک را محکم­تر می­کند. طفل وقتی در آغوش مادر است احساس امنیت می­کند و این آرامش در رشد شخصیت و عواطف او تأثیر به­سزایی دارد.

استرس موجب کاهش تولید شیر در زنان می­شود و باعث ایجاد تداخل بین رفتار و توجهات مادر و نیازهای کودک می­شود و احساس آرامش کامل در کودک خدشه­دار می­گردد.

 

پیاده­روی خطر سکته در زنان را می­کاهد

دو ساعت پیاده­روی سریع در هفته، خطر بروز سکته در زنان را تا سی و هفت درصد کاهش می­دهد.

زنانی که حداقل دو ساعت در هفته پیاده­روی سریع دارند، خطر بروز سکته که ناشی از انسداد شرایین و یا خون­ریزی شریانی است را به طرز چشم­گیری کاهش می­دهند. علاوه بر کاهش سی و هفت درصدی سکته، شصت و هشت درصد نیز کاهش سکته­ی ناشی از خون­ریزی شریانی در این زنان دیده می­شود.

پژوهش­گران معتقدند هر فردی باید در طول هفته دو ساعت و  نیم از وقت خود را به        پیاده­روی سریع اختصاص دهد.

 

مصرف اسیدفولیک را جدی بگیرید

رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت کشور به نقش مهم ویتامین اسیدفولیک در جلوگیری از بروز نقص مادرزادی لوله­ی عصبی اشاره کرد.

دکتر «اشرف سماوات» عنوان کرد: «در نقص لوله­ی عصبی، کاسه­ی سر و یا لوله­ی اعصاب، از سر تا کمر دچار نقص شده و اعصاب از این مناطق بیرون می­زند و نوزاد دچار صدمات بسیار زیادی می­شود.

کودکانی که دچار این مشکل هستند یا در دوران نوزادی جان خود را  از دست می­دهند و یا دچار فلج می­شوند.

زنان باردار علاوه بر اسیدفولیک تزریقی باید از نان غنی شده و سبزیجات با برگ­های سبز  و تازه استفاده کنند تا جنین آ­ن­ها دچار این نقص­های مادرزادی نشود.»

 

 

زنان دو برابر مردان ام اس می­گیرند

نایب رئیس انجمن حمایت از بیماران ام اس، شایع­ترین زمان آغاز بیماری ام اس را بین سنین 20 تا 35 سال عنوان کرد و  گفت درصد مبتلایان به این بیماری در میان بانوان دو برابر مردان است.

بیماری ام اس به دلیل تخریب و التهاب میلین در سیستم اعصاب مرکزی ایجاد می­شود و افراد را درگیر خود می­کند.

 هنوز علت دقیق این بیماری مشخص نشده است، اما افزایش هورمون زنانه­ی استروژن، استعداد ژنتیک، نارسایی ایمنی، عفونت­های ویروسی و فشارهای روانی می­توانند عامل ابتلا به ام اس باشند.

علائم این بیماری بسته به این­که کدام قسمت از سیستم عصبی را مبتلا کرده باشند، متفاوت است و به صورت نشانگان چشمی، نخاعی، حسی، مخچه­ای، اختلالات بلع، وزوز گوش و اختلالات روانی بروز می­کند.

 

نوشیدنی­های شیرین فشار خون را افزایش می­دهد.

محققان فرانسوی اعلام کردند کاهش مصرف نوشیدنی­های شیرین شده و قند، راه­کار مهمی برای کم کردن فشار خون و کاهش بیماری­های مرتبط با فشار خون است.

با کاهش مصرف نوشیدنی شیرین شده در روز، می­توان فشار سیستولیک خون را کاهش داد؛ این کاهش فشار، موجب کاهش مرگ و میر ناشی از سکته­ی مغزی خواهد شد.

نوشیدنی­های شیرین شده عبارتند از: نوشیدنی­هایی که با شکر و یا شربت ذرتِ غنی از فروکتوز، تهیه شده باشند، مانند آب میوه­ها و لیمونادها.

 

فلفل، خطر سرطان­زایی کباب را می­کاهد

محققان پیش از این ثابت کرده بودند که مصرف کباب یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه، پروستات و لوزالمعده است که به سبب قرار گرفتن گوشت در دمای بسیار زیاد ایجاد می­شود.

در حال حاضر بررسی­های جدید نشان از آن دارد که افزودن فلفل به گوشت پیش از کباب شدن، از تشکیل مواد سرطان­زا جلوگیری می­کند. حرارت بالا موجب می­شود اسیدهای آمینه که واحدهای تشکیل دهنده­ی پروتیئن هستند به کراتین که ماده­ای در بافت عضلانی است، واکنش نشان داده و موجب ایجاد مواد سرطان­زا شود.

استفاده از گوشت­های قرمز که چربی کم­تری دارد و هم­چنین جدا کردن پوست مرغ در هنگام کباب کردن ریسک تولید مواد سرطان­زا را کاهش می­دهد.