تنش زدایی از گردن

نویسنده


ترجمه: شیدا فروغی

با گردن­تان مهربان باشید. وقتی گردن را می­چرخانید، ماهیچه­های آن به ترتیب منبسط و منقبض می­شوند و به طور معمول امکان حرکت بدون درد را برای­تان فراهم می­سازد. گردن همه چیز را متعادل می­کند. لذا این عضو در برابر جمع شدن عضله­ها، در صورتی که تحت فشار باشد، بسیار آسیب­پذیر است. گرفتگی­های مختصر گردن را با استراحت می­توان بهبود بخشید.

توصیه­هایی ویژه به منظور تنش­زدایی از گردن: (گرفتگی یا درد گردن)

  1. بازوی دست چپ را روی دست راست قرار دهید و آن را به سمت راست فشار دهید. پس از کمی مکٍث و استراحت، این عمل را با سمت مخالف انجام دهید.
  2. دست­ها را روی سینه در حالی که کف دست رو به پایین و بازوها به سمت بیرون باشند، قرار دهید و بازوها را دایره­وار به جلو و عقب بچرخانید. (این عمل را سه بار تکرار کنید) این نرمش­ها را روزی چند بار انجام دهید به­خصوص وقتی احساس خستگی و فشار در ناحیه­ی گردن دارید.

توصیه­هایی برای رفع گرفتگی گردن

در ناحیه­ی درد از کیسه­ی یخ استفاده کنید. در گرفتگی حاد ماهیچه­ها، سرما تسکین­دهنده­تر از گرماست.

به پیش­نهاد یکی از متخصصین: می­توان یخ را خرد کرده و داخل دستمال حوله­ای گذاشت تا از یخ زدن پوست جلوگیری شود. سپس منطقه­ی دردناک را 10 – 5 دقیقه با آن ماساژ دهید. وقتی اعصاب موجب انقباض رگ­های خونی می­شوند، احساس درد شروع می­شود. با بی­حس کردن عصب توسط سرما، درد کاهش می­یابد و رگ­های خونی می­توانند خون را به مناطق محاصره شده برسانند. سرما از طرف دیگر، تجمع مایعی را که در اطراف عضله جمع می­شود، کاهش می­دهد. پس از 48 ساعت، گرما مفید است. در مرحله­ی بعد می­توان به پزشک مراجعه کرد. اغلب گرفتگی­های گردن، با یک تحریک ضعیف الکتریکی که بر اساس انقباض و انبساط طبیعی گردن است، درمان می­شود. در مرحله­ی آخر درمان، عضله­ی منقبض شده را آهسته و ملایم نرمش و حرکت دهید ولی دقت نمایید که آن را نکشید. نرمش ملایم به گردش خون کمک می­کند و باعث می­شود تا تارهای عضله به شکل اول خود برگردند و حالت طبیعی خود را باز یابند.

پیش­گیری

از چرخش­های شدید گردن خودداری کنید. چرخش ناگهانی هر قسمت از ستون فقرات برای دیسک­هایی که میان مهره­ها قرار دارند، بسیار مضر است. در همه حال مراقب وضعیت گردن­تان باشید و فعالیت­هایی را که به گردن فشار می­آورند، انجام ندهید.

به جای خم کردن گردن هنگام شماره­گیری تلفن، گوشی را با دست رو­به­روی صورت نگه دارید تا گردن صاف شود. اگر در تخت­خواب مایل به مطالعه هستید، صاف بنشینید تا گردن و ستون فقرات در یک راستا قرار گیرند و زاویه­ی نود درجه با هم نداشته باشند. در شب می­توان به گردن آرامش بیش­تری داد. برای این کار به پشت بخوابید و از یک حوله­ی لوله شده زیر گردن استفاده کنید. (گردن در حالت کشیده و کمی به سمت عقب مایل باشد) می­توان از بالش کوتاه استفاده کرد. بعضی اوقات سر را لبه­ی تخت­خواب بگذارید، کمی به سمت بیرون باشد (در این حالت کشیدگی در سر و گردن تا حدی محسوس باشد) بعد آهسته به سمت راست و بعد به سمت چپ بچرخانید (در صورت عدم درد).

منبع: prevention