طرز تهیه‌ی مربای خانگی


مربای خانگی، لذیذ و لذت‌بخش است. خانمی که چند شیشه مربای خوب در منزل داشته باشد، خیالش راحت است که عصر و شب، هرگاه مهمان سرزده‌ای برایش رسید، لااقل نان و کره و مربا برای پذیرایی دارد، چون مربا انرژی بخش است و در عین حال چند ظرف مربای خوش‌رنگ زرد و قرمز، سفره را رنگین می‌کند و اشتها را برمی‌انگیزد. بعضی غذاها خانگی­شان لطف بیشتری دارد. مثل: مربا، ترشی، شربت و ... . البته به غیر از نحوه‌ی پخت مربا، نگه­داری از آن نیز مهم است.

مثلاً برای تهیه‌ی مربا از میوه‌های اسیدی (ترش) مثل آلبالو، زرشک و ... مقدار شکر بیشتری نیاز است. توجه داشته باشید که:

1. مربا باید در ظرف‌های شیشه‌ای پخته شود.

2. در طول مدت طبخ مرتب باید کف مربا را گرفت. (البته خوردن این کف رنگین با نان و کره بسیار لذت‌بخش است).

3. قاشقی که برای هم زدن مربا به کار می‌برید حتماً باید چوبی باشد.

4. برای این­که شیشه‌ی مربا نترکد، قبل از ریختن مربا داخل آن، باید شیشه را گرم کنید، (بهترین راه برای گرم کردن شیشه این است که کمی آب گرم داخل آن بریزید و تکان دهید و خالی کنید).

5. بعد از ریختن مربا در شیشه، در آن را ببندید و تا یک روز در جای خنکی بگذارید و بعد از 24 ساعت که کاملاً سرد شد در آن را محکم ببندید به طوری که هوا به هیچ وجه در آن نفوذ نکند.

توجه: اگر مربای شما با همه‌ی این مراقبت‌ها شکرک زد، آب و شکر را بجوشانید. وقتی آب و شکر جوش آمد ریواس، زنجبیل و آب لیموترش را اضافه کنید. مربا را آن قدر بجوشانید که وقتی آب آن­ را روی بشقاب سرد ریختید به صورت ژله دربیاید.

 

مربای توت­فرنگی:

مواد لازم: 5 کیلو توت­فرنگی شسته و ته گرفته. 5 کیلو شکر .

طرز تهیه: برای تهیه‌ی این مربا دو مرحله طبخ لازم است.

بعد از شستن توت­فرنگی‌ها آن­ها را داخل یک ظرف آلومینیومی می‌ریزیم، به این ترتیب: یک لایه توت­فرنگی، یک لایه شکر. این عمل را تکرار کنید تا مواد تمام شود. توجه داشته باشید که لایه‌ی آخر، حتماً باید شکر باشد. ظرف محتوی توت­فرنگی و شکر را به مدت 24 ساعت در گوشه‌ای بگذارید. روز بعد ظرف را روی اجاق قرار دهید و منتظر شوید شکر آب شود و با توت­فرنگی‌ها بجوشد. وقتی مربا 10 دقیقه جوشید، ظرف را از روی آتش بردارید و بگذارید 12 ساعت گوشه‌ای بماند. بعد از این مدت مرحله‌ی دوم طبخ فرا می‌رسد: به این ترتیب که ظرف را دوباره روی حرارت قرار می‌دهید و به مدت 5 دقیقه می‌جوشانید. به این ترتیب مزه‌ی توت­فرنگی کاملاً حفظ می‌شود. توجه داشته باشید که مربای توت­فرنگی نباید له شود و فقط یک­بار در طی پخت آن را هم بزنید.